Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zoon verkouden, niet naar school.

31-08-2020 08:45 355 berichten
Laat ik even bij het begin beginnen:

Nichtje (is hier meerdere malen per week) is verkouden, kreeg griep verschijnselen. Corona test ondergaan en gelukkig negatief getest!
Zij was weer welkom bij haar werk e.d. maar nog steeds verkouden.

Maar ze heeft mijn zoontje ook aangestoken.
Nu is het protocol op zijn basisschool dat je bij neusverkoudheid niet mag komen.
Contact gehad met school. En inderdaad hij mag niet komen... begrijp ik heel goed.
Maar vorig jaar was hij ook verkouden, meer dan 1 maand!


Hoor net van 2 andere ouders dat zij het zelfde probleem hebben.
Kan toch niet zijn dat hij al die tijd thuis moet blijven? En meer kinderen zullen dit hebben, dus lege klassen de hele winter?

Er is nu ook geen les op afstand omdat zijn juf nu gewoon weer fulltime voor de klas staat.
Ik ben nu bijna van plan om een Corona test te laten afnemen. Zodat hij kan aantonen dat het geen Corona is.

Hebben meer ouders dit probleem?
anoniem_63e492ea60a21 wijzigde dit bericht op 31-08-2020 08:50
Reden: Extra info
3.75% gewijzigd
Waarom zou je niet testen?
Sowieso testen.

Mag hij wel naar school bij negatieve test?
Dan laat je hem gewoon testen toch? Waarom wil je dat liever niet?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft testen geen zin, dat zegt alleen dat hij het op het moment van de test niet had. Dus zegt weinig over een paar dagen erna (hoewel je volgens mij als je geen direct contact hebt gehad met iemand met corona, vrij zeker kan weten dat je het niet hebt, maar dat is een andere dicussie.)

Ik ken inmiddels meer kinderen in die situatie, irritant!
Zelf ben ik chronisch verkouden, ben dus ook bang dat ik deze herfst en winter vaak ziek thuis zit. Niet omdat ik ziek ben maar omdat je dan thuis moet blijven...
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
hoor net van 2 ouders dat zij het zelfde probleem hebben. 1 daarvan is getest. Kind had al bijna 1 week verhoging. Blijkt negatief!
Niet welkom op school... reden: zij is nog verkouden en als zij dat bij 1 kind toelaten moeten zij het ook bij andere doen. Het is niet te controleren of zij echt een test hebben ondergaan.
Lambchop schreef:
31-08-2020 08:52
Volgens mij heeft testen geen zin, dat zegt alleen dat hij het op het moment van de test niet had. Dus zegt weinig over een paar dagen erna (hoewel je volgens mij als je geen direct contact hebt gehad met iemand met corona, vrij zeker kan weten dat je het niet hebt, maar dat is een andere dicussie.)

Ik ken inmiddels meer kinderen in die situatie, irritant!
Zelf ben ik chronisch verkouden, ben dus ook bang dat ik deze herfst en winter vaak ziek thuis zit. Niet omdat ik ziek ben maar omdat je dan thuis moet blijven...

Daar ben je ook mooi klaar mee.... not!
Het lastige is natuurlijk ook dat als iedereen van zijn klas aangestoken wordt, iedereen om de beurt thuis moet blijven en een test moet doen.
Milkakoe schreef:
31-08-2020 08:53
hoor net van 2 ouders dat zij het zelfde probleem hebben. 1 daarvan is getest. Kind had al bijna 1 week verhoging. Blijkt negatief!
Niet welkom op school... reden: zij is nog verkouden en als zij dat bij 1 kind toelaten moeten zij het ook bij andere doen. Het is niet te controleren of zij echt een test hebben ondergaan.
Natuurlijk is dat wel te controleren .
Alle reacties Link kopieren
Hier ook. Dochter is de 2 jaar dat ze naar school gaat het hele najaar en winter neusverkouden. Verder niks, geen hoest, geen koorts niks. Alleen een loopneus.

Tot er een vakantie is, dan trekt het weer weg om na een paar dagen school weer terug te komen.

Nu ze in groep 3 zit mag ze niet komen. Vorige week is ze geweest en nu heeft ze een loopneus.

Testen klinkt leuk maar hoe lang geldt die test? Ik ben niet van plan mijn kind van net 6 elke week zo'n test te laten ondergaan.

Ze komt zo wel veel achter als ze telkens een paar dagen kan gaan en dan weer thuis moet blijven. Ga straks de school mailen of ze dan iig de lesstof willen sturen zodat ik thuis met haar kan werken.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
31-08-2020 08:55
Natuurlijk is dat wel te controleren .
Ja? Hoe dan? Mijn kinderen hebben geen digid dus de uitslag volgt per telefoon. Dat punt 1 en punt 2 volgens mij mogen ze er niet eens om vragen op school.
Hier is zoontje ook vaak verkouden. Regel op school is, dat de kleuters wel naar school mogen met verkoudheid (t/m 6 jaar). Mits het allen loopneus etc is. Bij hoesten thuisblijven.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
31-08-2020 08:57
Ja? Hoe dan? Mijn kinderen hebben geen digid dus de uitslag volgt per telefoon. Dat punt 1 en punt 2 volgens mij mogen ze er niet eens om vragen op school.
ze mogen het niet vragen, jij mag het wel vertellen
-jolijn- schreef:
31-08-2020 08:55
Het lastige is natuurlijk ook dat als iedereen van zijn klas aangestoken wordt, iedereen om de beurt thuis moet blijven en een test moet doen.
Ja dat. En vergeet niet dat die kinderen ook weer ouders aansteken die dan ook verkouden thuis moeten blijven en niet mogen werken, ook al is het geen corona.
*Sally* schreef:
31-08-2020 08:55
Natuurlijk is dat wel te controleren .
Je krijgt geen bewijs mee van de teststraat.
Dat betekent dat school contact moet opnemen met de huisarts en dat mag niet zomaar.
Ik weet niet eens of de huisarts een bericht krijgt van de ggd?

Daarbij is een test een moment opnamen. Vandaag Corona vrij hoeft niet te zeggen dat je het de volgende week niet hebt...
lilalinda schreef:
31-08-2020 08:58
ze mogen het niet vragen, jij mag het wel vertellen
Ben bang, dat sommige ouders dus wel zeggen dat er getest is terwijl dat niet zo is. Dat lijkt mij erg lastig om als school mee om te gaan.
Milkakoe schreef:
31-08-2020 09:00
Je krijgt geen bewijs mee van de teststraat.
Dat betekent dat school contact moet opnemen met de huisarts en dat mag niet zomaar.
Ik weet niet eens of de huisarts een bericht krijgt van de ggd?

Daarbij is een test een moment opnamen. Vandaag Corona vrij hoeft niet te zeggen dat je het de volgende week niet hebt...
Nee duh dat weet ik ook wel. Maar als je vandaag verkoudheidsverschijnselen hebt en een negatieve test hebt, is de kans echt heel klein dat die verkoudheid morgen ineens wel Corona is.

Testuitslag kan je ook per mail krijgen, begreep ik.
Hoe doen ouders dit met werk?

Op dit moment begrepen zij het. Maar weet niet of zij het nog steeds begrijpen als ik weken thuis zit of om de haverklap door een verkoudheidje.
lilalinda schreef:
31-08-2020 08:58
ze mogen het niet vragen, jij mag het wel vertellen
Precies. En uitslag kan je gewoon schriftelijk vragen. Ze bellen je met de uitslag en dan kan je natuurlijk prima om een schriftelijke/e-mail versie vragen.
citronella schreef:
31-08-2020 08:59
Ja dat. En vergeet niet dat die kinderen ook weer ouders aansteken die dan ook verkouden thuis moeten blijven en niet mogen werken, ook al is het geen corona.
Mijn man mocht gewoon weer aan het werk met een negatieve uitslag.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik baal er juist van dat verkouden kinderen wel naar school en bso mogen in groep 1 en 2. Zo hou je die cyclus van verkoudheden in stand. In andere landen geldt die vreemde regel niet - ook niet op kdv's en wordt het veel minder normaal gevonden dat kleine kinderen voortdurend verkouden zijn.
Milkakoe schreef:
31-08-2020 09:04
Hoe doen ouders dit met werk?

Op dit moment begrepen zij het. Maar weet niet of zij het nog steeds begrijpen als ik weken thuis zit of om de haverklap door een verkoudheidje.
Overleggen met school. Er zijn richtlijnen voor kinderen met chronische verkoudheid, kijk maar eens op de site van het rivm. Verder afwisselen met vader.
*Sally* schreef:
31-08-2020 09:04
Nee duh dat weet ik ook wel. Maar als je vandaag verkoudheidsverschijnselen hebt en een negatieve test hebt, is de kans echt heel klein dat die verkoudheid morgen ineens wel Corona is.

Testuitslag kan je ook per mail krijgen, begreep ik.
Maar dan om de paar weken testen? Kinderen zijn op en af verkouden.....
Alle reacties Link kopieren
Precies dit vind ik de hele keerzijde v het thuisbljjven bij verkoudheidsklachten. Het herfst/wiinterseizoen start weer en dan zijn mensen vaker dan eens verkouden. Een kind loopt echt een enorme achterstand op als het om de haverklap thuis moet blijven. Vooral in groep 3 waar ze leren lezen en nieuwe letters/klanken krijgen aangeboden. Hier moet echt een oplossing voor komen.
Milkakoe schreef:
31-08-2020 09:07
Maar dan om de paar weken testen? Kinderen zijn op en af verkouden.....
Ja is dat zo? Toen ze 1-2 jaar waren wel, maar toch niet meer als ze 6+ zijn? Mijn kinderen zijn kleuters en zijn misschien 2 of 3 keer per jaar verkouden en dan een weekje ofzo (met pech wat langer), maar zeker niet op en af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven