Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondmaskerplicht winkels België

09-07-2020 22:04 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zat er aan te komen: vanaf zaterdag is het verplicht om een mondmasker te dragen in winkels, bibliotheken, concertzalen, bioscopen, ... in België.

Wat vinden jullie hiervan? Gaat een nieuwe gewoonte moeten worden om altijd een mondmasker bij te hebben als ik ga winkelen alvast. Op zich natuurlijk een kleine moeite, maar ik deed het tot hiertoe nog niet.
Ik vind het helemaal prima! Vond het al heel prettig als ik bij de Delhaize kom dat ál het personeel er mondkapjes draagt en heb er geen moeite mee er zelf ook één te gaan dragen.
Niks mis mee. Zou willen dat ze dit in Nederland ook zouden invoeren. Dan realiseren mensen zich misschien dat de ellende nog lang niet voorbij is.
Hier ook graag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet erg vinden, in meer landen is dit al zo. Breng inderdaad wat meer besef van mensen dat het niet allemaal al achter ons ligt.
Colorado1975 schreef:
09-07-2020 22:06
Niks mis mee. Zou willen dat ze dit in Nederland ook zouden invoeren. Dan realiseren mensen zich misschien dat de ellende nog lang niet voorbij is.
En dan?
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen vlakbij de Duitse grens en ook in Duitsland moeten we een mondkapje dragen als we er boodschappen gaan doen. Geen probleem mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop niet dat ze dit in Nederland ook gaan invoeren. Mijn boodschappen doe ik nu zo praktisch mogelijk op een rustig moment.
Of een mondkapje helpt bij bewustwording zoals iemand stelt? Dat denk ik niet. En zoals er door de meeste mensen met mondkapjes om wordt gegaan helpen die ook niet om anderen niet te besmetten.
..
*Sally* schreef:
09-07-2020 22:13
En dan?
Heb je minder kans op een (ernstige) tweede golf omdat mensen meer afstand houden en het masker voorkomt voor een groot deel dat besmette mensen virus verspreiden (blijft achter het mondmasker).
Ik vind het niet nodig. Het ligt niet achter ons, maar ik wil het ook weer niet allemaal té lang uitsmeren. Laat die tweede golf maar komen. Dan hebben we het maar gehad ook.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
09-07-2020 22:06
Niks mis mee. Zou willen dat ze dit in Nederland ook zouden invoeren. Dan realiseren mensen zich misschien dat de ellende nog lang niet voorbij is.

Ik heb in al die maanden hier misschien 5 keer iemand met een mondkapje gezien. Misschien zou het verplichten van een mondkapje inderdaad de situatie wat serieuzer aan laten voelen.

(Of zouden we hier dan net zulke "vrijheids" taferelen als in de VS krijgen?)
Ik ben het eigenlijk spuugzat, dat masker. Moet het al sinds begin mei op in het ov, op bepaalde plekken op het werk en nu dus ook in de supermarkt (winkels enzo bezocht ik nog niet). Fijn is anders. En het is weer typisch dat op donderdagavond wordt gecommuniceerd wat zaterdag ingaat. En wie herinnert zich nog de nieuwsitems van midden maart over het mondmasker dat vooral nuttig is voor de hersenen/gemoedstoestand? https://m.hln.be/video/kanalen/actua~c4 ... et~p136021
Alle reacties Link kopieren
Hoog tijd dat ik in Nederland ga winkelen :-).


Morgenavond nog even de Belgische super leegkopen.


(Hier dus nog iemand die dat onding op mijn mond en neus spuugzat is op OV.
Vanaf nu wordt het dus ofwel Nederland, ofwel mag man alle boodschappen doen.)
wissewis wijzigde dit bericht op 09-07-2020 22:21
43.98% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
rumforviva schreef:
09-07-2020 22:17
Ik vind het niet nodig. Het ligt niet achter ons, maar ik wil het ook weer niet allemaal té lang uitsmeren. Laat die tweede golf maar komen. Dan hebben we het maar gehad ook.
Als die tweede golf er komt worden er weer allerlei beperkingen ingesteld. Je kan beter voorkomen dan genezen hoor. Ook voor de belasting van het zorgsysteem.
Alle reacties Link kopieren
Laat die 2de golf trouwens maar komen ... Hebben we die ineens ook weer gehad.
Kunnen we in 't najaar / de winter over naar de doodgewone seizoensgriep.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
09-07-2020 22:16
Heb je minder kans op een (ernstige) tweede golf omdat mensen meer afstand houden en het masker voorkomt voor een groot deel dat besmette mensen virus verspreiden (blijft achter het mondmasker).
Dat vraag ik me wel af want de manier waarop men met mondmaskers omgaat is over algemeen verkeerd waardoor juist besmettingen ontstaan.

Niet ieder gebruik een nieuw masker, met blote hand aan voorzijde van Gezicht halen, en vervolgens met diezelfde hand je gezicht aanraken.
Half of niet juist op het gezicht en zo zijn er nog aantal zaken te noemen.

Het is niet voor niets schijnveiligheid en denk dat uiteindelijk het misschien wel afschrikkend werkt maar niet bijdraagt aan minder besmettingen of afstand houden want juist met een masker voelt men zich veiliger, wat in theorie niet is.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer het echt zinvol is, dan heb ik er geen moeite mee.

In NL op dit moment niet noodzakelijk. Afgelopen week zijn er in heel NL 432 nieuwe besmetting gemeld bij het RIVM. Plus er is afnamen van het CoVid-19 virus in het rioolwater. Ik denk dat het advies om in NL op dit moment niet overal een mondmasker te dragen een goede is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
09-07-2020 22:26
Wanneer het echt zinvol is, dan heb ik er geen moeite mee.

In NL op dit moment niet noodzakelijk. Afgelopen week zijn er in heel NL 432 nieuwe besmetting gemeld bij het RIVM. Plus er is afnamen van het CoVid-19 virus in het rioolwater. Ik denk dat het advies om in NL op dit moment niet overal een mondmasker te dragen een goede is.
In België zijn de cijfers ook al een tijdje stabiel (maar niet meer dalend). De politiek is eenvoudigweg gezwicht voor de lobby van de ‘experts’ die een masker in maart nog overbodig, weinig beschermend en vooral een vorm van schijnveiligheid vonden.
Alle reacties Link kopieren
Ach, baat het niet dan schaadt het niet.
hamerhaai schreef:
09-07-2020 22:26
Wanneer het echt zinvol is, dan heb ik er geen moeite mee.

In NL op dit moment niet noodzakelijk. Afgelopen week zijn er in heel NL 432 nieuwe besmetting gemeld bij het RIVM. Plus er is afnamen van het CoVid-19 virus in het rioolwater. Ik denk dat het advies om in NL op dit moment niet overal een mondmasker te dragen een goede is.
Er wordt toch nog steeds niet in het hele land rioolwater gecontroleerd?
Ik las dat ze dat pas per 1 september geregeld krijgen. Waarom duurt dat uberhaupt zo lang? Een mailing eruit naar die andere plekken dat ze wekelijks een jerrycannetje moeten aftappen wordt bureaucratisch weer vertraagd?
Alle reacties Link kopieren
Geen enkel probleem mee om een masker te dragen. Echt geen enkel punt.
gordijn87 schreef:
09-07-2020 22:22
Dat vraag ik me wel af want de manier waarop men met mondmaskers omgaat is over algemeen verkeerd waardoor juist besmettingen ontstaan.

Niet ieder gebruik een nieuw masker, met blote hand aan voorzijde van Gezicht halen, en vervolgens met diezelfde hand je gezicht aanraken.
Half of niet juist op het gezicht en zo zijn er nog aantal zaken te noemen.

Het is niet voor niets schijnveiligheid en denk dat uiteindelijk het misschien wel afschrikkend werkt maar niet bijdraagt aan minder besmettingen of afstand houden want juist met een masker voelt men zich veiliger, wat in theorie niet is.
Maskers dragen gaat ook niet zorgen dat jij niet besmet raakt, maar dat als jij besmet bent je minder snel iemand anders besmet.
Hoe moet je dan :popcorn: eten in bioscoop??
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me verschrikkelijk. De cijfers in Nederland dalen nog steeds, zonder complete lockdown, zonder mondkapjes. Laten we dat zo lang mogelijk volhouden.
Gisselle schreef:
09-07-2020 22:33
Geen enkel probleem mee om een masker te dragen. Echt geen enkel punt.
Draag je er nu ook vaak een? Ik sinds begin mei vrijwel elke werkdag in het OV voor 2,5 uur vandaag en op veel plekken op het werk ook. Bij bepaalde taken kan het zijn dat ik tot 4 uur lang door zo’n ding moet spreken. Ben licht astmatisch en ik draag een bril. En ik ben die maskers intussen dus echt wel zat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven