Coronavirus COVID-19 alle pijlers

MBO / HBO / universiteit in coronatijd

25-08-2020 17:16 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over de zielige jongeren die de mooiste introweek van hun leven moeten missen, vraag ik graag jullie mening naar het daadwerkelijk probleem met het onderwijs in deze tijden.

Vinden jullie het ook niet gek dat de meest frivole zaken als restaurants, zwembaden en zelfs bordelen weer open mogen, terwijl studenten aan een vervolgopleiding dit jaar met geluk een paar uur per week naar de les mogen? Middelbare scholen zijn wel weer geopend, maar een studie waar voor betaald wordt en vaker dan niet een lening voor uitgetrokken wordt, is puur verplaatst naar online onderwijs.

Nu zijn sommige dingen nog redelijkerwijs te leren door thuis in de boeken te zitten, maar voor praktijkgerichte opleidingen als geneeskunde, kappersschool, horeca of leraar valt toch niet te ontkennen dat het onderwijs niet aan de verwachtte kwaliteitseisen kan voldoen?

Het is een ding om dit als tijdelijke oplossing in te zetten, maar vooralsnog is er geen enkele duidelijkheid over wanneer er weer mag worden lesgegeven op locatie. In ieder geval tot februari is alles gegarandeerd online, wat neerkomt op al een heel jaar minder goed onderwijs voor zij die vorig jaar ook al aan het studeren waren.

Waarom is het belangrijker dat mensen op vakantie mogen en uitjes kunnen plannen dan dat de jongere generatie goed opgeleid wordt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie daar achter een groter probleem: hoe verandert de maatschappij? en leiden we de jongeren uberhaupt wel op voor banen met toekomst?
Er is geen cent meer voor onderwijs of zorg, laat staan Cultuur
Overal producten heen&weer vliegen gaan we vast minder doen, dus al die international-business studenten, hebben we straks te veel van.
Duurzaamheid? wordt dat belangrijker, of gaat het ten onder aan economische belangen?

Het zijn hele onzekere tijden.
Die zuipende AIO's lopen op 'n gegeven moment ook allemaal stage in ziekenhuizen. Best 'n eng idee dat de meest besmettende groep tussen de meest kwetsbare mensen moet werken.
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
25-08-2020 17:16

Vinden jullie het ook niet gek dat de meest frivole zaken als restaurants, zwembaden en zelfs bordelen weer open mogen, terwijl studenten aan een vervolgopleiding dit jaar met geluk een paar uur per week naar de les mogen?
Vind ik wel als je het bekijkt vanuit het perspectief van mensen die op een terras willen zitten - dat kan inderdaad wel even wachten en is minder belangrijk dan goed onderwijs. Vanuit het perspectief van ondernemers snap ik het wel: voor de economie is het niet zo gunstig als er nog meer zaken failliet gaan en dat gebeurt geheid als de horeca weer moet sluiten. Ik snap dus wel dat het een moeilijk verhaal is. Maar ik snap je ergernis, want die voel ik ook wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef les aan een mbo-school en wij geven echt niet alle lessen online, wij geven zo'n 5 uur fysiek les en de rest online. Vanwege de 1,5 meter afstand die onze leerlingen moeten houden kunnen we ze gewoon niet allemaal naar school laten komen. We mogen er maximaal 10 in onze lokalen stoppen, dus we hebben niet eens de mogelijkheid om ze allemaal naar school te laten komen.
De opleidingen die fysiek moeten, zoals bijv. onze zorgopleidingen mogen meer naar school komen. Dat gaat dus ten koste van de uren die mijn leerlingen op school mogen zijn.

Ik hoop trouwens dat wij in de toekomst ook gewoon een deel van de lessen online blijven doen. Onze leerlingen komen in een werkveld terecht waar thuiswerken meer standaard zal worden, dan is het goed om ze nu al te leren hoe ze daarmee om moeten gaan.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik spreek uiteraard alleen voor mezelf. Ik volg een universitaire master momenteel. Ik vind het geen probleem. Bijna alles is online en ik hoef maar 2 uurtjes per week fysiek aanwezig te zijn. Sterker nog: ik vind het heerlijk. Het scheelt mij reistijd, ik kan mijn eigen uren inplannen, via zoom zie je gelijk namen bij een gezicht en wordt je ingedeeld in 'breakout rooms' waarbij je alsnog een groepje studenten kunt leren kennen. Alle vakken zijn gewoon doorgegaan en er is flexibel om gegaan met hoe dingen naar online onderwijs aangepast konden worden. Presentaties gingen gewoon door, het afnemen van psychodiagnostische testen werd omgezet naar een online variant, groepsopdrachten gingen gewoon door en waren zelfs nog makkelijker uit te voeren omdat iedereen normaal gesproken uren moet reizen en dan minder flexibel is. Nu lag de helft nog in bed met z'n laptop of op de bank of in de pauze op werk en kon dat dus veel makkelijker ingepland worden.
anoniem_130961 wijzigde dit bericht op 25-08-2020 17:29
15.83% gewijzigd
lilalinda schreef:
25-08-2020 17:20
Ik zie daar achter een groter probleem: hoe verandert de maatschappij? en leiden we de jongeren uberhaupt wel op voor banen met toekomst?
Er is geen cent meer voor onderwijs of zorg, laat staan Cultuur
Overal producten heen&weer vliegen gaan we vast minder doen, dus al die international-business studenten, hebben we straks te veel van.
Duurzaamheid? wordt dat belangrijker, of gaat het ten onder aan economische belangen?

Het zijn hele onzekere tijden.
Meer mensen de techniek in. Denk dat er veel meer behoefte komt aan mensen die een vak uitoefenen. Je merkt nu dat mensen minder op vakantie gaan er meer geld wordt gestoken in huis/tuinonderhoud bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik las vandaag, dat Corona, en het massale thuiswerken een positief effect gaat hebben op de emancipatie van gehandicapten op de werkplek. Voor een grote groep kan werken een stuk beter, zonder reis en werkgever die aanpassingen moet doen
Alle reacties Link kopieren
het heeft meen ik ook veel te maken met het reizen wat studenten nu eenmaal vaak doen. Beetje hetzelfde idee achter het thuis werken> men wil liever n iet dat mensen veel reizen binnen het land en daarmee het virus makkelijker verspreiden.

MBO scholen zijn beter verdeeld over het land en de meeste leerlingen daar zijn uit de regio, zelfde als middelbare scholen. Dat maakt een groot verschil met HBO en Universiteiten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-08-2020 17:24
Meer mensen de techniek in. Denk dat er veel meer behoefte komt aan mensen die een vak uitoefenen. Je merkt nu dat mensen minder op vakantie gaan er meer geld wordt gestoken in huis/tuinonderhoud bijvoorbeeld.
Maar niet iedereen is geschikt voor elk vak
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
25-08-2020 17:22
Ik geef les aan een mbo-school en wij geven echt niet alle lessen online, wij geven zo'n 5 uur fysiek les en de rest online. Vanwege de 1,5 meter afstand die onze leerlingen moeten houden kunnen we ze gewoon niet allemaal naar school laten komen. We mogen er maximaal 10 in onze lokalen stoppen, dus we hebben niet eens de mogelijkheid om ze allemaal naar school te laten komen.
De opleidingen die fysiek moeten, zoals bijv. onze zorgopleidingen mogen meer naar school komen. Dat gaat dus ten koste van de uren die mijn leerlingen op school mogen zijn.

Ik hoop trouwens dat wij in de toekomst ook gewoon een deel van de lessen online blijven doen. Onze leerlingen komen in een werkveld terecht waar thuiswerken meer standaard zal worden, dan is het goed om ze nu al te leren hoe ze daarmee om moeten gaan.
Goed om te horen dat er wel rekening mee gehouden wordt, ik snap ook dat er natuurlijk maatregelen genomen moeten worden. Ik spreek zelf vanuit het perspectief van mijn deeltijdstudie Leraar Engels waar ik dit jaar aan begin, waarvan we te horen hebben gekregen dat we in ieder geval tot februari geen enkele fysieke les zullen hebben. Erg zuur nadat er benadrukt werd dat ze vooral gingen zorgen dat eerstejaars studenten toch af en toe naar school zouden kunnen.

Er is zeker baat bij online lessen voor sommige onderwerpen of leervormen, maar dat is wat heel anders dan spontaan overstappen naar 100% online, zeker omdat ik merk dat de docenten zelf nog niet helemaal vertrouwd zijn met de online systemen en programma's.
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
25-08-2020 17:31
Er is zeker baat bij online lessen voor sommige onderwerpen of leervormen, maar dat is wat heel anders dan spontaan overstappen naar 100% online, zeker omdat ik merk dat de docenten zelf nog niet helemaal vertrouwd zijn met de online systemen en programma's.
Het magische woord is 'spontaan', wij kregen op zondag te horen dat we maandag niet meer fysiek les mochten geven. Bij ons op school was er niks ingericht qua techniek om die lessen te verzorgen. Als je het van de ene op de andere dag moet doen is dat wel even wat anders dan als je jezelf hebt kunnen voorbereiden en je jezelf vertrouwd hebt kunnen maken met de programma's.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ook ik moet online de colleges volgen. Gelukkig is het maar voor een dag in de week (ik volg een deeltijd studie). Ik vind het geen probleem, tenzij de docenten digibeten zijn. Voor sommige vakken hebben ik de afgelopen periode geen één college gehad, omdat de docent zich niet kon/wilde aanpassen. En dan praat ik niet over dat het geluid eventjes niet werkt...
Mijn dochter heeft gisteren te horen gekregen dat ze geen enkele dag op school (mbo) mogen komen. Degenen met praktijklessen in beperkte mate wel, maar die heeft zij niet.

Online lessen heeft ze ook al die tijd niet gehad, ze moet alles zelf maar uitzoeken. Bij vragen kun je de leraar/mentor mailen en als je mazzel hebt krijg je antwoord.

En zo moet ze dit jaar examen gaan doen. Knap waardeloos geregeld :bonk:
|Koosnaampje- schreef:
25-08-2020 17:39
Ook ik moet online de colleges volgen. Gelukkig is het maar voor een dag in de week (ik volg een deeltijd studie). Ik vind het geen probleem, tenzij de docenten digibeten zijn. Voor sommige vakken hebben ik de afgelopen periode geen één college gehad, omdat de docent zich niet kon/wilde aanpassen. En dan praat ik niet over dat het geluid eventjes niet werkt...
Ja dat herken ik bij collega's. Zo raar.
Wordt bij ons ook niet geaccepteerd, je moet verplicht een hele goede training volgen.
Maar er waren erbij die letterlijk een blaadje met sommen voor het scherm hielden en that's it, dat kon natuurlijk niet :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een universiteit en de capaciteit van gebouwen/ onderwijsruimtes is niet genoeg. Praktijkonderwijs en eerstejaarsstudenten krijgen voorrang.

Daarnaast zou er dan ook nog een probleem zijn als studenten massaal tegelijk met ov zouden komen.

Op mijn faculteit vooral studenten van buiten Europa, die studenten komen aan in een vreemd land, studentenkamer en moeten dan eerst in quarantaine. Wij bieden volledig online onderwijs tot in ieder geval aan de kerst. Daar wordt veel tijd en middelen in gestoken.
Mugske schreef:
25-08-2020 18:36
Ik werk op een universiteit en de capaciteit van gebouwen/ onderwijsruimtes is niet genoeg. Praktijkonderwijs en eerstejaarsstudenten krijgen voorrang.
Hier in huis 2 eerstejaars en een tweedejaars. Alledrie krijgen ze voorlopig alleen online les. Ook de eerstejaars. Ook bij geneeskunde :-(

Ik had begrepen dat universiteiten en hogescholen inderdaad prioriteit zouden geven aan fysiek onderwijs voor de eerstejaars. Maar blijkbaar is dat niet overal zo. Ze hebben alleen 1 introductiedag op locatie.
Ik vind dat de belangen van jongeren in deze crisis nu toch wel beginnen onder te sneeuwen. En dan gaat het mij niet om de feestjes, maar om de opleiding. We zien duidelijk dat jongeren niet of nauwelijks ziek worden van dit virus. Toch zijn heel veel opleidingen vrijwel helemaal online. En groot deel van de studie op mbo hbo en uni leer je echt niet vanachter een scherm. Dat duurt nu al een half jaar een zeker nog wel een half jaar. Wat betekent dat voor de jongeren die in feite een jaar praktijk, discussies, etc missen. Je zou maar kapper worden en niet kunnen knippen, of electricien, of logopodist of leraar, of...

Op het mbo zitten 16, 17 ,18 jarigen nu al een half jaar voor een scherm. Dat wordt minimaal een jaar, of trekken de scholen het dan meteen maar door naar de zomervakantie? Op hbo en uni zijn ze wat ouder, maar ook vaak pas 17 of 18, en is de ontwikkeling op alle vlakken ook volop bezig.

Ik zie nu bij mijn eigen zoon wel wat een slap aftreksel deze online intro is, die eigenlijk geen nut heeft zo. En nee, dan heb ik het niet over de feesten, maar wel over het wegwijs maken in de stad, op de campus, een goede start maken met een nieuw leven in een nieuwe stad waar je niemand kent.

En ik heb het over het rooster, met maar liefst 2 fysieke lesuren per week. En dan krijgen de eerstejaars nog voorrang ook. Dus de rest komt helemaal niet? Mijn nichtje is eerstejaars geneeskunde, mag ook twee uur per week naar college.

Hoe lang vinden wij volwassenen het nog verantwoord om het vervolgonderwijs zo uitgekleed te laten plaatsvinden? En als jonge mensen je niets kunnen schelen, dan zit er ook nog een groot economisch en maatschappelijk belang aan goed onderwijs. Nu, maar vooral ook in de toekomst.

Ik denk dat we, net als op het vo, de afstand tussen studenten moeten loslaten. Net als in het vo kan de focus dan liggen op de bescherming van de docent. De mbo's hbo's en universiteiten kunnen dan bijna volledig weer open, hooguit zonder de grootste hoorcolleges.
Paling schreef:
25-08-2020 19:32
Ik vind dat de belangen van jongeren in deze crisis nu toch wel beginnen onder te sneeuwen. En dan gaat het mij niet om de feestjes, maar om de opleiding. We zien duidelijk dat jongeren niet of nauwelijks ziek worden van dit virus. Toch zijn heel veel opleidingen vrijwel helemaal online. En groot deel van de studie op mbo hbo en uni leer je echt niet vanachter een scherm. Dat duurt nu al een half jaar een zeker nog wel een half jaar. Wat betekent dat voor de jongeren die in feite een jaar praktijk, discussies, etc missen. Je zou maar kapper worden en niet kunnen knippen, of electricien, of logopodist of leraar, of...

Op het mbo zitten 16, 17 ,18 jarigen nu al een half jaar voor een scherm. Dat wordt minimaal een jaar, of trekken de scholen het dan meteen maar door naar de zomervakantie? Op hbo en uni zijn ze wat ouder, maar ook vaak pas 17 of 18, en is de ontwikkeling op alle vlakken ook volop bezig.

Ik zie nu bij mijn eigen zoon wel wat een slap aftreksel deze online intro is, die eigenlijk geen nut heeft zo. En nee, dan heb ik het niet over de feesten, maar wel over het wegwijs maken in de stad, op de campus, een goede start maken met een nieuw leven in een nieuwe stad waar je niemand kent.

En ik heb het over het rooster, met maar liefst 2 fysieke lesuren per week. En dan krijgen de eerstejaars nog voorrang ook. Dus de rest komt helemaal niet? Mijn nichtje is eerstejaars geneeskunde, mag ook twee uur per week naar college.

Hoe lang vinden wij volwassenen het nog verantwoord om het vervolgonderwijs zo uitgekleed te laten plaatsvinden? En als jonge mensen je niets kunnen schelen, dan zit er ook nog een groot economisch en maatschappelijk belang aan goed onderwijs. Nu, maar vooral ook in de toekomst.

Ik denk dat we, net als op het vo, de afstand tussen studenten moeten loslaten. Net als in het vo kan de focus dan liggen op de bescherming van de docent. De mbo's hbo's en universiteiten kunnen dan bijna volledig weer open, hooguit zonder de grootste hoorcolleges.
Er nemen wel vaker jongeren een tussenjaar voordat ze gaan studeren. Dan schuift alles gewoon een jaartje op.
Zou niet graag proefkonijn willen zijn bij jongeren die nu een contactberoep moeten oefenen, aangezien juist jongeren de coronamaatregelen massaal aan hun laars lappen en in hun vrije tijd naar feestjes gaan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-08-2020 19:38
Er nemen wel vaker jongeren een tussenjaar voordat ze gaan studeren. Dan schuift alles gewoon een jaartje op.
Zou niet graag proefkonijn willen zijn bij jongeren die nu een contactberoep moeten oefenen, aangezien juist jongeren de coronamaatregelen massaal aan hun laars lappen en in hun vrije tijd naar feestjes gaan.
Wat is er relevant aan dat jongeren wel eens een tussenjaar nemen? Dat is toch een keuze en geen verplichting?
vampierprinsesje schreef:
25-08-2020 19:47
Wat is er relevant aan dat jongeren wel eens een tussenjaar nemen? Dat is toch een keuze en geen verplichting?
Klopt, maar nu wordt net gedaan of het hele verdere leven van zo'n jongere instort nu ze wegens overmacht een jaartje stil staan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-08-2020 19:51
Klopt, maar nu wordt net gedaan of het hele verdere leven van zo'n jongere instort nu ze wegens overmacht een jaartje stil staan.
Het leven stort niet in, maar het is wel heel irritant. Iemand begint met een opleiding of studie en wil deze graag zonder vertraging afmaken. Dat zou jij toch ook willen? Sommige studenten hebben al een half jaar vertraging. Dat is zuur. Vertraging is weliswaar niet uit te sluiten, maar er zijn scholen die nog steeds geen oplossing hebben gevonden. Studenten betalen wel collegegeld.

Een belangrijk onderdeel van onderwijs -en ook de ontwikkeling van de student- is nieuwe vrienden maken (netwerken), elkaar helpen en ervaring opdoen. Nu onderwijs online plaatsvindt, zijn deze dingen bijna onmogelijk.
redbulletje schreef:
25-08-2020 19:51
Klopt, maar nu wordt net gedaan of het hele verdere leven van zo'n jongere instort nu ze wegens overmacht een jaartje stil staan.
Je hebt echt geen idee, hou je er dan ook buiten.
-Esmeralda- schreef:
25-08-2020 20:15
Je hebt echt geen idee, hou je er dan ook buiten.
Omdat jij beweert dat zij er geen idee van heeft moet ze zich er buiten houden? Bijzonder. Dan kan je dit hele forum wel opdoeken.
PietjeBello schreef:
25-08-2020 20:18
Omdat jij beweert dat zij er geen idee van heeft moet ze zich er buiten houden? Bijzonder. Dan kan je dit hele forum wel opdoeken.
Zij heeft een hekel aan kinderen en jongeren en haar wereld bestaat alleen uit haar bejaarde moeder. Prima hoor, maar kap dan wel met het bagatelliseren van de problemen die jongeren nu wel hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven