Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Verschil 1e en 2e coronagolf

06-09-2020 22:39 119 berichten
Zitten we in een 2e coronagolf? Je hoort het vaak. Er zijn ook weer veel besmettingen helaas.
Ik heb daar toch wat vragen over en benieuwd naar jullie mening. Hoe kan het dat in maart de ic's vol lagen en nu het aantal erg laag is wat wordt opgenomen. Is het virus milder of zijn de besmette personen veelal jonger. Steken deze ouders en grootouders dan niet aan?
Hoe kan het dat er in China al weer maanden massaal wordt gefeest, op housepartys, en ze in Europa nog bezig zijn met regels etc. Kan China ons uitleggen wat we verkeerd doen?
Ik snap het gewoon allemaal niet...
Nee, er is geen tweede golf.
En China is groot. Heel groot. En heel gesloten.
Er is nog geen 2de golf en China wil vooral laten zien hoe goed ze het allemaal wel niet aangepakt hebben waardoor al die feestjes weer kunnen.
Ze hebben erg veel gezichtsverlies gehad en dat proberen ze te herstellen nu. Heb gehoord dat er in China nog steeds corona is dus het zou zo maar een kwestie van tijd kunnen zijn...
Alle reacties Link kopieren
In het voorjaar werden alleen doodzieke mensen getest waardoor het werkelijk aantal besmettingen minstens 10 x zo hoog was als het officiële aantal. Bovendien werden toen heel veel ouderen besmet, o.a. in de verpleeghuizen. En men stond met de handen in het haar want het men wist gewoon heel weinig.
Het enorme verschil is dat we compleet overvallen werden en niemand wist wat het precies dodelijk maakte en hoe het virus te behandelen. We hebben nog steeds geen vaccin of geneesmiddel maar er zijn al wel veel (bestaande)medicijnen die de kans op overlijden verkleinen. Daarnaast weten we ook meer wie de risicogroepen zijn en schermen we ze beter af door monddoekjes e.d. te gebruiken die waren toen gewoon niet beschikbaar en door veel te testen weten we waar brandhaarden zijn en dat kan je beter isoleren.

Kortom, het verschil is gewoon enorm, de groep die zich het minst zorgen maakt overtreed ook het meest de 1,5 meter maatregel maar die hoeven vaak niet naar het ziekenhuis. Dat er heel veel chinezen aan het feesten zijn kan best maar bedenk wel dat ze met een stuk of 1,5 miljard zijn dus je hebt al snel veel beelden van feestende chinezen. Misschien vallen ze daar wel bij bosjes maar de Staat bepaald het nieuws dus als niet willen dat hun eigen volk iets weet dan wordt het gewoon niet gepubliceerd.

We weten dus eigenlijk niks als je de geruchtenmolen uit zet en niet gelooft wat je op Facebook leest.
Ik vraag me af hoeveel mensen positief getest zouden zijn als in maart iedereen met klachten getest zou zijn geworden. Ik denk dat we toen op een duizelingwekkend aantal positieve tests gezeten zouden hebben. We knuffelen, schudden handen en feestten dicht op elkaar ter ere van carnaval. En daar hing een prijskaartje aan van heel veel mensenlevens.
In China heeft men door het naleven van verschrikkelijk strenge regels het virus nagenoeg de kop in kunnen drukken. Als je daar aankomt op het vliegveld wordt meteen je paspoort ingenomen, je wordt verplicht getest en 14 dagen in een quarantainehotel gezet waar er toezicht op je wordt gehouden. Laatst een artikel over gelezen. Hierdoor kunnen de Chinezen de besmettingen buiten de deur houden. Als wij zo'n streng beleid zouden voeren, incl strenge lockdown, dan zouden wij over 2 of 3 maanden wellicht ook weer kunnen feesten. Als Nederland doen/willen we dat echter niet, dus blijft het virus sluimeren tot er een vaccin is.
Dat vraag ik me ook af.
Het lijkt erop dat het virus milder is. Zo zeiden 2 Italiaanse artsen dat ook een paar maanden geleden; de ouderen bij hun die nu in het zh komen te liggen, knappen veelal op en kunnen naar huis.
Het gaat er bij mij niet in dat het virus nu vooral jongeren treft. Die hebben nooit 1,5 meter gehouden. Of dat de ouderen zichzelf beschermen.
Nergens in europa lopen de ziekenhuizen over, althans ik lees er niks over.
Steranijs78 schreef:
07-09-2020 00:13
Dat vraag ik me ook af.
Het lijkt erop dat het virus milder is. Zo zeiden 2 Italiaanse artsen dat ook een paar maanden geleden; de ouderen bij hun die nu in het zh komen te liggen, knappen veelal op en kunnen naar huis.
Het gaat er bij mij niet in dat het virus nu vooral jongeren treft. Die hebben nooit 1,5 meter gehouden. Of dat de ouderen zichzelf beschermen.
Er zijn inmiddels betere behandelmethodes bekend die artsen kunnen inzetten waardoor zieken minder ziek worden en minder lang in het ziekenhuis hoeven te liggen. Daarnaast ligt het aantal besmettingen onder ouderen vele malen lager dan in maart/april. Omdat we veel maatregelen getroffen hebben zijn ouderen beter beschermd en worden dus minder vaak ziek. En aangezien jongeren vaak een mild beloop hebben wordt er wel gesproken over een mildere variant. Maar dat is dus niet correct. Het virus zelf is niet veranderd. Wel hoe wij er mee omgaan.
Steranijs78 schreef:
07-09-2020 00:14
Nergens in europa lopen de ziekenhuizen over, althans ik lees er niks over.
Precies dit.
En ik snap dat we minder fysiek contact hebben etc maar ik betwijfel of dat dat echt het verschil maakt. De steden zijn overvol, restaurants, scholen, vliegtuigen enz. En er zullen zeker betere behandelmethodes zijn, dat is heel fijn. Maar toch vind ik het verschil erg groot met maart. Ben geen complotdenker, maar wil het snappen.
Dank voor jullie feedback.
Alle reacties Link kopieren
Omdat iedereen alert is.
Zelfs met overvolle vliegtuigen is het aantal mensen dat met klachten het vliegtuig in stapt heel erg laag. Dus de kans dat er iemand in zit die mensen kan besmetten is heel klein (ja, dat kan ook asymptomatisch maar die kans is wel weer kleiner).
En echt grote superspread events zijn er gewoon niet.

In februari stond iedereen hoestend en proestend te hossen bij carnaval of op de wintersport. En toen we er achter kwamen dat we dat niet meer moesten doen had het zich al als een olievlek verspreid.

Dus binnenblijven met klachten en geen grote samenkomsten dicht op elkaar zijn denk ik de twee maatregelen die het meeste invloed hebben. En die blijven nog steeds van kracht.
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
07-09-2020 00:33
Er zijn inmiddels betere behandelmethodes bekend die artsen kunnen inzetten waardoor zieken minder ziek worden en minder lang in het ziekenhuis hoeven te liggen. Daarnaast ligt het aantal besmettingen onder ouderen vele malen lager dan in maart/april. Omdat we veel maatregelen getroffen hebben zijn ouderen beter beschermd en worden dus minder vaak ziek. En aangezien jongeren vaak een mild beloop hebben wordt er wel gesproken over een mildere variant. Maar dat is dus niet correct. Het virus zelf is niet veranderd. Wel hoe wij er mee omgaan.
Ook daar weet je niet of dat zo is.
De verwachting is dat er in maart minstens zoveel jongeren besmet waren, waarschijnlijk veel meer. Maar die werden niet getest.
AnAppleADay schreef:
07-09-2020 08:42
Ook daar weet je niet of dat zo is.
De verwachting is dat er in maart minstens zoveel jongeren besmet waren, waarschijnlijk veel meer. Maar die werden niet getest.
Waarvan weet ik niet of het zo is?

En ik spreek ook niet tegen dat er in maart ook al veel jongeren besmet waren. Maar hun aandeel in de besmettingen is percentueel nu groter omdat ouderen beter beschermd zijn en dus minder besmet raken. Met als gevolg minder ziekenhuisopnames.
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
07-09-2020 10:29
Waarvan weet ik niet of het zo is?

En ik spreek ook niet tegen dat er in maart ook al veel jongeren besmet waren. Maar hun aandeel in de besmettingen is percentueel nu groter omdat ouderen beter beschermd zijn en dus minder besmet raken. Met als gevolg minder ziekenhuisopnames.
Dat bedoel ik dus: hoe weet je dat hun aandeel in besmettingen nu percentueel groter is?

Je weet alleen dat hun aandeel in positieve testen groter is maar dat is logisch want ze werden in het voorjaar niet getest.
De 2e golf is in feite een heel klein golfje.

Bij de eerste golf lagt het werkelijk aantal besmettingen een factor 10 hoger dan het aantal gemeten besmettingen.

Nu wordt bijna iedereen getest die lichte symptomen heeft. Dus het aantal besmettingen nu is eigenlijk 10x lager dan bij de eerste golf. Daarom is het aantal ziekenhuisopnames ook veel lager.
AnAppleADay schreef:
07-09-2020 11:09
Dat bedoel ik dus: hoe weet je dat hun aandeel in besmettingen nu percentueel groter is?

Je weet alleen dat hun aandeel in positieve testen groter is maar dat is logisch want ze werden in het voorjaar niet getest.
In absolute getallen weet je dat idd niet. Maar aangezien er in de andere leeftijdscategorieën minder besmettingen zijn, is dus automatisch hun aandeel groter geworden. Dat is toch logisch?

Lees ook dit artikel eens: https://www.ad.nl/binnenland/lage-besme ... ~ae910b6b/
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
07-09-2020 11:25
In absolute getallen weet je dat idd niet. Maar aangezien er in de andere leeftijdscategorieën minder besmettingen zijn, is dus automatisch hun aandeel groter geworden. Dat is toch logisch?

Lees ook dit artikel eens: https://www.ad.nl/binnenland/lage-besme ... ~ae910b6b/
Als ze zichzelf goed beschermen wel, maar je kan het nooit zeker weten.
Want misschien waren jongeren toen wel veel hoger in aandeel omdat die meer bij carnaval en wintersport staan.

Je weet het gewoon niet.
We weten alleen dat in absolute aantallen er minder ouderen besmet raken, maar that’s it.
AnAppleADay schreef:
07-09-2020 11:48
Als ze zichzelf goed beschermen wel, maar je kan het nooit zeker weten.
Want misschien waren jongeren toen wel veel hoger in aandeel omdat die meer bij carnaval en wintersport staan.

Je weet het gewoon niet.
We weten alleen dat in absolute aantallen er minder ouderen besmet raken, maar that’s it.
Ja, dus als er in absolute aantallen minder besmettingen zijn onder ouderen, wordt het aandeel besmettingen in de andere leeftijfdsgroepen automatisch hoger. Niet in absolute cijfers wellicht (dat weten we niet idd), maar wel percentueel.

Verklaart dan toch een hoop? Ik vind het niet zo'n moeilijk vraagstuk hoor.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je niet weet hoeveel jongeren er in die tijd besmet raken dan kan je niet weten of het aandeel van ouderen toen hoger was. Het kan ook zijn dat er destijds meer jongeren én meer ouderen besmet raakten dan nu en dat de verhoudingen ongeveer gelijk waren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
07-09-2020 12:11
Maar als je niet weet hoeveel jongeren er in die tijd besmet raken dan kan je niet weten of het aandeel van ouderen toen hoger was. Het kan ook zijn dat er destijds meer jongeren én meer ouderen besmet raakten dan nu en dat de verhoudingen ongeveer gelijk waren.
Dat bedoel ik inderdaad.

We weten niks over of er net zoveel, meer of minder jongeren besmet zijn. Dus we kunnen niks zeggen over of de verhoudingen anders zijn.

Als je er vanuit gaat dat het aantal jongeren hetzelfde is, ja dan daalt het aandeel ouderen. Maar dat weet je dus niet.
Susan schreef:
07-09-2020 12:11
Maar als je niet weet hoeveel jongeren er in die tijd besmet raken dan kan je niet weten of het aandeel van ouderen toen hoger was. Het kan ook zijn dat er destijds meer jongeren én meer ouderen besmet raakten dan nu en dat de verhoudingen ongeveer gelijk waren.
Nope. Het enige wat je weet is dat er minder ouderen besmet raken. Hun aandeel neemt dus af. Dat betekent dat het aandeel in andere groepen dus stijgt. Los van de aantallen en los van hoeveel dat er destijds waren.
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
07-09-2020 12:35
Nope. Het enige wat je weet is dat er minder ouderen besmet raken. Hun aandeel neemt dus af. Dat betekent dat het aandeel in andere groepen dus stijgt. Los van de aantallen en los van hoeveel dat er destijds waren.
Als er eerst x jongeren waren die besmet raakten en 10 ouderen.
En nu raken er 10 jongeren en 5 ouderen besmet.
Dan kan het inderdaad zijn dat x ook 10 was dus dat het aandeel ouderen verkleind is.
Maar als x 20 is dan is het aandeel precies hetzelfde.

Zolang je x niet weet kun je dus nooit iets zeggen over een aandeel dat verandert.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
07-09-2020 12:40
Als er eerst x jongeren waren die besmet raakten en 10 ouderen.
En nu raken er 10 jongeren en 5 ouderen besmet.
Dan kan het inderdaad zijn dat x ook 10 was dus dat het aandeel ouderen verkleind is.
Maar als x 20 is dan is het aandeel precies hetzelfde.

Zolang je x niet weet kun je dus nooit iets zeggen over een aandeel dat verandert.
Precies. Je kunt pas iets zeggen over de verhoudingen als je alle getallen weet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven