Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Teugels weer strakker aangehaald

16-09-2020 20:56 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het bij jullie op je werk?
Bij ons is het beleid nog ‘werk zoveel mogelijk thuis’, maar de afgelopen weken was er een wat ruimer toestemmingsbeleid. Helaas werden sommige collega’s daar wat overmoedig door. Even naar kantoor om iets in te scannen, overleg wat handiger is met een groot scherm in een vergaderzaal etc, al dan niet met kennisgeving vooraf (als je toch langs werk komt, even binnenvallen).
Nu zijn dus per direct alle toestemmingen, ook de doorlopende ivm persoonlijke omstandigheden, ingetrokken. Best wel balen, want ik heb stukken in mijn kast op kantoor die ik eigenlijk nodig heb.
Herkennen jullie dat, of zou het te maken hebben met dat mijn kantoor midden in een Corona brandhaard staat, en er weer een persconferentie van Rutte aan komt?
Alle reacties Link kopieren
Mag je die stukken dan ook niet op komen halen? Ook toen de scholen dicht gingen konden we nog wel (op een afgesproken moment) langskomen om de schoolspullen te halen, ik zou niet weten waarom dat niet zou gelden voor dingen die je nodig hebt om je werk te kunnen doen. Je komt dan niet om te werken, alleen om iets op te halen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever doet niet aan thuiswerken en vind Corona onzin, wij werken gewoon op kantoor en als dat vanwege kinderen die niet naar de opvang konden ofzo niet ging dan moest je maar vrij nemen....
Dus nee, heb nog geen seconde thuis gewerkt en zie dat ook niet echt gebeuren in de toekomst (heb al wel meer dan een week aan vrije dagen op moeten geven ivm de kinderopvang die ik lang niet altijd rond kreeg toen ze dicht waren en nu als ze verkouden zijn en daarom niet mogen komen).
Alle reacties Link kopieren
Hier (rijksoverheid) is het ook nog steeds "thuiswerken, tenzij".
Alleen met toestemming van je leidinggevende mag je een werkplek reserveren.
Toevallig "mag" ik morgen sinds maanden weer eens een dagdeel naar kantoor om een aangevraagde laptop op te halen, daarvoor komt er tussen 9 en 12 uur iemand van de ICT naar mijn locatie. Maar je moet dus echt een geldige reden hebben om naar kantoor te komen. Kan ook zijn: ik word gillend gek thuis vanwege kleine kinderen of juist omdat ik alleen woon - maar de leidinggevende moet het in elk geval goedkeuren. Zomaar even naar kantoor kan dus niet bij ons.
Daarentegen vind ik het wel erg star van jouw werkgever dat je dan nu niet eens nog even wat spullen mag ophalen.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-09-2020 20:58
Mag je die stukken dan ook niet op komen halen? Ook toen de scholen dicht gingen konden we nog wel (op een afgesproken moment) langskomen om de schoolspullen te halen, ik zou niet weten waarom dat niet zou gelden voor dingen die je nodig hebt om je werk te kunnen doen. Je komt dan niet om te werken, alleen om iets op te halen.
Dat zal ik wel voor elkaar krijgen, maar deze week mag dus even helemaal niemand meer komen. Die stukken zijn niet van mij en moeten terug naar de eigenaar. Dan zal ik ze eerst moeten kopiëren, als ik er niet op kantoor naar mag kijken. Drie dikke ordners met nietjes :)
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
16-09-2020 21:07
Dat zal ik wel voor elkaar krijgen, maar deze week mag dus even helemaal niemand meer komen. Die stukken zijn niet van mij en moeten terug naar de eigenaar. Dan zal ik ze eerst moeten kopiëren, als ik er niet op kantoor naar mag kijken. Drie dikke ordners met nietjes :)
Maar ik neem aan dat de eigenaar van de drie dikke ordners liever heeft dat jij ze even thuis hebt dan dat er weken of maanden niks mee gebeurt. Het zal toch ook in zijn of haar belang zijn dat jij die spullen onder handbereik hebt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-09-2020 21:12
Maar ik neem aan dat de eigenaar van de drie dikke ordners liever heeft dat jij ze even thuis hebt dan dat er weken of maanden niks mee gebeurt. Het zal toch ook in zijn of haar belang zijn dat jij die spullen onder handbereik hebt?
Het is verboden om originele stukken van derden thuis te hebben. Dat wil ik dus ook zeker niet.
(Maar het ging me niet om mijn dossiers. Het is sowieso vaak handiger op kantoor, maar ik vroeg me af of er bij meer bedrijven weer op de rem wordt getrapt qua aanwezigheid op de werklocatie).
Koffiepot schreef:
16-09-2020 21:02
Mijn werkgever doet niet aan thuiswerken en vind Corona onzin, wij werken gewoon op kantoor en als dat vanwege kinderen die niet naar de opvang konden ofzo niet ging dan moest je maar vrij nemen....
Dus nee, heb nog geen seconde thuis gewerkt en zie dat ook niet echt gebeuren in de toekomst (heb al wel meer dan een week aan vrije dagen op moeten geven ivm de kinderopvang die ik lang niet altijd rond kreeg toen ze dicht waren en nu als ze verkouden zijn en daarom niet mogen komen).
Wat erg zeg. Ik zou niet weten hoe wij dat hadden moeten down, respect voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Wij mogen ongeveer 1,5x per week naar kantoor komen om met collega's samen te werken voor activiteiten die van huis uit lastig zijn. Wel moeten we dit reserveren via een app zodat er niet teveel mensen in het gebouw zijn. Het bezettingspercentage mag niet boven de 30% komen. Daarnaast staat het ons vrij om voor bijeenkomsten ruimtes te huren die coronaproof zijn.
Koffiepot schreef:
16-09-2020 21:02
Mijn werkgever doet niet aan thuiswerken en vind Corona onzin, wij werken gewoon op kantoor en als dat vanwege kinderen die niet naar de opvang konden ofzo niet ging dan moest je maar vrij nemen....
Dus nee, heb nog geen seconde thuis gewerkt en zie dat ook niet echt gebeuren in de toekomst (heb al wel meer dan een week aan vrije dagen op moeten geven ivm de kinderopvang die ik lang niet altijd rond kreeg toen ze dicht waren en nu als ze verkouden zijn en daarom niet mogen komen).
Je hebt wettelijk recht op calamiteitenverlof, maar zo te lezen doet jouw werkgever daar ook niet aan.
Sterkte de komende maanden, waarbij de verkoudheden weer voor de deur staan.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
16-09-2020 21:22
Wij mogen ongeveer 1,5x per week naar kantoor komen om met collega's samen te werken voor activiteiten die van huis uit lastig zijn. Wel moeten we dit reserveren via een app zodat er niet teveel mensen in het gebouw zijn. Het bezettingspercentage mag niet boven de 30% komen. Daarnaast staat het ons vrij om voor bijeenkomsten ruimtes te huren die coronaproof zijn.
Goed geregeld zo te horen!
Nothing happens for a reason
Bij ons zondag en vandaag bericht over twee positief geteste collega’s. Directe collega’s zijn apart benaderd.

Dus nu weer de oproep om echt zoveel mogelijk en in ieder geval de komende 10 dagen thuis te blijven. Ik ben zelf sowieso sinds maart niet meer geweest, dus ik heb nergens laat van!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het opmerkelijk dat zoveel mensen alweer naar kantoor gaan. Volgens mij is het advies nog steeds zoveel mogelijk thuiswerken. Ik had aan het begin van de zomer wel weer zin om naar een kantoor te gaan maar nu de besmettingen weer oplopen totaal geen behoefte aan.

En ik heb met jou te doen, Koffiepot. En ja, als je kinderen met een verkoudheid thuis komen te zitten kun je daar calamiteitenverlof voor opnemen. Belachelijk gewoon, zo'n starre houding.
Ik moet sinds mijn vakantie voorbij is (half augustus) weer naar kantoor. Heb van maart titaan mijn vakantie thuis gewerkt, maar dat mocht nu niet meer. Ze willen eigenlijk iedereen weer op kantoor hebben van ons team. Ik heb er geen probleem mee. Vind het juist wel gezellig om iedereen weer te spreken :)
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
16-09-2020 21:05
Hier (rijksoverheid) is het ook nog steeds "thuiswerken, tenzij".
Alleen met toestemming van je leidinggevende mag je een werkplek reserveren.
Toevallig "mag" ik morgen sinds maanden weer eens een dagdeel naar kantoor om een aangevraagde laptop op te halen, daarvoor komt er tussen 9 en 12 uur iemand van de ICT naar mijn locatie. Maar je moet dus echt een geldige reden hebben om naar kantoor te komen. Kan ook zijn: ik word gillend gek thuis vanwege kleine kinderen of juist omdat ik alleen woon - maar de leidinggevende moet het in elk geval goedkeuren. Zomaar even naar kantoor kan dus niet bij ons.
Daarentegen vind ik het wel erg star van jouw werkgever dat je dan nu niet eens nog even wat spullen mag ophalen.

Semi overheid hier maar voor de rest hetzelfde verhaal. Behalve dat wij afgelopen weken om en om naar kantoor zijn geroepen om de laptops te laten aanpassen. Ik hoor bij de afdeling klantenservice en voorheen was thuiswerken geen optie. Nu het moet blijkt het heel goed te kunnen. De apparatuur was toch al een tikje verouderd.

Denk dat dat ook wel een voordeel is van werken voor de overheid: die kunnen het zich niet permitteren om te roepen dat corona onzin is. Ik denk ook dat ik druk zou solliciteren met een baas met die instelling. Van zo eentje hoop je bijna dat ie het zelf krijgt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Koffiepot schreef:
16-09-2020 21:02
Mijn werkgever doet niet aan thuiswerken en vind Corona onzin, wij werken gewoon op kantoor en als dat vanwege kinderen die niet naar de opvang konden ofzo niet ging dan moest je maar vrij nemen....
Dus nee, heb nog geen seconde thuis gewerkt en zie dat ook niet echt gebeuren in de toekomst (heb al wel meer dan een week aan vrije dagen op moeten geven ivm de kinderopvang die ik lang niet altijd rond kreeg toen ze dicht waren en nu als ze verkouden zijn en daarom niet mogen komen).
Lekkere werkgever heb jij, ik zou zorgverlof opnemen als ik jou was. Ook geen 1,5 meter afstand op kantoor dan zeker?

Hier wordt op kantoor werken langzaamaan meer toegestaan, maar alleen met geldige reservering die de nodige approvals nodig heeft. In de praktijk werkt mijn team nu 1 dag per week op kantoor, de rest thuis.
Alle reacties Link kopieren
Toch is het wel apart dat kantoren zo strikt zijn, maar leraren, verpleegkundigen, politie enz. gewoon allemaal weer kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan daar echt boos om worden. Vaak zijn het juist ook de onnozele bedrijven die 'schijt''. hebben aan corona en hun personeel gewoon weer op kantoor verwachten. De grote multinationals doen het allemaal keurig op dit gebied.

Terwijl het werk vaak prima vanuit huis kan, maar het gewoon ouderwets gedachtegoed is van het management. En dat soort grappen dragen eraan bij dat we straks van de winter misschiien weer helemaal ingesnoerd worden, met alle gevolgen van dien.
koko67 schreef:
16-09-2020 22:02
Toch is het wel apart dat kantoren zo strikt zijn, maar leraren, verpleegkundigen, politie enz. gewoon allemaal weer kunnen werken.
Mijn organisatie heeft een paar duizend man rondlopen. Daar zit ook een deel functies tussen die essentieel zijn op kantoor. De schoonmakers uiteraard, maar ook mensen die met speciale systemen werken die ivm veiligheid niet op afstand toegankelijk zijn, of die ivm een handicap zo'n vergaand aangepaste werkplek hebben dat je niet zomaar thuis kunt werken. Om die mensen de ruimte te geven om veilig te werken mag de rest echt heel erg strikt niet naar kantoor.

en als tweede argument beperk je hiermee dus ook een paar duizend vervoersbewegingen in het OV. (want dat is standaard bij ons)
anoniem_180478 wijzigde dit bericht op 16-09-2020 22:09
8.83% gewijzigd
You_gotta_be_tough schreef:
16-09-2020 22:07
Ik kan daar echt boos om worden. Vaak zijn het juist ook de onnozele bedrijven die 'schijt''. hebben aan corona en hun personeel gewoon weer op kantoor verwachten. De grote multinationals doen het allemaal keurig op dit gebied.

Terwijl het werk vaak prima vanuit huis kan, maar het gewoon ouderwets gedachtegoed is van het management. En dat soort grappen dragen eraan bij dat we straks van de winter misschiien weer helemaal ingesnoerd worden, met alle gevolgen van dien.
Nee hoor.
koko67 schreef:
16-09-2020 22:02
Toch is het wel apart dat kantoren zo strikt zijn, maar leraren, verpleegkundigen, politie enz. gewoon allemaal weer kunnen werken.
Het is zo raar lesgeven zonder leerlingen.
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
16-09-2020 21:36
Goed geregeld zo te horen!
Ja het is heel fijn geregeld. Ik mag echt niet klagen over mijn werkgever. Zo werken we nog steeds zoveel mogelijk thuis maar hebben we toch de mogelijkheid collega's te ontmoeten.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
16-09-2020 21:46
Ik vind het opmerkelijk dat zoveel mensen alweer naar kantoor gaan. Volgens mij is het advies nog steeds zoveel mogelijk thuiswerken. Ik had aan het begin van de zomer wel weer zin om naar een kantoor te gaan maar nu de besmettingen weer oplopen totaal geen behoefte aan.
Tja, op een gegeven moment houdt het wel een beetje op wat je op afstand kan doen en met videobellen. Voor sommige zaken is het gewoon nodig elkaar te zien en persoonlijk te spreken. Ik kan het grootste deel van mijn werk thuis doen maar niet alles, dus ik ben wel blij dat ik weer 1x per week een dag op kantoor zit.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
16-09-2020 22:02
Toch is het wel apart dat kantoren zo strikt zijn, maar leraren, verpleegkundigen, politie enz. gewoon allemaal weer kunnen werken.
Apart? Ik weet het niet. Maar iets met cruciale beroepen. Laat ons ook maar allemaal thuiswerken.
Hoe zie je dat voor je? Ik wil ook wel thuis werken (supermarkt). Maar die kunnen we niet sluiten. Wij doen er heel veel aan om klanten zo veilig mogelijk boodschappen te laten doen. Maar diezelfde klanten maken het vervolgens zelf onveilig.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij de rijksoverheid en heb heel de coronaperiode gewoon op kantoor gewerkt. Toen de scholen dicht gingen kregen we allemaal 1 tot 2 dagen bijzonder verlof om de kinderen op te vangen (collega’s zonder kinderen ook), dat was wel erg netjes. Er zijn wat werkplekken weggehaald zodat de werkplekken die overblijven voldoende tussenafstand hebben. Leidinggevende vindt dat er niet voldoende werk thuis te doen is om een werkdag vol te maken. Maar als je genoeg werk bij elkaar kunt sprokkelen mag je wel een dagje thuiswerken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven