Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Teugels weer strakker aangehaald

16-09-2020 20:56 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het bij jullie op je werk?
Bij ons is het beleid nog ‘werk zoveel mogelijk thuis’, maar de afgelopen weken was er een wat ruimer toestemmingsbeleid. Helaas werden sommige collega’s daar wat overmoedig door. Even naar kantoor om iets in te scannen, overleg wat handiger is met een groot scherm in een vergaderzaal etc, al dan niet met kennisgeving vooraf (als je toch langs werk komt, even binnenvallen).
Nu zijn dus per direct alle toestemmingen, ook de doorlopende ivm persoonlijke omstandigheden, ingetrokken. Best wel balen, want ik heb stukken in mijn kast op kantoor die ik eigenlijk nodig heb.
Herkennen jullie dat, of zou het te maken hebben met dat mijn kantoor midden in een Corona brandhaard staat, en er weer een persconferentie van Rutte aan komt?
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
16-09-2020 22:26
Ik werk bij de rijksoverheid en heb heel de coronaperiode gewoon op kantoor gewerkt. Toen de scholen dicht gingen kregen we allemaal 1 tot 2 dagen bijzonder verlof om de kinderen op te vangen (collega’s zonder kinderen ook), dat was wel erg netjes. Er zijn wat werkplekken weggehaald zodat de werkplekken die overblijven voldoende tussenafstand hebben. Leidinggevende vindt dat er niet voldoende werk thuis te doen is om een werkdag vol te maken. Maar als je genoeg werk bij elkaar kunt sprokkelen mag je wel een dagje thuiswerken.
Dat is wel apart. Ik werk ook bij de Rijksoverheid en bij ons zitten hele teams al een half jaar thuis met bijzonder verlof, omdat hun werk niet gedaan mag worden (niet essentieel) en ze ook geen vervangend werk hebben dat thuis gedaan kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons mag thuiswerken wel, iedereen heeft laptops gehad maar niemand werkt thuis. Behalve bij ziek kind, of toen de scholen dicht waren een paar.
Iedereen komt op de fiets of met de auto dus geen OV. En iedereen heeft een eigen kamer.
Op kantoor werkt veel fijner dan thuis. Je kan ook even snel overleggen met een collega. Thuis moet je gaan bellen, mailen.

We hebben ook nog elke vijdagmiddag de borrel, met kleiner clubje nu, op 1,5 meter uiteraard en als het droog is buiten.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
16-09-2020 22:02
Toch is het wel apart dat kantoren zo strikt zijn, maar leraren, verpleegkundigen, politie enz. gewoon allemaal weer kunnen werken.
Voedingsindustrie ook.
Wij draaien 24/7 en officieel alleen naar huis als je koorts heb :facepalm:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
16-09-2020 22:26
Ik werk bij de rijksoverheid en heb heel de coronaperiode gewoon op kantoor gewerkt. Toen de scholen dicht gingen kregen we allemaal 1 tot 2 dagen bijzonder verlof om de kinderen op te vangen (collega’s zonder kinderen ook), dat was wel erg netjes. Er zijn wat werkplekken weggehaald zodat de werkplekken die overblijven voldoende tussenafstand hebben. Leidinggevende vindt dat er niet voldoende werk thuis te doen is om een werkdag vol te maken. Maar als je genoeg werk bij elkaar kunt sprokkelen mag je wel een dagje thuiswerken.
Oh dat verbaast me wel. Dacht dat thuiswerken rijksbreed beleid was.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
16-09-2020 22:14
Tja, op een gegeven moment houdt het wel een beetje op wat je op afstand kan doen en met videobellen. Voor sommige zaken is het gewoon nodig elkaar te zien en persoonlijk te spreken. Ik kan het grootste deel van mijn werk thuis doen maar niet alles, dus ik ben wel blij dat ik weer 1x per week een dag op kantoor zit.
Precies Het mooiste zou natuurlijk zijn als we op niet al te korte termijn naar een soort hybride model gaan. Alleen maar thuiswerken is prima te doen voor een paar maanden, maar ik merk nu toch ook wel dat het wat gaat wringen. Met 1 dag in de week wat persoonlijk contact op kantoor zou ik al heel blij zijn.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
16-09-2020 22:33
Dat is wel apart. Ik werk ook bij de Rijksoverheid en bij ons zitten hele teams al een half jaar thuis met bijzonder verlof, omdat hun werk niet gedaan mag worden (niet essentieel) en ze ook geen vervangend werk hebben dat thuis gedaan kan worden.
Oh echt? Er is wel werk te doen, ook werk dat echt door moet gaan maar dan gewoon op kantoor. Lastige is dat we digitale en fysieke dossiers hebben. Een deel zou dus wel thuis kunnen maar lang niet alles. Ik werk op een administratie, de andere afdelingen werken wel grotendeels thuis.
Ik werk bij een internationaal bedrijf, en de regels bij ons zijn nogal strikt. Dus nee, ik herken beslist niet wat jij beschrijft.

Via een app kan ik mij aanmelden voor een meeting of langere tijd op kantoor. Doe ik dat niet, kom ik het pand niet in. Dat geldt voor al onze panden, variërend van provincie Utrecht tot provincie Friesland. Dat aanmelden via een app kan sinds een paar weken, daarvoor was het per definitie een no go area om op kantoor te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk sinds 15 maart 4 dagen thuis en mijn werkgever volgt strikt het advies van de overheid. Ben 1 keer naar kantoor gegaan om laptop om te halen. Maar kan prima thuiswerken en er is genoeg werk. Ik denk dat medewerkers die met fysiek met klanten werken/patiënten/leerlingen dan echt niet thuis kunnen werken en natuurlijk overige beroepen zoals schoonmakers,politie enz. Maar de rest moet tóch thuis kunnen werken of denk ik te veel zwart/wit
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het VO. Ik zie zo'n 150 leerlingen per dag. Docentenruimte zit gewoon vol met docenten..

Mijn man daarentegen werkt thuis terwijl ze op zijn werk al 1,5 meter uit elkaar zitten normaliter!

Ik ben blij weer op school te zijn! Maar lastig is het soms wel want die 1,5 meter lukt bij lange na niet..
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
16-09-2020 22:38
Oh dat verbaast me wel. Dacht dat thuiswerken rijksbreed beleid was.
Het is ook rijksbreed beleid om zoveel mogelijk thuis te werken. Ben ook echt verbaasd over het verhaal dat er organisaties binnen het rijk weer vrijwel volledig op kantoor zitten. Is voor de ministeries echt ondenkbaar. (Hier ook een rijksambtenaar met betrokkenheid bij het thuiswerkbeleid)
Ik was laatst op een ministerie voor werk en ze vertelden dat ze volledig thuiswerken, maar dat ze speciaal voor deze gelegenheid even naar kantoor mochten. Het pand was zo goed als uitgestorven.

Ik ben ook een rijksambtenaar en wij weten al dat we t/m het eind van het jaar blijven thuiswerken. Wel mogen we allemaal een (dag)deel per week naar kantoor en dat gaat volgens planning. Vele collega's gaven aan dat ze graag even naar kantoor wilden, en met een planning heeft iedereen een plek.
Alle reacties Link kopieren
Hier gemeenteambtenaar. Bij ons zitten alleen de vitale processen op kantoor, de rest werkt al sinds maart thuis. Verwachting is dat we vanaf oktober allemaal 1 dag in de week weer naar kantoor mogen komen. Niet omdat het nodig is. Maar om de verbinding met je werk en collega's nog te voelen. En sommige collega's worden depressief omdat ze geen sociale contacten meer hebben ofzo. Voor mij hoeft het niet, naar kantoor gaan. Ik het toch maar de hele dag Teams meetingen, en dan mag ik een dag naar kantoor, om alsnog te Teamen met de rest van mn projectgroep die die dag niet naar kantoor mag. Mij lijkt het iig niet praktisch.
Het lijkt me niet goed als je sociale contacten alleen bestaan uit je collega's. Het is wel zo dat als je single bent, je veel actiever moet zijn om mensen te zien. Met thuiswerken valt een deel weg, dat is zo.
Alle reacties Link kopieren
Ook voor niet singles geldt dat. Ik vind het sociale aspect van werk zwaar onderbelicht en hoor steeds meer collega’s die dat bevestigen. Die hebben best een leuk sociaal leven buiten kantoor, maar missen de simpele sociale contacten op kantoor bij de koffie automaat.
Alle reacties Link kopieren
Hier een mengelmoesje.

Bedrijf zegt "op kantoor", maar de helft werkt de helft van de tijd nog altijd van thuis uit.

Nu heb ik vakantie, maar ik werk het liefst op kantoor.
Binnen jobdeel 1 krijg ik 3/4de van mijn werk thuis niet gedaan omdat ik bijvoorbeeld allerlei fysieke mappen nodig heb.
Binnen jobdeel 2 krijg ik 1/4de van mijn werk thuis niet gedaan.


Ik wil best nog wel eens af en toe een dag thuiswerken, maar 3 maand thuiswerk heeft mij geleerd dat het toch écht niets voor mij is. En dat de helft van mijn werk dus gewoon blijft liggen.


We zitten overigens terug op kantoor sinds mei à juni. En hebben eind juli een stap terug-gezet omdat de boel terug escaleerde in de regio. Gelukkig hadden ze in augustus wel iemand nodig om de tent open te houden en permanentie te doen en heb ik me een paar dagen per week als Chinese vrijwilliger opgeworpen :-).

Nog nooit met zoveel plezier permanentie (telefoon, onthaal, post, ...) gedraaid :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
17-09-2020 00:27
Het lijkt me niet goed als je sociale contacten alleen bestaan uit je collega's. Het is wel zo dat als je single bent, je veel actiever moet zijn om mensen te zien. Met thuiswerken valt een deel weg, dat is zo.
En wat is er mis of gek mee dat als je 40 uur per week ergens werkt al een aantal jaar aan een stuk je collega's ook vrienden zijn geworden?

Dat je dat minder hebt als je een job-hopper bent die elke 2 jaar van job verandert of als je buiten corona-tijd ook maar 2 dagen per week op kantoor bent snap je dat misschien minder.

Maar ik vind het niet geheel vreemd.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net dat in mijn regio (Randstad) de regels aangescherpt gaan worden. Met dank aan al die mensen hier die compleet lak hebben aan de huidige regels.

Schiphol is hier om de hoek en uit India waar er 100.000 besmettingen per dag bijkomen, landen hier dagelijks vliegtuigen. Mensen stappen zonder test de luchthaven uit en hebben lak aan het verzoek om in quarantaine te gaan. Gaat daar ook nog iets aan gebeuren mijnheer Rutte?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vermoeden dat Rutte geen tijd heeft om hier te forummen.
Alle reacties Link kopieren
Hier sinds vier maanden weer op kantoor. Per dag is er een vast aantal desks dat geboekt kan worden, looproute, voorverpakte lunch, extra schoonmaak. Prima op orde. En de cultuur dat je elkaar er op aanspreekt als iemand zich dr niet aan houdt. Paar weken geleden aantal desks iets verlaagd en zal nu weer iets zakken denk ik aangezien het in Den Haag best oploopt.
Julus schreef:
17-09-2020 00:27
Het lijkt me niet goed als je sociale contacten alleen bestaan uit je collega's. Het is wel zo dat als je single bent, je veel actiever moet zijn om mensen te zien. Met thuiswerken valt een deel weg, dat is zo.
Het is en - en: door Corona vallen ook andere sociale contacten weg. Dus vond ik het als single wel ineens heel eenzaam om alleen thuis te werken en te wonen, terwijl ik er normaliter geen probleem mee heb om alleen te wonen en vaak juist behoefte had aan wat alleen-tijd.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-09-2020 06:26
Ik heb het vermoeden dat Rutte geen tijd heeft om hier te forummen.
:hihi:
Alle reacties Link kopieren
Hier nog geen dag thuis gewerkt. Ik werk in de zorg maar niet aan het bed en geen kantoorfunctie. Mijn werkplek is een kleine ruimte waar ik dagelijks op kleine afstand van collega's zit. Op dit moment lopen we eigenlijk een groot deel van de dag met mondkapjes op.
Via de mail krijgen we berichten om zoveel mogelijk thuis te werken maar in de praktijk moeten we allemaal aanwezig zijn ook ivm mogelijke onvrede over ongelijkheid (de zorg loopt natuurlijk het grootste risico en kan niet thuis blijven, dus wij ook niet).

Gisteren op social media (Twitter) bespeurde ik weer wat paniekdenken dat vanaf vrijdagavond een totale Europese lockdown zou gelden en dat het leger zou gaan handhaven. Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe er meerdere mensen mee kunnen gaan in deze ideeën
You_gotta_be_tough schreef:
16-09-2020 22:07
Ik kan daar echt boos om worden. Vaak zijn het juist ook de onnozele bedrijven die 'schijt''. hebben aan corona en hun personeel gewoon weer op kantoor verwachten. De grote multinationals doen het allemaal keurig op dit gebied.

Terwijl het werk vaak prima vanuit huis kan, maar het gewoon ouderwets gedachtegoed is van het management.
Ik ben het ook deels met je eens. Ik woon en werk in een brandhaard. Werk op een puur administratieve afdeling van een fabriek met 50 mannen en twee vrouwen. Tot 1 juli was het thuiswerk verplicht voor alle administratieve afdelingen. Vanaf dan iedereen weer op kantoor. Behalve ik en mijn vrouwelijke collega, wij hadden gevraagd om meer thuis te werken ivm geen kinderopvang. Dat mocht, ik moest twee halve dagen naar kantoor komen en de rest van thuis uit. Prima zo. Maar nu de school weer begonnen is, terug hele dagen op kantoor.... En dan zie ik dat vrienden die voor grotere bedrijven of multinationals werken en waar het net allemaal gecompliceerder is, wel nog netjes thuis kunnen werken. Begrijp het maar... Vandaag zit ik trouwens thuis want 1 van de naaste collega's heeft symptomen en wacht op zijn testuitslag...
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het VO en ik merk helaas dagelijks hoe onmogelijk het is om de 1.5 meter afstand tot leerlingen, maar soms ook tot collega's i.v.m. beperkte ruimte, te bewaren. Vooral in de gangen/toezicht houden op bijvoorbeeld de aula is het met ruim 1000 leerlingen gewoon niet te doen. Zelfs 30cm afstand is dan al lastig. Ik ben soms wel benieuwd hoe lang dit goed gaat.
Lady_Day schreef:
17-09-2020 06:26
Ik heb het vermoeden dat Rutte geen tijd heeft om hier te forummen.
:HA:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven