Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Nieuwe persconferentie

16-09-2020 16:51 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie?

Ik verwacht weer mondkapjes in de grote steden en gevolgen voor horeca en samenkomsten. Ik hoop zo dat het VO open blijft.....
Ik hoor net van mijn zoon dat in Leiden vandaag een soort van lockdown afgekondigd zou worden maar dat is uitgesteld naar vrijdag. Het zou daar uit de hand lopen qua besmettingen onder studenten maar gebrek aan testcapaciteit maakt dat er nog geen officiële besmettingscijfers zijn. Clusters zijn wel bekend maar mensen moeten nog getest worden.
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
16-09-2020 20:08
Ik hoor net van mijn zoon dat in Leiden vandaag een soort van lockdown afgekondigd zou worden maar dat is uitgesteld naar vrijdag. Het zou daar uit de hand lopen qua besmettingen onder studenten maar gebrek aan testcapaciteit maakt dat er nog geen officiële besmettingscijfers zijn. Clusters zijn wel bekend maar mensen moeten nog getest worden.
En hoe weet hij dat dan?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
En wat moeten we ons voorstellen bij 'een soort van lockdown'?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
16-09-2020 17:19
Het gaat om de regio's Amsterdam-Amstelland, Rotterdam Rijnmond en Haaglanden, maar mogelijk zitten daar meer regio's bij.

Vrijdag gaan we met de regio's die oranje worden in overleg en gaan we het maatregelenpakket bekend maken."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... afkondigen
Ohjeetje.
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
In maart was de lockdowm nodig om de zorg te ontlasten omdat de ziekenhuisopnames uit de hand liepen. Daarbij was groepsimmuniteit het streven.

Nu 6 maanden later zijn de ziekenhuisopnames tov het aantal besmettingen laag, besmettingen lopen op (en dus de groepsimmuniteit ook) dus wat is nu het probleem ??? Ik snap het werkelijk niet meer.

Ook omdat veel mensen zonder klachten corona blijken te hebben en veel mensen besmetten denk ik dat ik onbeheersbaar gaat worden. Dus regionale maatregelen ?
Miss-Pippilotta schreef:
16-09-2020 16:56
Ik had dit nog niet gehoord.... mijn reactie (hardop) toen ik je topictitel las: ‘o jee’....
Belooft vast weinig goeds.

Kon ook niet anders met die enorm oplopende cijfers, mensen die terugkomen uit (toch alweer) allerlei vakantielanden.

Een voordeel..... het thuiswerken bevalt me enorm goed, dus ik hoop dat dat sowieso nog een tijd zo blijft.
Het heeft juist niets met de vakanties te maken. Wel met jongeren (20-29) die hun meer normale leven hebben opgepakt en migrantengroepen, cafébezoek en thuisfeestjes.
DS1971 schreef:
16-09-2020 20:25
Het heeft juist niets met de vakanties te maken. Wel met jongeren (20-29) die hun meer normale leven hebben opgepakt en migrantengroepen, cafébezoek en thuisfeestjes.
Nou ja, het begin van de stijging had wel degelijk te maken met vakanties en dat heeft deels wel de aanzet gegeven voor deze stijging.
klimaatdrammer schreef:
16-09-2020 20:19
In maart was de lockdowm nodig om de zorg te ontlasten omdat de ziekenhuisopnames uit de hand liepen. Daarbij was groepsimmuniteit het streven.

Nu 6 maanden later zijn de ziekenhuisopnames tov het aantal besmettingen laag, besmettingen lopen op (en dus de groepsimmuniteit ook) dus wat is nu het probleem ??? Ik snap het werkelijk niet meer.

Ook omdat veel mensen zonder klachten corona blijken te hebben en veel mensen besmetten denk ik dat ik onbeheersbaar gaat worden. Dus regionale maatregelen ?
Ik vind ook dat alleen bij druk op de zorg er maatregelen moeten komen. Milde gevallen zijn niet zo relevant.
Paling schreef:
16-09-2020 20:28
Nou ja, het begin van de stijging had wel degelijk te maken met vakanties en dat heeft deels wel de aanzet gegeven voor deze stijging.
Nee, niet waar. De toename is nimmer toegerekend aan vakanties.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
16-09-2020 20:32
Ik vind ook dat alleen bij druk op de zorg er maatregelen moeten komen. Milde gevallen zijn niet zo relevant.
Besmettingen zeggen ook niets over het aantal zieken en al helemaal niets over hoe erg ze dan ziek zijn.
Genoeg mensen die "besmet" zouden zijn maar helemaal nergens laat van hebben.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
16-09-2020 20:34
Nee, niet waar. De toename is nimmer toegerekend aan vakanties.
Hoe weet je dat zo zeker?
Ik vind t niet onlogisch klinken wat paling zegt...
DS1971 schreef:
16-09-2020 20:34
Nee, niet waar. De toename is nimmer toegerekend aan vakanties.
Toch wel, maar ik heb geen zin om het terug te zoeken. Stond in een rivm-persbericht geloof ik. 1/3 van de gevallen in die week.
granny71 schreef:
16-09-2020 20:37
Besmettingen zeggen ook niets over het aantal zieken en al helemaal niets over hoe erg ze dan ziek zijn.
Genoeg mensen die "besmet" zouden zijn maar helemaal nergens laat van hebben.
Daarom: belasting van de zorg is veel belangrijker. Al heeft nu iedere student een loopneus vanwege corona, maakt het uit?
Paling schreef:
16-09-2020 20:40
Toch wel, maar ik heb geen zin om het terug te zoeken. Stond in een rivm-persbericht geloof ik. 1/3 van de gevallen in die week.
Ja, dat staat mij ook bij.
happyapple schreef:
16-09-2020 20:39
Hoe weet je dat zo zeker?
Ik vind t niet onlogisch klinken wat paling zegt...
Iedere keer weer in het nieuws geweest dat het vooral lokale besmettingen waren. Achter de voordeur. Waar geen enkele overheidsmaatregel tegen helpt.
granny71 schreef:
16-09-2020 20:37
Besmettingen zeggen ook niets over het aantal zieken en al helemaal niets over hoe erg ze dan ziek zijn.
Genoeg mensen die "besmet" zouden zijn maar helemaal nergens laat van hebben.
Ik vind ook dat daar teveel waarde aan wordt gehecht. Je moet volgens mij kijken naar besmettingen onder ouderen, ziekenhuisopnames, ic en overlijdens. De eerste drie nemen wel toe, maar niet veel. Overlijdens zijn al heel lang heel laag.
DS1971 schreef:
16-09-2020 20:41
Daarom: belasting van de zorg is veel belangrijker. Al heeft nu iedere student een loopneus vanwege corona, maakt het uit?
Zolang ze geen kwetsbare personen besmetten heb je gelijk. Alleen is dat nou eenmaal moeilijk uit te sluiten.
Paling schreef:
16-09-2020 20:40
Toch wel, maar ik heb geen zin om het terug te zoeken. Stond in een rivm-persbericht geloof ik. 1/3 van de gevallen in die week.
Nou, dat heeft de pers dan gemist.
DS1971 schreef:
16-09-2020 20:43
Nou, dat heeft de pers dan gemist.
De pers mist wel meer in deze tijd. Zelden zo'n slechte verslaggeving gezien als over corona.
Eames6 schreef:
16-09-2020 20:43
Zolang ze geen kwetsbare personen besmetten heb je gelijk. Alleen is dat nou eenmaal moeilijk uit te sluiten.
Ik denk dat de meest kwetsbare personen al de eerste golf hard geraakt zijn en dat kwetsbare personen nu ook prima weten hoe ze zelf onheil kunnen voorkomen.

Hoe dan ook, dit speelt nu al twee maanden en nog altijd is er geen alarm als het gaat om het aantal gevallen op de IC en aantal doden is gewoon erg laag momenteel.
Paling schreef:
16-09-2020 20:44
De pers mist wel meer in deze tijd. Zelden zo'n slechte verslaggeving gezien als over corona.
Of ze hebben het niet gemist en is het een valse herinnering. Het zou immers raar zijn als er 1 week is geweest dat vakanties tot veel besmettingen hebben geleid en verder de rest van de weken niet.

Zelfs als het zo is, dan zou je statistisch gezien moeten concluderen dat er waarschijnlijk een meetfout is geweest.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
16-09-2020 20:46
Ik denk dat de meest kwetsbare personen al de eerste golf hard geraakt zijn en dat kwetsbare personen nu ook prima weten hoe ze zelf onheil kunnen voorkomen.
Dat wisten ze in maart ook al alleen heeft niemand de moeite genomen om naar ze te luisteren en namen ze verregaande beslissingen over de ruggen van deze mensen.
granny71 schreef:
16-09-2020 20:51
Dat wisten ze in maart ook al alleen heeft niemand de moeite genomen om naar ze te luisteren en namen ze verregaande beslissingen over de ruggen van deze mensen.
Wat bedoel je daarmee?

De grootste kaalslag heeft in verzorgingshuizen plaatsgevonden. Zowel in Nederland als andere landen.

Ik denk dat we feitelijk kunnen constateren dat we hee weinig invloed hebben op het virus.
Susan schreef:
16-09-2020 20:12
En wat moeten we ons voorstellen bij 'een soort van lockdown'?
Via iemand van de gemeente vernomen(kennis die daar werkt). Mogelijk avondklok of weer volledig binnenblijven. In Delft is 80% van de besmettingen onder studenten dus zal in Leiden niet veel anders zijn
DS1971 schreef:
16-09-2020 20:32
Ik vind ook dat alleen bij druk op de zorg er maatregelen moeten komen. Milde gevallen zijn niet zo relevant.
Ze zullen wel willen voorkomen dat er druk op de zorg komt want dan ben je eigenlijk te laat met maatregelen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven