Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Niet zo bang als in maart

24-09-2020 09:47 201 berichten
In maart was ik erg bang en angstig voor corona. Ondanks dat de situatie nu weer heftiger is dan in de zomer, merk ik dat ik er minder angstig voor ben. Ik ben er wat meer gelaten in geworden. Net alsof ik een beetje afgestompt ben geraakt ervoor ofzo.

overigens hou ik me nog gewoon netjes aan de regels, het is niet dat het me allemaal niks meer interesseert, maar het is nu meer uit een soort gewoonte dan uit angst.

Herkennen meer mensen dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben minder bang omdat ik nu weet wat ik kan verwachten van een lockdown en hoe dat dan gaat. Ik hou me nog goed aan de regels, dat gaat prima.

Vind het wel lastig dat het herfst en winter wordt, met vrienden op afstand in de tuin zitten is toch veiliger dan binnen.
DS1971 schreef:
24-09-2020 10:46
Ik heb mij in die zin vergist dat ik dacht dat het 4,3% was, maar het ging wel over de mortaliteit in zijn algemeenheid:

https://www.google.nl/amp/s/www.cnbc.co ... ought.html
Je vergist je inderdaad. Deze 3,4 is het percentage positief getesten dat overlijdt. ‘Globally, about 3.4% of reported COVID-19 cases have died.’ Het werkelijk aantal mensen dat corona krijgt is vele malen groter. Zo’n 80% heeft immers helemaal geen symptomen dus wordt nooit geregistreerd of getest.

Uit verschillende studies blijkt dat ongeveer 0,5 procent van de mensen die besmet raakt (dus niet alleen van de getesten en gerapporteerde gevallen) overlijdt. Dit zegt ook de who. Die houdt het nu op 0,3 tot 1 procent waar ze het in Duitsland op 0,3 houden.

Dit is een gemiddeld percentage. Bij ouderen is het hoger en bij jonge mensen lager. Voor jongeren is de kans te overlijden aan covid verwaarloosbaar, griep is voor hen gevaarlijker.

Het gemiddelde sterftepercentage aan griep is trouwens 0,1.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 24-09-2020 11:07
16.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben anders bang. Toen vooral voor mensen in mijn directe omgeving die heel kwetsbaar zijn. Nu voor mijzelf omdat ik zwanger ben en hoop in januari te kunnen kiezen voor het soort bevalling dat ik liefst zou willen.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
24-09-2020 10:00
Ik heb in maart Corona gehad. Ben midden 20er en heb 3 dagen aan een ademhalingsapparaat gezeten. Nu heb ik nog last van hartkloppingen, kortademigheid en kan nog nauwelijks sporten.

Ik ben bang om het nog een keer te krijgen. Er zijn al mensen die het al voor de 2de keer hebben dus groepsimmuniteit werkt niet.

Ik ben veel thuis, heb ook hobbies die je thuis kunt doen. Ik loop elke dag een rondje buiten in de polder om aan mijn conditie te werken. Boodschappen laat ik bezorgen en verder shop ik veel online, dat deed ik toch al.
Wat rot voor je! Veel sterkte en beterschap.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben minder bang, maar dat komt meer doordat we nu beter weten wat het inhoudt en wat we kunnen verwachten. Ik ben medio 20 en heb geen onderliggend lijden. Wel houd ik me aan regels en doe ik veel minder dan dat ik normaal deed (als in afspreken, borrelen e.d.) Het voelt allemaal toch een beetje beladen.

Ik heb veel familie en vrienden die het al gehad hebben (vanuit de zorg). Sommigen koorts, anderen hele lichte klachten en 1 oom wat zieker, na twee weken weer aan de beterende hand, maar nog niet helemaal fit. Iedereen is gelukkig wel al lang en breed weer aan het werk nu.

O, en de buurvrouw is positief getest nu (50 jaar). Zij geeft aan dat het voelt als een zware griep en ze ziekt nu thuis uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een risicogroep, ben aan de dialyse. Ik ben minder bang dan in maart, maar toen was mijn moeder ook ziek, en kon ik niet naar haar toe.
Ik maak me wel zorgen over de 2e golf, hopelijk valt hij mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben banger, omdat ik nu bang ben voor strengere regels en dat mijn kinderen weer thuis komen te zitten wat ik nu erger zou vinden dan voor de zomervakantie. Mijn zoon is aan praktijkonderwijs begonnen en veel lessen kunnen gewoon niet thuis. En ook banger omdat veel mensen de regels nu onzin vinden en ik me minder veilig voel bijvoorbeeld in de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik was toen best bang en ben het nu nog/ook.
Dat komt omdat ikzelf, maar ook een aantal mensen in mijn nabije omgeving een zwakke(re) gezondheid hebben en in de risicogroep zitten.
Het enige verschil is dat ik me in het voorjaar ook erge zorgen maakte dat mijn vader het zou krijgen, maar dat hoeft nu niet meer. (In de tussentijd overleden).
Melofkim schreef:
24-09-2020 10:52
Je vergist je inderdaad. Deze 3,4 is het percentage positief getesten dat overlijdt. ‘Globally, about 3.4% of reported COVID-19 cases have died.’ Het werkelijk aantal mensen dat corona krijgt is vele malen groter. Zo’n 80% heeft immers helemaal geen symptomen dus wordt nooit geregistreerd of getest.

Uit verschillende studies blijkt dat ongeveer 0,5 procent van de mensen die besmet raakt (dus niet alleen van de getesten en gerapporteerde gevallen) overlijdt. Dit zegt ook de who. Die houdt het nu op 0,3 tot 1 procent waar ze het in Duitsland op 0,3 houden.

Dit is een gemiddeld percentage. Bij ouderen is het hoger en bij jonge mensen lager. Voor jongeren is de kans te overlijden aan covid verwaarloosbaar, griep is voor hen gevaarlijker.

Het gemiddelde sterftepercentage aan griep is trouwens 0,1.
World health officials said Tuesday the mortality rate for COVID-19 is 3.4% globally, higher than previous estimates of about 2%.

The World Health Organization had said last week that the mortality rate of COVID-19 can differ, ranging from 0.7% to up to 4%, depending on the quality of the health-care system where it’s treated. Early in the outbreak, scientists had concluded the death rate was around 2.3%.


Er is echt meermaals gesproken over een mortaliteit die vele malen hoger zou liggen dan de groep (waarbij inderdaad 0,1% wordt geschat). Bij corona was de schatting inderdaad inmiddels al bijgesteld naar 0,3%, maar ook daarvan wordt gedacht dat het nog verder naar beneden zal gaan.

Hoe dan ook: de eerste berichten over het gevaar van corona waren van een totaal andere orde dan de berichten die er nu over zijn. Kortom: logisch dat mensen zich nu minder drukmaken. Corona is een vervelend virus, maar bij lange na niet zo gevaarlijk als in het begin werd gecommuniceerd.
Waarschijnlijk is de sterftekans inmiddels nog lager doordat de behandeling verbeterd is. Die sterftekans komt steeds meer in de buurt van de sterftekans aan griep.
Overigens zie je ook bij griep chronische klachten zoals hartschade en vermoeidheid.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
24-09-2020 10:18
Een half procent overlijdt.

Die 3,5 procent waar weleens over gesproken wordt is het percentage positief getesten dat overlijdt. In werkelijkheid zijn er veel meer mensen die corona krijgen.

De who schat dat 0,5 procent van de mensen die corona krijgt overlijdt (en diverse studies wijzen op een percentage van 0,3 of 0,4).

In de VS gaan veel meer jongeren dood aan griep dan aan covid.
Yep, laatst ook gezien, op 0,35% zal het ongeveer uitkomen.
Life is short. Eat dessert first.
TO, vind je dat je eigenlijk net zo bang zou moeten zijn als in maart?
Melofkim schreef:
24-09-2020 10:52
Je vergist je inderdaad. Deze 3,4 is het percentage positief getesten dat overlijdt. ‘Globally, about 3.4% of reported COVID-19 cases have died.’ Het werkelijk aantal mensen dat corona krijgt is vele malen groter. Zo’n 80% heeft immers helemaal geen symptomen dus wordt nooit geregistreerd of getest.

Uit verschillende studies blijkt dat ongeveer 0,5 procent van de mensen die besmet raakt (dus niet alleen van de getesten en gerapporteerde gevallen) overlijdt. Dit zegt ook de who. Die houdt het nu op 0,3 tot 1 procent waar ze het in Duitsland op 0,3 houden.

Dit is een gemiddeld percentage. Bij ouderen is het hoger en bij jonge mensen lager. Voor jongeren is de kans te overlijden aan covid verwaarloosbaar, griep is voor hen gevaarlijker.

Het gemiddelde sterftepercentage aan griep is trouwens 0,1.


Het gaat wat mij betreft niet alleen om sterfte. Er zijn nare restverschijnselen, erger dan bij griep of longontsteking. Wat 2 forummers hier in dit topic al schreven: een dertiger die nu maanden later nog steeds benauwdheid ervaart en niet meer kan doen wat ze voor de besmetting deed, en zelfs een mid-twintiger die nog steeds veel last heeft, maanden na de genezing.
Niet iedere besmette persoon heeft die benauwdheid, maar een flink aantal wel, en dat heeft toch ook behoorlijke impact op je leven.
Marana schreef:
24-09-2020 11:27
Het gaat wat mij betreft niet alleen om sterfte. Er zijn nare restverschijnselen, erger dan bij griep of longontsteking. Wat 2 forummers hier in dit topic al schreven: een dertiger die nu maanden later nog steeds benauwdheid ervaart en niet meer kan doen wat ze voor de besmetting deed, en zelfs een mid-twintiger die nog steeds veel last heeft, maanden na de genezing.
Niet iedere besmette persoon heeft die benauwdheid, maar een flink aantal wel, en dat heeft toch ook behoorlijke impact op je leven.
Zeker. Maar covid ligt onder een vergrootglas. Alle bijverschijnselen worden opgemerkt. Terwijl je bij griep toch ook vaak blijvende hartschade ziet. En chronische vermoeidheid. Of de effecten van covid erger zijn dan bij andere virussen is gewoon nog niet duidelijk.
Marana schreef:
24-09-2020 11:27
Het gaat wat mij betreft niet alleen om sterfte. Er zijn nare restverschijnselen, erger dan bij griep of longontsteking. Wat 2 forummers hier in dit topic al schreven: een dertiger die nu maanden later nog steeds benauwdheid ervaart en niet meer kan doen wat ze voor de besmetting deed, en zelfs een mid-twintiger die nog steeds veel last heeft, maanden na de genezing.
Niet iedere besmette persoon heeft die benauwdheid, maar een flink aantal wel, en dat heeft toch ook behoorlijke impact op je leven.
98% heeft niet of nauwelijks klachten na besmet te zijn geraakt met corona. Dus maximaal 2% kan dan nog die nare restverschijnselen hebben. Dat noem ik niet meer een flink aantal, zeker niet als je weet dat deze ziekte met name mensen ernstig treft die al in slechte conditie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook nooit echt bang geweest. Ook omdat ik niet in de risicogroep zit en de mensen om mij heen ook niet echt. Maar ik ben wel altijd voorzichtig geweest vanaf het begin. Ik ga geen onnodig risico lopen. Op het werk merk ik nu wel dat ze weer voorzichtiger worden dan in de zomertijd. Pas waren ze allerlei uitjes aan het plannen en nu gaat dat niet meer door (gelukkig). Vooralsnog werken we wel nog steeds op kantoor (van maart tot juni werkte we thuis).
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me wel zorgen. Ik zit in een risicogroep en werk op de IC met de patiënten. Ik vrees voor weer zo te moeten werken als in het voorjaar.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-09-2020 10:10
Ik denk dat het heel normaal is als je ziet dat indertijd werd gezegd dat 10-20% die besmet zou raken in het ziekenhuis terecht zou komen en 4-5% zou overlijden, terwijl nu het RIVM zegt dat bij 98% de ziekte mild verloopt (verkoudheidsklachten of niet merkbaar).

Het gevaar is dus met ruim factor 10 overschat in het begin.

Dus heel logisch als je factor 10 minder bang bent daarvoor. ;)
`Dit is gewoon pertinent niet waar hoor.
Dat zegt het RIVM zeker niet, dat zeg jij.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
24-09-2020 10:35
Ik dacht en denk er hetzelfde over. Ik was toen al niet erg angstig. Het virus is zwakker geworden. Ik ben nu nog steeds niet erg angstig.
Niet, dus. Dit artikel is van twee weken terug: https://www.at5.nl/artikelen/204323/mee ... oe-kan-dat

Helaas zijn we inmiddels op het punt dat de ziekenhuisopnames niet meer stabiel zijn, dus wat dat betreft is het achterhaald, maar als het gaat om verzwakking van het virus niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lang niet zo bang, het komt er nog niet bij in de buurt.

In maart had ik het idee dat ik corona op zou kunnen lopen als voor mij iemand met corona de deurklink had aangeraakt. Ondertussen weten we wel dat dat een heel onwaarschijnlijke route is om het virus te krijgen. Zelfs als je langdurig met iemand die corona heeft in 1 huis bent is de kans om ook corona te krijgen iets van 15%. En als je het krijgt is er echt heel erg veel kans dat je het niet eens opmerkt. In maart dacht ik dat ik zeker besmet zou raken als ik iemand tegen zou komen met corona en ik dacht ook nog eens dat ik er dan echt heel erg ziek van zou worden. In maart wisten ic'ers niet wat ze moesten doen, ondertussen is er een protocol wat de overlevingskansen een stuk heeft verbeterd.

Dus gelukkig dat de wetenschap in een half jaar tijd heel veel dingen te weten is gekomen, en dat schenkt mij veel gemoedsrust.

Ik hou afstand, ik was mijn handjes en ik vermijd grote groepen, maar verder doe ik alles wel en dat blijf ik doen zolang het mag.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Die 98% herken ik niet. Het verschilt sowieso erg per leeftijd.

Gemiddeld merkt zo’n 80% niets van een besmetting en meer dan 90% heeft ‘slechts’ griepachtige symptomen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-09-2020 11:37
98% heeft niet of nauwelijks klachten na besmet te zijn geraakt met corona. Dus maximaal 2% kan dan nog die nare restverschijnselen hebben. Dat noem ik niet meer een flink aantal, zeker niet als je weet dat deze ziekte met name mensen ernstig treft die al in slechte conditie zijn.
Nogmaals dat is niet waar, Alles wat niet in het ziekenhuis komt valt onder de term van mild tot klachten vrij, dat is de 98%
Dat zijn dus ook de mensen die nog maanden uit de running zijn, 3 weken ziek zijn (longontsteking,futloos 40 graden korst, benauwd etc)en daarna alsnog niet kunnen werken, de groep met een verkoudheidje en de groep zonder klachten.

Mild is dus zeker niet een verkoudheidje of een klein keelpijntje.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
24-09-2020 11:52
Die 98% herken ik niet. Het verschilt sowieso erg per leeftijd.

Gemiddeld merkt zo’n 80% niets van een besmetting en meer dan 90% heeft ‘slechts’ griepachtige symptomen.
Het RIVM gaat uit van die 98%
Alle reacties Link kopieren
Ik was wel even bang/bezorgd na die grote toespraak. Maar dat werd daarna wel weer snel minder.

Ik probeer mij zoveel mogelijk aan de regels te houden, maar hierbij houd ik wel gewoon rekening met wat ik redelijk vind. Dus ja, ik spreek wel af met mijn ouders, nee, ik ga niet naar drukke plekken.

Het scheelt dat ik niet in een risico-groep zit én ik niemand ken die het gehad heeft. Dan is het toch wat meer een ver van je bed show.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het ook zo: doodsbang zijn is ook niet goed voor je gezondheid.
Ik snap het in sommige situaties echt wel hoor, maar probeer het niet te doen. Meer dan je aan de regels houden kun je niet doen. Je hebt er zo weinig aan om je 24/7 heel erg druk te maken, het virus gaat er niet mee weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven