Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vleesverwerkende industrie en coronahausse.

22-05-2020 23:10 511 berichten
Hallo allemaal,

De laatste tijd vernemen we bijna dagelijks dat er grote coronauitbraken plaatsvinden in de vleesverwerkende industrie, typische is dat er wel meer arbeid wordt uitgeoefend onder slechte omstandigheden en met veel personeel dat op elkaars lip werkt en woont, maar daarbij gebeurt het dus niet.
Onderstaande link is alweer achterhaald, want ook hier, bij de Groene weg slachterij is zo'n slachting onder het personeel uitgebroken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/slachthu ... smettingen

Ik maak me hier zorgen om en vraag me af wat er in rauw vlees zit dat mensen eventueel ontvankelijker maakt voor corona en in hoeverre kan het zich van slachterij naar de private keuken verplaatsen en ook een zeer stringente vraag van mij is ook, zit dat virus alreeds in onze kuddes.
malibu82 schreef:
23-05-2020 00:43
Ik geloof direct dat er misstanden zijn en dat mag van mij zeker aangepakt worden.
Maar ook als veganist kun je toch niet ontkennen dat vlees erg veel voedingsstoffen bevat die in een aantal gevallen ook nog beter worden opgenomen dan de plantaardige varianten?
Dat blijkt ook wel uit het feit dat je pilletjes bij moet slikken om aan de broodnodige stoffen te komen als veganist.
Ik las een artikel van een veganistische vlogger die als proef vlees was gaan eten om te bewijzen dat het niet goed voor de mens is en na die proef moest ze haar vele volgers bekennen dat ze zich in jaren niet zo goed had gevoeld en dat ze vlees zou blijven eten. Al die volgers pislink. :-D
Overigens herinner ik me ineens een dwingend advies van een paar jaar geleden om vooral niet je vlees te wassen omdat je daar goed ziek van kan worden.
Helaas weet ik de details niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Vooral dikke vleesetende mensen zijn een grote risicogroep.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
23-05-2020 01:00
Vooral dikke vleesetende mensen zijn een grote risicogroep.
Vleesetend ja? Waar heb je dat vandaan?

Van overgewicht weet ik.
Cateautje schreef:
23-05-2020 00:56
Overigens herinner ik me ineens een dwingend advies van een paar jaar geleden om vooral niet je vlees te wassen omdat je daar goed ziek van kan worden.
Helaas weet ik de details niet meer.
Dat gaat in elk geval om rauwe kip. Veel Surinamers (wellicht ook mensen uit andere landen, dat weet ik niet?) wassen hun kip met azijn. Je schijnt door het wassen juist alle bacteriën op rauwe kip rond te spetteren door de hele keuken. En vooral bij kip kan dat gevaarlijk zijn.
Het is beter om kip gewoon direct te bakken of braden, dan blijven de bacteriën op het vlees in plaats van door je hele keuken en dood je ze door het bakken gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 00:46
Dat blijkt ook wel uit het feit dat je pilletjes bij moet slikken om aan de broodnodige stoffen te komen als veganist.
Het enige wat je als veganist soms bij moet slikken (of wat vaak is toegevoegd aan vleesvervangers, plantaardige melk etc.) is vitamine B12. Tegenwoordig krijgen dieren dat ook vaak als supplement omdat het vanwege hun voeding niet in het vlees aanwezig is.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 00:24
Ik denk dat dat tekort door de bocht is. De mensen die werken bij het biologische bedrijf de Groene weg werken onder prima omstandigheden volgens het CAO.
Jij denkt dat de omstandigheden bij de Groene Weg beter zijn dan in andere slachthuizen ?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
23-05-2020 04:45
Jij denkt dat de omstandigheden bij de Groene Weg beter zijn dan in andere slachthuizen ?
Volgens mij is De Groene Weg onderdeel van de Vion groep. In ieder geval wordt hun vlees daar geslacht/verwerkt.

De hoge besmettingsgraad bij medewerkers van de slachthuizen is denk ik een combi van de hoge luchtvochtigheid binnen, in combinatie met vaak een niet hele goede verversing van de lucht (deuren tegen elkaar open bijvoorbeeld zul je niet snel zien) en de sociale omstandigheden van het personeel.

In de voedselverwerkende industrie zie je natuurlijk veel meer arbeidsmigranten die dezelfde soort huisvesting hebben, maar daar is het aantal besmettingen toch lager (of je hoort het niet kan ook). Maar die werken vaak meer op het land/in de open lucht. En in een minder vochtige omgeving.

Maar sneu is het wel voor vaak de arbeidsmigranten die daar werken en nu dus een groot besmettingstisico lopen met hun werk.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 00:24
Ik denk dat dat tekort door de bocht is. De mensen die werken bij het biologische bedrijf de Groene weg werken onder prima omstandigheden volgens het CAO.
De Groene Weg is een dochteronderneming van Vion, dat vlees wordt net zo goed door opeengepakte arbeidsmigranten verwerkt.
Neemt niet weg dat die vast ook onder een CAO vallen, maar de werkomstandigheden bij De Groene Weg zijn niet anders dan voor de mensen die niet-biologisch vlees verwerken.
Alle reacties Link kopieren
Geur zijn geen kleine druppeltjes, maar moleculen.

Het is binnen, er is veel lawaai, dus mensen moeten hard praten/schreeuwen om met elkaar te communiceren en het is niet ingericht op afstand houden. Ideale omstandigheden voor besmettingen dus.
Alle reacties Link kopieren
isillavendel schreef:
22-05-2020 23:36
In de vleesindustrie is nog veel handwerk. Hierdoor sta je dichter op elkaar.
De lijnen zijn niet ingericht met 1,5 meter er tussen de werkplekken.
En omdat vleesindustrie onder de levensmiddelenindustrie valt en daarmee vitaal beroep gaat door.

Daarbij moet vlees gekoeld verwerkt worden en is vaak een vochtige omgeving. Meer vocht is makelijker de deeltjes te verdelen.

Daarbij is echt mannen beroep dus met beetje bleh voelen ga je door. Alleen alz je dood ziek bent blijf je thuis.

Zit zelf in andere levensmiddelen sector maar wij moeten ook net als zorg door met verkoudheid of keelpijn. Alleen met koorts mag je thuis blijven....

Als dat ook in de vlees is, heb je nog grotere kans op besmetting. Mede doordat afstand daar ook lastig is.
Dit. Maar het zijn niet alleen de omstandigheden in de fabriek, maar ook de leefomstandigheden van de grote groepen Oost-Europeanen die voor heel weinig geld in de vleesfabrieken werken (en hutje mutje wonen en vervoerd worden).

De vleesindustrie heeft de grootste fabrieken in aantallen fte in de Nederlandse levensmiddelenindustrie (denk aan 500-1500 man). Dit werk wordt deels gedaan door mensen die in loondienst zijn, maar een groot (en zwaar) gedeelte van het werk wordt door buitenlandse uitzendkrachten gedaan.

Het is dus niet het probleem dat het vlees besmettelijk is, maar dat de omstandigheden van de mensen die er werken ze niet beschermd tegen een besmetting.
Alle reacties Link kopieren
Sorry mosterd. Maar je hoeft je iig geen zorgen te maken over een covid besmetting icm vlees eten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-05-2020 00:27
Als het arbeidsmigranten zijn dan zijn hun verdere leefomstandigheden wellicht de oorzaak. Die rijden nog steeds rond in busjes en wonen ook vaak met een stel in 'n huis. Als er dan ook nog dicht op elkaar gewerkt moet worden in een slecht geventileerde ruimte dan gaat 't wel makkelijk mis ja.
Dat is in de bouw en de champignonbenkwekerijen ook zo en naar ik weet zijn daar geen uitbraken bekend.

Wel is er iets met nertsenfokkerijen, maar daar gaat het niet om het verwerken van rauw vlees.
malibu82 schreef:
23-05-2020 00:43
Ik geloof direct dat er misstanden zijn en dat mag van mij zeker aangepakt worden.
Maar ook als veganist kun je toch niet ontkennen dat vlees erg veel voedingsstoffen bevat die in een aantal gevallen ook nog beter worden opgenomen dan de plantaardige varianten?
Als veganist kan ik dat just prima ontkennen. Ik eet al ruim 25 jaar geen vlees meer, zonder problemen. Het enige pilletje dat ik slik is b12, en dat krijg je door vlees ook binnen omdat het als supplement wordt gegeven.

Je kan zeggen dat vlees lekker is. Maar je kan écht niet volhouden dat het gezonder is.
En met de manier waarop het geproduceerd wordt is al helemaal veel mis.
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 08:18
5.26% gewijzigd
Cateautje schreef:
23-05-2020 00:49
Ik las een artikel van een veganistische vlogger die als proef vlees was gaan eten om te bewijzen dat het niet goed voor de mens is en na die proef moest ze haar vele volgers bekennen dat ze zich in jaren niet zo goed had gevoeld en dat ze vlees zou blijven eten. Al die volgers pislink. :-D
Één artikel van één vlogger, tja dan moet het wel waar zijn. Ik ga meteen even een biefstuk kopen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 00:29
Ja, die Roemeense arbeidsmigranten worden wel gemakkelijk in de strijd gegooid, maar werken in een slachterij is geen minimabaantje, daar werken gediplomeerde slagers. Anders wordt het bij een kippenslachterij, daar gaat alles machinaal, maar niet bij het slachten van varkens en koeien.
Uhm, er zullen heus wel slagers werken ja. Maar lang niet iedereen die daar de hele dag varkens staat uit te benen is slager hoor, integendeel. Als je dat denkt dan kan ik die illusie meteen weghalen. Het lopende bandwerk wordt over het algemeen gedaan door laag opgeleiden, het is productiewerk dat slecht betaald wordt.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
De arbeid die verricht wordt op het beest (snijden, uitbenen etc) is sowieso vakmanschap! In de slachterijen die ik heb gezien worden vooral de delen die bijzonder zwaar zijn gedaan door de Oost-Europese arbeidskrachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitbenen van het hoofd (en nee dat is niet vies, ik ben juist super dankbaar dat als we een dier slachten, we werkelijk alle delen gebruiken. Tot de botten aan toe).

Wat Cateautje zegt is trouwens zeer interessant: kippenslachterijen zijn inderdaad verder geautomatiseerd, maar zijn nog steeds met veel fte's in een fabriek (denk een stuk of 400). Binnen de food is eigenlijk alleen de slacht zo slecht geautomatiseerd. Dat komt doordat het proces veel afwijkingen kent en moeilijk te automatiseren is.

Een voorbeeld van een slachterij die wel verder geautomatiseerd heeft is W.stford. Die hebben een enorm geautomatiseerd proces om varkens te slachten. Ik weet niet precies hoeveel fte ze nog hebben rondlopen voor het handwerk.
Alle reacties Link kopieren
isillavendel schreef:
22-05-2020 23:36
Daarbij is echt mannen beroep dus met beetje bleh voelen ga je door. Alleen alz je dood ziek bent blijf je thuis.
:rofl:
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 08:15
Als veganist kan ik dat just prima ontkennen. Ik eet al ruim 25 jaar geen vlees meer, zonder problemen. Het enige pilletje dat ik slik is b12, en dat krijg je door vlees ook binnen omdat het als supplement wordt gegeven.

Je kan zeggen dat vlees lekker is. Maar je kan écht niet volhouden dat het gezonder is.
En met de manier waarop het geproduceerd wordt is al helemaal veel mis.
1000 procent eens! Er worden wel zorgen gemaakt over de extra besmettingen in dit topic en de arme medewerkers, maar aan het verschrikkelijke leed van de dieren wordt voorbijgegaan. Sorry maar ik kan geen medelijden opbrengen voor mensen, die er voor kiezen om in een slachthuis te werken.
Duomarker schreef:
23-05-2020 08:28
1000 procent eens! Er worden wel zorgen gemaakt over de extra besmettingen in dit topic en de arme medewerkers, maar aan het verschrikkelijke leed van de dieren wordt voorbijgegaan. Sorry maar ik kan geen medelijden opbrengen voor mensen, die er voor kiezen om in een slachthuis te werken.
Nou dan zijn we het toch niet helemaal 1000% eens want ik wel. Ik denk dat dat niemands roeping is, dat die mensen ook liever ander werk zouden doen maar gewoon brood op de plank moeten hebben.
De New York Times had er laatst een interessante podcast over:
https://www.google.nl/amp/s/www.nytimes ... s.amp.html

Dit topic vraagt zich af: gaat er iets mis in slachthuizen? Dat antwoord is zo makkelijk te beantwoorden: er gaat al heel lang vanalles mis in slachthuizen. Dus stem met je portemonnee en koop dat goedkope kiloknaller vlees niet meer. Koop wellicht helemaal geen vlees meer. Dat is iets wat iedereen zelf kan doen.
De vraag houdt het aanbod in stand.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 08:16
Één artikel van één vlogger, tja dan moet het wel waar zijn. Ik ga meteen even een biefstuk kopen.
Nou, inderdaad :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
23-05-2020 08:28
1000 procent eens! Er worden wel zorgen gemaakt over de extra besmettingen in dit topic en de arme medewerkers, maar aan het verschrikkelijke leed van de dieren wordt voorbijgegaan. Sorry maar ik kan geen medelijden opbrengen voor mensen, die er voor kiezen om in een slachthuis te werken.
En eens. Zelfs in mijn eigen omgeving zijn laatst ernstige misstanden in een enorme slachterij aan het licht gekomen, een slagerij waar ook veel dieren van biologische boerderijen geslacht werden. Dus zelfs als je biologisch vlees eet, weet je niet wat voor ellende die dieren hebben moeten doorstaan. En ik geloof niet dat die lui nou echt aangepakt zijn. Natuurlijk moet er bij die mensen ook brood op de plank komen, maar het probleem is dat die dieren als producten worden gezien en niet als levende wezens. En dus kun je gewoon met ze gooien, ze slaan en schoppen, ze zijn immers niet belangrijker dan een blok hout waar een tafel van wordt gemaakt.

Sowieso brengt de hele vleesindustrie een hoop ziektes met zich mee. Ik begrijp serieus niet dat het allemaal maar toegestaan wordt.
Ik maak mij meer zorgen om de mensen die in dit soort fabrieken werken van vleesindustrie tot groente conserven industrie en ook de sorteercentra van de pakketverdelers overal werken mensen op een kluitje met elkaar tegen lage lonen arbeidsmigranten die slecht gehuisvest zijn lange uren maken het liefst nog met zijn alle in een busje vervoerd worden ondanks dat het niet mag.
pamelacourson schreef:
23-05-2020 08:46
En eens. Zelfs in mijn eigen omgeving zijn laatst ernstige misstanden in een enorme slachterij aan het licht gekomen, een slagerij waar ook veel dieren van biologische boerderijen geslacht werden. Dus zelfs als je biologisch vlees eet, weet je niet wat voor ellende die dieren hebben moeten doorstaan. En ik geloof niet dat die lui nou echt aangepakt zijn. Natuurlijk moet er bij die mensen ook brood op de plank komen, maar het probleem is dat die dieren als producten worden gezien en niet als levende wezens. En dus kun je gewoon met ze gooien, ze slaan en schoppen, ze zijn immers niet belangrijker dan een blok hout waar een tafel van wordt gemaakt.

Sowieso brengt de hele vleesindustrie een hoop ziektes met zich mee. Ik begrijp serieus niet dat het allemaal maar toegestaan wordt.
Zo mee eens! Gewoon walgelijk hoe er met dieren wordt omgegaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven