Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Oudtante overleden aan eenzaamheid

27-05-2020 12:07 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eenzaamheid door Corona dus.

Ik had niet veel contact met haar. We wonen ook ver daar vandaan. Oudtante was 90+ en woonde nog op zichzelf. Volgens mijn familie ging ze voor Corona dagelijks de hort op en was ze graag onder de mensen. Na weken in totale eenzaamheid te zijn geweest, nam ze het besluit het leven te gaan beëindigen. En dat ging blijkbaar snel.

Sterven aan eenzaamheid... Sterven in eenzaamheid...

Is oudtante de enige? Wie herkent dit ook?
Alle reacties Link kopieren
Dramatische titel, dramatisch verhaal.

Maar op die leeftijd kan ik nog wel een paar mogelijke doodsoorzaken bedenken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Niet alleen ouderen voelen zich eenzaam, veel jongeren ook.
En ja, dat is heel triest.
En voor Corona ging je elke week bij haar langs voor een bakkie en een praatje?
Alle reacties Link kopieren
Wees blij dat ze de 90 heeft gehaald. Ze is echt niet de enige. Er zijn zoveel ouderen en ook jongeren die eenzaam zijn.
Ze was ook niet verplicht in eenzaamheid te leven. Genoeg mensen in winkels en buiten
Alle reacties Link kopieren
Ze zal helaas niet de enige zijn.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Als je nou iemand kent die supereenzaam is, dan doe je daar toch wat mee? En dan bedoel ik niet een topic openen met een dramatische titel.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
27-05-2020 12:24
Ze was ook niet verplicht in eenzaamheid te leven. Genoeg mensen in winkels en buiten

Je hebt zeker geen idee wat het is om eenzaam te zijn?
Dan helpen mensen in winkels of voorbijgangers op straat echt niet.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
27-05-2020 12:24
Ze was ook niet verplicht in eenzaamheid te leven. Genoeg mensen in winkels en buiten
Ik snap twee dingen uit dit bericht niet. Het lijkt me dat een vrouw van in de 90 de afgelopen weken zich beter niet onder de mensen had kunnen begeven. En wat heeft het aantal mensen buiten/in de winkels met een gevoel van eenzaamheid te maken?
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
27-05-2020 12:24
Ze was ook niet verplicht in eenzaamheid te leven. Genoeg mensen in winkels en buiten
Is ook echt heel slim hè, om als 90-plusser lekker naar AH te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ging de familie dan niet gewoon dagelijks langs??
Wat ik lees is een vrouw van in de negentig die in isolatie was vanwege Corona en daardoor eenzaam. Door die eenzaamheid gekozen niet meer te willen leven. Dan maar naar buiten met zoveel mogelijk de richtlijnen in acht nemen maar wel nog enigszins een prettig leven voor de tijd die je hebt
Alle reacties Link kopieren
Ze woonde op zichzelf.....dan had familie toch gewoon langs kunnen gaan?
malibu82 schreef:
27-05-2020 12:25
Je hebt zeker geen idee wat het is om eenzaam te zijn?
Dan helpen mensen in winkels of voorbijgangers op straat echt niet.

TO schrijft dat ze dagelijks onder de mensen was. Daar kan een bezoekje aan de winkels prima onder vallen.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
27-05-2020 12:26
Ik snap twee dingen uit dit bericht niet. Het lijkt me dat een vrouw van in de 90 de afgelopen weken zich beter niet onder de mensen had kunnen begeven. En wat heeft het aantal mensen buiten/in de winkels met een gevoel van eenzaamheid te maken?
Haar netwerk van vrienden, familie en kennissen bestaat vooral uit mensen die zelf ook 70+ zijn (en 80+ en 90+). Die bleven massaal binnen of mochten niet meer naar buiten. Met de bus durfde tante ook niet meer, en logisch ook.

Een praatje met vreemde mensen op straat of in een winkel helpt niets tegen eenzaamheid.

Tante hield zich keurig aan alle regels, maar dat bracht dus eenzaamheid. En dat vind ik triest. Ik was benieuwd of jullie meer van deze verhalen kennen.
Alle reacties Link kopieren
Als ze weken in totale eenzaamheid heeft geleefd, dan heeft ze weinig steun gehad aan haar familie. Een telefoontje of een kaartje is niet zo ingewikkeld. Familie in de buurt had best een praatje aan de deur kunnen komen maken.

Ik begrijp wel zij zelf op die leeftijd niet zo heel digitaal meer is, dus dat contact met vrienden misschien lastiger was.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
27-05-2020 12:07
Is oudtante de enige? Wie herkent dit ook?

Er zullen vast veel meer mensen zijn die eenzaam zijn. Zo wel nu met Corona als hier voor al. Zowel jong als oud.

Hadden jullie nog proberen te helpen door vaker langs te gaan e.d., of wisten jullie niet dat ze eenzaam was?
Cookielover schreef:
27-05-2020 12:28
Is ook echt heel slim hè, om als 90-plusser lekker naar AH te gaan.
Waarom zou je niet? De kans dat je het komende jaar overlijdt is best wel heel erg groot als je 90+ bent
Daar zou ik niet om binnen blijven.
Wat sneu.
Mijn oudtantenis 103 en mijn moeder is mantelzorger voor haar.
Voor mij is het 120km rijden naar mijn ouders en combineer het geregeld. Laatste x was 3 weken geleden. Gewoon aan de straat en zij in haar tuintje van het centrum gepraat.

Helaas mag ze geen wandeling maken buiten en binnen bezoek ontvangen.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 27-05-2020 12:40
18.14% gewijzigd
En ‘volgens mijn familie’ schrijf je, dat leest alsof je de oudtante in kwestie nauwelijks kent en je dit topic vooral uit een soort misplaatste sensatiezucht schrijft. Je hebt volgens mij geen idee van haar leven en beweegredenen.

Daarbij is ‘sterven aan eenzaamheid’ een beetje vergezocht. Mijn oma zit ook binnen, tegen de 90. Maar die krijgt telefoontjes, kaartjes, mensen op het terras in de tuin die door het raam een praatje maken. Als je oudtante zo actief was als je familie zegt waren er vast voldoende mogelijkheden tot contact.
anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 12:41
40.23% gewijzigd
T is nogal wat. Om na een aantal weken eenzaamheid je leven te beëindigen ( wat nog een hele klus is trouwens). Er was vast meer aan de hand.
En dan kan je je op een gegeven moment net zo goed niet aan de regels houden, als je toch al dood wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat deze Coronacrisis (nog) wat meer de impact van eenzaamheid aan het licht brengt. En ik zou het persoonlijk heel fijn vinden wanneer er qua contact/relaties/familiegevoel wat meer buiten de standaard gezins/familiestructuren gedacht zou kunnen worden (maar ik besef me tegelijkertijd ook goed dat dat komt omdat ik a. geen eigen gezin heb en b. een heel kleine familie heb).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een oma 90+ die aan het verpieteren is. Normaal had ze een stuk leven; wekelijkse dagbesteding, vaste bingo dag, vaste hobby dag, regelmatig uitjes etc... nu dit allemaal wegvalt en ze alleen haar 2 kinderen ziet, gaat ze hard achteruit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven