Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe ervaren jullie het mondkapje?

03-07-2020 08:51 201 berichten
Ik moet voor mijn werk veel reizen met het ov. En het valt me op dat iedereen het mondkapje moeiteloos lijkt te dragen.

Ik vind het zelf verschríkkelijk. Heel benauwend. Na twee minuten voel ik me al echt ellendig erdoor. Ik heb al zo’n papieren geprobeerd een een van stof.

Ik vroeg me dus af of meer mensen dat hebben. Of juist niet.
Als ik stil in het OV zit vind ik het niet zo'n probleem.

Winkelend in Duitsland vind ik het een verschrikking. Zeker met bril.
Is het daar verplicht bij het winkelen?

Met bril op is inderdaad nog erger. Die beslaat steeds.
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd op de taxi en moet straks medisch mondkapje op als er iemand naast me komt zitten. Tot nu toe heb ik het dragen van een mondkapje kunnen vermijden. Ik hoop dat het gaat. Ik draag in de taxi een bril dus als die gaat beslaan heb ik wel een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hier moet je ze op het station en in het het openbaar vervoer op. Als ik moet rennen om de metro te halen, zit ik vervolgens minutenlang met een rode kop in dat kapje te hijgen. En ik heb echt geen slechte conditie. Voor de rest vind ik het allemaal prima, maar ik ga deze zomer liever niet een paar uur in de trein zitten.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Het moet dus ik doe het. Maar dat ik het leuk vindt, nee. Maar dat zie je door het mondkapjes niet echt aan me....
Alle reacties Link kopieren
Mijn bril beslaat trouwens niet. Je moet gewoon zorgen dat het kapje rond je neus goed aansluit. Bij die medische kapjes zit er zo'n stripje om het aan te passen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet met het OV maar straks op vakantie moet ik er wel een dragen. Daar zie ik nu al tegenop. Ik heb de vervelende gewoonte om paniekaanvallen te krijgen in drukke benauwde ruimtes (meestal in de trein), en als ik dan ook nog zo’n kapje op heb. Ik heb wel het idee dat een papieren kapje minder benauwd is, en ik laat hier en daar wat kieren open.
Bulbul schreef:
03-07-2020 09:01
Mijn bril beslaat trouwens niet. Je moet gewoon zorgen dat het kapje rond je neus goed aansluit. Bij die medische kapjes zit er zo'n stripje om het aan te passen.

Zo'n medisch kapje mag je dan weer niet op in de trein.

Als ik m'n mondkapje goed vouw, dan beslaat de bril ook niet. Maar dat werkt niet als ik veel beweeg.
Ik vind het wel meevallen. Maar als ik moe ben en anders adem, vind ik het wel vervelender.

Maar goed van Corona zelf word ik vast en zeker nog benauwder. Ik zie trouwens wel heel veel mensen in het ov die hem onder hun neus doen. Asociaal vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
Zorgen dat de bovenkant goed aansluit op je gezicht. Eventueel een stuk opgevouwen wc papier gebruiken om de warme vochtige lucht op te vangen. Bril van te voren goed schoonmaken met afwasmiddel zodat de glazen vetvrij zijn, en hierdoor minder beslaan.

Realiseer je dat er heel veel mensen zijn die tijdens hun werk dagelijks uren met een mondkapje op werken, in bijvoorbeeld operatiekamers, tandartsen, labs etc. Het is ook een stukje tussen je oren dat je niet kan ademen. Blijf gewoon rustig langzaam in- en uitademen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-07-2020 09:02
Zo'n medisch kapje mag je dan weer niet op in de trein.

Als ik m'n mondkapje goed vouw, dan beslaat de bril ook niet. Maar dat werkt niet als ik veel beweeg.

Die mondkapje mogen dus wel. FFP2 kapjes moeten gereserveerd blijven voor de zorg. De normale tandartsen mondkapjes (met klem) mogen wel gebruikt worden door iedereen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
De eerste keer vond ik het claustrofobisch maar nu vind ik het prima. Rustig blijven ademen hielp bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me nu afvraag : in het begin was er veel aandacht voor hoe je mondkapjes op en af zet. Zou die er nog zijn? Of propt iedereen dat ding in zijn tas om het de volgende keer weer op te zetten?
Zonder er bij na te denken dat er misschien wel virus deeltjes aan de buitenkant zitten???
Alle reacties Link kopieren
In het ov vind ik het goed te doen, op 1 dg na vorige week toen het zo warm was en de trein 1 keer loeiheet was (kapotte airco gok ik), heb hem toen ook niet over mn neus gedaan, zoals vrijwel iedereen die in de coupe zat.

Ik moet tijdens werk ook een mondkapje op en dat staat me wel heel erg tegen. Ik werk in een winkel dus niks medisch ofzo, en het beschermt totaal niet dus als je dan 8 uur staat te zwoegen in een warme winkel is het echt geen pretje. Ik snap dat alle beetjes helpen maar leg de keuze dan bij mij neer of ik hem wel of niet wil dragen. Als iemand ziek is (hoesten, niezen etc) dan moet diegene thuis blijven dus het effect van dat mondkapje is 0
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
03-07-2020 09:02
Ik ga niet met het OV maar straks op vakantie moet ik er wel een dragen. Daar zie ik nu al tegenop. Ik heb de vervelende gewoonte om paniekaanvallen te krijgen in drukke benauwde ruimtes (meestal in de trein), en als ik dan ook nog zo’n kapje op heb. Ik heb wel het idee dat een papieren kapje minder benauwd is, en ik laat hier en daar wat kieren open.
Waarom ga je dan in Godsnaam op vakantie ?!
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
03-07-2020 08:55
Met bril op is inderdaad nog erger. Die beslaat steeds.
Je hebt mondneusmaskers met een plakstrip aan de bovenkant, of anders kun je een stukje tape gebruiken en hem bij je neus vastplakken. Dan ben je van het beslaan af.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja goede handel is het wel nu. Ik heb 1 kapje van t ziekenhuis waar ik laatst was, en die zet ik op in het ov omdat het moet.
Ik vind warme lucht inademen afschuwelijk en vind het ook heel benauwd. Kan ook niet met mijn hoofd onder een dekbed. Waar mogelijk trek ik het even naar beneden. Ogenschijnlijk ziet het er misschien moeiteloos uit, maar schijn bedriegt.

Ander nadeel, ik eet en drink vaak in de trein. Dat kan nu dus ook niet.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 03-07-2020 09:45
8.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
03-07-2020 09:09
Die mondkapje mogen dus wel. FFP2 kapjes moeten gereserveerd blijven voor de zorg. De normale tandartsen mondkapjes (met klem) mogen wel gebruikt worden door iedereen.
Dit is niet waar. Ook chirurgische mondkapjes moeten bewaard blijven voor de zorg.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje aanstellerij, dat geklaag. Ik draag voor mijn werk al jaren heel regelmatig mondkapjes, en na de eerste dag de eerste vijf minuten ben je er gewoon aan gewend. Met uitzondering van mensen die wellicht door ernstige longproblemen sowieso al heel benauwd zijn, is het echt niet zo bijzonder.

Als je bril beslaat, zit hij niet goed. Er zijn een hoop chirurgen en tandartsen met een bril, en die kunnen gewoon hun werk doen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
03-07-2020 09:41
Ik vind het een beetje aanstellerij, dat geklaag. Ik draag voor mijn werk al jaren heel regelmatig mondkapjes, en na de eerste dag de eerste vijf minuten ben je er gewoon aan gewend. Met uitzondering van mensen die wellicht door ernstige longproblemen sowieso al heel benauwd zijn, is het echt niet zo bijzonder.

Als je bril beslaat, zit hij niet goed. Er zijn een hoop chirurgen en tandartsen met een bril, en die kunnen gewoon hun werk doen.
Dat is toch teveel uit je eigen perspectief bekeken. Een collega van mij had een tijdje terug (pre corona) een werkbezoek in een ziekenhuis waarbij hij mee mocht kijken bij een operatie, en werd binnen twee minuten onpasselijk van het mondkapje en viel flauw. Dat is echt geen mietje, maar hij kon er gewoon totaal niet tegen. Chirurg vertelde ook dat hij dat vaker had meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
03-07-2020 09:41
Ik vind het een beetje aanstellerij, dat geklaag. Ik draag voor mijn werk al jaren heel regelmatig mondkapjes, en na de eerste dag de eerste vijf minuten ben je er gewoon aan gewend. Met uitzondering van mensen die wellicht door ernstige longproblemen sowieso al heel benauwd zijn, is het echt niet zo bijzonder.

Als je bril beslaat, zit hij niet goed. Er zijn een hoop chirurgen en tandartsen met een bril, en die kunnen gewoon hun werk doen.
De medische mondkapjes hebben een draadje in het bovenste deel, waardoor je het kapje kan ombuigen rond je neus. Daardoor beslaat je bril niet.
Stoffen wasbare mondkapjes hebben meestal geen draadje. Dus alle lucht die je uitademt, gaat langs boven eruit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel relaxed, je hoeft niet de hele tijd vriendelijk te kijken want niemand ziet het, alleen soms ruik ik mijn eigen slechte adem, dat is dan wel een beetje jammer..
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde van een vriendin, zij is tandarts, dat zij haar bril altijd warm maakt, onder een warme kraan bijv. en hierdoor zou deze niet meer beslaan, heb het nog niet uitgeprobeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven