Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Videoborrelen

20-09-2020 09:24 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van vrienden met wie ik gewoonlijk zou afspreken, krijg ik nu uitnodigingen om te videoborrelen of te videokoffiedrinken. :|

Videovergaderen is al erg genoeg. Maar wat is precies de lol van videoborrelen?
En wat is de meerwaarde van een schermpje en een slechte verbinding boven een gewoon telefoongesprek?
Of ben ik gewoon te oud hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind brieven ook leuker dan mail. Maar verder heeft mailen voor mij toch meer voordelen, dus doe ik dat veel vaker.

En zo is het met elke manier waarop je contact kan hebben. Het hangt ervan af wat je te melden hebt, hoeveel tijd je hebt, of je een snelle reactie wil en of je behoefte hebt aan directe interactie.
Ik zie me niet snel videoborrelen, maar kan me voorstellen dat het best grappig kan zijn.
Verder eens dat er veel zure reacties zijn. Als je het niets vindt, prima. Maar om mensen die het wel leuk vinden te veroordelen...
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
22-09-2020 06:42
Ik zie me niet snel videoborrelen, maar kan me voorstellen dat het best grappig kan zijn.
Verder eens dat er veel zure reacties zijn. Als je het niets vindt, prima. Maar om mensen die het wel leuk vinden te veroordelen...
Eens. Blijkbaar is niet voor iedereen duidelijk dat al die verschillende manieren om contact te hebben, voldoen aan behoeften. En ieders behoeften zijn anders. Dat hangt af van wat je wil delen en met wie.

Roepen dat zoomen sucks, getuigt van weinig inlevingsvermogen. Als je man in Mumbai zit, is dat toch echt de beste manier om contact met hem te hebben. Idem voor sociaal contact met collega's tijdens thuiswerken. Werkborrels kunnen niet en bij collega's ga je niet op bezoek. De meesten zullen hun collega's ook niet een voor een bellen om gewoon eens te vragen hoe het gaat. Toch is het belangrijk om elkaar ook buiten werk af en toe te spreken.
Voor elk medium is wel wat te zeggen. Als je het druk hebt, ontvang je liever een appje van je zus met de vraag of je zaterdag thuis bent, dan een telefoontje. Maar als je een baaldag en de tijd hebt, ben je misschien juist blij als ze er even over belt. En als die afspraak zaterdag ineens niet door kan gaan omdat je zus een snotneus heeft, is het best een goed idee om in plaats daarvan te videobellen. Dan kan je meteen bewonderen hoe goed je neefje al piano speelt. Dat pianospel kon je anders sowieso alleen maar aanschouwen als jij zelf twee uur met een mondkapje op in de trein zou gaan zitten. En twee uur terug. Want niet iedereen heeft een piano en een auto. Zo moeilijk is het toch niet om te snappen dat al die manieren van contact zo hun voor- en nadelen hebben?

Logisch dat ieder zijn/haar eigen voorkeuren heeft, maar zo fel ageren als sommigen hier doen, slaat echt nergens op.
Ik vond het in maart en april wel oké. Maar nu heb ik geen zin meer. Real-life afspreken in kleine groepjes, of niet.

Sinds ik thuiswerk is m'n hele leven een schermpje. Ik ben het beu.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
22-09-2020 08:08
Logisch dat ieder zijn/haar eigen voorkeuren heeft, maar zo fel ageren als sommigen hier doen, slaat echt nergens op.
Maar ja, het is dan ook een wedstrijdje wie zo grappig/hard mogelijk uit de hoek kan kopen. Zo voelt het in elk geval wel vaak.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
22-09-2020 08:08
Logisch dat ieder zijn/haar eigen voorkeuren heeft, maar zo fel ageren als sommigen hier doen, slaat echt nergens op.
Komt misschien ook omdat je het gevoel krijgt er niet onderuit te kunnen, mee te moeten. Er zit best sociale druk achter.

In maart zei ik tegen vrienden dat ik na een week online vergaderen echt geen zin had in het weekend nog eens met vrienden hetzelfde te doen. Wat daarvan bij hun blijft hangen is dat ik "niet durf" videobellen. Ook al omdat ik me kritisch heb uitgelaten over het privacybeleid van Zoom.
xynix schreef:
22-09-2020 10:05
Komt misschien ook omdat je het gevoel krijgt er niet onderuit te kunnen, mee te moeten. Er zit best sociale druk achter.

In maart zei ik tegen vrienden dat ik na een week online vergaderen echt geen zin had in het weekend nog eens met vrienden hetzelfde te doen. Wat daarvan bij hun blijft hangen is dat ik "niet durf" videobellen. Ook al omdat ik me kritisch heb uitgelaten over het privacybeleid van Zoom.
Die leg je vooral jezelf op denk ik.
Als ik geen zin heb, heb ik geen zin. Als een ander daar wat van vindt is dat het probleem van de ander.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen moet gewoon doen wat hij of zij leuk vindt. Als je het helemaal geweldig vindt om met een glaasje wijn en wat hapjes achter je PC te gaan zitten om virtueel te borrelen, have fun. Het is gewoon iets wat ik persoonlijk niet leuk vind. Zal vast ook komen door de leeftijd, ik ben opgegroeid in een tijd dat er nog geen schermpjes waren en contact persoonlijk was. Best mogelijk dat als je helemaal gewend bent aan alles via schermpjes te doen, dat je het dan leuk vindt. Maar ik kan me er niks bij voorstellen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-09-2020 16:44
Iedereen moet gewoon doen wat hij of zij leuk vindt. Als je het helemaal geweldig vindt om met een glaasje wijn en wat hapjes achter je PC te gaan zitten om virtueel te borrelen, have fun. Het is gewoon iets wat ik persoonlijk niet leuk vind. Zal vast ook komen door de leeftijd, ik ben opgegroeid in een tijd dat er nog geen schermpjes waren en contact persoonlijk was. Best mogelijk dat als je helemaal gewend bent aan alles via schermpjes te doen, dat je het dan leuk vindt. Maar ik kan me er niks bij voorstellen.
Ik ben denk ik even oud als jij Pejeka, en ik vind het echt leuk om met een glaasje wijn gezellig virtueel te kletsen met vrienden/ vriendinnen.
Zelf ben ik ook zonder schermpjes opgegroeid maar ik ben blij dat het nu kan.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
22-09-2020 17:21
Ik ben denk ik even oud als jij Pejeka, en ik vind het echt leuk om met een glaasje wijn gezellig virtueel te kletsen met vrienden/ vriendinnen.
Zelf ben ik ook zonder schermpjes opgegroeid maar ik ben blij dat het nu kan.
Helemaal OK dan toch? Het is alleen mijn ding niet. Wel om even contact te hebben (dus net zoals je even met iemand belt om hallo te zeggen), maar niet als vervanging van echt samen een wijntje drinken. Je ziet ook op TV bij talkshows mensen wel eens een wijntje drinken, stel dat ik dan ook een glaasje wijn pak, dan heb ik nog altijd niet het idee dat ik bij hen aanwezig ben, snap je een beetje wat ik bedoel? Ik kijk dan naar mensen op een scherm die toevallig óók een wijntje drinken, maar in feite zit ik gewoon alleen op de bank.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-09-2020 17:27
Helemaal OK dan toch? Het is alleen mijn ding niet. Wel om even contact te hebben (dus net zoals je even met iemand belt om hallo te zeggen), maar niet als vervanging van echt samen een wijntje drinken. Je ziet ook op TV bij talkshows mensen wel eens een wijntje drinken, stel dat ik dan ook een glaasje wijn pak, dan heb ik nog altijd niet het idee dat ik bij hen aanwezig ben, snap je een beetje wat ik bedoel? Ik kijk dan naar mensen op een scherm die toevallig óók een wijntje drinken, maar in feite zit ik gewoon alleen op de bank.
In het pre-corona tijdperk ging ik ook gewoon 'live' een wijntje drinken hoor. In 't weekend met vrienden.
Lekker een avondje uit, lachen en plezier maken.
Nu kan en mag het niet ( Ik woon in Belgie) en ik ben echt blij dat ik nog contact kan houden met iedereen
dankzij videochat/ bellen.
pejeka schreef:
22-09-2020 16:44
Iedereen moet gewoon doen wat hij of zij leuk vindt. Als je het helemaal geweldig vindt om met een glaasje wijn en wat hapjes achter je PC te gaan zitten om virtueel te borrelen, have fun. Het is gewoon iets wat ik persoonlijk niet leuk vind. Zal vast ook komen door de leeftijd, ik ben opgegroeid in een tijd dat er nog geen schermpjes waren en contact persoonlijk was. Best mogelijk dat als je helemaal gewend bent aan alles via schermpjes te doen, dat je het dan leuk vindt. Maar ik kan me er niks bij voorstellen.
Natuurlijk vindt niemand dat "helemaal geweldig". Nogmaals soms is het even de beste oplossing. Daar gaat het hier om.
Lacuba schreef:
22-09-2020 17:44
Natuurlijk vindt niemand dat "helemaal geweldig". Nogmaals soms is het even de beste oplossing. Daar gaat het hier om.
Dat was ik even vergeten te vermelden.
Klopt wel.
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
22-09-2020 15:32
Die leg je vooral jezelf op denk ik.
Dat zou best kunnen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-09-2020 17:27
Je ziet ook op TV bij talkshows mensen wel eens een wijntje drinken, stel dat ik dan ook een glaasje wijn pak, dan heb ik nog altijd niet het idee dat ik bij hen aanwezig ben, snap je een beetje wat ik bedoel? Ik kijk dan naar mensen op een scherm die toevallig óók een wijntje drinken, maar in feite zit ik gewoon alleen op de bank.
Ik heb het wel een tijdje leuk gevonden om tv te kijken en er dan tegelijk over te twitteren. Dat gaf me wel een gevoel van ’samen op de bank’.

Inmiddels ben ik uitgetwitterd. Vond het teveel geroeptoeter worden.
Alle reacties Link kopieren
Artikel in NRC, over wat er zo ongemakkelijk is aan videobellen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/21/vi ... r-a4012931

Het schijnt dat het voortdurende oogcontact ongemakkelijk is, maar ook dat de afstand tussen mensen net anders is dan IRL. Ik vind het zelf gek dat je soms denkt iemand aan te kijken, maar je kijkt op je scherm en er nét langs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven