Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vleesverwerkende industrie en coronahausse.

22-05-2020 23:10 511 berichten
Hallo allemaal,

De laatste tijd vernemen we bijna dagelijks dat er grote coronauitbraken plaatsvinden in de vleesverwerkende industrie, typische is dat er wel meer arbeid wordt uitgeoefend onder slechte omstandigheden en met veel personeel dat op elkaars lip werkt en woont, maar daarbij gebeurt het dus niet.
Onderstaande link is alweer achterhaald, want ook hier, bij de Groene weg slachterij is zo'n slachting onder het personeel uitgebroken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/slachthu ... smettingen

Ik maak me hier zorgen om en vraag me af wat er in rauw vlees zit dat mensen eventueel ontvankelijker maakt voor corona en in hoeverre kan het zich van slachterij naar de private keuken verplaatsen en ook een zeer stringente vraag van mij is ook, zit dat virus alreeds in onze kuddes.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 13:15
Dus je denkt wel dat we anders zouden moeten gaan eten?

Zou je zelf bijvoorbeeld een paar keer per week duurder, beter vlees kunnen eten en een paar keer per week vegetarisch/veganistisch kunnen koken?
Dus inderdaad stemmen met je portemonnee en het goedkope vlees overslaan en naar een goede slager gaan?
Ik eet scharrelkip.

Er zit teveel carbs in veganistisch eten. Ik heb diabetes, dus kan me dat dieet niet permitteren.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 12:39
Ik suggereer niets. Het is een feit dat over de hele wereld ontzettende uitbraken van
Corona ontstaan in de vleesindustrie.
Lees de links die geplaatst zijn. Luister naar die NYT podcast.
Wat Merano hier boven schrijft en wat Cateautje zich in dit topic afvraagt: de manier waarop we nu vlees produceren is niet ok.

Hoe het verband exact zit weet ik niet, ik ben geen viroloog niet eens een bioloog. Maar de oplossing lijkt me logisch; hiermee stoppen.
En allemaal lokaal geslachte koe vers uit de wei gaan kopen, zoals redbulletje. Of groente en boontjes, zoals ik.
Volgens de logica die jij gebruikt moet je ook niet in een verpleeghuis gaan wonen, daar zijn ook een vracht dood gegaan.

Net bekend geworden dat er in een restaurant in Leer Dld 7 mensen besmet zijn. Ook maar niet meer gaan eten dan?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Cateautje schreef:
23-05-2020 13:08
Ik sta nooit te gassen in de file, ik vlieg niet, ik recycle, ben zuinig met energie en water. Wat moet je nou van me?
Zo lekker vriendelijk ben jij zeg...
Zeepje-uit-de-zee schreef:
23-05-2020 13:18
Zo lekker vriendelijk ben jij zeg...
Alleen bij mensen met heeeeeel lange tenen. :)
Cateautje schreef:
23-05-2020 13:08
Ik sta nooit te gassen in de file, ik vlieg niet, ik recycle, ben zuinig met energie en water. Wat moet je nou van me?
Iemand geeft terecht aan hoe mensen voorbij gaan aan dierenleed en dat interpreteer jij als lange tenen...
Cateautje schreef:
23-05-2020 13:18
Er zit teveel carbs in veganistisch eten. Ik heb diabetes, dus kan me dat dieet niet permitteren.
Dat is vervelend. Google 'ns op veganisme en diabetes, dan zul je zien dat dat juist vaak genoemd wordt in het rijtje ziektes waarbij een vegan dieet uitkomst kan bieden.
snug schreef:
23-05-2020 13:24
Dat is vervelend. Google 'ns op veganisme en diabetes, dan zul je zien dat dat juist vaak genoemd wordt in het rijtje ziektes waarbij een vegan dieet uitkomst kan bieden.
Ik zal eens kijken. Dankje! :)
Lopervanhiernaardaar schreef:
23-05-2020 13:18
Volgens de logica die jij gebruikt moet je ook niet in een verpleeghuis gaan wonen, daar zijn ook een vracht dood gegaan.

Net bekend geworden dat er in een restaurant in Leer Dld 7 mensen besmet zijn. Ook maar niet meer gaan eten dan?
Ik denk niet dat in een verpleeghuis wonen echt een vrijwillige keuze is. Denk dat die mensen heel graag anders zouden willen wonen maar dat gaat niet meer.

En we eten momenteel inderdaad niet in restaurants om dat risico te voorkomen. Dus ik geef je helemaal gelijk.
Zeepje-uit-de-zee schreef:
23-05-2020 13:24
Iemand geeft terecht aan hoe mensen voorbij gaan aan dierenleed en dat interpreteer jij als lange tenen...
Als je hier komt om heel emotioneel in het wildeweg te gaan interpreteren over mijn gedachten, ideeën en gebrek aan dierenliefde, dan heb ik liever dat je je gaat vermaken in een ander topic. Er zijn er genoeg
Cateautje schreef:
23-05-2020 13:18
Ik eet scharrelkip.

Er zit teveel carbs in veganistisch eten. Ik heb diabetes, dus kan me dat dieet niet permitteren.
Weet je dat scharrelkip nog steeds geproduceerd wordt op dezelfde grootschalige manier als waar we het nu over hebben? Dus dat is misschien niet de juiste oplossing.

Het diabetesfonds raadt zelf aan dat plantaardig eten kan helpen bij diabetes overigens:
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... t-diabetes
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 13:29
Weet je dat scharrelkip nog steeds geproduceerd wordt op dezelfde grootschalige manier als waar we het nu over hebben? Dus dat is misschien niet de juiste oplossing.

Het diabetesfonds raadt zelf aan dat plantaardig eten kan helpen bij diabetes overigens:
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... t-diabetes
groente en fruit
volkorengraanproducten (zoals volkorenbrood, roggebrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst, havermout)
peulvruchten (zoals bonen, kapucijners, kikkererwten en linzen)
zetmeelrijke voedingsmiddelen (zoals aardappelen, zoete aardappelen en cassave)

Bovenstaande zou ik dan moeten gaan eten, met als gevolg dat mijn medicatie omhoog moet en dat terwijl ik nu al een tijdje in remissie ben met mijn koolhydraatbeperkte dieet.

Nog afgezien van dit alles, kan ik geen volkorenproducten verdragen.
Maar het diabetesfonds raadt zelf aan: vervang je koolhydraten liever door groenten dan door vlees:
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... s-ongezond

Plantaardig gaan eten kan echt helpen bij diabetes type 2.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 13:35
Maar het diabetesfonds raadt zelf aan: vervang je koolhydraten liever door groenten dan door vlees:
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... s-ongezond

Plantaardig gaan eten kan echt helpen bij diabetes type 2.
Ik eet ondertussen zoveel konijnenvoer dat ik echt geen vorkje méér kan verdragen.

Echt hoor, laat me maar.
Cateautje schreef:
23-05-2020 13:36
Ik eet ondertussen zoveel konijnenvoer dat ik echt geen vorkje méér kan verdragen.

Echt hoor, laat me maar.
Maar wat wou je dan met dit topic?
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 13:37
Maar wat wou je dan met dit topic?
Ik wil weten wat er nog meer in de lucht hangt in die slachterijen dat er voor zorgt dat de medewerkers daar veel ontvankelijker zijn voor het virus en of dat van die dieren afkomstig is.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 13:29
Weet je dat scharrelkip nog steeds geproduceerd wordt op dezelfde grootschalige manier als waar we het nu over hebben? Dus dat is misschien niet de juiste oplossing.

Het diabetesfonds raadt zelf aan dat plantaardig eten kan helpen bij diabetes overigens:
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... t-diabetes
Gewoon vaker vis eten.
redbulletje schreef:
23-05-2020 13:38
Gewoon vaker vis eten.
Doe ik ook 2 keer in de week en tussendoor vette gestoomde of gerookte vis.
snug schreef:
23-05-2020 11:40
Zonder aanraking met dierlijke ontlasting (mest) zou die taugé niet besmet zijn geraakt.
Klopt ook, er wordt ook besmet water genoemd.

Zie: https://www.ntvg.nl/artikelen/uitbraak- ... m/volledig

Maar ook met het eten van groenten moet je dus oppassen. Taugé spoel ik sindsdien af met kokend water. Alle andere rauwe groenten, zoals tomaat en komkommer, met water op gewone temperatuur.

Er zou veel meer controle moeten komen op arbeidsomstandigheden in al deze sectoren. Maar het budget van de arbeidsinspectie (officieel Inspectie SZW) in Nederland is veel te laag daarvoor, aldus een kennis van mij die daar werkt. Er liggen talloze dossiers te wachten op behandeling, en ze komen alleen maar aan het puntje van de ijsberg toe.

Dat schijnt ook voor de NVWA te gelden. Zie: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ek-rapport.

Maar ja, ook andere sectoren, zoals de gezondheidszorg, hebben veel meer geld nodig.
Cateautje schreef:
23-05-2020 13:38
Ik wil weten wat er nog meer in de lucht hangt in die slachterijen dat er voor zorgt dat de medewerkers daar veel ontvankelijker zijn voor het virus en of dat van die dieren afkomstig is.
Tja niemand weet hoe het kan. Slecht hygiëne en slechte arbeidsomstandigheden zijn er absoluut.
Heb je die podcast geluisterd van The Daily? Die legt goed uit hoe zij denken dat het komt.

En dit virus is (nog) niet aangetroffen bij koeien of varkens maar het is wel afkomstig door onhygiënische toestanden bij de productie van vlees. En er zijn al behoorlijk veel andere gevallen bekend uit het verleden waarbij een ziekte wél van het vee naar de mens oversprong, zoals bij Q koorts.
En er zijn nog veel meer gevallen waar al het vee elkaar besmette en geruimd moest worden.

Ook zorgt intensieve veehouderij voor een slechtere luchtkwaliteit en daardoor slaat Corona ernstiger toe: https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... -en-corona

Is toch bizar hè, ik als stadsmens zou verwachten dat de luchtkwaliteit op het platteland juist beter zou zijn. Maar dat is dus niet zo, het is door de stikstof uitgestoten door de veehouderij juist ongezonder.
Cateautje schreef:
23-05-2020 13:38
Ik wil weten wat er nog meer in de lucht hangt in die slachterijen dat er voor zorgt dat de medewerkers daar veel ontvankelijker zijn voor het virus en of dat van die dieren afkomstig is.
Hou het maar op te dicht op elkaar staan in een slecht geventileerde ruimte. Het meest logische antwoord is vaak het beste.

En groente eten is altijd gezond.
Ook een optie: vlees door kant-en-klare vleesvervangers vervangen, vis door visvervangers. Ik eet bv. graag vegan vissticks. Kwestie van in eigen tempo uitproberen of dingen bij je passen.
Cateautje schreef:
23-05-2020 13:38
Ik wil weten wat er nog meer in de lucht hangt in die slachterijen dat er voor zorgt dat de medewerkers daar veel ontvankelijker zijn voor het virus en of dat van die dieren afkomstig is.
Ik denk dat je misschien een antwoord op die vraag kunt vinden door te zoeken naar wetenschappelijke publicaties op dit vlak.
En ik maar denken dat dit topic zou gaan over arbeidsomstandigheden
Nee het vegetarisch riedeltje komt weer voorbij.
@Rozemarijn
Ja, lekker dan, wettelijk gezien veel geregeld, maar in de praktijk een zootje.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 13:46
Tja niemand weet hoe het kan. Slecht hygiëne en slechte arbeidsomstandigheden zijn er absoluut.
Heb je die podcast geluisterd van The Daily? Die legt goed uit hoe zij denken dat het komt.

En dit virus is (nog) niet aangetroffen bij koeien of varkens maar het is wel afkomstig door onhygiënische toestanden bij de productie van vlees. En er zijn al behoorlijk veel andere gevallen bekend uit het verleden waarbij een ziekte wél van het vee naar de mens oversprong, zoals bij Q koorts.
En er zijn nog veel meer gevallen waar al het vee elkaar besmette en geruimd moest worden.

Ook zorgt intensieve veehouderij voor een slechtere luchtkwaliteit en daardoor slaat Corona ernstiger toe: https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... -en-corona

Is toch bizar hè, ik als stadsmens zou verwachten dat de luchtkwaliteit op het platteland juist beter zou zijn. Maar dat is dus niet zo, het is door de stikstof uitgestoten door de veehouderij juist ongezonder.
Die zoek ik op. Dankje voor de tip. :)

De rest weet ik, vandaar mijn vraag, ook in hoeverre dit door middel van het vlees verder de bevolking kan bereiken. Zou wat zijn dat half gebakken biefstuk de oorzaak zou zijn van een grote uitbraak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven