Coronavirus COVID-19 alle pijlers

We zijn toch allemaal jong geweest?

17-10-2020 22:04 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom.

Citaat van de Griekse filosoof Socrates en is al meer dan 2400 jaar oud (uit 399 v. Chr. om precies te zijn).

Ik plaats het hier omdat vooral de jeugd aan het feesten is geslagen en deze feesten Covid-19 haarden zijn geworden (huisfeesten en horeca)

Nu is het erg kort door de bocht om de tweede golf in de schoenen van de jeugd te schuiven want kijk eens wat er in - sommige - kerken gebeurde.

Maar we zijn toch allemaal jong geweest?
Hoe had je zelf gereageerd op je 16 /17 /18e als je geconfronteerd was met allerlei regels en verboden.

Waren we niet ook met 8 man en een paar flessen sterke drank in een studentenkamer gekropen voor wat gezelligheid?

Reden genoeg om de vraag hier neer te leggen: Had jij je als puber / jong volwassene WEL aan de corona regels gehouden?

TO trapt af:
Mmmmmm ik weet zeker dat ik ook de randen was gaan opzoeken en deel had genomen aan huiskamerfeestjes.

De coronaregels had ik toen ik jong was:

Totaal aantal stemmen: 214

Gegarandeerd overtreden (38%)
Geresepecteerd (56%)
Lastig, ik geef een toelichting in de draad (6%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik had de regels gewoon nageleefd. Het lijden van de jeugd wordt een tikkeltje overdreven. We lijden immers allemaal onder de crisis.
Ik zie toch echt meer ouderen die de regels aan hun laars lappen dan jongeren.
Ik was een brave puber. Denk nu zelfs vaak had toen meer moeten feesten en genieten
Maar ik zou me dus zeker aan de richtlijnen hebben gehouden.
Mijn 16 jarige puber is heel streng en voorzichtig. Ik herken mezelf wel in haar. En nee ze vind niet dat ze het enorm zwaar heeft
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
17-10-2020 22:07
Ik zie toch echt meer ouderen die de regels aan hun laars lappen dan jongeren.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging zelfs niet feesten zonder corona epidemie. Ik mocht naar de stad tot maximaal 12 uur. Dan had ik twee bier op (meer kon ik niet betalen).
Alle reacties Link kopieren
Ik was veel te dol op mijn oma en opa om risico te nemen. Had me zeker aan alle maatregelen gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben redelijk braaf, hoewel ik nog geen mondkapje draag omdat het niet verplicht is. Ik voel me dan weer wel ongemakkelijk als ik erachter kom dat ik de enige ben zonder, zoals gisteren in een winkel. Mijn oudste kind is braver dan ik ooit geweest ben, en mijn jongste zoekt graag de grenzen op.
Alle reacties Link kopieren
Ik was echt van het feesten, maar ik ben ervan overtuigd dat ik de regels gewoon had nageleefd. Ik vind nu ook wel dat hoe ik toen leefde, dat dat luxe was. Kan het nu wel extra waarderen dat we dat konden, maar gelukkig zijn er tegenwoordig smartphones en kun je op die manier contact met elkaar houden.
schatkaart wijzigde dit bericht op 17-10-2020 22:17
2.18% gewijzigd
Ik had op die leeftijd een vastomlijnde vriendengroep. Ik denk dat we iets zouden verzinnen als met elkaar een bubbel vormen. Dus alleen elkaar zien.

Veilig is dat natuurlijk niet want iedereen komt bij zijn ouders, in de supermarkt, je zit op school bij andere kinderen.

Dus ik vermoed dat we zelf denken een aardige poging te doen ons aan de regels te houden maar dat het in feite nergens op slaat. Dit is ook wat ik zie bij mijn nichtje van 17.
Alle reacties Link kopieren
Ik had me zeker aan de regels gehouden.
Als puber heb ik vaak genoeg grenzen opgezocht (net iets later thuiskomen dan mocht, net iets teveel drinken en dronken worden, toch stiekem bij die leuke jongen achterop de scooter terwijl ik wist dat mn vader dat niet goed vond) maar dat zijn relatief onschuldige dingen. Stoer doen hebben velen van ons wel gedaan, maar dat staat los van je gezond verstand gebruiken in echt serieuze situaties.
Ook als puber was ik zeker slim genoeg om de ernst van een situatie als corona in te schatten, en had ik de grenzen niet opgezocht.
Alle reacties Link kopieren
Nee, als ik eerlijk ben denk ik niet dat ik als jongere de regels strak had nageleefd. Wel toen ik nog thuis woonde want toen ging ik sowieso niet veel uit. Bovendien mogen de 18 minners naar verhouding meer dan de 18 plussers. Met de hele dagen school, wel naar sport en vriendinnen kunnen zien had ik het prima uitgehouden.

Maar als student? Met een paar uur per week online les, alles dicht, weinig mogelijkheden? Nee, ik vrees van niet. Ik denk dat ik wel naar huisfeestjes zou zijn gegaan en met groepjes bijeen was gekomen zonder 1,5 meter afstand. Grote raves zou ik vast vermeden hebben maar daar hield ik sowieso niet van. Echter gezellig met elkaar samenkomen in een studentenhuis met vrienden had ik ongetwijfeld wel gedaan.
Ik was zeker geen brave puber of student en ik was dol op feestjes en uitgaan. Stiekem uitgaan deed ik graag.

Geen idee hoe ik er mee om was gegaan. Ik denk dat dat sterk af had gehangen van mijn omgeving en hoe iedereen er in stond, maar ik zou zeker niet voorop hebben gelopen in het volgen van de regels. Dat doe ik nu niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor ‘gerespecteerd’ gekozen. Ik ben geen groot groepsmens en ook geen feestganger. Dus ja, ik was wel gewoon bij mijn beste vriendinnetje gaan ‘hangen’, maar had niet van alles ondernomen om onder de regels uit te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel zo opgevoed dat ik me hier zeker aan gehouden zou hebben. Sowieso maar beperkt "gefeest" en mijn behoefte lag daar toch al niet echt.
Merk het ook aan mijn neef van net 18. Werken, soms naar school, verder thuis. Zeker de eerste golf heb ik hem aangemoedigd iig een stuk te gaan wandelen met de hond. Nee tante IBI zodra ze klaar is dan ga ik weer naar huis, blijf zoveel mogelijk binnen is het advies. Uh ja och ik denk dat ik zo ook gehandeld zou hebben.
Neemt niet weg dat ik er best begrip voor heb hoor dat het flink aanpassen is voor jongere zeker degene die in de omgeving geen echt zieke corona patiënten hebben of dierbare risicogroepen om zich heen.

Dus ja, ik ben uiteraard jong geweest en ja ik zou me aan de regels gehouden hebben. Maar ja ik was saai, belletje drukken ook niet gedaan, de voetbal alleen op eigen schuur geschopt na gevraagd te hebben of dat ok was voor de buren, geen knalvuurwerk in putten gegooid en geen besjes op ramen geschoten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Pubers kunnen recalcitrant zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze geen respect willen tonen voor anderen als het er toe doet. Ik denk dat ik mij zelf wel aan de maatregelen zou houden, ook al heb ik echt van alles uitgevreten tijdens mijn puberteit.

Als binnen een gezin wordt gepraat over belangrijke zaken en er ook af en toe flink gemopperd mag worden hoe rot het is krijg je andere reacties van pubers dan wanneer je alleen maar verbod na verbod oplegt of wanneer je tokkiebep en tokkieben bent en zelf lak hebt aan alle maatregelen.

Ik zie eigenlijk minder jongeren, maar vooral veel dertigers, veertigers en bejaarden tegen die zich niets aantrekken van de afstand of maatregelen. Die laatste groepen lijken te druk met hun eigen belangrijke ik.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk wel, ik was als jongere niet zo rebels en ook niet stiekem.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Gerespecteerd, heel zeker. De kinderen van mijn zus (net meerderjarig) zijn ontzettend voorzichtig en begrijpen heel goed dat dit nodig is nu.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Uit mezelf had ik me er zeker aan gehouden, maar ik stond niet heel sterk in mijn schoenen dus als er sprake was geweest van groepsdruk weet ik niet wat ik had gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik had mij er wel aan gehouden, en als ik dat niet deed zou ik gelijk aangepakt worden door mijn ouders. Die zouden woest worden als ze er achter zouden komen als ik bijv naar illegale feestjes zou gaan.

Ik had echter wel gretig gebruik gemaakt van de periode dat de scholen dicht gingen en je thuis aan je schoolwerk moest. Ws had ik de kantjes er vanaf gelopen want ik haatte huiswerk.
Ik weet bijna zeker dat ik me niet aan de regels had gehouden destijds.

Maar ik zie ook geen heil in de maatregelen zoals ze nu zijn, wat mij betreft komt er meer een splitsing tussen kwetsbare en niet-kwetsbare groepen. Die jongeren ga je niet meekrijgen in de maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had 5 maanden huisarrest gehad met sloten op alle ramen en deuren als ik de regels niet zou volgen.

Ik had ze dus gerespecteerd, al was het maar om aan 5 maanden huisarrest te ontsnappen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lastig inderdaad. Ik heb heel veel gefeest, was echt nooit alleen toen ik op kamers zat (18 tot 24). Denk dat ik moeilijk zonder had gekund. En toen nog ouders van nog geen 50, geen grootouders meer.. Ver van mijn bed show zou het dan zijn.

Ik denk dat ik heus huisfeestjes zou houden. Met een vast kliekje van 10 a 15 ofzo.

*hou me nu volledig aan de regels. Maar vooral omdat ik er zsm vanaf wil zijn, deze depressieve omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Ik was een brave puber dus had me er zeker aan gehouden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook een brave puber, en als student ging ik niet vaak naar feestjes.
(wel weekeinden weg).

Ik zou mij er vast wel aan gehouden hebben.
Maar ik zou het begrip "noodzakelijke treinreis" erg opgerekt hebben.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven