Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vleesverwerkende industrie en coronahausse.

22-05-2020 23:10 511 berichten
Hallo allemaal,

De laatste tijd vernemen we bijna dagelijks dat er grote coronauitbraken plaatsvinden in de vleesverwerkende industrie, typische is dat er wel meer arbeid wordt uitgeoefend onder slechte omstandigheden en met veel personeel dat op elkaars lip werkt en woont, maar daarbij gebeurt het dus niet.
Onderstaande link is alweer achterhaald, want ook hier, bij de Groene weg slachterij is zo'n slachting onder het personeel uitgebroken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/slachthu ... smettingen

Ik maak me hier zorgen om en vraag me af wat er in rauw vlees zit dat mensen eventueel ontvankelijker maakt voor corona en in hoeverre kan het zich van slachterij naar de private keuken verplaatsen en ook een zeer stringente vraag van mij is ook, zit dat virus alreeds in onze kuddes.
Someonenew schreef:
23-05-2020 08:55
Zo mee eens! Gewoon walgelijk hoe er met dieren wordt omgegaan!
Over mensen heb je niets te melden?
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
23-05-2020 08:57
Over mensen heb je niets te melden?
Worden die ook mishandeld? Geslagen en geschopt? Vermoord?
*2020* schreef:
23-05-2020 08:57
Over mensen heb je niets te melden?
Met mensen die zo met dieren omgaan kan ik geen medelijden hebben, sorry. Al vind ik het wel bizar dat die mensen zo gehuisvest worden en voor een laag loon werken maar dat is een andere kwestie.
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 23-05-2020 09:09
1.15% gewijzigd
pamelacourson schreef:
23-05-2020 08:58
Worden die ook mishandeld? Geslagen en geschopt? Vermoord?
Precies!! Afschuwelijk :'(
*2020* schreef:
23-05-2020 08:54
Ik maak mij meer zorgen om de mensen die in dit soort fabrieken werken van vleesindustrie tot groente conserven industrie en ook de sorteercentra van de pakketverdelers overal werken mensen op een kluitje met elkaar tegen lage lonen arbeidsmigranten die slecht gehuisvest zijn lange uren maken het liefst nog met zijn alle in een busje vervoerd worden ondanks dat het niet mag.
En toch zie je over de hele wereld uitbraken in de vleesindustrie, en niet in de conservenindustrie of de sorteercentra...
En zijn er de afgelopen decennia heel veel voorbeelden van zoönosen: ziektes die oversprongen van dier naar mens, vaak in verband met de grootschalige stallen en onhygiënische toestanden tijdens het slachten.
En zijn er voor zover ik weet geen voorbeelden van ziektes die oversprongen van tuinerwtjes op mensen.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 10:21
En toch zie je over de hele wereld uitbraken in de vleesindustrie, en niet in de conservenindustrie of de sorteercentra...
En zijn er de afgelopen decennia heel veel voorbeelden van zoönosen: ziektes die oversprongen van dier naar mens, vaak in verband met de grootschalige stallen en onhygiënische toestanden tijdens het slachten.
En zijn er voor zover ik weet geen voorbeelden van ziektes die oversprongen van tuinerwtjes op mensen.
Dat is dus de reden voor het openen van dit topic.
Cateautje schreef:
23-05-2020 10:23
Dat is dus de reden voor het openen van dit topic.
Dus trek je logische conclusie: dit moet je niet willen. Stop met er aan bijdragen door geen vlees meer te kopen.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 10:25
Dus trek je logische conclusie: dit moet je niet willen. Stop met er aan bijdragen door geen vlees meer te kopen.
Ga lekker ergens anders je veganisme prediken!

Mijn dorpsslager (jonge vrouw!) slacht zelf. Die staat op facebook regelmatig met 'n half varken in d'r handen.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 10:25
Dus trek je logische conclusie: dit moet je niet willen. Stop met er aan bijdragen door geen vlees meer te kopen.
Stop met mensen dwingen hoe ze moeten leven.
*2020* schreef:
23-05-2020 10:28
Stop met mensen dwingen hoe ze moeten leven.
Ik ben niet te dwingen en al kon dat wel, dan dwingen mijn omstandigheden mij ertoe om er niets mee te doen.
malibu82 schreef:
23-05-2020 00:29
Niets bijzonders.

Dit zijn ook superspread events. Zal wellicht door de lage binnentemperatuur of een slechte ventilatie komen?
Virusdeeltjes gedijen goed vanwege de lage luchtvochtigheid, de lage temperatuur, en slechte ventilatie.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 10:25
Dus trek je logische conclusie: dit moet je niet willen. Stop met er aan bijdragen door geen vlees meer te kopen.

Je vervalt in herhaling...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
redbulletje schreef:
23-05-2020 10:27
Ga lekker ergens anders je veganisme prediken!

Mijn dorpsslager (jonge vrouw!) slacht zelf. Die staat op facebook regelmatig met 'n half varken in d'r handen.
Ik preek geen veganisme. Maar ik zeg in een topic waar iemand zich afvraagt of er geen vage zaakjes aan de hand zijn in de vleesindustrie, dat er inderdaad veel vage zaakjes aan de hand zijn daar en dat het wellicht kan helpen om niet zonder na te denken de schnitzels en ham in je winkelwagentje te blijven mikken.

In topics die gaan over hoe lekker vlees wel niet is zal je mij niet zien. Dat zou bijna zijn als een kinderhater die in ieder topic over babies gaat roepen dat abortus toch ook vooral een keuze is: irritant dus dat doen we natuurlijk niet.

Maar als iemand zich afvraagt: hey die vleesindustrie, gaat daar niet wat fout? Nou dan reageer ik want ik heb mezelf dat ook afgevraagd en helaas moet ik steeds opnieuw tot de conclusie komen: ja daar gaat dus vanalles fout.
Alle reacties Link kopieren
Igoa schreef:
23-05-2020 10:33
Virusdeeltjes gedijen goed vanwege de lage luchtvochtigheid, de lage temperatuur, en slechte ventilatie.

Dank je :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 10:36
Ik preek geen veganisme. Maar ik zeg in een topic waar iemand zich afvraagt of er geen vage zaakjes aan de hand zijn in de vleesindustrie, dat er inderdaad veel vage zaakjes aan de hand zijn daar en dat het wellicht kan helpen om niet zonder na te denken de schnitzels en ham in je winkelwagentje te blijven mikken.

In topics die gaan over hoe lekker vlees wel niet is zal je mij niet zien. Dat zou bijna zijn als een kinderhater die in ieder topic over babies gaat roepen dat abortus toch ook vooral een keuze is: irritant dus dat doen we natuurlijk niet.

Maar als iemand zich afvraagt: hey die vleesindustrie, gaat daar niet wat fout? Nou dan reageer ik want ik heb mezelf dat ook afgevraagd en helaas moet ik steeds opnieuw tot de conclusie komen: ja daar gaat dus vanalles fout.
Het werk in kassen schijnt ook niet bepaald aangenaam te zijn, toch zul jij vast ook je tomaatjes en andere in NL gekweekte groentes eten neem ik aan?
Igoa schreef:
23-05-2020 10:33
Virusdeeltjes gedijen goed vanwege de lage luchtvochtigheid, de lage temperatuur, en slechte ventilatie.
hoge luchtvochtigheid

Igoa heeft gelijk.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 11:00
Reden: verkeerd begrepen
6.21% gewijzigd
Rosalind schreef:
23-05-2020 10:44
hoge luchtvochtigheid
Nee, laag.
Igoa schreef:
23-05-2020 10:48
Nee, laag.
Nope hoog. :-D
Ik ben geschrokken hoeveel ziektes te herleiden zijn naar het eten van vlees. Zelfs HIV, toch iets om over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-05-2020 10:40
Het werk in kassen schijnt ook niet bepaald aangenaam te zijn, toch zul jij vast ook je tomaatjes en andere in NL gekweekte groentes eten neem ik aan?
Nu was dat ook al meer dan 20 jaar geleden, maar mijn werk in de kassen vond ik prima te doen hoor. Beter dan in de koekfabriek.
redbulletje schreef:
23-05-2020 10:40
Het werk in kassen schijnt ook niet bepaald aangenaam te zijn, toch zul jij vast ook je tomaatjes en andere in NL gekweekte groentes eten neem ik aan?
Op het gevaar hier weer het commentaar op te krijgen dat ik in herhaling val: er ontstaan allerlei ziektes door de vleesindustrie. Doordat er geklooid wordt met de dieren: zieke dieren die toch geslacht worden, dieren die door de manier waarop ze gehouden worden (in megastallen) heel bevattelijk zijn voor allerlei epidemieën (waarna er weer geruimd moet worden). En ook de hygiëne zit vaak niet goed in de slachthuizen: poep van de dieren komt op het vlees terecht. Vlees wat weer bij jou in de pan komt.
Daarnaast blijkt nu ook dat er, over de hele wereld, sprake is van veel verspreiding van Corona in slachthuizen. Er gaat dus echt iets mis bij vlees, en niet bij tomaatjes.

(Ik heb overigens als bijbaantje vroeger wel in een kas gewerkt en vond dat helemaal geen vervelend werk)
Igoa schreef:
23-05-2020 10:48
Nee, laag.
Sorry, je hebt gelijk. Ik dacht dat je zei dat de luchtvochtigheid in slachthuizen laag was. Die is juist hoog.
Maar je hebt gelijk dat virussen een grotere overlevingskans hebben bij een lage relatieve luchtvochtigheid. De temperatuur speelt echter ook een rol.

Excuses!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 10:36
Ik preek geen veganisme. Maar ik zeg in een topic waar iemand zich afvraagt of er geen vage zaakjes aan de hand zijn in de vleesindustrie, dat er inderdaad veel vage zaakjes aan de hand zijn daar en dat het wellicht kan helpen om niet zonder na te denken de schnitzels en ham in je winkelwagentje te blijven mikken.

In topics die gaan over hoe lekker vlees wel niet is zal je mij niet zien. Dat zou bijna zijn als een kinderhater die in ieder topic over babies gaat roepen dat abortus toch ook vooral een keuze is: irritant dus dat doen we natuurlijk niet.

Maar als iemand zich afvraagt: hey die vleesindustrie, gaat daar niet wat fout? Nou dan reageer ik want ik heb mezelf dat ook afgevraagd en helaas moet ik steeds opnieuw tot de conclusie komen: ja daar gaat dus vanalles fout.

:-D
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-05-2020 10:27
Ga lekker ergens anders je veganisme prediken!

Mijn dorpsslager (jonge vrouw!) slacht zelf. Die staat op facebook regelmatig met 'n half varken in d'r handen.
Het zal die dieren een zorg zijn door wie ze geslacht worden. En wat mij altijd opvalt, is dat wanneer je het erover hebt plotseling niemand vlees van de bio-industrie eet, maar altijd iedereen om het hardst roept dat hij vlees van de biologische boer eet die het zelf geslacht heeft en dat ze zo’n mooi leven gehad hebben. En iedereen haalt toevallig zijn melk en eieren bij de boer om de hoek. Tuurlijk. Waar zijn die megastallen dan voor? En de enorme vlees- en zuivelhoeveelheden in de supermarkten?
pamelacourson schreef:
23-05-2020 11:10
Het zal die dieren een zorg zijn door wie ze geslacht worden. En wat mij altijd opvalt, is dat wanneer je het erover hebt plotseling niemand vlees van de bio-industrie eet, maar altijd iedereen om het hardst roept dat hij vlees van de biologische boer eet die het zelf geslacht heeft en dat ze zo’n mooi leven gehad hebben. En iedereen haalt toevallig zijn melk en eieren bij de boer om de hoek. Tuurlijk. Waar zijn die megastallen dan voor? En de enorme vlees- en zuivelhoeveelheden in de supermarkten?
Volgens mij wordt er heel veel vlees geexporteerd. Van mij mogen ze dat wel naar Polen ofzo verplaatsen, die megastallen. En hier gewoon voor eigen land produceren in nettere omstandigheden. Mijn vleeswaar koop ik al van zolang dat beschikbaar is met 3 sterren beter leven. Frikandellen zijn dat uiteraard niet. Biefstuk van de lokale slager is rund wat je zelf in de wei kunt zien lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven