Coronavirus COVID-19 alle pijlers

mondkapje wassen: stomen boven kokend water?

18-10-2020 13:30 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het wassen van mondkapjes nogal een gedoe vind - op de hand want ik draai eigenlijk nooit een was op 60 graden - leek het me handig om ze te stomen. Niet te grote pan, bodempje water, mondkapje om de handvatten haken en het water een tijdje laten koken.

Maar googelend kwam ik er nog niet achter of dat ook werkt. Het lijkt me meer dan heet genoeg, maar hoe lang zou je moeten stomen?
Ik kwam wel ergens tegen dat je mondkapjes zou kunnen fohnen, met de fohn op de hoogste stand en dat zou dan een minuut of 10 moeten. Niet echt praktisch, maar met zo'n pannetje kokend water heb je er geen omkijken naar. Alleen halverwege mondkapje even omdraaien.

Ik vind het superhandig, maar werkt het ook?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Was je je handdoeken ook niet op 60 graden?
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
18-10-2020 13:32
Was je je handdoeken ook niet op 60 graden?
Nee, eigenlijk nooit. Is dat heel erg?

En inmiddels iets beter gegoogeld: de een zegt 'effectiviteit van stomen (of strijken) onvoldoende onderzocht' en ander 'niet effectief genoeg'.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de winkel waar ik ze gekocht heb begrepen dat je ze 10 minuten in gekookt water moet leggen. Dus koken, dan water in een bakje doen, 10 minuten laten liggen en dan droog deppen. Niet wringen!
elmie wijzigde dit bericht op 18-10-2020 13:37
0.50% gewijzigd
tonkje schreef:
18-10-2020 13:33
Nee, eigenlijk nooit. Is dat heel erg?
Ik ook niet hoor. Zie niet in waarom handdoeken heter zouden moeten. Je gebruikt ze toch na het wassen/douchen? Blijven in die zin schoner dan de kleding die je draagt.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi ze gewoon in een pan met water (en wat bicarb) en kook ze een minuut of 5.
Daarna in een zeef even uitlekken en laten drogen aan een droogrekje of hangertje met van die inkepinkjes, zodat ze er niet afvallen.
Op díé fiets!
Wat ik doe is waarschijnlijk niet de beste manier maar ik was ze na gebruik meteen met de hand met een beetje handzeep of wasmiddel. Dan met wat warm/heet water naspoelen en dan leg ik ze op de verwarming. Of ik gooi ze in een emmer met warm water en wat wasmiddel en laat ze daar een tijd in weken en dan uitspoelen en op de verwarming.

Vind het zo'n gedoe om ze in de wasmachine te doen, zou dan in ieder geval zo'n zakje voor je beha's gebruiken, want ik heb niet genoeg was dan om ze iedere keer bij te doen en als ik moet wachten op een volle trommel kom ik kapjes te kort.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe wat wasmiddel in een pannetje, kokend water erop, mondkapjes erin, een beetje roeren met een pollepel en dan laat ik het staan tot ik er weer aan denk: afgieten, onder de koude kraan uitspoelen en te drogen hangen.
Heet strijken en de boel is weer steriel.
Elmie schreef:
18-10-2020 13:37
Ik heb van de winkel waar ik ze gekocht heb begrepen dat je ze 10 minuten in gekookt water moet leggen. Dus koken, dan water in een bakje doen, 10 minuten laten liggen en dan droog deppen. Niet wringen!

Dit doe ik ook, en dan met de was mee op 40°. Met elkaar in een wasnetje.
Ik heb ze in een pannetje kokend water gedaan, 10 minuten koken, en daarna gestreken.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het coronavirus niet eens meerdere dagen in stof overleeft, was ik m'n mondkapjes gewoon op 40 graden met de rest mee.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Heb net een filmpje gekeken op yt, die deed ze in de waterkoker... met water natuurlijk...

Heb er zelf vraagtekens bij maar wou hem toch even delen
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
18-10-2020 13:39
Wat ik doe is waarschijnlijk niet de beste manier maar ik was ze na gebruik meteen met de hand met een beetje handzeep of wasmiddel. Dan met wat warm/heet water naspoelen en dan leg ik ze op de verwarming hang ik ze te drogen.

Zo doe ik het ook.
Ik ga er vanuit dat omdat het eiwitten/RNA zijn, ze door deze behandeling voldoende kapot gaan en/of zijn weggespoeld.
Als ik m'n mondkapjes met kokend water ga wassen dan ben ik bang dat ik er niks van overhoud want al mijn mondkapjes mogen maar op maximaal 60 graden en van eentje, die ik het fijnst vind, weet ik niet eens meer op hoeveel graden die mag. Kokend water is een stuk warmer dan 60 graden.
Ik heb het ook met water van bijna 100 graden geprobeerd maar daar kromp het ding van. Nu toch maar wat meer gekocht zodat ze mee in de wasmachine kunnen. Heb namelijk geen zin om elke keer een half lege wasmachine te laten draaien alleen omdat ik anders geen schoon mondkapje heb.
Alle reacties Link kopieren
Elmie schreef:
18-10-2020 13:37
Ik heb van de winkel waar ik ze gekocht heb begrepen dat je ze 10 minuten in gekookt water moet leggen. Dus koken, dan water in een bakje doen, 10 minuten laten liggen en dan droog deppen. Niet wringen!
Welke winkel was dat?

Ik heb tot nu toe wegwerpmaskers omdat ik denk dat elke keer wassen met de wasmachine meer verspilling is. Omdat ik normaal maar eens in de 2 weken 60 graden was draai.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Een collega zei natmaken en in de magnatron. Of dat werkt... idk.
Gatinmijnsok schreef:
18-10-2020 13:32
Was je je handdoeken ook niet op 60 graden?


Ondergoed en sokken ook niet TO?

Ik zet de waterkoker aan. Doe het gekookte water in een bakje, wacht een paar minuten tot het is afgekoeld. Dan voor 1 minuut het mondkapje erin leggen, uitwringen en laten drogen.
Moon-Alisa schreef:
18-10-2020 13:53
Welke winkel was dat?

Ik heb tot nu toe wegwerpmaskers omdat ik denk dat elke keer wassen met de wasmachine meer verspilling is. Omdat ik normaal maar eens in de 2 weken 60 graden was draai.

Je kan ze toch gewoon in een bakje leggen. Een collega van mij draait om de dag een korte 60 graden was voor 4 mondkapjes. Dit is helemaal niet nodig.
TsumTsum schreef:
18-10-2020 13:52
Als ik m'n mondkapjes met kokend water ga wassen dan ben ik bang dat ik er niks van overhoud want al mijn mondkapjes mogen maar op maximaal 60 graden en van eentje, die ik het fijnst vind, weet ik niet eens meer op hoeveel graden die mag. Kokend water is een stuk warmer dan 60 graden.


Water even een minuut of 15 laten afkoelen...
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 14:33
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
18-10-2020 14:19
Je kan ze toch gewoon in een bakje leggen. Een collega van mij draait om de dag een korte 60 graden was voor 4 mondkapjes. Dit is helemaal niet nodig.
Maar welke kun je dan het best kopen, die niet krimpen? Ik zie veel van dat synthetische materiaal maar dat mag normaal op 30 graden.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
18-10-2020 13:56
Een collega zei natmaken en in de magnatron. Of dat werkt... idk.
Lijkt me levensgevaarlijk. Dat vliegt toch in de fik?!
Moon-Alisa schreef:
18-10-2020 14:23
Maar welke kun je dan het best kopen, die niet krimpen? Ik zie veel van dat synthetische materiaal maar dat mag normaal op 30 graden.
https://www.bol.com/nl/p/safesave-mondk ... 002642400/


Handwas: Kook 500ml water, laat het water afkoelen tot zo’n 30-40 graden. Plaats het masker in het water en laat deze liggen voor ongeveer 1 minuut. Wring het overtollige water uit het kapje en binnen ongeveer 10 minuten kan je weer gebruik maken van je bescherming.



Alleen dat binnen 10 minuten droog wat op hun website staat is mij een raadsel. Maar dat maakt verder niet uit want ik heb een paar van deze.
Renee* schreef:
18-10-2020 14:32
https://www.bol.com/nl/p/safesave-mondk ... 002642400/


Handwas: Kook 500ml water, laat het water afkoelen tot zo’n 30-40 graden. Plaats het masker in het water en laat deze liggen voor ongeveer 1 minuut. Wring het overtollige water uit het kapje en binnen ongeveer 10 minuten kan je weer gebruik maken van je bescherming.



Alleen dat binnen 10 minuten droog wat op hun website staat is mij een raadsel. Maar dat maakt verder niet uit want ik heb een paar van deze.
Een virus (en bacterie overigens ook) wordt niet gedood door deze 1 minuut in 30-40 graden warm water te leggen. No way.
Moon-Alisa schreef:
18-10-2020 14:23
Maar welke kun je dan het best kopen, die niet krimpen? Ik zie veel van dat synthetische materiaal maar dat mag normaal op 30 graden.


En verder zie ik het dragen van een mondkapje meer als een vrijwillige verplichting. Goed, het bedekt de mond en neus maar bij veel zie je openingen aan de zijkant of aan de bovenkant dus het virus kan dan alsnog zijn goddelijke gang gaan.
Dus ik zou niet al te veel kijken naar welke stof op 60 graden goed blijft en niet krimpt of wat dan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven