Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Videoborrelen

20-09-2020 09:24 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van vrienden met wie ik gewoonlijk zou afspreken, krijg ik nu uitnodigingen om te videoborrelen of te videokoffiedrinken. :|

Videovergaderen is al erg genoeg. Maar wat is precies de lol van videoborrelen?
En wat is de meerwaarde van een schermpje en een slechte verbinding boven een gewoon telefoongesprek?
Of ben ik gewoon te oud hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
*Pauze* schreef:
20-09-2020 19:44
Dat verbaast me dan weer helemaal niets.
Ik heb jou nog nooit op een mening kunnen betrappen die aansloot bij iets dat gedateerd is na de jaren '50.
Tjee. Dan ben ik zomaar helemaal hip. Jonge mensen betalen tegenwoordig kapitalen voor originele jaren '50 interieurs enzo. Gaaf!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
:HA:
Helaas zijn meningen uit die tijd minder populair dan interieurs
Alle reacties Link kopieren
*Pauze* schreef:
20-09-2020 19:53
:HA:
Helaas zijn meningen uit die tijd minder populair dan interieurs
Zelfs dat niet. Trendwatchers zien een teruggang naar meningen en moraal uit eerdere jaren. Jee. Ik ben hip!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-09-2020 18:47
Nou, dan géén bijeenkomsten. Ik vertik het om op een schermpje naar iemand te gaan zitten kijken onder het mom van "gezellig". Dan bel ik wel even, of stuur een kaartje met een handgeschreven tekst, of stuur een keer een bloemetje naar vrienden, of laat op een andere wijze van mijn betrokkenheid blijken.
Tsja, en naast al die sociale interactie die jij noemt en die voor de meesten niks bijzonders is, hebben we dus nu de opkomst van het videochatten voor als het op die andere manieren even niet kan. Dat is geen armoe, maar een oplossing.

Als jij videobellen ervaart als 'verplicht gezellig', moet je het vooral niet doen. Maar ligt dat gevoel van jou dan aan het gebruik van beeld en geluid via internet of aan de mensen waarmee je afspreekt? Voor sommigen is een afspraak met acht personen in een tuin namelijk ook 'verplicht gezellig'.

Verder hoef je het natuurlijk geen videoborrel te noemen als die titel je triggert. Je kan het ook een online meeting noemen of zoomen of whatever. Het is gewoon een handige manier om contact te houden. Of dat nou is met collega's of vrienden of omdat je zus op die manier haar nieuwe hond kan laten zien. Hier stuurt Oma, die anders met de trein moet en in de risicogroep valt, nu verjaarscadeautjes naar haar kleinkinderen 200km verderop en spreekt af dat ze 'erbij' is als het wordt uitpakt. Da's toch echt anders dan bellen. Voor ons voegt dat zeker wat toe.

Ik heb overigens ook een vriendin die er moeite mee had. Videobellen gaf haar het idee dat ze op de foto moest, iets waar ze zich oncomfortabel bij voelde. Ze was dan erg bezig met hoe ze in beeld kwam. Misschien heb jij daar ook last van? Eenmaal over de drempel ontdekte ze dat het gewoon een andere manier is van samen op de bank hangen of in de tuin zitten. Ze doet het nu regelmatig, vooral met haar kinderen, maar soms ook met een paar vrienden.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-09-2020 19:49
Tjee. Dan ben ik zomaar helemaal hip. Jonge mensen betalen tegenwoordig kapitalen voor originele jaren '50 interieurs enzo. Gaaf!
Mieters!
Alle reacties Link kopieren
Één op één bel ik meestal gewoon. Kan ook terwijl je wandelt bijvoorbeeld, helemaal win-win als je nog je lichaamsbeweging voor die dag niet gehad hebt.

Met een grote groep vrienden wel gevideoborreld, en dat was natuurlijk anders dan live, maar alsnog gewoon hartstikke gezellig.
elein schreef:
21-09-2020 09:02
Één op één bel ik meestal gewoon. Kan ook terwijl je wandelt bijvoorbeeld, helemaal win-win als je nog je lichaamsbeweging voor die dag niet gehad hebt.
Ja dat doe ik ook. Ook met werkafspraken. En bvb met mijn coach.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
21-09-2020 08:46
Tsja, en naast al die sociale interactie die jij noemt en die voor de meesten niks bijzonders is, hebben we dus nu de opkomst van het videochatten voor als het op die andere manieren even niet kan. Dat is geen armoe, maar een oplossing.

Als jij videobellen ervaart als 'verplicht gezellig', moet je het vooral niet doen. Maar ligt dat gevoel van jou dan aan het gebruik van beeld en geluid via internet of aan de mensen waarmee je afspreekt? Voor sommigen is een afspraak met acht personen in een tuin namelijk ook 'verplicht gezellig'.

Verder hoef je het natuurlijk geen videoborrel te noemen als die titel je triggert. Je kan het ook een online meeting noemen of zoomen of whatever. Het is gewoon een handige manier om contact te houden. Of dat nou is met collega's of vrienden of omdat je zus op die manier haar nieuwe hond kan laten zien. Hier stuurt Oma, die anders met de trein moet en in de risicogroep valt, nu verjaarscadeautjes naar haar kleinkinderen 200km verderop en spreekt af dat ze 'erbij' is als het wordt uitpakt. Da's toch echt anders dan bellen. Voor ons voegt dat zeker wat toe.

Ik heb overigens ook een vriendin die er moeite mee had. Videobellen gaf haar het idee dat ze op de foto moest, iets waar ze zich oncomfortabel bij voelde. Ze was dan erg bezig met hoe ze in beeld kwam. Misschien heb jij daar ook last van? Eenmaal over de drempel ontdekte ze dat het gewoon een andere manier is van samen op de bank hangen of in de tuin zitten. Ze doet het nu regelmatig, vooral met haar kinderen, maar soms ook met een paar vrienden.
Nee, ik heb zeker geen aversie of angst tegen op de foto of op een schermpje te zien zijn. Ik denk dat het gewoon is dat ik via digitale media in contact staan met anderen vooral associeer met zakelijk. Ik ga rustig een videoconferentie in, of een conference call, maakt me geen fluit uit. Mijn gezicht staat ook gewoon op de website van mijn bedrijf.

Maar contact met vrienden en familie via een schermpje vind ik te koel en te afstandelijk. Ik wil mensen bij me hebben, aan kunnen raken als het ware, verwennen met lekker borrelhapjes die ik net gemaakt heb, het gezellig maken om hen te verwelkomen, hen laten genieten van de speciale wijn die ik voor hen heb uitgezocht, enz. Via een schermpje is mij te klinisch.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
21-09-2020 13:25
Nee, ik heb zeker geen aversie of angst tegen op de foto of op een schermpje te zien zijn. Ik denk dat het gewoon is dat ik via digitale media in contact staan met anderen vooral associeer met zakelijk. Ik ga rustig een videoconferentie in, of een conference call, maakt me geen fluit uit. Mijn gezicht staat ook gewoon op de website van mijn bedrijf.

Maar contact met vrienden en familie via een schermpje vind ik te koel en te afstandelijk. Ik wil mensen bij me hebben, aan kunnen raken als het ware, verwennen met lekker borrelhapjes die ik net gemaakt heb, het gezellig maken om hen te verwelkomen, hen laten genieten van de speciale wijn die ik voor hen heb uitgezocht, enz. Via een schermpje is mij te klinisch.
het is gewoon extra hè? Niet in plaats van.... Iedereen heeft regelmatig mensen bij zich, uiteraard met lékkere hapjes. Niet zo bijzonder eigenlijk! Alleen zakelijk (en helaas soms ook privé) is dat nu nou eenmaal niet altijd mogelijk. En dan is een digitaal "samenzijn" een uitkomst. En daar ging het nu even om.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
21-09-2020 16:08
het is gewoon extra hè? Niet in plaats van.... Iedereen heeft regelmatig mensen bij zich, uiteraard met lékkere hapjes. Niet zo bijzonder eigenlijk! Alleen zakelijk (en helaas soms ook privé) is dat nu nou eenmaal niet altijd mogelijk. En dan is een digitaal "samenzijn" een uitkomst. En daar ging het nu even om.
Juist.

Bovendien, het contact is toch veel belangrijker dan die hapjes? Als je het niet voor elkaar krijgt om irl samen te komen, vind ik het wel heel bijzonder om een videomeeting dan ook maar meteen uit te sluiten omdat je zo hecht aan je hapjes en je bijzondere wijn. Jammer dat je dat soort zaken door een beeldscherm niet kan delen (stuur desnoods een fles wijn op) maar daar gaat het toch niet om?
Alle reacties Link kopieren
Mijn beste vriendin woont aan de andere kant van de wereld en ze zit ook nog eens al een paar maanden in een strenge lockdown. Ik vind het heerlijk om af en toe even te Facetimen. Ja, ik zag haar liever ook in het 'echt' maar vind het al super dat dit kan. Dertig jaar geleden moest je elkaar brieven schrijven en misschien moesten die wel met de postboot de wereld over. Kon weken duren! ;)
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
21-09-2020 17:06
Mijn beste vriendin woont aan de andere kant van de wereld en ze zit ook nog eens al een paar maanden in een strenge lockdown. Ik vind het heerlijk om af en toe even te Facetimen. Ja, ik zag haar liever ook in het 'echt' maar vind het al super dat dit kan. Dertig jaar geleden moest je elkaar brieven schrijven en misschien moesten die wel met de postboot de wereld over. Kon weken duren! ;)
We hadden luchtpost. :)
Lichtblauwe velletjes in een dun, blauw envelopje.
Duurde een paar dagen, want de post bezorgde toen nog vaker.

Als je echt haast had, stuurde je een fax. Die waren dertig jaar geleden het toppunt van moderne technologie.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
21-09-2020 18:56
We hadden luchtpost. :)
Lichtblauwe velletjes in een dun, blauw envelopje.
Duurde een paar dagen, want de post bezorgde toen nog vaker.

Als je echt haast had, stuurde je een fax. Die waren dertig jaar geleden het toppunt van moderne technologie.
Oh ja, die velletjes! Toen ik 1000 jaar geleden op de kibbutz zat kregen wij elke week een stapeltje. Zat ook al een postzegel op. En fax was inderdaad een fijn snufje innovatie. Moeilijk voor te stellen dat dat eigenlijk nog niet eens zo heel lang geleden is (als je een oud wijf bent zoals ik).
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
21-09-2020 18:56
We hadden luchtpost. :)
Lichtblauwe velletjes in een dun, blauw envelopje.
Duurde een paar dagen, want de post bezorgde toen nog vaker.

Als je echt haast had, stuurde je een fax. Die waren dertig jaar geleden het toppunt van moderne technologie.
Ik houd van brieven. Nog steeds. Het feit dat iemand is gaan zitten om me wat te schrijven, in eigen handschrift, dat op de post te doen en dat dat dan zomaar bij mij op de mat valt, vind ik mooier dan een email of whatsapp. Persoonlijker.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Brieven schrijf ik nooit meer. Kaartjes nog wel maar dan heb ik ook plezier aan het uitzoeken van de kaart.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
21-09-2020 19:32
Brieven schrijf ik nooit meer. Kaartjes nog wel maar dan heb ik ook plezier aan het uitzoeken van de kaart.
Brieven schrijf ik nog regelmatig. En krijg ze dan ook terug. Dus soms ploft er zomaar een brief op de mat. Heerlijk, kop koffie erbij en dan op het gemak lezen wat de ander te vertellen heeft.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
DS1971 schreef:
20-09-2020 09:38
Videoborrelen. Degenen die dat voorstellen naar mij toe zonder dat het een grap is zijn mijn vrienden niet meer. Ik heb een vrij lage tolerantie voor domheid. En sufheid. En dit is een combinatie van beiden op steroïden.
Over domheid gesproken. Deze post heeft zo'n enorme "wat de boer niet kent" gehalte dat het gewoon om te lachen zou zijn ware het niet zo triest.
Lacuba schreef:
20-09-2020 17:17
Onze team- en werkborrels zijn digitaal. Ik vind het ideaal! Er wordt regelmatig een verrassend borrelpakketje bezorgd en we praten een uurtje via Teams. Een uitstekende manier om de werkweek af te sluiten!
Wat leuk!
Lady_Day schreef:
20-09-2020 19:01
Ja. En in het heedendaagsche zit daar video bij.
:D
xynix schreef:
21-09-2020 18:56
We hadden luchtpost. :)
Lichtblauwe velletjes in een dun, blauw envelopje.
Duurde een paar dagen, want de post bezorgde toen nog vaker.

Als je echt haast had, stuurde je een fax. Die waren dertig jaar geleden het toppunt van moderne technologie.
Ach jaaa, dat dunne blauwe papier! En dan moest je nog echt voorzichtig schrijven :D Heerlijk dat dat niet meer zo gaat. Geschreven via fb of hyves was al een verbetering en nu ook nog met beeld er bij. Heerlijk.
pejeka schreef:
21-09-2020 19:40
Brieven schrijf ik nog regelmatig. En krijg ze dan ook terug. Dus soms ploft er zomaar een brief op de mat. Heerlijk, kop koffie erbij en dan op het gemak lezen wat de ander te vertellen heeft.
Bomen worden er voor gekapt voor al dat papier van jou. En de post moet ook van hot naar haar vervoerd en dat levert weer co2 op. Veel milieu vriendelijker om te mailen. Kun je óók met je koffie voor gaan zitten hoor, écht.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
21-09-2020 19:59
Ach jaaa, dat dunne blauwe papier! En dan moest je nog echt voorzichtig schrijven :D Heerlijk dat dat niet meer zo gaat. Geschreven via fb of hyves was al een verbetering en nu ook nog met beeld er bij. Heerlijk.

Ik heb jaren een penvriendin in zuid Afrika gehad.
En ik dacht toevallig laatst nog: "wat was het leuk geweest als we toen al gewoon hadden kunnen mailen!"
Tuurlijk voel ik heus wel een beetje weemoed als ik denk dat aan wat blauwe vloeipapier waar ik extra netjes op schreef) om de brief vervolgens zelf naar het postkantoor te brengen. En dan de gedachte dat het in een vliegtuig mee ging, wauw!
Maar eerlijk, ben blij dat het tegenwoordig zo niet meer hoeft. Wat een gedoe!😅
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
21-09-2020 20:03
Veel milieu vriendelijker om te mailen.
Want servers gebruiken geen energie? En het maken van elk jaar een nieuwe telefoon ook niet? En die coltan komt niet uit mijnen waar de gorilla’s voor worddn uitgeroeid? :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
Ach het is niet hetzelfde, maar af en toe een prima alternatief of aanvulling. Voor borrels waar ik toch al niet zo veel in had, kun ik nu makkelijker even ‘mijn gezicht laten zien’. En voor de vrienden die ik anders niet in real life kan zien, is het ook een mooie oplossing. Inderdaad even kijken naar een nieuwe outfit, of het behangetje aan de muur, of het dansje van een van de kinderen.

Fijn dat we relatief gewoon bij elkaar op bezoek kunnen en fijn dat dit ook bestaat.

Ik denk dat je het niet als vervanger moet zien. Toen SMS net opkwam zeiden ook veel mensen: wat een armoe, je kunt niks kwijt in zo’n berichtje. Nu blijkt het geëvolueerd naar Whatsapp een mooie aanvullende manier van communiceren. Met zijn voordelen, en zijn nadelen.

Videobellen is dat voor mij ook. Een uitbreiding van de mogelijkheden die voor sommige gelegenheden erg goed kan werken. Een borrel die anders niet had gekund, en waarbij men elkaar toch even wil ‘zien’, valt daar m.i. onder.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk! Het is voor mij echt een toevoeging. Geen vervanging van elkaar normaal zien. Face to face contact vind ik leuker, maar wij wonen best ver van vrienden en familie en hebben kleine kinderen. Waardoor het niet altijd uitkomt om langs te gaan.

Via een videocall zien we elkaar tussendoor vaker. Ik vind het persoonlijker dan alleen bellen. Ik ben nu zwanger en kan zo bijvoorbeeld even de buik laten zien of spullen die we hebben gekocht. Ook ziet ons zoontje van drie zijn opa en oma zo wekelijks. Super leuk!

Op werk hebben we ook af en toe van die teams borrels, waarbij dan idd wel eens een borrelpakketje is opgestuurd. Of een pubquiz/escaperoom erbij. Ook dit soort dingen vind ik leuker in ‘het echt’, maar alsnog, zijn het leuke toevoegingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven