Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Verwachten jullie een enorme werkloosheid?

13-09-2020 10:11 174 berichten
Ik lees op steeds meer fora, dat er een enorme werkloosheid aan zit te komen. Verwachten jullie dat ook? Zo ja, gebaseerd waarop?
Op basis van de cijfers is ongeveer 20% van de werkbevolking incl zzp-ers duimen aan het draaien (al dan niet gesponsord door de overheid).

Dus ja, er komt een hausse aan werklozen aan.
Alle reacties Link kopieren
Die enorme toename IS er al. In de afgelopen maanden heeft zich een record-aantal werkloze mensen gemeld bij de instanties.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben mijn baan kwijt en heb meer mensen in mijn omgeving die geen baan meer hebben door Corona.
Alle reacties Link kopieren
Jazeker, er zijn nu zoveel branches die nagenoeg stil liggen (toerisme, horeca, evenementen), en de toeleverende bedrijven doen daar natuurlijk gewoon in mee.
In mijn omgeving nog niks van gemerkt. Kan ook niemand bedenken bij wie het in de lucht hangt.
VesperLynd schreef:
13-09-2020 10:22
In mijn omgeving nog niks van gemerkt. Kan ook niemand bedenken bij wie het in de lucht hangt.
Ik loop dus tegen hetzelfde aan.... ik lees de verhalen maar merk het niet in de omgeving. Dat was tijdens de bankencrisis wel anders.
ExodusRedux schreef:
13-09-2020 10:21
Ja ik ben mijn baan kwijt en heb meer mensen in mijn omgeving die geen baan meer hebben door Corona.
Wat verdrietig. In welke sector zit je?
Heb je wel weer wat lopen?

Ik was sinds mei werkloos en heb sinds juli weer een baan gevonden. Ik kreeg nog net geen veer in mijn reet gestoken van het UWV dat ik - in deze periode - een baan wist te vinden.
ExodusRedux schreef:
13-09-2020 10:21
Ja ik ben mijn baan kwijt en heb meer mensen in mijn omgeving die geen baan meer hebben door Corona.
Mag ik vragen in welke sector?
Koppigwijf schreef:
13-09-2020 10:24
Ik loop dus tegen hetzelfde aan.... ik lees de verhalen maar merk het niet in de omgeving. Dat was tijdens de bankencrisis wel anders.
Sterker nog, ik weet meerdere mensen die de afgelopen periode een nieuwe werkgever hebben gevonden (vanuit werkloosheid en vanuit werk). Bij de vorige crisis zag je ook dat er naar een bepaald soort banen altijd nog wel vraag is naar mensen (d.a. callcenter, schoonmaak, magazijn, productie). Ben benieuwd hoe zich dat nu gaat ontwikkelen. Ik verwacht zelf dat er vrij veel mensen over gaan stappen naar de zorg, aangezien ze daar om mensen zullen blijven springen de komende jaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf ICT. Directeur heeft besloten om iedereen met een tijdelijk contract niet te verlengen en te gaan bezuinigen.
Koppigwijf schreef:
13-09-2020 10:24
Ik loop dus tegen hetzelfde aan.... ik lees de verhalen maar merk het niet in de omgeving. Dat was tijdens de bankencrisis wel anders.
In 2007 haalde ook iedereen de schouders op hoor.
VesperLynd schreef:
13-09-2020 10:30
Sterker nog, ik weet meerdere mensen die de afgelopen periode een nieuwe werkgever hebben gevonden (vanuit werkloosheid en vanuit werk). Bij de vorige crisis zag je ook dat er naar een bepaald soort banen altijd nog wel vraag is naar mensen (d.a. callcenter, schoonmaak, magazijn, productie). Ben benieuwd hoe zich dat nu gaat ontwikkelen. Ik verwacht zelf dat er vrij veel mensen over gaan stappen naar de zorg, aangezien ze daar om mensen zullen blijven springen de komende jaren.
Ik heb ook toevallig sinds vorig week een nieuwe baan, in een callcenter. Maar ik had daarvoor op een callcenter vacature gesolliciteerd en toen waren er zoveel reacties dat ik niet eens op gesprek kon. Dat was wel een beetje een teken aan de wand voor mij. En ik vraag me dus ook af of ik nu een van de weinige gelukkigen ben die net op het nippertje aan een baan is gekomen. Gelukkig ook bij een callcenter wat een budget dienst levert, dus daar wordt alleen maar groei verwacht.
DS1971 schreef:
13-09-2020 10:32
In 2007 haalde ook iedereen de schouders op hoor.
In 2008 niet hoor, ik werkte toen als secretaresse. In die omgeving (receptioniste, secretaresse, administratief medewerkster) was het echt te merken in 2008.
Koppigwijf schreef:
13-09-2020 10:35
In 2008 niet hoor, ik werkte toen als secretaresse. In die omgeving (receptioniste, secretaresse, administratief medewerkster) was het echt te merken in 2008.
Maar het begon dus in de zomer van 2007. Vaak duurt het wel even voordat de effecten echt zichtbaar worden. Zeker nu de overheden fors geld in de economie pompen.

Faillissementen zijn echter niet te voorkomen. Zeker in sectoren als evenementen, toerisme, enz.
DS1971 schreef:
13-09-2020 10:42
Maar het begon dus in de zomer van 2007. Vaak duurt het wel even voordat de effecten echt zichtbaar worden. Zeker nu de overheden fors geld in de economie pompen.

Faillissementen zijn echter niet te voorkomen. Zeker in sectoren als evenementen, toerisme, enz.
Aah op die fiets, wanneer schat jij in dat het echt merkbaar gaat worden? Ergens in mei 2021?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het heel erg afhangt vd branches. Hier voornamelijk onderwijzend personeel jn familie en vriendenkring. Dus die hebben allemaal nog een baan en bij baanverlies kunnen ze overa terecht. Zit je omgeving vnl in de evenementenbranche bv dan is het al veel zchtbaarder.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf en 5 collega s zijn net deze week onze baan kwijt geraakt. We werken er tussen de 3 en 28 jaar. Door Corona.
Isabella98765 schreef:
13-09-2020 10:45
Ikzelf en 5 collega s zijn net deze week onze baan kwijt geraakt. We werken er tussen de 3 en 28 jaar. Door Corona.
28 jaar ergens werken en dan je baan kwijt raken door Corona, mag ik vragen welke sector?
Alle reacties Link kopieren
Ja, mijn werkgever heeft voor een bepaald onderdeel (evenementen gerelateerd) alle uitzendkrachten en mensen met een aflopend tijdelijk contract niet verlengd.
Ongeveer 20 personen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Bepaalde sectoren zullen harde klappen krijgen, bepaalde beroepen zullen deels verdwijnen en op andere plekken merk je er niets van.

Maar ik denk wel dat de werkloosheid in ieder geval de komende tijd zal stijgen. Contracten die aflopen, worden niet verlengd. Bedrijven zullen hun flexibele schil zo dik mogelijk willen maken dus veel flexwerkers, tijdelijk werk tot er weer meer stabiliteit is.

Echter het grote verschil is dat de crisis van 2008 eigenlijk in 2002 al werd ingezet met de dot.com-crisis. Er was dus al langere tijd een krakende wagen. Terwijl er nu in een klap van een goed draaiende economie naar stilstand werd gegaan. Zonder Corona was er geen vuiltje aan de lucht. Ik verwacht dat het herstel of de aanpassing in de economie snel zal gaan, maar bepaalde sectoren zullen zwaar inkrimpen. De overheid gaat en blijft investeren en ondersteunen. Ook dat is een verschil met 2008 toen Nederland kapot bezuinigd werd.
MrsDuck schreef:
13-09-2020 10:49
Bepaalde sectoren zullen harde klappen krijgen, bepaalde beroepen zullen deels verdwijnen en op andere plekken merk je er niets van.

Maar ik denk wel dat de werkloosheid in ieder geval de komende tijd zal stijgen. Contracten die aflopen, worden niet verlengd. Bedrijven zullen hun flexibele schil zo dik mogelijk willen maken dus veel flexwerkers, tijdelijk werk tot er weer meer stabiliteit is.

Echter het grote verschil is dat de crisis van 2008 eigenlijk in 2002 al werd ingezet met de dot.com-crisis. Er was dus al langere tijd een krakende wagen. Terwijl er nu in een klap van een goed draaiende economie naar stilstand werd gegaan. Zonder Corona was er geen vuiltje aan de lucht. Ik verwacht dat het herstel of de aanpassing in de economie snel zal gaan, maar bepaalde sectoren zullen zwaar inkrimpen. De overheid gaat en blijft investeren en ondersteunen. Ook dat is een verschil met 2008 toen Nederland kapot bezuinigd werd.
Hoe zie jij dat herstel voor je? Dat de grote groep werklozen makkelijk aan een baan komen?
Bij ons zijn de tijdelijke contracten niet verlengd en in de stad zijn al veel bedrijven over de kop gegaan.
We hebben relatief veel vrienden die bij grotere bedrijven een vast contract hebben en zij hebben allemaal nog wel een baan.
Alle reacties Link kopieren
Isabella98765 schreef:
13-09-2020 10:45
Ikzelf en 5 collega s zijn net deze week onze baan kwijt geraakt. We werken er tussen de 3 en 28 jaar. Door Corona.
Ik ben benieuwd wat voor branche dat is.

Helaas zie ik dit soort dingen ook gebeuren bij onze klanten. Bij ons is er tot nu toe nog geen verschil qua inkomsten doordat onze klanten veelal een contract van 1 of meerdere jaren hebben. Maar als ik zie dat sommige klanten meer dan de helft van het personeel hebben ontslagen (soms mensen die ze al 35 jaar in dienst hadden) dan houd ik mijn hart wel vast. Mijn vriend zat ook direct zonder werk door Corona maar dat lijkt nu weer iets aan te trekken. Mijn salaris is iets naar beneden gegaan door wegvallen reiskosten en onkostenvergoeding.
madamecannibale schreef:
13-09-2020 11:00
Ik ben benieuwd wat voor branche dat is.

Helaas zie ik dit soort dingen ook gebeuren bij onze klanten. Bij ons is er tot nu toe nog geen verschil qua inkomsten doordat onze klanten veelal een contract van 1 of meerdere jaren hebben. Maar als ik zie dat sommige klanten meer dan de helft van het personeel hebben ontslagen (soms mensen die ze al 35 jaar in dienst hadden) dan houd ik mijn hart wel vast. Mijn vriend zat ook direct zonder werk door Corona maar dat lijkt nu weer iets aan te trekken. Mijn salaris is iets naar beneden gegaan door wegvallen reiskosten en onkostenvergoeding.
Dat doet letterlijk pijn om te lezen :'(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven