Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Wanneer lockdown

21-09-2020 08:37 78 berichten
Vanochtend las ik dit op NOS:

Lockdown dreigt in Groot-Brittannië

Volgens minister Hancock van Volksgezondheid staat Groot-Brittannië op een kantelpunt. Als mensen de coronaregels van de overheid niet opvolgen moeten er strenge maatregelen worden genomen, waarschuwt hij. Een tweede nationale lockdown is dan een van de opties. "Ik sluit het niet uit", zei hij gisteravond.

Het aantal besmettingen is fors toegenomen de laatste weken. Vandaag kwamen er 3899 nieuwe besmettingen bij. Premier Johnson spreekt van een tweede golf en de burgemeester van Londen eist snelle actie om verdere verspreiding van het virus in de hoofdstad tegen te gaan. "Het is voor zowel de gezondheid als het bedrijfsleven beter om dat te vroeg dan te laat te doen."


Groot-Brittannië heeft aanzienlijk meer inwoners dan NL dus hebben wij omgerekend veel meer besmettingen. Hoe kan het dat wij hier nog maar halfbakken maatregelen hebben? De ziekenhuisopnames stijgen exceptioneel en in het topic ' Covid in de zorg' lees ik dat patiënten gewoon drie weken op de IC liggen en net zo ziek zijn als in maart.

Wie pleit er nog meer voor harde(re) maatregelen?

Totaal aantal stemmen: 102

Ja maatregelen zijn te soft (25%)
ik vind de maatregelen prima (59%)
Van mij mag er weer een lockdown komen (16%)
:popcorn:
Zucht
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen zich aan de huidige regels houdt, is er waarschijnlijk geen probleem. De maatregelen zijn dus prima, het zijn de mensen die zich er niet aan houden die het probleem vormen. Ze denken dat ze kunnen doen en laten wat ze willen en verpesten het voor anderen. Ik wil helemaal geen lockdown, maar als het zo doorgaat zit het er wel weer aan te komen dankzij dit soort volk.
Ik vind de maatregelen zo die er zijn prima. Alleen zouden er veel meer boetes uitgedeeld moeten worden in de groepen waar het structureel fout blijft gaan.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
21-09-2020 08:41
Als iedereen zich aan de huidige regels houdt, is er waarschijnlijk geen probleem. De maatregelen zijn dus prima, het zijn de mensen die zich er niet aan houden die het probleem vormen. Ze denken dat ze kunnen doen en laten wat ze willen en verpesten het voor anderen. Ik wil helemaal geen lockdown, maar als het zo doorgaat zit het er wel weer aan te komen dankzij dit soort volk.
ik moet ook eerste lezen voordat ik stem...

ik heb "maatregelen zijn te soft" gekozen, maar bedoel wat hierboven staat.
handhaving is te soft dan denk ik. en dan niet per se politie en spannende dingen, maar ook onder elkaar. winkelpersoneel dat niet loopt te zuchten als je wacht tot je ergens bij kunt.
mondkapjes in winkels mag van mij ook trouwens
En doooooor!
De meeste besmettingen gebeuren in privésferen dacht ik. Dan heeft een nieuwe lockdown toch weinig zin?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-09-2020 08:41
Ik vind de maatregelen zo die er zijn prima. Alleen zouden er veel meer boetes uitgedeeld moeten worden in de groepen waar het structureel fout blijft gaan.
Dit ook, ja. De handhaving is veel te soft. Ik las vanmorgen weer over een studentenfeest in Rotterdam waarbij de opgetrommelde agenten bekogeld werden met afval. Keihard aanpakken dat tuig.
Alle reacties Link kopieren
HoleyMalonely schreef:
21-09-2020 08:48
De meeste besmettingen gebeuren in privésferen dacht ik. Dan heeft een nieuwe lockdown toch weinig zin?
Precies dit.
En de maatregelen die hier en daar lokaal toegevoegd worden zoals het eerder sluiten van kroegen werkt afterparty’s thuis juist in de hand.
Alle reacties Link kopieren
ik verbaasde me wel over berichten, dat carnaval door zou gaan in 2021. Ik ben niet voor lockdowns, maar vind carnaval gaan vieren wel het andere uiterste, wat een waanzin
HoleyMalonely schreef:
21-09-2020 08:48
De meeste besmettingen gebeuren in privésferen dacht ik. Dan heeft een nieuwe lockdown toch weinig zin?
Dat weten we niet.
Slechts van ongeveer 25% van de besmettingen is bekend waar ze hebben plaatsgevonden. Het grootste deel daarvan is inderdaad privé sfeer of werk. Logisch. Je zult immers sneller horen/weten dat je door je partner of collega bent besmet dan door de ouder die bij een voetbalwedstrijd naast je stond, of een onbekende in een café die het niet nodig vond om zijn besmetting door te geven, of die proestende puber zonder mondkapje in de bus...

Oftewel: van het overgrote deel van de besmettingen weten we de bron niet. Een fors deel daarvan zal om bovenstaande reden juist níet in de privésfeer zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 09:01
ik verbaasde me wel over berichten, dat carnaval door zou gaan in 2021. Ik ben niet voor lockdowns, maar vind carnaval gaan vieren wel het andere uiterste, wat een waanzin
Ja, daar snapte ik ook niet veel van.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
21-09-2020 09:08
Ja, daar snapte ik ook niet veel van.
Ik had wel het idee dat het in zwaar uitgeklede en aangepaste vorm zou zijn, zoiets als Koningsdag 2020.

Als er daadwerkelijk mensen zijn die denken dat ze kunnen gaan hossen in de kroeg zoals in andere jaren dan zijn ze wel gek.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mevrouw75 schreef:
21-09-2020 09:08
Ja, daar snapte ik ook niet veel van.
Ach ik denk dat volgens de denkwijze van Florijn en Dweilstok zijn we allemaal al dood tegen die tijd en speelt het niet meer ;-)
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
21-09-2020 08:51
Dit ook, ja. De handhaving is veel te soft. Ik las vanmorgen weer over een studentenfeest in Rotterdam waarbij de opgetrommelde agenten bekogeld werden met afval. Keihard aanpakken dat tuig.
Dat las ik ook, maar uiteindelijk zijn ze wel binnengekomen om dat feest te beëindigen en zijn er 36 mensen bekeurd, dus ik vind dat ze dat goed hebben gedaan. Dat ze in eerste instantie werden bekogeld, kan je de politie moeilijk aanrekenen. Het is niet dat ze erdoor zijn weggejaagd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-09-2020 09:10
Ik had wel het idee dat het in zwaar uitgeklede en aangepaste vorm zou zijn, zoiets als Koningsdag 2020.

Als er daadwerkelijk mensen zijn die denken dat ze kunnen gaan hossen in de kroeg zoals in andere jaren dan zijn ze wel gek.
waren dit weekend artikelen over "Carnavalsverenigingen buigen niet voor Corona" en dat soort opruiende teksten
Terwijl, laten we eerlijk zijn, als we in 2020 carnaval hadden afgeblazen, Corona in het zuiden veel minder uit de hand was gelopen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 09:01
ik verbaasde me wel over berichten, dat carnaval door zou gaan in 2021. Ik ben niet voor lockdowns, maar vind carnaval gaan vieren wel het andere uiterste, wat een waanzin
mijn broer zit in het bestuur van een carnavalsvereniging en volgens mij hebben die al voor de zomer van de gemeente (?) bericht gekregen dat het niet doorgaat volgend jaar. dat moeten ze ook op tijd weten want normaal zou nu ongeveer het hele georganiseer alweer beginnen
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 09:15
waren dit weekend artikelen over "Carnavalsverenigingen buigen niet voor Corona" en dat soort opruiende teksten
Terwijl, laten we eerlijk zijn, als we in 2020 carnaval hadden afgeblazen, Corona in het zuiden veel minder uit de hand was gelopen
Dat vind ik wel echt schaamteloos. Het is niet de schuld van de carnavalvierders van 2020 want die wisten dat toen nog niet, maar het heeft er wel voor gezorgd dat corona een gigantische kickstart heeft gekregen in februari. Als je dan nu doodleuk carnaval wil gaan vieren dan heb je wel heel weinig moreel besef. Ik mag hopen dat tegen die verenigingen wel heel hard wordt opgetreden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Carnaval is veel meer dan hossen in kroegen.
Ik lees het meer alsof de formele rituelen wel door gaan binnen de verenigingen maar het feesten niet.
En dat kan natuurlijk prima, net zoals je wel een trouwceremonie kunt houden maar geen groot trouwfeest.

Anyway, ik ben het eens met de rest: handhaven ipv aanscherpen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-09-2020 09:17
Dat vind ik wel echt schaamteloos. Het is niet de schuld van de carnavalvierders van 2020 want die wisten dat toen nog niet, maar het heeft er wel voor gezorgd dat corona een gigantische kickstart heeft gekregen in februari. Als je dan nu doodleuk carnaval wil gaan vieren dan heb je wel heel weinig moreel besef. Ik mag hopen dat tegen die verenigingen wel heel hard wordt opgetreden.
Verenigingen verschuilen zich achter: mensen gaan toch wel carnaval vieren
Dat is zo gemakkelijk.

Dan maar een preventieve lockdown in plaatsen die geen oplossing bieden voor die tijd
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-09-2020 09:17
Carnaval is veel meer dan hossen in kroegen.
Ik lees het meer alsof de formele rituelen wel door gaan binnen de verenigingen maar het feesten niet.
En dat kan natuurlijk prima, net zoals je wel een trouwceremonie kunt houden maar geen groot trouwfeest.

Anyway, ik ben het eens met de rest: handhaven ipv aanscherpen.
Als het dat is: prima.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-09-2020 09:17
Carnaval is veel meer dan hossen in kroegen.
Ik lees het meer alsof de formele rituelen wel door gaan binnen de verenigingen maar het feesten niet.
En dat kan natuurlijk prima, net zoals je wel een trouwceremonie kunt houden maar geen groot trouwfeest.

Anyway, ik ben het eens met de rest: handhaven ipv aanscherpen.
zoiets kan ik me idd wel voorstellen ja. maar de feesten, optocht etc geloof ik nooit dat die doorgaan
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 09:18
Verenigingen verschuilen zich achter: mensen gaan toch wel carnaval vieren
Dat is zo gemakkelijk.

Dan maar een preventieve lockdown in plaatsen die geen oplossing bieden voor die tijd
Eens (mits het gaat om mensen die echt willen gaan feesten en niet wat AnAppleADay beschrijft). Ik erger me daar sowieso dood aan, dat alles de hele tijd aangepast moet worden op mensen zonder enige zelfbeheersing. 'We kunnen dat niet verbieden, want dan gaan mensen het toch wel stiekem doen.' Hoe oud zijn die mensen, drie?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Deze reacties lijkt me precies waarom de media het groots neer zet: lekker veel opruiing.
Terwijl er nergens te vinden is wàt er dan door zou gaan en de meeste mensen bij carnaval alleen maar denken aan feesten in de kroeg en een optocht.

Misschien heb ik het mis en willen ze wel optochten door laten gaan (is natuurlijk ook een enorm onderdeel) maar nu staat iedereen al op z’n achterste poten voordat duidelijk is wat de verenigingen überhaupt van plan zijn.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-09-2020 09:26
Deze reacties lijkt me precies waarom de media het groots neer zet: lekker veel opruiing.
Terwijl er nergens te vinden is wàt er dan door zou gaan en de meeste mensen bij carnaval alleen maar denken aan feesten in de kroeg en een optocht.

Misschien heb ik het mis en willen ze wel optochten door laten gaan (is natuurlijk ook een enorm onderdeel) maar nu staat iedereen al op z’n achterste poten voordat duidelijk is wat de verenigingen überhaupt van plan zijn.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... gaat-door/

een deel blaast het vast af. maar ook een deel heeft het over: je kunt het niet verbieden, mensen komen toch wel
Die laatste groep verdient flink handhaven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven