Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Nieuwe persconferentie

16-09-2020 16:51 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie?

Ik verwacht weer mondkapjes in de grote steden en gevolgen voor horeca en samenkomsten. Ik hoop zo dat het VO open blijft.....
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
16-09-2020 21:00
Via iemand van de gemeente vernomen(kennis die daar werkt). Mogelijk avondklok of weer volledig binnenblijven. In Delft is 80% van de besmettingen onder studenten dus zal in Leiden niet veel anders zijn
Ik mag niet hopen dat iedereen weer volledig moet binnenblijven, dat lijkt me niet heel reëel als het zich voornamelijk onder studenten afspeelt.

Eerlijk gezegd word ik ook altijd een beetje kriegel van die halve verhalen die mensen van horen zeggen hebben, maar goed.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jojanneke12 schreef:
16-09-2020 21:00
Ze zullen wel willen voorkomen dat er druk op de zorg komt want dan ben je eigenlijk te laat met maatregelen
Ja, safety first is heel leuk, maar niet als het zoveel meer problemen gaat geven.

Ik las een tijdje terug ergens dat het aantal verloren levensjaren vanwege aandoeningen die niet coronagerelateerd zijn door de maatregelen een 6-10 keer hoger zijn dan het aantal levensjaren die zijn gered.

Beetje paard achter de wagen zo.
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
16-09-2020 20:08
Ik hoor net van mijn zoon dat in Leiden vandaag een soort van lockdown afgekondigd zou worden maar dat is uitgesteld naar vrijdag. Het zou daar uit de hand lopen qua besmettingen onder studenten maar gebrek aan testcapaciteit maakt dat er nog geen officiële besmettingscijfers zijn. Clusters zijn wel bekend maar mensen moeten nog getest worden.
Vaag, van wie heeft je zoon die info dan? Ik weet alleen van een cluster in het LUMC, maar dat is van 2 weken terug. Verder weten we niets. (Officieel dan, dat het bij de studenten mis gaat lijkt me evident)

Edit: Mosterd. Klinkt niet best, maar nog steeds váag.
mizza wijzigde dit bericht op 22-09-2020 08:22
9.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
16-09-2020 20:43
Nou, dat heeft de pers dan gemist.
Nee dat heeft de pers niet gemist. Jij misschien wel.
Alle reacties Link kopieren
gauw weer pleepapier hamsteren :hyper:
No offense maar dat geloof ik niet. Een avondklok misschien maar echt niet volledig binnenblijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vier juist dit weekend een feestje in een horecagelegenheid in regio Kennemerland dus ik hoop echt niet dat daar de boel op slot gaat. Het kan alleen nog maar dit weekend, want het is een afscheidsfeestje.
smulrol schreef:
16-09-2020 21:17
Nee dat heeft de pers niet gemist. Jij misschien wel.
Zelfs als dat zo is, dan is die ene week een afwijkend cijfer, wat duidt op een meetfout.

Zo zijn er ook 7 coronadoden gelinked aan een huwelijk in Maine. Bleek later dat ze helemaal niet aanwezig waren. ;)
DS1971 schreef:
16-09-2020 20:49
Of ze hebben het niet gemist en is het een valse herinnering. Het zou immers raar zijn als er 1 week is geweest dat vakanties tot veel besmettingen hebben geleid en verder de rest van de weken niet.

Zelfs als het zo is, dan zou je statistisch gezien moeten concluderen dat er waarschijnlijk een meetfout is geweest.
Beetje eigenwijs?

Steeds vaker besmettingen bij teruggekeerde vakantiegangers

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/18/st ... r-a4009154

Even googelen en je vindt er veel meer.
DS1971 schreef:
16-09-2020 22:09
Zelfs als dat zo is, dan is die ene week een afwijkend cijfer, wat duidt op een meetfout.

Zo zijn er ook 7 coronadoden gelinked aan een huwelijk in Maine. Bleek later dat ze helemaal niet aanwezig waren. ;)
Tuurlijk als jij het zegt dan zal het rivm het wel fout hebben. :rofl:
Paling schreef:
16-09-2020 22:10
Beetje eigenwijs?

Steeds vaker besmettingen bij teruggekeerde vakantiegangers

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/18/st ... r-a4009154

Even googelen en je vindt er veel meer.
Goh, in een tijd dat ongeveer 30% van de Nederlanders in het buitenland heeft verbleven was 20% van de besmettingen geconstateerd bij mensen die in het buitenland zijn geweest.
Paling schreef:
16-09-2020 22:11
Tuurlijk als jij het zegt dan zal het rivm het wel fout hebben. :rofl:
Kom eerst nou eens met dat bericht van het RIVM, dan kan ik daar iets inhoudelijks over zeggen.

Steeds bleken de meeste besmettingen in de privésfeer te zijn geweest.
DS1971 schreef:
16-09-2020 22:16
Kom eerst nou eens met dat bericht van het RIVM, dan kan ik daar iets inhoudelijks over zeggen.

Steeds bleken de meeste besmettingen in de privésfeer te zijn geweest.
Zoek zelf maar op. Ik heb niet zo'n zin in dit gehakketak.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het onderwijs in een van de grote steden en er zijn erg veel besmettingen op VO scholen en mbo scholen. Er gaat nu ook weer een mbo school 10 dagen dicht. Ik weet niet waar jullie de info vandaan halen dat er weinig besmettingen zijn op het VO, maar mijn ervaring is anders.
Het zijn geen brandhaarden omdat scholen er erg alert op zijn en leerlingen naar huis sturen. Maar er wordt best een beetje geheimzinnig gedaan over het echte aantal besmettingen naar de buitenwereld toe. Uiteindelijk wilt iedereen namelijk voorkomen dat de scholen dichtgaan.
Paling schreef:
16-09-2020 22:23
Zoek zelf maar op. Ik heb niet zo'n zin in dit gehakketak.
Je kan nou wel heel flauw gaan doen, maar je laat op basis van een ander bericht zien dat je data niet begrijpt.

Dat op zeker moment 20% van de besmette mensen in het buitenland is geweest zegt op zichzelf niets zonder dat je ook weet hoeveel procent van de mensen die je test in het buitenland zijn geweest. Het was op dat moment een piekmoment in vakantiegangers en vakantiegangers lieten zich vaker testen.

Waarschijnlijk is ook 90% van de besmette mensen in een supermarkt geweest de twee weken daarvoor. Omdat waarschijnlijk 90% van alle Nederlanders daar geweest zijn in die periode.

Ruwe data kun je gewoon geen conclusies aan verbinden.
Alle reacties Link kopieren
Net bij op1 kwamen de besmettingen onder studenten ter sprake. Virus verspreidt zich in studentenhuizen. Maar dat moet er minimaal 1 huisgenoot zijn die het van buitenaf meeneemt. Vraag is dus waar vandaan?

Hbo en wo zal wel langer dicht blijven/ minder snel weer openen.
Mugske schreef:
16-09-2020 22:55
Net bij op1 kwamen de besmettingen onder studenten ter sprake. Virus verspreidt zich in studentenhuizen. Maar dat moet er minimaal 1 huisgenoot zijn die het van buitenaf meeneemt. Vraag is dus waar vandaan?

Hbo en wo zal wel langer dicht blijven/ minder snel weer openen.
Vanuit studentencafes.
Twilight1 schreef:
16-09-2020 22:30
Ik werk in het onderwijs in een van de grote steden en er zijn erg veel besmettingen op VO scholen en mbo scholen. Er gaat nu ook weer een mbo school 10 dagen dicht. Ik weet niet waar jullie de info vandaan halen dat er weinig besmettingen zijn op het VO, maar mijn ervaring is anders.
Het zijn geen brandhaarden omdat scholen er erg alert op zijn en leerlingen naar huis sturen. Maar er wordt best een beetje geheimzinnig gedaan over het echte aantal besmettingen naar de buitenwereld toe. Uiteindelijk wilt iedereen namelijk voorkomen dat de scholen dichtgaan.
Volgens het Rivm was het aandeel van scholen en kinderopvang samen afgelopen week 3 procent. Dat kan regionaal natuurlijk wel anders zijn. Ik heb kinderen op het vo, maar hier is 1 leraar positief getest in al die tijd dat de scholen open zijn en die heeft het elders opgelopen. Maar hier zijn sowieso vrij weinig besmettingen. Hier in de buurt wordt elke positieve test in een brief aan alle ouders gemeld. Alle scholen doen dat. Dus heel transparant.
anoniem_400415 wijzigde dit bericht op 16-09-2020 23:06
6.08% gewijzigd
Studenten ondernemen van alles, met elkaar en zeker met dat mooie weer. Ze hebben bijbaantjes, gaan naar de kroeg of societeit, reizen naar huis in het weekend, gaan overal chillen met elkaar etc.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
16-09-2020 23:00
Vanuit studentencafes.
Ja of gewoon op bezoek in andere studentenhuizen. Je woont meestal niet met al je vrienden in hetzelfde huis.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het is de groep die zich het meest verplaatst natuurlijk. Met de meeste sociale contacten.
Alle reacties Link kopieren
ik zat vanmiddag een vlog te kijken van Optima Vita, ze was in het dolfinarium en het was daar enorm druk. Bij het voeren van de vissen zag je duidelijk dat iedereen heel dicht op elkaar stond, en ook bij het restaurant.
Alle reacties Link kopieren
Twilight1 schreef:
16-09-2020 22:30
Ik werk in het onderwijs in een van de grote steden en er zijn erg veel besmettingen op VO scholen en mbo scholen. Er gaat nu ook weer een mbo school 10 dagen dicht. Ik weet niet waar jullie de info vandaan halen dat er weinig besmettingen zijn op het VO, maar mijn ervaring is anders.
Het zijn geen brandhaarden omdat scholen er erg alert op zijn en leerlingen naar huis sturen. Maar er wordt best een beetje geheimzinnig gedaan over het echte aantal besmettingen naar de buitenwereld toe. Uiteindelijk wilt iedereen namelijk voorkomen dat de scholen dichtgaan.
Dit is dus wat ik ook hoorde. Dat het begint op te lopen op de VO scholen. En die zijn dus pas 3 weken open bij ons.

Ik zie ze echt wel sluiten hoor, plaatselijk dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet van mijn eigen school dat er nu 1 positief geteste leerlingen is, die weer zorgde voor 3 andere positief geteste leerlingen in die klas. Ik weet ook dat we niezende en kuchende leerlingen veel naar huis sturen die dan weer halfbakken onderwijs krijgen. Als er meer leerlingen ziek worden dan ga ik liever over op helemaal online en daar echt op kunnen focussen dan dit halve net niet online onderwijs.
In onze omgeving horen we van collega's dat er al hele klassen positief getest thuis zitten. Deze gegevens zijn verder nergens terug te vinden. Maar pubers hebben ook zo lang gehoord dat zij het niet konden krijgen en overbrengen dat ze zich nergens zorgen over maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet van mijn eigen school dat er nu 1 positief geteste leerlingen is, die weer zorgde voor 3 andere positief geteste leerlingen in die klas. Ik weet ook dat we niezende en kuchende leerlingen veel naar huis sturen die dan weer halfbakken onderwijs krijgen. Als er meer leerlingen ziek worden dan ga ik liever over op helemaal online en daar echt op kunnen focussen dan dit halve net niet online onderwijs.
In onze omgeving horen we van collega's dat er al hele klassen positief getest thuis zitten. Deze gegevens zijn verder nergens terug te vinden. Maar pubers hebben ook zo lang gehoord dat zij het niet konden krijgen en overbrengen dat ze zich nergens zorgen over maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven