Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Niet zo bang als in maart

24-09-2020 09:47 201 berichten
In maart was ik erg bang en angstig voor corona. Ondanks dat de situatie nu weer heftiger is dan in de zomer, merk ik dat ik er minder angstig voor ben. Ik ben er wat meer gelaten in geworden. Net alsof ik een beetje afgestompt ben geraakt ervoor ofzo.

overigens hou ik me nog gewoon netjes aan de regels, het is niet dat het me allemaal niks meer interesseert, maar het is nu meer uit een soort gewoonte dan uit angst.

Herkennen meer mensen dit?
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
24-09-2020 15:19
Ik bedoel dat de zomer redelijk normaal was. Of word je ook al moe van een normale werklast?
Vertel eens hoeveel vakantie weken jij hebt moesten inleveren? Continu overuren draaien en maar een fractie van je vakantie kunnen krijgen is niet uitrusten hoor.
Sun.lover schreef:
24-09-2020 15:34
Vertel eens hoeveel vakantie weken jij hebt moesten inleveren? Continu overuren draaien en maar een fractie van je vakantie kunnen krijgen is niet uitrusten hoor.
Ik denk dat het vergelijken met elkaar weinig zinvol is. Corona hakt er voor iedereen wel op de een of andere manier in. Sommigen hebben er relatief weinig last van, anderen heel veel tot het verliezen van dierbaren aan toe. Maar het is voor niemand prettig.

Daarom vind ik ook zo'n opruiend artikel van de T. volstrekt misplaatst. En let wel: het artikel, want nogmaals, ik geloof er helemaal niets van dat de zorgverleners er zo instaan. Degenen die ik ken zijn juist heel erg van schouders eronder.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
24-09-2020 15:19
Ik bedoel dat de zomer redelijk normaal was. Of word je ook al moe van een normale werklast?
De zomer redelijk normaal?
Ik werk op een drukke SEH afdeling in een van de grote steden.
Waar het bijna altijd druk is, heel druk. En waar het nog drukker is door patiënten die in isolatie verpleegd moeten worden.
Volgens mij las ik in een reactie dat jij arts bent. Ik kan mij dat nauwelijks voorstellen, anders zou jij als geen ander moeten weten hoe druk het kan zijn in de zorg op ‘normale’ dagen.
Het hangt er ook van af wat voor arts je bent. Huisartsen buiten de brandhaarden hebben het nogal rustig gehad in april, mei, juni. Makkelijker om dan te roepen dat het allemaal wel meevalt en je hebt kunnen uitrusten met de gewone werklast van afgelopen zomer.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
24-09-2020 13:53
Dat is statistiek voor slimmere mensen ;-)
Jij zet nu de kans dat je doodgaat aan corona als je het al hebt tegenover de kans dat je doodgaat in het verkeer als je in het verkeer zit. Dat klopt niet. Je moet kijken naar de kans dat je corona krijgt en vervolgens ook overlijdt. Die is hoogstens zo’n 0,001 denk ik? En dat is vergelijkbaar met de kans te verongelukken.
Begrijp je het?
Iedereen begeeft zich in het verkeer, niet iedereen krijgt corona. Dus is de kans in het verkeer te verongelukken groter.

Absolute cijfers zeggen niks hè? Er gaan jaarlijks meer motorrijders dood dan speedboatbestuurders. Maar als jij geen motor hebt en wel een speedboot, loop je toch echt meer kans bij een speedbootongeluk om te komen.
Je bent hilarisch - en je praat poep. Wat je nu schrijft, is namelijk helemaal niet wat je eerder zei. Dat was: als je Corona krijgt, is de kans dat je het overleeft, 99,9% (wat overigens niet waar is). De kans dat je doodgaat in het verkeer is groter.
Wat je kennelijk bedoelde te zeggen was: de kans dat je én Corona krijgt, en ook nog doodgaat, is kleiner dan de kans dat je doodgaat in het verkeer. Maar dat zei je niet. En het is ook nog eens niet waar: grappig genoeg was de kans dat je Corona krijgt en ook nog doodgaat juist wél waar Jolijn het over had.
Er zijn namelijk dit jaar al ruim 6000 mensen geweest die én Corona kregen én er aan dood gingen. In zes maanden. Dat is ongeveer 10 keer zoveel verkeersdoden als er in heel 2019 vielen.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
24-09-2020 16:11
Je bent hilarisch - en je praat poep. Wat je nu schrijft, is namelijk helemaal niet wat je eerder zei. Dat was: als je Corona krijgt, is de kans dat je het overleeft, 99,9% (wat overigens niet waar is). De kans dat je doodgaat in het verkeer is groter.
Wat je kennelijk bedoelde te zeggen was: de kans dat je én Corona krijgt, en ook nog doodgaat, is kleiner dan de kans dat je doodgaat in het verkeer. Maar dat zei je niet. En het is ook nog eens niet waar: grappig genoeg was de kans dat je Corona krijgt en ook nog doodgaat juist wél waar Jolijn het over had.
Er zijn namelijk dit jaar al ruim 6000 mensen geweest die én Corona kregen én er aan dood gingen. In zes maanden. Dat is ongeveer 10 keer zoveel verkeersdoden als er in heel 2019 vielen.
Maar ze zit er niet heel erg ver naast. Volgens het Robert Koch instituut is die kans 0,3%.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
24-09-2020 16:34
Maar ze zit er niet heel erg ver naast. Volgens het Robert Koch instituut is die kans 0,3%.
Het scheelt een factor 3, dus dat is behoorlijk wat. Maar belangrijker is dat ze er met haar ‘statistiek voor slimmere mensen’ volkomen naast zit.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
24-09-2020 16:50
Het scheelt een factor 3, dus dat is behoorlijk wat. Maar belangrijker is dat ze er met haar ‘statistiek voor slimmere mensen’ volkomen naast zit.
Ik denk dat dat misschien nog wel meevalt. Er zijn groepen in NL waar het misschien wel meer dan 10X waarschijnlijker is dat ze omkomen door corona, bijvoorbeeld 70-plussers met onderliggend lijden. Er zijn ook groepen in NL waar de kans om te sterven door corona net zo groot is als sterven bij een ongeluk. En er is zeker een groep waar de kans om een ongeluk te krijgen groter is dan de kans om te sterven aan corona.

Maar goed, we weten meer dan maart, en we weten vooral dat de kans dat je corona krijgt kleiner is dan we toen dachten en de kans dat je heel ziek wordt is ook kleiner dan we toen dachten, dus de kans dat je sterft is ook kleiner dan we toen dachten. En dat is alleen maar fijn.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
24-09-2020 17:07
Ik denk dat dat misschien nog wel meevalt. Er zijn groepen in NL waar het misschien wel meer dan 10X waarschijnlijker is dat ze omkomen door corona, bijvoorbeeld 70-plussers met onderliggend lijden. Er zijn ook groepen in NL waar de kans om te sterven door corona net zo groot is als sterven bij een ongeluk. En er is zeker een groep waar de kans om een ongeluk te krijgen groter is dan de kans om te sterven aan corona.

Maar goed, we weten meer dan maart, en we weten vooral dat de kans dat je corona krijgt kleiner is dan we toen dachten en de kans dat je heel ziek wordt is ook kleiner dan we toen dachten, dus de kans dat je sterft is ook kleiner dan we toen dachten. En dat is alleen maar fijn.
Wat denk je dat misschien nog wel meevalt?


De kans dat je met Corona besmet wordt, is volgens mij niet lager dan we in maart dachten. Dat zou betekenen dat de R_0 (zonder maatregelen) naar beneden bijgesteld zou moeten zijn, en voor zover ik weet is dat niet zo.

Dat er minder mensen doodgaan, is mooi. Heel erg zelfs. Maar dat betekent niet dat er geen probleem meer is. Zonder maatregelen zullen ziekenhuizen nog steeds zo vol lopen dat er een punt komt dat coronapatienten niet meer behandeld kunnen worden. Om het over patiënten die andere zorg nodig hebben maar niet te hebben.
Ik was in het begin vrij bang omdat dit allemaal supernieuw was maar nu heb ik dat wel minder. Maar toegegeven zo heb ik zo nu en dan nog steeds mijn angsten en kan het wel eens gebeuren dat ik onrustig wordt door een negatief bericht maar dat is minder geworden. In het Covid19 hoofdtopic kan ik super mijn ei kwijt. Op complot-en doemscenariotopics zal je mij niet zien.
ExodusRedux schreef:
24-09-2020 10:00
Ik heb in maart Corona gehad. Ben midden 20er en heb 3 dagen aan een ademhalingsapparaat gezeten. Nu heb ik nog last van hartkloppingen, kortademigheid en kan nog nauwelijks sporten.

Ik ben bang om het nog een keer te krijgen. Er zijn al mensen die het al voor de 2de keer hebben dus groepsimmuniteit werkt niet.

Ik ben veel thuis, heb ook hobbies die je thuis kunt doen. Ik loop elke dag een rondje buiten in de polder om aan mijn conditie te werken. Boodschappen laat ik bezorgen en verder shop ik veel online, dat deed ik toch al.
Ik herinner me aan je topic. Ik snap je angst. Sterkte! :hug:
Ik ben nooit bang geweest. Desondanks volg ik de aanbevelingen van het RIVM nog steeds netjes op, omdat ik nou eenmaal geen onmens ben en niet inzie waarom ik anderen onnodig in gevaar zou moeten brengen met mijn geflierefluit. Maar extra aanbevelingen die erbij zijn verzonnen door ondeskundige angsthazen lap ik aan mijn laars en dat zal ik blijven doen ook.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
24-09-2020 15:18
Precies. Ik als arts had het druk. Mijn vriendin die bij een krant werkt, was net zo druk. Een andere vriend die voor de klas stond ook (met opeens online onderwijs inrichten). En wat te denken van politie en handhavers?
Ik ben een beetje klaar met zorgpersoneel dat loopt te zeuren over moeheid. Iedereen is moe, niemand heeft uitgebreid vakantie gehad. Houd op met dat geslachtoffer.
Nou....een deel van je pasienten zien overlijden in korte tijd op een manier die niemand hen wenst lijkt me mentaal wat harder aankomen, dan overuren maken als een journalist. Tel daarbij op dat er binnen de zorg chronisch te weinig mensen werken en het bestaande personeel de klappen (weer) moet opvangen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
24-09-2020 18:37
Ik ben nooit bang geweest. Desondanks volg ik de aanbevelingen van het RIVM nog steeds netjes op, omdat ik nou eenmaal geen onmens ben en niet inzie waarom ik anderen onnodig in gevaar zou moeten brengen met mijn geflierefluit. Maar extra aanbevelingen die erbij zijn verzonnen door ondeskundige angsthazen lap ik aan mijn laars en dat zal ik blijven doen ook.
Welke extra aanbevelingen?
Zijn jullie aan het hamsteren of gaan jullie dat doen?
Cinderella00 schreef:
24-09-2020 19:45
Zijn jullie aan het hamsteren of gaan jullie dat doen?
Nee joh! Is toch helemaal niet nodig!
nessemeisje schreef:
24-09-2020 09:51
Ja een beetje. Ik was al niet superangstig, maar nu heb ik echt het idee dat het virus qua heftige ziekteverschijnselen wel is afgezwakt. Desalniettemin hou ik me strikt aan de regels. Maar vooral voor een ander. Voor mezelf ben ik sowieso niet zo bang.

Maar helaas klopt dat niet.
Cinderella00 schreef:
24-09-2020 19:45
Zijn jullie aan het hamsteren of gaan jullie dat doen?

Ik heb altijd een zeer ruime voorraad en extra vriezers gehad omdat ik afgelegen woon.
Maar ik doe nu niet meer dan anders op dit gebied.

Hamsteren is niet nodig.
Cinderella00 schreef:
24-09-2020 19:45
Zijn jullie aan het hamsteren of gaan jullie dat doen?

Ik ben me nu nog door mijn hamstervoorraad van de vorige keer aan het eten :facepalm:
Eze schreef:
24-09-2020 16:11
Je bent hilarisch - en je praat poep. Wat je nu schrijft, is namelijk helemaal niet wat je eerder zei. Dat was: als je Corona krijgt, is de kans dat je het overleeft, 99,9% (wat overigens niet waar is). De kans dat je doodgaat in het verkeer is groter.
Wat je kennelijk bedoelde te zeggen was: de kans dat je én Corona krijgt, en ook nog doodgaat, is kleiner dan de kans dat je doodgaat in het verkeer. Maar dat zei je niet. En het is ook nog eens niet waar: grappig genoeg was de kans dat je Corona krijgt en ook nog doodgaat juist wél waar Jolijn het over had.
Er zijn namelijk dit jaar al ruim 6000 mensen geweest die én Corona kregen én er aan dood gingen. In zes maanden. Dat is ongeveer 10 keer zoveel verkeersdoden als er in heel 2019 vielen.
De sterftekans wordt nu op 0,5 geschat. Maar dat geldt niet voor iedereen. Voor ouderen is het een stuk hoger en voor jongeren bijna 0. Dus voor jongeren is de kans op een ongeluk wel veel groter dan de kans op overlijden aan covid.

Maar het is wel zo dat bv veel meer mensen de diagnose kanker krijgen dan dat er met corona in het ziekenhuis belanden. In alle leeftijdsgroepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet bang voor corona zelf. Wel voor dingen er om heen. Hoe mensen laks handelen. tegen je aan staan in rijen, in hand hoesten, handen niet (lang genoeg) wassen
Ik vertrouw erop dat we met de adviezen er wel komen. Maar

En ik maak mij zorgen over de leerkrachten. Of kinderen het naar binnenbrengen en we straks weer thuis door moeten brengen. Of we op deze manier het verplaatsen naar de ouderen via, via.

Dat de horeca weer dicht gaat. Ik kan best zonder, snap ook niet dat men het nu op zoekt. Maar voor de horeca vind ik het klote en ben bang voor hun toekomst. Voor vele zal komend jaar al het einde zijn denk

Ben zo benieuwd hoe we over 5, 10 jaar hier op terug kijken. Wat we goed hebben gedaan en wat anders kon lopen. Nu doen we maar wat voor mij gevoel. Misschien juist dat ik niet bang ben. Hang er tussenin zeg maar. Vind dat we serieus moeten blijven en vind dat er best dingen kunnen. Vind dat heen en weer geslinger vermoeiend en treurig.
Maar hou mij vast aan de gedachten dat andere mensen het veel zwaarder hebben en het nu gewoon zo is en we het er mee moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben minder bang voor de ziekte zelf ( voor mij persoonlijk dan) dan in maart maar waar ik toen nog dacht dat we eind dit jaar e.e.a. wel achter de rug zouden hebben, denk ik nu dat dit nog wel een hele tijd kan duren en om eerlijk te zijn heb ik daar goed de balen van.

Ik hou me keurig aan de regels maar van het vooruitzicht dat het nog hele tijd kan duren voordat ik weer zoals ik gewend ben , verre reizen kan maken en het normale leven zich weer hervat , word ik wel een beetje treurig.

Het is allemaal zo onzeker: als je nu zou weten dat als we zo goed vol houden het over 6 maanden over is, dan is dat te doen. Nu het zo uitzichtloos is vind ik dat lastig.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella00 schreef:
24-09-2020 19:45
Zijn jullie aan het hamsteren of gaan jullie dat doen?
Dat zou echt misdadig zijn. Wat had ik daar een schurfthekel aan in maart zeg. Wat een stel hersenlozen heb je ertussen zitten. Jij bent dat toch niet van plan, Cinderella?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Dat hebben we toch op zn minst geleerd van maart, dat hamsteren echt totaal niet nodig is?
Cinderella00 schreef:
24-09-2020 19:45
Zijn jullie aan het hamsteren of gaan jullie dat doen?

Nee hoor! Dat is nergens voor nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven