Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De (financiële) Coronacrisis

09-06-2020 18:41 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zitten nu een kleine drie maanden in de coronacrisis, en de economie gaat steeds meer van het slot af.

De aanhoudende coronamaatregelen en de onzekerheid over de komende maanden laten diepe sporen na in de Nederlandse economie. Want het openbare leven is nog verre van normaal. En dat zorgt voor onzekerheden en een teruggang van de omzet bij veel ondernemers.

De volledige omvang van de crisis is nog lang niet duidelijk. "We dachten eerst dat dit een crisis was met een diep dieptepunt, en een snel herstel. Maar in de loop van april werd duidelijk dat dat niet realistisch was", zegt Ester Barendregt, hoofd RaboResearch. "We weten nu dat we wellicht tot in de loop van volgend jaar niet kunnen uitgaan van een medische oplossing, en dat we het dus in ons gedrag moeten zoeken. En juist dat veranderde gedrag heeft grote impact op de economie."

Daarom heeft het kabinet besloten om de steun aan ondernemers te verlengen. Maar dat kan niet tot in de lengte ter dagen doorgaan, zei minister Wiebes van Economische Zaken half mei al. "De economie van morgen is niet die van gisteren". En sommige branches zullen misschien voor altijd veranderen.

Wat wil met dit topic? Eigenlijk een algemene discussie over de financiële gevolgen van het virus en hoe daar mee om te gaan.
Ik maak me grote zorgen om met name jongere mensen.
Hun hele leven staat on hold, en zij lijden al onder de pre corona situatie (flexibele contracten, dure huisvesting) en daar kwam dit nog bij.
Ik zie aan de lopende band jongeren uit hun huizen gaan en terug naar hun ouders.
Dit kost heb gewoon heel veel geld en het is heel onzeker, wat ook psychisch iets doet. Ik vind het erg dat je zo je leven moet beginnen.
Verder hoor ik ook wel paniek bij zzp-ers die echt klem zitten.
Ik heb er geen goed gevoel bij.
Alle reacties Link kopieren
En vergeet niet dat we met meerdere landen in de Euro zitten. Landen als Italië staan op omvallen. Daar moet heel veel belastinggeld naar toe. Tel dat op bij een wereldwijde recessie. Ik voorzie een catastrophe
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
09-06-2020 18:51
En vergeet niet dat we met meerdere landen in de Euro zitten. Landen als Italië staan op omvallen. Daar moet heel veel belastinggeld naar toe. Tel dat op bij een wereldwijde recessie. Ik voorzie een catastrophe
Ik ook.
You ain't seen nothing yet.

Maar goed, dat is de keuze geweest van de politici, daarin geruggensteund/gedwongen door Jan en alleman die vonden dat het allemaal maar moet terwille van enkele gewonnen levensjaren van Corona-slachtoffers, die vonden dat je vooral niets mocht zeggen over de geldelijke impact ervan en die moord en brand schreeuwden van zodra je durft te opperen dat het sop de kool niet waard is. en die in tegendeel voor nog strengere maatregelen waren.
Van dat type waren er op forum ook ettelijken...

Dus ja, you get what you ask for. Now deal with it.
Alle reacties Link kopieren
Ik voorzie ook een behoorlijk catastrophe, in Nederland maar zeker ook in de armere landen.

In het AD las ik vandaag dat bijna vier op de tien consumenten in de leeftijd van 22 tot 37 jaar in april geld moest lenen om de rekeningen te betalen. En dan is de werkloosheid nog niet eens zo hard opgelopen.

https://www.ad.nl/economie/millennials- ... ~a4321c02/
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
09-06-2020 18:58
You ain't seen nothing yet.

Maar goed, dat is de keuze geweest van de politici, daarin geruggensteund/gedwongen door Jan en alleman die vonden dat het allemaal maar moet terwille van enkele gewonnen levensjaren van Corona-slachtoffers, die vonden dat je vooral niets mocht zeggen over de geldelijke impact ervan en die moord en brand schreeuwden van zodra je durft te opperen dat het sop de kool niet waard is. en die in tegendeel voor nog strengere maatregelen waren.
Van dat type waren er op forum ook ettelijken...

Dus ja, you get what you ask for. Now deal with it.
Juist. Dit dus.
Sinjoren schreef:
09-06-2020 18:58
You ain't seen nothing yet.

Maar goed, dat is de keuze geweest van de politici, daarin geruggensteund/gedwongen door Jan en alleman die vonden dat het allemaal maar moet terwille van enkele gewonnen levensjaren van Corona-slachtoffers, die vonden dat je vooral niets mocht zeggen over de geldelijke impact ervan en die moord en brand schreeuwden van zodra je durft te opperen dat het sop de kool niet waard is. en die in tegendeel voor nog strengere maatregelen waren.
Van dat type waren er op forum ook ettelijken...

Dus ja, you get what you ask for. Now deal with it.
Een mensen leven is niet in geld tuit te drukken, armoedige manier van denken. En er moesten beslissingen genomen worden met nul kennis dus ik ben blij in een land te leven waar de mensen belangrijker zijn dan geld.
Dat vind ik ook een belangrijke les die we moeten leren na de lockdown: er zijn verschillende signalen dat het de aarde goed heeft gedaan dat we ons minder verplaatsten en een tijd minder hebben kunnen consumeren.
Ik hoop dat we dat kunnen vasthouden maar als ik dit soort posts zie vrees ik het ergste.
Waarom gaan er zoveel EU miljarden naar Marokko, Tunesie en Oekraine (zie ander topic)? Die horen niet bij de EU en Marokko is ook nog 'ns een land wat contant tegen loopt te werken (bij controles van bijstand, bij de repatrieringsvluchten etc etc)
Persoonlijk sta ik voor keuzes: ik heb een kleine baan in het onderwijs, en daarnaast ben ik zzp'er in de cultuursector. Mijn bedrijfje liep heel goed en was onze grootste bron van inkomen, maar door corona zijn al mijn opdrachten ingetrokken of uitgesteld. Ik twijfel nu of ik moet solliciteren op een grotere baan in het onderwijs, of dat ik het nog even uit moet zingen en kijken waar het schip strandt. Ik besef dat ik al enorm veel mazzel heb dat ik die keuze heb, maar financieel is het alsnog een behoorlijke klap. Het bedrijf waar mijn partner werkt loopt ook niet zo lekker, dus het zou best kunnen dat we nog meer moeten opvangen. Toch denk ik dat we het wel gaan redden. We hebben de mazzel dat we allebei echt specifieke dingen kunnen, dus nieuw werk vinden zal zelfs in het geval van een totale apocalyps niet zo'n probleem zijn.

Ik maak me wel zorgen over de jongeren, het lot van de Europese Unie, de vluchtelingen die nu helemaal vergeten worden. Helaas is iedereen behoorlijk aan het doemdenken over de economie, en dat gaat de grootste klap veroorzaken.
Ik maak me juist zorgen over dat we in de geldverslindende EU verwikkeld zitten. Hadden we niet beter met de noordelijke landen een bondje moeten vormen ipv de zuidelijke landen op sleeptouw te nemen? De EEG was toch afdoende om met elkaar te kunnen handelen?
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
09-06-2020 19:00
Ik voorzie ook een behoorlijk catastrophe, in Nederland maar zeker ook in de armere landen.

In het AD las ik vandaag dat bijna vier op de tien consumenten in de leeftijd van 22 tot 37 jaar in april geld moest lenen om de rekeningen te betalen. En dan is de werkloosheid nog niet eens zo hard opgelopen.

https://www.ad.nl/economie/millennials- ... ~a4321c02/
Die 40% betreft het resultaat van een Europees onderzoek. De sociale zekerheid is lang niet overal zo goed geregeld als hier.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-06-2020 19:11
Waarom gaan er zoveel EU miljarden naar Marokko, Tunesie en Oekraine (zie ander topic)? Die horen niet bij de EU en Marokko is ook nog 'ns een land wat contant tegen loopt te werken (bij controles van bijstand, bij de repatrieringsvluchten etc etc)
Ja precies ja.
Hoe debiel kan het zijn >:-(
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-06-2020 19:13
Ik maak me juist zorgen over dat we in de geldverslindende EU verwikkeld zitten. Hadden we niet beter met de noordelijke landen een bondje moeten vormen ipv de zuidelijke landen op sleeptouw te nemen? De EEG was toch afdoende om met elkaar te kunnen handelen?
Weer eens.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-06-2020 19:13
Ik maak me juist zorgen over dat we in de geldverslindende EU verwikkeld zitten. Hadden we niet beter met de noordelijke landen een bondje moeten vormen ipv de zuidelijke landen op sleeptouw te nemen? De EEG was toch afdoende om met elkaar te kunnen handelen?
De EU heeft ons veel welvaart gebracht. Doordat we met zuidelijke armere landen in een muntunie zitten hebben we een goedkopere munt dan we zouden hebben zonder met die landen in een muntunie te zitten. De euro is voor ons te goedkoop voor ons welvaartsniveau. Voor de Zuidelijke landen is de munt te duur. Zij zouden beter af zijn zpnder EU en euro. Dan zouden ze hun munt kunnen devalueren en betere handelspositie hebben.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
09-06-2020 19:14
Die 40% betreft het resultaat van een Europees onderzoek. De sociale zekerheid is lang niet overal zo goed geregeld als hier.

Die sociale zekerheid gaat op den duur echt minder worden hier
mick87 schreef:
09-06-2020 19:30
De EU heeft ons veel welvaart gebracht. Doordat we met zuidelijke armere landen in een muntunie zitten hebben we een goedkopere munt dan we zouden hebben zonder met die landen in een muntunie te zitten. De euro is voor ons te goedkoop voor ons welvaartsniveau. Voor de Zuidelijke landen is de munt te duur. Zij zouden beter af zijn zpnder EU en euro. Dan zouden ze hun munt kunnen devalueren en betere handelspositie hebben.
Maar ons spaargeld werd zo'n 10% minder waard op het moment dat we de euro in gingen.
En wat heeft de gemiddelde Nederlander aan de EU? We mogen niet eens een goedkopere auto in Duitsland gaan kopen, want aan de grens moeten we weer een flink bedrag aan invoerbelasting aftikken.
mick87 schreef:
09-06-2020 19:31
Die sociale zekerheid gaat op den duur echt minder worden hier
Ja, daar ben ik dus ook bang voor omdat Nederland teveel geld naar andere landen moet brengen.
Het-groepje schreef:
09-06-2020 19:09
Een mensen leven is niet in geld tuit te drukken, armoedige manier van denken. En er moesten beslissingen genomen worden met nul kennis dus ik ben blij in een land te leven waar de mensen belangrijker zijn dan geld.
Dat vind ik ook een belangrijke les die we moeten leren na de lockdown: er zijn verschillende signalen dat het de aarde goed heeft gedaan dat we ons minder verplaatsten en een tijd minder hebben kunnen consumeren.
Ik hoop dat we dat kunnen vasthouden maar als ik dit soort posts zie vrees ik het ergste.
Tuurlijk wel; het redden van een leven (of in dit geval beter, een levensjaar) is niet om het even welke som geld waard. Dat is niet alleen zo voor een verzekering, voor de politie of voor de ziekenzorg (die dat allemaal vandaag al beperken), dat is overduidelijk ook zo bij al die roepers die wel stellen dat "een mensenleven niet in geld uit te drukken is", maar die beginnen roepen van zodra de financiële impact hun richting uitkomt.

Nuja, als je het terecht vond allemaal, dan ga je nu met plezier de gevolgen mee dragen eh.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer het vaak te vertalen naar mn eigen situatie, hoe het er voor ons gezin uit zal gaan zien al ddoemscenario's. Ik heb geen idee, beide een vaste baan en de bedrijven waar we voor werken zijn vooralsnog gezond. Zo lijkt het een soort 'ver van mn bed show' maar nogmaals ik heb geen idee hoe het gaat uitpakken.
Ik heb wel moeite met elke keer die negativiteit en horrorverhalen, dat we een grote crisis hebben snap ik maar een enigzins positieve noot zou dan ook best fijn zijn. We zullen ook ergens een beetje hoop en vertrouwen moeten vinden, want alleen maar in zak en as zitten en praten over de zwaarst mogelijke doemscenario's helpen niet mee aan dat vertrouwen
newspaper wijzigde dit bericht op 09-06-2020 19:43
1.27% gewijzigd
newspaper schreef:
09-06-2020 19:41
Ik probeer het vaak te vertalen naar mn eigen situatie, hoe het er voor ons gezin uit zal gaan zien al ddoemscenario's. Ik heb geen idee, beide een vaste baan en de bedrijven waar we voor werken zijn vooralsnog gezond. Zo lijkt het een soort 'ver van mn bed show' maar nogmaals ik heb geen idee hoe het gaat uitpakken.
Ik heb wel moeite met elke keer die negativiteit en horrorverhalen, dat we een grote crisis hebben snap ik maar een enigzins positieve noot zou dan ook best fijn zijn. We zullen ook ergens een beetje hoop en vertrouwen moeten vinden, want alleen maar in zak en as zitten en praten over mogelijke doemscenario's helpen niet mee aan dat vertrouwen
Nou, dit inderdaad.
En ik houd me maar een beetje vast aan het "de meeste mensen deugen"-principe want anders word ik echt depressief en verdrietig.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het zie: de welvaart en de vanzelfsprekende sociale zekerheid zoals we die kennen wordt stukken minder. Dat roep ik al jaren en nu met de coronacrisis gaat t versneld gebeuren. Het systeem waarin we leven deugt niet. Al dat leven op de pof, onbestaand geld uitgeven, welvaart naar voren halen. Niet houdbaar. De bubbel staat op klappen. Dat stond ie al , maar nu zal het in nog rapper tempo gaan. Die 11% pensioenpremie die maandelijks op mijn loon wordt ingehouden daar kan ik naar fluiten. Zorgpremies zullen omhoog gaan. Belastingverhogingen. Wereldwijde armoede gaat toenemen. Een catastophe wordt het. Tijdens de vorige crisis is de rente verlaagd en zo de economie weer wat aangejaagd. Dat redmiddel kunnen we nu niet meer gebruiken. Dus geld bijdrukken. Enorme inflatie straks. Spaargeld gaat verdampen. Een catastrophe wordt het. Maar die catastrophe zou hoe dan ook een keer zijn gekomen. Corona of niet. Het systeem deugt niet. Mensen hebben het nog niet in de gaten.
Hopelijk wordt dit een keerpunt em gaan we over op een ander systeem. Maar wwat?
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
09-06-2020 19:41
Ik probeer het vaak te vertalen naar mn eigen situatie, hoe het er voor ons gezin uit zal gaan zien al ddoemscenario's. Ik heb geen idee, beide een vaste baan en de bedrijven waar we voor werken zijn vooralsnog gezond. Zo lijkt het een soort 'ver van mn bed show' maar nogmaals ik heb geen idee hoe het gaat uitpakken.
Ik heb wel moeite met elke keer die negativiteit en horrorverhalen, dat we een grote crisis hebben snap ik maar een enigzins positieve noot zou dan ook best fijn zijn. We zullen ook ergens een beetje hoop en vertrouwen moeten vinden, want alleen maar in zak en as zitten en praten over de zwaarst mogelijke doemscenario's helpen niet mee aan dat vertrouwen
Die crisis komt. Maar na dat dal komt er weer een stijgende lijn. En hopelijk een omwenteling en gezonder systeem,
mick87 schreef:
09-06-2020 19:44
Zoals ik het zie: de welvaart en de vanzelfsprekende sociale zekerheid zoals we die kennen wordt stukken minder. Dat roep ik al jaren en nu met de coronacrisis gaat t versneld gebeuren. Het systeem waarin we leven deugt niet. Al dat leven op de pof, onbestaand geld uitgeven, welvaart naar voren halen. Niet houdbaar. De bubbel staat op klappen. Dat stond ie al , maar nu zal het in nog rapper tempo gaan. Die 11% pensioenpremie die maandelijks op mijn loon wordt ingehouden daar kan ik naar fluiten. Zorgpremies zullen omhoog gaan. Belastingverhogingen. Wereldwijde armoede gaat toenemen. Een catastophe wordt het. Tijdens de vorige crisis is de rente verlaagd en zo de economie weer wat aangejaagd. Dat redmiddel kunnen we nu niet meer gebruiken. Dus geld bijdrukken. Enorme inflatie straks. Spaargeld gaat verdampen. Een catastrophe wordt het. Maar die catastrophe zou hoe dan ook een keer zijn gekomen. Corona of niet. Het systeem deugt niet. Mensen hebben het nog niet in de gaten.
Hopelijk wordt dit een keerpunt em gaan we over op een ander systeem. Maar wwat?
Jij verwoordt precies mijn angst.
Je kunt wellicht beter spullen hebben dan spaargeld. Die spullen kunnen weer 'n jaar of 10 mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven