Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vakantie (georganiseerde groepsreis) door laten gaan?

29-05-2020 12:48 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
De situatie is als volgt, ver voor corona heb ik een verre groepsreis geboekt bij een reisorganisatie. Deze organisatie laat weten dat ze er vanuit gaan dat de reis door kan gaan. Hartstikke fijn voor hun echter heb ik mijn twijfels.

Er wordt tijdens de reis gereisd met een aantal 6 tot 9 persoons busjes. Waarschijnlijk worden er 3 a 4 landen doorkruist en de terugreis gaat met vliegtuig en een tussenlanding van 8 uur. Ook wordt er veel gekampeerd en af ten toe in een groepsaccommodatie overnacht. Afgezien van het reizen in busjes zijn we heel veel in de buitenlucht, wordt er samen gekookt, wordt er onderling in kleine groepjes wat georganiseerd en hebben we veel vrijheden.

Gevoelsmatig denk ik als de landsgrenzen open zijn dan draag ik wel een mondkapje tijdens het reizen, was ik regelmatig mijn handen en neem ik een flesje handalcohol mee. En voor de rest ga ik genieten van de natuur en cultuur. Ik ben ook niet bang om corona te lopen maar ik vind het wel eng dat ik met onbekende reisgenoten op pad ben waarvan je niet zeker weet wat zij doen in hun vrije tijd.

Ik heb nog even de tijd om na te denken en er is ook nog niet definitief of de reis door kan gaan. Dus ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie visie op deze manier van reizen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wel handig om te vermelden wanneer de reis gepland staat.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Reis staat gepland voor half juli, de reis duurt 19 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben echt niet heel moeilijk maar dit toch echt heel zeker niet.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Draagt iedereen een mondkapje in de bus? Anders heeft het geen nut.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hell no dat ik zo'n vakantie door zou laten gaan
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
29-05-2020 12:52
Reis staat gepland voor half juli, de reis duurt 19 dagen.
En jij denkt serieus dat je reis überhaupt doorgaat ????

Welke landen worden aan gedaan ?
Alle reacties Link kopieren
3 landen doorkruisen? tussenlanding?

Ik denk dat die reisorganisatie behoorlijk optimistisch is.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Kun je wel vliegen naar het startland dan?
Waar gaat de reis heen? Is het zeker dat die landen geen restricties (meer) hebben?

Ik zou niet gaan. Ik snap sowieso niet dat mensen overwegen deze zomer naar het buitenland te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier ook twijfels bij hebben. Vooral ook omdat je tijdens je reis te maken kan krijgen met allerlei beperkende coronamaatregelen.

Het financiële belang van jouw reisorganisatie om de reis door te laten gaan is groot. Vermoedelijk zijn er met jouw betalingen al betalingen gedaan voor vervoer, accommodatie etc.. Als de organisatie moet annuleren en jij wilt je geld terug dan moeten zij jou uit eigen zak terugbetalen. Als het even kan zullen zij de reis daarom door willen laten gaan. Indien je zelf annuleert terwijl de reis doorgaat kun je je geld kwijt zijn, maar de organisatie heeft ook een reputatie hoog te houden.

Je kunt evt. al vragen om dezelfde reis bijv. een jaar later te maken.
Ga er maar vanuit dat het niet doorgaat. Kan goed zijn dat je dat pas een week, misschien 2, voor vertrek hoort. Als je Europa al uit komt is het nog maar de vraag of je het andere land in komt. En dan heb je ook nog kans op 2 weken quarantaine ter plaatse en misschien ook nog bij terugkomst. Een goede reisorganisatie wil die ellende niet maar ik snap wel dat ze het nog even afwachten omdat het ze veel geld kost.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 13:11
3.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat met die busjes zou mij niet aanstaan.
Ik vraag me af of ze dit wel mogen laten doorgaan.
Ze kunnen de 1.5 m. niet waarmaken. Die busjes, dat is geen openbaar vervoer, dus moet je je aan de 1.5 m houden.
Alle reacties Link kopieren
Dat idee had ik al dat de reisorganisatie vooral uit eigen (financiel) belang de reis liever niet annuleert. Voorgaande ervaring met deze reisorganisatie is erg positief en ik vind het geen probleem om een voucher oid te ontvangen voor een reisperiode dat er minder risico's zijn.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de reis niet door zou gaan en ben ook wel verbaasd dat ze nu positief zijn ingesteld. Ik heb zelfs al wat geld aan de kant gezet wat ik op een andere manier kan besteden in Nederland.
Maar weet je al of de mogelijkheid bestaat zelf te annuleren?
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat echt niet door. De luchtvaart doet nog geen niet-noodzakelijke vluchten en dat zie ik in juli ook nog niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet welke landen je wil aandoen, maar hier zou ik ook niet heel enthousiast van worden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Als je er vouchers voor kan krijgen zou ik dat zeker doen.
Op vakantie kan deze zomer hopelijk gewoon maar de combinatie van meerdere locaties, een klein busje en doorkruizing van landen lijkt me echt teveel nu.
Beter kun je proberen om te boeken naar een reis op één locatie of naar volgend jaar verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
29-05-2020 13:30
Dit gaat echt niet door. De luchtvaart doet nog geen niet-noodzakelijke vluchten en dat zie ik in juli ook nog niet gebeuren.
Vluchten worden al veel hervat, zeker ook naar vakantiebestemmingen.

Of je er in wil gaan zitten is een tweede...
Alle reacties Link kopieren
Ach. Ieder reisbureau annuleert zo kort mogelijk van te voren momenteel. Mijn eigen reis werd pas definitief gecanceld 1 1/2 week van te voren. Dat ik het zelf al weken eerde bedacht had doet er niet toe.

Kijk maar op de grote sites. Jan doets. Sawadee. Etc. Die geven allemaal aan dat reizen vanaf datum x vooralsnog doorgaan. Puntje bij paaltje uiteraard niet.

Niet zelf annuleren vooralsnog. Dat kost je geld.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
29-05-2020 13:38
Ach. Ieder reisbureau annuleert zo kort mogelijk van te voren momenteel. Mijn eigen reis werd pas definitief gecanceld 1 1/2 week van te voren. Dat ik het zelf al weken eerde bedacht had doet er niet toe.

Kijk maar op de grote sites. Jan doets. Sawadee. Etc. Die geven allemaal aan dat reizen vanaf datum x vooralsnog doorgaan. Puntje bij paaltje uiteraard niet.

Niet zelf annuleren vooralsnog. Dat kost je geld.
dit denk ik ook inderdaad.
Ik weet niet met welke organisatie jullie gaan maar ik zie op de site van Koningaap:
Helaas is niet mogelijk om reizen tot en met 31 juli 2020 naar behoren uit te voeren. Reizigers die in de maand juli op reis zouden gaan, ontvangen vóór 1 juni per mail een Corona-voucher ter waarde van de betaalde reissom waarmee een vervangende reis op een later tijdstip geboekt kan worden. Alle andere getroffen reizigers hebben deze voucher reeds in hun bezit.

Ik neem aan dat ze niet de enige zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als ik de reis zelf annuleer moet ik 40% van de reissom betalen, heb ik reis een poosje geleden al afbetaald dus dat is best wel een bedrag wat ik kwijt ben. Ik wacht het denk ik even af en kijk bij de annuleringsverzekering of zijn mogelijk iets kunnen betekenen.

Ik hoop eigenlijk dat ze uiteindelijk aangeven dat ze gaan annuleren. Ik vind het echt niet erg om een voucher of iets dergelijks te ontvangen of een reservering voor deze reis voor een jaar later.

Zoals ik dit allemaal lees is het mij te risicovol.
Ik zou nog even afwachten. Je kunt een week voor vertrek of zelfs een paar dagen van te voren altijd nog zelf annuleren maar voor die tijd heeft de organisatie vast zelf al iets van zich laten horen.
Als je nu bij annuleren 40% moet betalen zou ik inderdaad nog even afwachten. Grote kans dat het niet doorgaat.
Al bestaat natuurlijk de kans dat ze het door laten gaan en jij bij annuleren de gehele reissom moet betalen. Dat zou wel heel zuur zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven