Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe staat het eigenlijk met die stijging op de IC enzo?

25-05-2020 10:14 205 berichten
"Pas maar op, over twee weken zie je weer een stijging in de dodentallen en IC-cijfers."

"Dit leidt over twee weken tot een nieuwe golf/lockdown/etc."

Dat riep iedereen bij de eerste mooie dag. Bij Pasen. Afgelopen week met Hemelvaartsdag. "Let maar op over twee weken..."

Maar hebben we die stijging ook daadwerkelijk gezien? Ik heb de indruk van niet.
Ik denk dat we geluk hebben gehad. We weten inmiddels dat in de buitenlucht het wel redelijk gaat qua besmettingen. Dus dat kan minder kwaad. Wisten we toen volgens mij nog niet overigens.

Trouwens, de opening van de scholen viel ook mee toch?
Het neemt nog steeds af gister waren er nog maar 223 op de ic.
Alle reacties Link kopieren
Toepasselijke nick ;-)
AnAppleADay schreef:
25-05-2020 10:21
Toepasselijke nick ;-)
Haha, ja! Ik heb 'm al wel heel lang...
Mirole schreef:
25-05-2020 10:20
Het neemt nog steeds af gister waren er nog maar 223 op de ic.
Mooi, dan betekent dat dat de maatregelen werken!
Alle reacties Link kopieren
eerst 2 weken om het op te lopen, dan nog een week om zo ziek te worden, dat je op de IC terecht komt

Ik begreep dat we een eventuele stijging zo rond Pinksteren zouden gaan zien
Nog even geduld :)
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
25-05-2020 10:16
Ik denk dat we geluk hebben gehad. We weten inmiddels dat in de buitenlucht het wel redelijk gaat qua besmettingen. Dus dat kan minder kwaad. Wisten we toen volgens mij nog niet overigens.

Trouwens, de opening van de scholen viel ook mee toch?
Dat van die buitenlucht zou ik nog maar even niet al te stellig aannemen:

https://doktermedia.nl/reviews/alle-ber ... itenlucht/
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-05-2020 10:22
eerst 2 weken om het op te lopen, dan nog een week om zo ziek te worden, dat je op de IC terecht komt

Ik begreep dat we een eventuele stijging zo rond Pinksteren zouden gaan zien
Nog even geduld :)
Nou, de doemscenario's over de stijgingen dateren al van voor pasen, toen het steeds drukker weer werd buiten, dus tot op heden valt het nog steeds mee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
25-05-2020 10:25
Nou, de doemscenario's over de stijgingen dateren al van voor pasen, toen het steeds drukker weer werd buiten, dus tot op heden valt het nog steeds mee.
Ja dat bedoelde ik inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo bang voor stijging vanwege de dagjesmensen met Pasen of bijvoorbeeld afgelopen weekend.

Wel ben ik bang voor een stijging 2 a 3 weken na 1 juni als alles weer los is en mensen een stukje waakzaamheid verliezen omdat alles relatief normaal is in vergelijking net eerder. Scholen weer bijna volledige open, horeca open etc.

En dan hebben we het nog niet over wat er gebeurt als mensen weer massa van en naar het buitenland/camping reizen. Ook daar ben ik bang voor een opleving. Maar tijd zal het leren en hoop dat mensen onthouden wat er afgelopen periode geleerd hebben qua afstand, hygiëne en ziektevoorschriften. Maar het is naar mijn mening te optimistisch er vanuit te gaan dat het nu allemaal koek en ei is.
Solomio schreef:
25-05-2020 10:24
Dat van die buitenlucht zou ik nog maar even niet al te stellig aannemen:

https://doktermedia.nl/reviews/alle-ber ... itenlucht/
Ik baseerde me hierop:

https://www.vox.com/2020/5/22/21266756/ ... cing-chart
Maar ik kan zo niet zien of dat op dat nog niet gepeerreviewde onderzoek gebaseerd is.

Binnenblijven is het beste qua risico in ieder geval.
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 25-05-2020 10:29
10.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
25-05-2020 10:26
Ja dat bedoelde ik inderdaad.
Ik denk dat die 1,5e meter echt behoorlijk goed wordt opgevolgd en dat dat de belangrijkste maatregel is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Maar op 1 juni is lang niet alles los, toch? Vergeleken met de afgelopen maanden wel, maar als je het vergelijkt met hoe het voor de coronacrisis was, mag er nog steeds een heleboel niet, en wat wel mag is allemaal met restricties.

Volgens mij gaat sowieso niemand er vanuit dat het allemaal koek en ei is, maar ik word ook wel heel moe van mensen die constant foto's van te drukke straten posten en roepen dat we dat over twee weken wel terug gaan zien in de cijfers.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk dat ook dat wel gaat meevallen na juni. We gaan in juni nog steeds niet massaal snotterig binnen op elkaar zitten zoals rondom carnaval en daarna op bezoek bij 70 plussers die wonen in huizen met ventilatiesystemen.
gordijn87 schreef:
25-05-2020 10:27
Ik ben niet zo bang voor stijging vanwege de dagjesmensen met Pasen of bijvoorbeeld afgelopen weekend.

Wel ben ik bang voor een stijging 2 a 3 weken na 1 juni als alles weer los is en mensen een stukje waakzaamheid verliezen omdat alles relatief normaal is in vergelijking net eerder. Scholen weer bijna volledige open, horeca open etc.

En dan hebben we het nog niet over wat er gebeurt als mensen weer massa van en naar het buitenland/camping reizen. Ook daar ben ik bang voor een opleving. Maar tijd zal het leren en hoop dat mensen onthouden wat er afgelopen periode geleerd hebben qua afstand, hygiëne en ziektevoorschriften. Maar het is naar mijn mening te optimistisch er vanuit te gaan dat het nu allemaal koek en ei is.
Dat zegt niemand volgens mij.
En dat naar het buitenland reizen... ik ga het niet doen (was wel de planning). Maar de camping wel.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
25-05-2020 10:25
Nou, de doemscenario's over de stijgingen dateren al van voor pasen, toen het steeds drukker weer werd buiten, dus tot op heden valt het nog steeds mee.
daar ga ik ook vanuit hoor
en het wordt wel drukker, maar erg dicht op elkaar zitten de meeste mensen echt niet
op een enkele feest of kerkdienst na
Susan schreef:
25-05-2020 10:29
Maar op 1 juni is lang niet alles los, toch? Vergeleken met de afgelopen maanden wel, maar als je het vergelijkt met hoe het voor de coronacrisis was, mag er nog steeds een heleboel niet, en wat wel mag is allemaal met restricties.

Volgens mij gaat sowieso niemand er vanuit dat het allemaal koek en ei is, maar ik word ook wel heel moe van mensen die constant foto's van te drukke straten posten en roepen dat we dat over twee weken wel terug gaan zien in de cijfers.
Ja daar ben ik ook een beetje klaar mee. Alsof je de duivel bent als je het waagt een teen buiten de deur te steken of - god verhoede - in het zonnetje op een strand te gaan zitten.
Solomio schreef:
25-05-2020 10:24
Dat van die buitenlucht zou ik nog maar even niet al te stellig aannemen:

https://doktermedia.nl/reviews/alle-ber ... itenlucht/
Het is zeker niet zo dat je buiten niet besmet kan raken maar ik denk dat de kans ecbt wel kleiner is..

https://www.nporadio1.nl/binnenland/239 ... t-zeldzaam
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
25-05-2020 10:27
Ik ben niet zo bang voor stijging vanwege de dagjesmensen met Pasen of bijvoorbeeld afgelopen weekend.

Wel ben ik bang voor een stijging 2 a 3 weken na 1 juni als alles weer los is en mensen een stukje waakzaamheid verliezen omdat alles relatief normaal is in vergelijking net eerder. Scholen weer bijna volledige open, horeca open etc.

En dan hebben we het nog niet over wat er gebeurt als mensen weer massa van en naar het buitenland/camping reizen. Ook daar ben ik bang voor een opleving. Maar tijd zal het leren en hoop dat mensen onthouden wat er afgelopen periode geleerd hebben qua afstand, hygiëne en ziektevoorschriften. Maar het is naar mijn mening te optimistisch er vanuit te gaan dat het nu allemaal koek en ei is.

Dit snap ik dus niet, dat mensen dat zeggen.
Hoezo is alles los op 1 juni? Er zijn nog steeds heel veel maatregelen en restricties en na het verhaal in Duitsland denk ik dat restaurants helemaal er alles aan doen om besmettingen te voorkomen. En als er een uitbraak is, zoals je dus ook ziet in Duitsland, dan kan dat meteen worden getackeld. Zelfs de honderden besmettingen in het nachtleven van Seoul hebben daar niet voor een nieuwe piek gezorgd.
Dus volgens mij blijft iedereen prima alert hoor, net zo alert als dat we waren tijdens de 'drukke' wandelingen met Pasen of in de bouwmarkt.

Verder wel eens dat we pas echt conclusies kunnen trekken bij 3+ weken na een gebeurtenis. Dus Pasen en Koningsdag hebben geen effect gehad, voor scholen, kappers en moederdag moeten we nog 1 a 2 weken wachten.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
25-05-2020 10:31
Dat zegt niemand volgens mij.
En dat naar het buitenland reizen... ik ga het niet doen (was wel de planning). Maar de camping wel.
ik hoop er nog steeds op
Frankrijk, met de auto in een gehuurd huis, zonder anderen
Ik denk zelf dat de grote tweede golf pas in september--oktober komt. Hopelijk zijn we dan beter voorbereid.
Maar ik ben geen viroloog dus wellicht komt de golf al eerder..
lilalinda schreef:
25-05-2020 10:34
ik hoop er nog steeds op
Frankrijk, met de auto in een gehuurd huis, zonder anderen
Oh, ja ik bedoelde vliegreizen (en trein bus etc), auto lijkt me niet zo'n issue inderdaad.
Zeepje-uit-de-zee schreef:
25-05-2020 10:35
Ik denk zelf dat de grote tweede golf pas in september--oktober komt. Hopelijk zijn we dan beter voorbereid.
Maar ik ben geen viroloog dus wellicht komt de golf al eerder..
Zoals bij andere virussen ook toch?
Tja. We gaan het zien.

Ik word wel een beetje chagrijnig van de term tweede golf merk ik trouwens (niet persoonlijk bedoeld hoor ;-))
Alle reacties Link kopieren
Zeepje-uit-de-zee schreef:
25-05-2020 10:35
Ik denk zelf dat de grote tweede golf pas in september--oktober komt. Hopelijk zijn we dan beter voorbereid.
Maar ik ben geen viroloog dus wellicht komt de golf al eerder..
Of later. Of helemaal niet.
'de tweede golf' zit nogal in mijn irritatie.
anappleaday wijzigde dit bericht op 25-05-2020 10:38
7.49% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven