Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Testen... frustratie

30-06-2020 10:33 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds gisteren wat vage klachten zoals keelpijn, koortsig, moe zijn en niet helemaal fit voelen. Na overleg met mijn werkgever, mag ik niet komen werken, maar moet ik mij eerst laten testen.
Zelf denk ik niet dat het Corona is, maar goed, toch maar het landelijke nummer gebeld om te testen.
Zij adviseren ook een test, maar de testlocaties liggen 35 kilometer verderop, ik heb geen rijbewijs, en ook geen partner. Ze hebben nagevraagd of er een uitzondering gemaakt kon worden om in mijn woonplaats te testen, maar dit is niet mogelijk. Ik moet maar iemand in mijn omgeving vragen om te rijden. Niemand kan of wil rijden, ivm werk, plannen of bang om eventueel besmet te worden, mocht het toch corona zijn.
Nogmaals mijn werk gebeld, maar ik mag echt niet komen werken, en als ik mij niet test, dan zijn de ziektekosten voor eigen rekening. Zo frustrerend dit, en ik weet niet wat te doen, hoe zouden jullie dit oplossen? Ik heb ook niet genoeg vakantieuren die ik kan inzetten.
Ik had verwacht dat iedere woonplaats wel een testpunt zou hebben al is het maar een huisarts. Tenzij je in een gehucht woont. Je bent vast niet de enige die geen rijbewijs heeft, geen partner en iedereen druk met werk.

Vind het eigenlijk best slecht geregeld als het dichtste testpunt 35 km verderop is en alleen bereikbaar met auto. Hoop niet dat het testpunt hier alleen voor auto's maar dat je ook zo of met fiets kunt komen.
Alle reacties Link kopieren
Even voor mijn eigen informatie:

Als je negatief test mag je van je werkgever komen werken.

Maar zo'n test is toch een momentopname? Als je vandaag negatief test kan het toch nog steeds dat je morgen wel positief test of ben ik verkeerd geinformeerd?
Alle reacties Link kopieren
En een combinatie van trein en OV fiets?
Dan is het misschien nog maar 5km fietsen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
30-06-2020 11:29
Ik had verwacht dat iedere woonplaats wel een testpunt zou hebben al is het maar een huisarts. Tenzij je in een gehucht woont. Je bent vast niet de enige die geen rijbewijs heeft, geen partner en iedereen druk met werk.

Vind het eigenlijk best slecht geregeld als het dichtste testpunt 35 km verderop is en alleen bereikbaar met auto. Hoop niet dat het testpunt hier alleen voor auto's maar dat je ook zo of met fiets kunt komen.
De meeste testpunten liggen op bedrijventerreinen buiten grote steden.
Check maar eens je lokale GGD.
Alle reacties Link kopieren
Je mag niet in het OV als je coronaverdacht bent. Het maakt dan natuurlijk niet uit of je het laattse eindje fietst.

Als testen op de huisartsenpraktijk niet mogelijk is, zou ik niet testen, in isolatie gaan tot je helemaal beter bent en gewoon ziek melden. Ik kan me ook niet voorstellen dat niet uitbetalen mag, dat lijkt me echt zo'n blufdreigement waarvan de baas denkt: dat gelooft ze vast wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Als je ziek bent ga je niet werken totdat je uitgeziekt bent, corona of niet. Dus ik begriijp niet waar werkgever zich mee bemoeit en wat zon test dan toevoegt.
Alle reacties Link kopieren
Normaal was ik met deze klachten wel gaan werken, Als het enigzins gaat probeer ik het altijd. Omdat ik veel met collega’s en klanten werk nu dus niet. De testlocaties zijn op een bedrijventerrein, testen gaat vanuit de auto. Maar in mijn situatie dus niet mogelijk, en ik zal vast niet de enige zijn zonder auto en zonder partner.

Ik hoop dat de huisarts vanmiddag besluit te testen, dat ik snel de uitslag heb, en hopelijk gewoon weer aan het werk kan zodra ik me wat fitter voel.
Alle reacties Link kopieren
Maar ook als je geen corona hebt lijkt het me dat je nu met corona-achtige klachten niet gaat werken, want ook als het geen corona is kun je anderen aansteken. Die mensen moeten zich dan ook weer ziekmelden, hun kinderen thuishouden (want bij koorts blijft het hele gezin thuis), een test doen, et cetera. Die kunnen het dan heus niet afdoen met 'bij Mrs_Willams was de coronatest negatief en ik heb het vast van haar dus dan heb ik ook niks'.

Dus het lijkt mij sowieso wel zo handig om nu thuis te blijven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
30-06-2020 12:26
Maar ook als je geen corona hebt lijkt het me dat je nu met corona-achtige klachten niet gaat werken, want ook als het geen corona is kun je anderen aansteken. Die mensen moeten zich dan ook weer ziekmelden, hun kinderen thuishouden (want bij koorts blijft het hele gezin thuis), een test doen, et cetera. Die kunnen het dan heus niet afdoen met 'bij Mrs_Willams was de coronatest negatief en ik heb het vast van haar dus dan heb ik ook niks'.

Dus het lijkt mij sowieso wel zo handig om nu thuis te blijven.
Dit is ook elke keer mijn gedachte. Kind van 5 mag gewoon met snotneus naar school. Maar wat als ie de rest van de klas (ouder dan 5) of de juf aansteekt? Die moeten dan alsnog thuis blijven. Dus iemand met verkoudheidsklachten blijft bij ons thuis
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
30-06-2020 12:26
Maar ook als je geen corona hebt lijkt het me dat je nu met corona-achtige klachten niet gaat werken, want ook als het geen corona is kun je anderen aansteken. Die mensen moeten zich dan ook weer ziekmelden, hun kinderen thuishouden (want bij koorts blijft het hele gezin thuis), een test doen, et cetera. Die kunnen het dan heus niet afdoen met 'bij Mrs_Willams was de coronatest negatief en ik heb het vast van haar dus dan heb ik ook niks'.

Dus het lijkt mij sowieso wel zo handig om nu thuis te blijven.
Dit. Ook al test je negatief, dan nog zegt rivm thuisblijven tot je 24 uur klachtenvrij bent, zelfs als die klachten alleen maar een beetje hoesten zijn.

Wat de test toevoegt is dat je contacten enzo gewaarschuwd en getest kunnen worden om verdere verspreiding te voorkomen als het wel Corona blijkt. De test geeft geen vrijbrief om vervolgens weer met verhoging en verkoudheid lekker te gaan werken, integendeel.
Ik heb alleen de OP gelezen.
Is een thuistest geen optie?
Ik moest tijd geleden ook getest worden, maar heb ook geen auto en hoestte de hele boel onder, dus niemand die me met de auto kon brengen naar testlocatie.
Na overleg met huisarts mocht ik een thuistest doen.
Heb vriend test laten ophalen bij huisartspraktijk.
Test gedaan en vriend heeft de envelop met test in de brievenbus gedaan.
Dat kan dus gewoon.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
30-06-2020 11:29
Ik had verwacht dat iedere woonplaats wel een testpunt zou hebben al is het maar een huisarts. Tenzij je in een gehucht woont. Je bent vast niet de enige die geen rijbewijs heeft, geen partner en iedereen druk met werk.

Vind het eigenlijk best slecht geregeld als het dichtste testpunt 35 km verderop is en alleen bereikbaar met auto. Hoop niet dat het testpunt hier alleen voor auto's maar dat je ook zo of met fiets kunt komen.
Ik vind dat ook slecht, en die test locaties van het GGD zijn er in sommige provincies maar weinig.
Bij mij in de buurt mag je wel met de fiets komen gelukkig. Raar dat dat overal anders is.
Alle reacties Link kopieren
DontYouHatePants schreef:
30-06-2020 12:40
Ik heb alleen de OP gelezen.
Is een thuistest geen optie?
Ik moest tijd geleden ook getest worden, maar heb ook geen auto en hoestte de hele boel onder, dus niemand die me met de auto kon brengen naar testlocatie.
Na overleg met huisarts mocht ik een thuistest doen.
Heb vriend test laten ophalen bij huisartspraktijk.
Test gedaan en vriend heeft de envelop met test in de brievenbus gedaan.
Dat kan dus gewoon.
Hoe werkt zo’n thuistest dan? Ook met zo’n staafje je neus en keel in? Hoe weet je dan of je het goed uitgevoerd hebt?

T gaat zo’n roteind je neus in dat ik me afvraag of ik dat bij mezelf goed zou kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
De overheid wil toch dat zoveel mogelijk mensen getest worden? Waarom maken ze het dan zo ingewikkeld? Dan haken mensen af.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
30-06-2020 11:29
Ik had verwacht dat iedere woonplaats wel een testpunt zou hebben al is het maar een huisarts. Tenzij je in een gehucht woont. Je bent vast niet de enige die geen rijbewijs heeft, geen partner en iedereen druk met werk.

Vind het eigenlijk best slecht geregeld als het dichtste testpunt 35 km verderop is en alleen bereikbaar met auto. Hoop niet dat het testpunt hier alleen voor auto's maar dat je ook zo of met fiets kunt komen.
Daar kijk ik inderdaad ook van op. Ze kunnen toch niet van iedereen verwachten dat die 70 km gaat rijden voor een test. Wat nu als je er al beroerd aan toe bent?
Minik schreef:
30-06-2020 12:45
Hoe werkt zo’n thuistest dan? Ook met zo’n staafje je neus en keel in? Hoe weet je dan of je het goed uitgevoerd hebt?

T gaat zo’n roteind je neus in dat ik me afvraag of ik dat bij mezelf goed zou kunnen doen.
Ik heb er een paar youtube video's tegenaan gegooid om te kijken hoe het precies moest.
Bij de ene video stopten ze dat staafje heel kort diep de neus in, bij de ander moest je ook het staafje langs de zijkanten van je neusgaten rollen.
Ik heb het dus beide gedaan voor de zekerheid.
Er zat ook nog een keelswab bij. Die heb ik zo diep als ik kon in keel gedaan en staafje paar keer van links naar rechts bewogen over achterste deel van tong.
Kreeg wel een braakreflex, dat is logisch als je diep iets in je keel steekt.
Ik vond het juist prettig dat ik het zelf mocht doen, dan heb je ook de controle.

Die test kwam in zo'n blauwe envelop met de 2 swabs erin.
Die swabs doe je na de test weer in de envelop en op de bus.
In de envelop zit ook nog een gebruiksaanwijzing hoor, was allemaal best duidelijk.

Ik deed test op maandag en had op woensdag de uitslag binnen. Ik was positief. Goed dat ik getest ben toen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
30-06-2020 12:26
Maar ook als je geen corona hebt lijkt het me dat je nu met corona-achtige klachten niet gaat werken, want ook als het geen corona is kun je anderen aansteken. Die mensen moeten zich dan ook weer ziekmelden, hun kinderen thuishouden (want bij koorts blijft het hele gezin thuis), een test doen, et cetera. Die kunnen het dan heus niet afdoen met 'bij Mrs_Willams was de coronatest negatief en ik heb het vast van haar dus dan heb ik ook niks'.

Dus het lijkt mij sowieso wel zo handig om nu thuis te blijven.

Dit inderdaad. Ik heb dit ook herhaaldelijk tegen mijn zus moeten zeggen die ook klachten had.
Eerst wilde ze zich "binnenkort wel een keertje" laten testen. Na een preek :$ van mij heeft ze toch direct een afspraak gemaakt.
Ze bleek ondertussen ook naar de supermarkt te zijn geweest "want ze hoestte niet (had keelpijn, hees en voelde zich verder ook niet fit) en lette echt wel op de 1,50 meter". Heb wederom een preekje afgestoken dat dat toch echt niet de bedoeling was.

Verder zag ze er toch maar vanaf om met me af te spreken. Alsof ik dat van plan was.... Ik wil überhaupt geen klachten, ook geen lichte verkoudheid. Want dat betekent dat ik dan logischerwijs ook niet naar mijn werk zou kunnen.
Uiteindelijk bleek de test wel negatief.

Zus is altijd erg streng naar andere mensen die zich niet aan de Coronaregels houden, maar ze beschouwt zichzelf blijkbaar als een uitzondering. :-?
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Mrs_williams schreef:
30-06-2020 10:44
Ggd zegt dat de testlocatie alleen met de auto te bereiken. Taxi nemen mag niet vanwege de klachten, en zou bijna 200,- kosten heen en terug. Ik ga inderdaad kijken of ik een fiets kan lenen van iemand, en dan hopen dat het lukt, aangezien ik last heb van paniekaanvallen. En 70 km best een uitdaging gaat zijn. Bedankt voor de tips
Edit: oh laat maar. Ov mag natuurlijk ook niet.
Zelfquarantaine dan maar. Thuis werken als dat mogelijk is; daar moet je werkgever het maar mee doen.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 13:05
16.54% gewijzigd
-Darkside- schreef:
30-06-2020 13:03
Met het ov zo dicht mogelijk bij de testlocatie reizen en daar een fiets huren?
Of een stukje lopen.
Ze kan toch niet met het ov als iemand zijnde die misschien corona heeft?
Geen goed advies dit, niet doen.
Hopelijk kun je via huisarts test doen. Te zot voor woorden dat je 70 km met misschien Covid of een ander virus moet gaan fietsen. Ik moet bijna lachen, zo stupide vind ik het!
Ik denk zomaar dat ze in Den Haag maar eens moeten gaan denken aan mobiele testbusjes die dorpen langs gaan.
Dat mensen zich op bepaalde tijdstippen kunnen laten testen.
Als uitgangspunt kunnen ze dan een parkeerplaats bij de apotheek gebruiken of bij het gezondheidscentrum.
Alle reacties Link kopieren
rozekoek1988 schreef:
30-06-2020 13:07
Hopelijk kun je via huisarts test doen. Te zot voor woorden dat je 70 km met misschien Covid of een ander virus moet gaan fietsen. Ik moet bijna lachen, zo stupide vind ik het!
nou ja, testen is niet verplicht
alleen wordt het dan zelf-quarantaine
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
30-06-2020 13:08
Ik denk zomaar dat ze in Den Haag maar eens moeten gaan denken aan mobiele testbusjes die dorpen langs gaan.
Dat mensen zich op bepaalde tijdstippen kunnen laten testen.
Als uitgangspunt kunnen ze dan een parkeerplaats bij de apotheek gebruiken of bij het gezondheidscentrum.
zoals ook borstkankeronderzoek soms met een bus langskomt

geen gek idee
Alle reacties Link kopieren
Wat een rotsituatie.
Omdat ik zelf ook geen auto heb, en de dichtstbijzijnde testlocatie op ca 13 km afstand ligt (wel te fietsen, maar niet als je je echt ziek voelt) heb ik vorige week de afsprakenlijn van de GGD hierover gebeld.

Daar werd me verteld dat als het niet mogelijk is om zelf naar de testlocatie te komen er een andere oplossing gezocht zou worden.
Dus ik zou, als ik jou was, bellen met het afsprakennummer en erop aandringen dat zij een alternatief aanbieden. Vraag naar een telefoonnummer van jouw lokale of regionale GGD.
De GGD heeft er zeer veel belang bij dat zieke mensen zich laten testen dus laat ze maar meedenken.

Je gaat natuurlijk niet vrienden of buren vragen je te brengen, met de kans hen te besmetten, en je gaat ook niet met het ov, om dezelfde reden.
Hopelijk komt er een oplossing via je huisarts.
Oh, en bel de bedrijfsarts, want dat dreigen van je werkgever is natuurlijk absurd!
zazamaenade wijzigde dit bericht op 30-06-2020 13:22
0.16% gewijzigd
nounou
....
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 30-06-2020 15:50
98.09% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven