Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 28)

04-10-2020 09:32 3030 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 34 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 998.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 137.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27
HNT!

Vorige deel ging snel!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee
Alle reacties Link kopieren
:)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
04-10-2020 09:36
HNT!

Vorige deel ging snel!

Holland's Next Topmodel?
;-D

Te
Veel
Proesten
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Ik was lang tegen een mondkapjesplicht omdat het voelt als een schending van mijn keuzevrijheid en vooral omdat het rot zit. Maar als de ziekenhuizen uitpuilen en de reguliere zorg valt stil, dan is dat eindeloos veel rotter. Dan zijn er gewoon drastischere maatregelen nodig. En als een mondkapjesplicht helpt op de momenten dat mensen te weinig afstand houden en vooral helpt om mensen thuis te houden, dan moet dat maar even zo.

Overigens eens met wat iemand schreef over testen en thuisblijven bij symptomen: dat lijkt (mij) nogal vanzelfsprekend, maar ik heb inmiddels gemerkt dat sommige mensen denken dat dat niet geldt voor hen. Wel zo fijn als zulke asocialen in elk geval een kapje dragen.
Alle reacties Link kopieren
Rosanna08 schreef in het vorige topic:

Eerlijk gezegd ben ik blij dat het niet zo zichtbaar is. Moet je voorstellen wat voor een volksgericht je zou krijgen als dat wel zo zou zijn.

Kun je er in ieder geval met een boog omheen lopen!
Maar als het zichtbaar is, blijven COVID patiënten waarschijnlijk wel thuis.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
04-10-2020 09:46
Rosanna08 schreef in het vorige topic:

Eerlijk gezegd ben ik blij dat het niet zo zichtbaar is. Moet je voorstellen wat voor een volksgericht je zou krijgen als dat wel zo zou zijn.

Kun je er in ieder geval met een boog omheen lopen!
Maar als het zichtbaar is, blijven COVID patiënten waarschijnlijk wel thuis.
Klopt, maar laten we eerlijk zijn, er zijn altijd mensen die dan juist iemand gaan aanvallen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik las ook dat mensen die besmet zijn geweest voelen dat ze daarna worden gemeden, ook als ze alweer een tijd beter zijn. Wat het dan weer taboe maakt om ervoor uit te komen.

En ik las in het AD dat een half jaar na een milde besmetting slechts 5% van de patiënten zich weer zo goed voelt als voor de besmetting. Ik weet niet hoe representatief dat onderzoek is, maar ik schrok er wel een beetje van.
deel 28 alweer ....
ikBedoelHetGoed schreef:
04-10-2020 09:52
Ik las ook dat mensen die besmet zijn geweest voelen dat ze daarna worden gemeden, ook als ze alweer een tijd beter zijn. Wat het dan weer taboe maakt om ervoor uit te komen.

En ik las in het AD dat een half jaar na een milde besmetting slechts 5% van de patiënten zich weer zo goed voelt als voor de besmetting. Ik weet niet hoe representatief dat onderzoek is, maar ik schrok er wel een beetje van.
Dat is in het vorige topic uitgebreid besproken. Het is niet representatief omdat de respondenten uit de database kwamen van het longfonds. Daar melden mensen zich natuurlijk als ze na de besmetting nog longproblemen ervaren.
Serengeti schreef:
04-10-2020 09:42
Holland's Next Topmodel?
;-D

Te
Veel
Proesten
Happy New Topic!
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
04-10-2020 09:52
Ik las ook dat mensen die besmet zijn geweest voelen dat ze daarna worden gemeden, ook als ze alweer een tijd beter zijn. Wat het dan weer taboe maakt om ervoor uit te komen.

En ik las in het AD dat een half jaar na een milde besmetting slechts 5% van de patiënten zich weer zo goed voelt als voor de besmetting. Ik weet niet hoe representatief dat onderzoek is, maar ik schrok er wel een beetje van.

Totaal niet representatief, maar dat vermelden de krantenkoppen niet :nooo:

Voor het onderzoek is een online vragenlijst verspreid via coronalongplein.nl. Longfonds heeft intensief contact met de Facebook-groep ‘Corona ervaringen en langdurige klachten’ die inmiddels meer dan 15.000 leden telt. Ook de coronapatiënten die zich hier en in een soortgelijke Vlaamse Facebook-groep hebben verzameld, konden de vragen invullen.

https://www.longfonds.nl/nieuws/longfon ... a%E2%80%9D

Want zeg nou zelf: als je corona hebt gehad zonder noemenswaardige restklachten of niet eens weet dat je het hebt gehad, ga je dan kijken op een site als coronalongplein.nl of je aanmelden bij een Facebook groep voor mensen met langdurige coronaklachten?

Neemt niet weg dat ik het serieus heel vervelend vind voor de mensen die er wel langdurig last van hebben. Maar dat is bij lange na niet 95%...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
04-10-2020 09:58
Happy New Topic!

Aah! (Best logisch. :facepalm: )
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
04-10-2020 09:45
Ik was lang tegen een mondkapjesplicht omdat het voelt als een schending van mijn keuzevrijheid en vooral omdat het rot zit. Maar als de ziekenhuizen uitpuilen en de reguliere zorg valt stil, dan is dat eindeloos veel rotter. Dan zijn er gewoon drastischere maatregelen nodig. En als een mondkapjesplicht helpt op de momenten dat mensen te weinig afstand houden en vooral helpt om mensen thuis te houden, dan moet dat maar even zo.

Overigens eens met wat iemand schreef over testen en thuisblijven bij symptomen: dat lijkt (mij) nogal vanzelfsprekend, maar ik heb inmiddels gemerkt dat sommige mensen denken dat dat niet geldt voor hen. Wel zo fijn als zulke asocialen in elk geval een kapje dragen.
Met het risico dat de iets minder asocialen zonder mondkapje nog thuis zouden blijven bij milde kkachten, maar met mondkapje vinden dat het wel kan.

Die neiging merkte ik van de week bij mezelf en dat advies kreeg ik ook eigenlijk schokkend vaak. En echt niet alleen van asocialen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik was gister in het winkelcentrum met mijn 7 jarige dochter. Ze had nieuwe herfst/winter schoenen en kleding nodig. Dus vandaar dat we in het weekend er waren.

Het was er druk. Bij de winkels was er deurbeleid, maar in het overdekte deel van het winkelcentrum werd vaak geen afstand gehouden. Ook daar mensen zonder mondkapje of mondkapje om hun nek.
Ik was blij dat we snel slaagden en weer naar huis konden.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
04-10-2020 10:00
Totaal niet representatief, maar dat vermelden de krantenkoppen niet :nooo:

Voor het onderzoek is een online vragenlijst verspreid via coronalongplein.nl. Longfonds heeft intensief contact met de Facebook-groep ‘Corona ervaringen en langdurige klachten’ die inmiddels meer dan 15.000 leden telt. Ook de coronapatiënten die zich hier en in een soortgelijke Vlaamse Facebook-groep hebben verzameld, konden de vragen invullen.

https://www.longfonds.nl/nieuws/longfon ... a%E2%80%9D

Want zeg nou zelf: als je corona hebt gehad zonder noemenswaardige restklachten of niet eens weet dat je het hebt gehad, ga je dan kijken op een site als coronalongplein.nl of je aanmelden bij een Facebook groep voor mensen met langdurige coronaklachten?

Neemt niet weg dat ik het serieus heel vervelend vind voor de mensen die er wel langdurig last van hebben. Maar dat is bij lange na niet 95%...
De site van Dokter Media vind ik altijd erg fijn bij dit soort berichten:


https://doktermedia.nl/reviews/alle-ber ... urt-voort/
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Was deze al langsgekomen? Een paar dagen geleden postte iemand een link naar een opname van een telefoongesprek met het Corona-informatienummer waarin gezegd zou worden dat het allemaal niet zo erg zou zijn met Corona. Dat was zeer waarschijnlijk dus nep: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b7618c31/
tvp
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-10-2020 10:09
De site van Dokter Media vind ik altijd erg fijn bij dit soort berichten:


https://doktermedia.nl/reviews/alle-ber ... urt-voort/

Dank je! Die site kende ik nog niet.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
04-10-2020 09:45
Ik was lang tegen een mondkapjesplicht omdat het voelt als een schending van mijn keuzevrijheid en vooral omdat het rot zit. Maar als de ziekenhuizen uitpuilen en de reguliere zorg valt stil, dan is dat eindeloos veel rotter. Dan zijn er gewoon drastischere maatregelen nodig. En als een mondkapjesplicht helpt op de momenten dat mensen te weinig afstand houden en vooral helpt om mensen thuis te houden, dan moet dat maar even zo.

Overigens eens met wat iemand schreef over testen en thuisblijven bij symptomen: dat lijkt (mij) nogal vanzelfsprekend, maar ik heb inmiddels gemerkt dat sommige mensen denken dat dat niet geldt voor hen. Wel zo fijn als zulke asocialen in elk geval een kapje dragen.
Maar ook mensen zonder symptomen. Iedereen hoest en niest wel eens en dan verspreid je dat virus ook. Mondkapje houdt tenminste de snelheid en afstand tegen. En als je eentje draagt, krijg je minder virus binnen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-10-2020 10:04
Met het risico dat de iets minder asocialen zonder mondkapje nog thuis zouden blijven bij milde kkachten, maar met mondkapje vinden dat het wel kan.

Die neiging merkte ik van de week bij mezelf en dat advies kreeg ik ook eigenlijk schokkend vaak. En echt niet alleen van asocialen.
Ik denk dat die mensen ook zonder mondkapje zouden gaan. Dan ben je niet goed in je hoofd hoor. Nou ja, niet bij een kriebelende neus natuurlijk, dat snap ik ook wel.
Life is short. Eat dessert first.
Ik moet zeggen dat ik gisteren wel schrok van een vrouw op tv die het had gehad. Was gezond, een bezig bijtje en net een racefiets gekocht en wat kan ze nu? Een activiteit van een uur per dag en de rest van de dag rust nemen en series kijken of slapen. En ze was in maart besmet geraakt en moest maar thuis uitzieken volgens de huisarts.

Ik had zoiets van als ik het krijg ben ik er waarschijnlijk snel weer vanaf maar nu maak ik me toch ook wel zorgen dat ik wellicht ook een van de mensen ben die vervolgens dan nog maanden last heeft.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
04-10-2020 10:27
Ik moet zeggen dat ik gisteren wel schrok van een vrouw op tv die het had gehad. Was gezond, een bezig bijtje en net een racefiets gekocht en wat kan ze nu? Een activiteit van een uur per dag en de rest van de dag rust nemen en series kijken of slapen. En ze was in maart besmet geraakt en moest maar thuis uitzieken volgens de huisarts.

Ik had zoiets van als ik het krijg ben ik er waarschijnlijk snel weer vanaf maar nu maak ik me toch ook wel zorgen dat ik wellicht ook een van de mensen ben die vervolgens dan nog maanden last heeft.
Maar in maart was er geen behandeling en wist men nog nergens van. Als het virus gewoon door kan razen in je lichaam, kom je er soms niet zo goed uit. Dat is nu anders, denk ik. Niet dat er niemand met restklachten kampt als je nu ziek wordt, maar toch een stuk minder, lijkt me.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
04-10-2020 10:30
Maar in maart was er geen behandeling en wist men nog nergens van. Als het virus gewoon door kan razen in je lichaam, kom je er soms niet zo goed uit. Dat is nu anders, denk ik. Niet dat er niemand met restklachten kampt als je nu ziek wordt, maar toch een stuk minder, lijkt me.
Ja ze weten nu meer en het is te hopen dat zulke gevallen, van langdurig nog klachten hebben, steeds minder wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven