Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Angstig door corona thuis

17-11-2020 20:40 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis, sinds een paar weken klaar met groepstherapie wat ik een jaar lang heb gevolgd. Heel veel geleerd, waar het vandaan komt, wat ik moet doen en ik kan echt zeggen dat ik veranderd ben in positieve zin, therapie heeft me goed gedaan.
Maar nu, ik moet het even delen met anderen, daarom dit topic....mijn man heeft corona weten we sinds vandaag en ik schiet in angst. Ik pas technieken toe die ik geleerd heb, ik reageer beter dan een jaar geleden maar ik voel angst. Daardoor krijg ik het warm, druk op mn hoofd en word ik bang dat ik zelf ook ziek wordt. Moet 10 dagen in quarantaine met 2 jonge kinderen, ben bang dat man erg ziek wordt, of ik, of mn kinderen. Bang dat ik niet voor mn kinderen kan zorgen. Ik voel me naar, ik focus op mn ademhaling maar die zit hoog omdat ik spanning ervaar.
Ik kan even niet relativeren, angst is te aanwezig. Bah bah bah.

Kan iemand me gerust stellen? Ik houd van feiten en kan google afzoeken naar de corona cijfers en de kans dat ik op mijn leeftijd (38) erg ziek wordt...maar ben bang dat ik mn angst dan alleen maar voed
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet de ggd vragenlijn in jouw regio bellen met de meest dringende vragen die je er over hebt? Dat zou ik doen.
Dan kun je niet te ver gaan met zoeken zoals dat bij het zoeken op internet wel vaak gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
En als je nu accepteert dat je je angst mag voelen? En dat je gedachten en gevoelens er mogen zijn, maar dat ze niet per se ook de waarheid zijn?

Slik je verder medicatie?
Alle reacties Link kopieren
De richtlijnen en wat wij nu moeten doen is me wel duidelijk. Het zit hem bij in de angst voor erg ziek worden, en dat ik (en man) niet voor de kinderen kan zorgen. Of dat we in het ziekenhuis komen.
Angst voor.....de doemscenario's
Alle reacties Link kopieren
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Ik heb de huisarts gebeld, zij weten van mijn angststoornis en konden dus "advies op maat geven". Vond ik heel fijn, want inderdaad, dat "38 zijn en dus kleine kans etc" dat hielp mij ook niet.

Ik heb gemerkt dat het bij de ggd maar net is wie je treft, daarom uiteindelijk de huisarts.

Sterkte, ik begrijp wat je bedoelt, mocht dat een héél klein beetje helpen. Zo werken hoofden met een angststoornis denk ik, en in spannende situaties speelt dat weer (een beetje) op.
Alle reacties Link kopieren
lukt het misschien wat te ontspannen door bodyscan met n begeleidde stem?
Alle reacties Link kopieren
Als je met een heldere blik zoekt zul je waarschijnlijk voornamelijk berichten vinden waaruit naar voren komt dat de kans dat jullie heel erg ziek worden klein is. Maar ik weet hoe het is met een angststoornis, dan blijf je zoeken en zoeken tot je juist berichten hebt gevonden die je angst voeden en die zijn er helaas altijd, en je kunt het op zo'n moment dan ook niet relativeren.

Als je gaat zoeken, beperk je dan tot kale cijfers en ga geen ervaringsverhalen lezen of zoiets dergelijks, ga ook niet alles afspitten op internet. Lees die cijfers en stop daarna met zoeken. Of beter nog, ga zelf helemaal niet zoeken en vraag of iemand die zich niet te snel laat meezuigen om voor je te zoeken en de informatie door te geven. Wees streng voor jezelf en ga iets anders doen. Ik hoop echt voor je dat het je lukt om afleiding te vinden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Als je de therapie nog niet zo lang afgerond hebt, is er dan niet nog iemand van de GGZ die je kunt bellen? Of anders inderdaad de huisarts?
Dit is een uitzonderlijke situatie, voor iedereen, maar zeker met een angststoornis is het extra moeilijk. Je hoeft dit dus ook niet alleen te doen, of van jezelf te verwachten dat je dit alleen kunt. Je mag de angst voelen zoals iemand al zei, en je mag daar ook gewoon weer hulp bij vragen. Dat is helemaal geen schande. Doen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook het rode kruis bellen, zij kunnen je ook helpen, al was het maar om even met je te praten.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Of de Luisterlijn van Omroep Max.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Of als je echt antwoorden wil over Corona, misschien ter geruststelling, het informatienummer over Corona van de Rijksoverheid.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
17-11-2020 21:10
Als je de therapie nog niet zo lang afgerond hebt, is er dan niet nog iemand van de GGZ die je kunt bellen? Of anders inderdaad de huisarts?
Dit is een uitzonderlijke situatie, voor iedereen, maar zeker met een angststoornis is het extra moeilijk. Je hoeft dit dus ook niet alleen te doen, of van jezelf te verwachten dat je dit alleen kunt. Je mag de angst voelen zoals iemand al zei, en je mag daar ook gewoon weer hulp bij vragen. Dat is helemaal geen schande. Doen hoor!
Dit vind ik echt een heel fijn bericht! 😊 Ik denk dat dit het precies is TO
Alle reacties Link kopieren
We zitten in hetzelfde schuitje. Ik heb al jaren een paniekstoornis. Zaterdag gehoord dat man corona heeft. Sindsdien in paniek. Mijn gedachten gaan met me op de loop en ik zie hem en daarna mezelf al in het ziekenhuis liggen of nog erger.

Ik ben ook zo n druif die verhalen gaat lezen op internet. Gaat zoeken hoe lang iemand besmettelijk is, welke dagen tijdens de ziekte iemand het meeste risico loopt om een ernstig verloop te krijgen enz.

Dus ja geen tips, wel herkenning en je bent dus niet alleen.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
17-11-2020 21:21
We zitten in hetzelfde schuitje. Ik heb al jaren een paniekstoornis. Zaterdag gehoord dat man corona heeft. Sindsdien in paniek. Mijn gedachten gaan met me op de loop en ik zie hem en daarna mezelf al in het ziekenhuis liggen of nog erger.

Ik ben ook zo n druif die verhalen gaat lezen op internet. Gaat zoeken hoe lang iemand besmettelijk is, welke dagen tijdens de ziekte iemand het meeste risico loopt om een ernstig verloop te krijgen enz.

Dus ja geen tips, wel herkenning en je bent dus niet alleen.
:hug:
Natuurlijk ben je niet alleen! Er is altijd steun, ook hier hoor!
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt om geruststelling. Maar jij hebt nét veel geleerd over het geruststellen van jezelf. Tenminste, dat neem ik aan. Je bent intensief in therapie geweest voor angsten, dus ongetwijfeld heb je veel geleerd om jezelf gerust te stellen. Daar heb je ons helemaal niet voor nodig.
En probeer onderscheid te maken met je angststoornis. Deze situatie ís ook angstig. Ieder mens zou op zijn minst onrust en/of angst voelen in jouw situatie. Dat hangt nu dus niet echt samen met je angststoornis.
Pas je nieuwe tools toe en geef jezelf een fatsoenlijke kans om het even te laten indalen.
Laat je normale bezorgdheid er gewoon zijn. Ook als je bang bent, kom je hier doorheen. Je mag best bang zijn. Je hoeft niet direct van alles te doen met dat gevoel. En je kunt ondanks angst echt blijven functioneren. Vertrouw op jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Hope for the best, prepare for the worst.
Vanuit je therapie weet je wat je moet doen.
Misschien geeft het je rust als je plannen maakt voor je worst case scenario.
Wie kan voor de kinderen zorgen? Wathebben ze daarvoor nodig enz enz
Alle reacties Link kopieren
Ik las laatst een paar truukjes voor angst/paniekstoornissen. Klinkt raar, maar als je je lichaam kunt afleiden dan kunnen je iig je fysieke symptomen verminderen.
1 van die truuks was een ijsblokje in je mond stoppen, door de kou en de structuur van het ijsblokje is je lichaam afgeleid. Ook ontwikkel je extra speeksel, dat is gunstig, omdat je als in paniek bent juist minder speeksel aanmaakt.
Ik hoop dat dit handigheidje je misschien helpt.
Ik vind het echt bijzonder knap voor al die mensen met een angst/paniekstoornis hoe ze zich door deze tijd worstelen. Alle seinen staan op rood en je probeert eerst een andere oplossing te zoeken dan een hulplijn te bellen, respect. Ik denk dat dit je grootste proef wordt in je leven dus bedenk dat de paniek die je nu voelt niet erg is want ik denk dat je niet de enige bent. Als je als moeder nu Corona krijgt zie je een lange weg van chaos en ellende voor je van een ziek gezin met alle restricties en al, als je dit zo leest dan mag je best wat paniek voelen hoor.

Het is alsof je een cursus tegen vliegangst heb gevolgd en je eerste vlucht zeer turbulent is met onweer en luchtzakken, je denkt dat je niets hebt gehad aan de cursus als je de hele weg hebt gehuild tot je merkt dat je niet de enige bent en het vliegtuig daarna gewoon veilig landt.

En ook dit vliegtuig gaat veilig landen maar je kunt er wel voor zorgen dat je voorzorgmaatregelingen neemt om deze vlucht toch redelijk door te komen. Pak papier en maak een plan wat je deze 10 dagen gaat doen met je kinderen? Welke films gaan jullie kijken, wat wilde je ze altijd al leren, is het tijd voor een homemovie als leuke herinnering voor als de kinderen volwassen zijn, ook leuk omdat zeer zelf aan mee kunnen doen door hun eigen filmpjes te maken? En blijf altijd bedenken dan je niet gek aan het worden bent of dat je dit niet gaat overleven, het wordt misschien een bumpy ride maar als je dit kan, dan heb je ook afscheid genomen van alles wat met angst te maken hebt.

Ik wens jou, en alle angstigen hier, heel veel sterkte
Dit zijn de juiste cijfers:

https://allecijfers.nl/nieuws/statistie ... n-covid19/

Tussen de 35 en 50 jaar is de overlijdenskans aan corona 0,67%.

Kans op opname ziekenhuis is 10%. Dus 90% belandt NIET in het ziekenhuis.

Omdat jij 38 jaar bent, liggen deze risico's voor jou nog lager omdat je dichter tegen de groep van 20-35 jaar zit.

Heb je je vitamine d goed op peil?
En ben je verder gezond? Dus genoeg bewegen en gezond eten, en geen overgewicht?

Dan is de kans helemaal laag dat je wat overkomt.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
17-11-2020 21:10
Als je de therapie nog niet zo lang afgerond hebt, is er dan niet nog iemand van de GGZ die je kunt bellen? Of anders inderdaad de huisarts?
Dit is een uitzonderlijke situatie, voor iedereen, maar zeker met een angststoornis is het extra moeilijk. Je hoeft dit dus ook niet alleen te doen, of van jezelf te verwachten dat je dit alleen kunt. Je mag de angst voelen zoals iemand al zei, en je mag daar ook gewoon weer hulp bij vragen. Dat is helemaal geen schande. Doen hoor!
Mijn therapeut zei bij het afscheid wel dat ik haar altijd mocht contacten als het nodig is. Toen ze dat zei dacht ik "heb ik niet nodig" maar het is vandaag wel door mn hoofd geschoten. Ergens vind ik het jammer, dat ik het nodig heb, want ik kan op eigen benen staan. Ik eindigde de therapie ook heel positief en zo zie ik het nog steeds. Tegelijkertijd weet ik dat de angststoornis nooit helemaal zal verdwijnen. Ik mn therapeut morgen een mail sturen, dat is wel wijs om nu te doen.
Ik zoek niet eens antwoorden, de tip van ggd bellen bijvoorbeeld werkt niet voor mij, want ik weet inmiddels dat daar tegenstrijdige informatie wordt gegeven. Dat stelt mij dan niet gerust. Ik heb continu geroepen geen angst voor corona te hebben, dat kon ik heel rationeel bekijken, relativerend ook. Maar het was nooit zo dichtbij, nu in mn eigen gezin komt het ineens keihard binnen.
En waar ik in mijn angstoornis het meest tegenaan liep altijd, en nog steeds is dat ik geen controle heb over het verloop van corona en dat er met mn kinderen iets gebeurd waar ik geen controle heb.

Door het delen en jullie reacties te lezen voel ik me wat rustiger.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
17-11-2020 21:21
We zitten in hetzelfde schuitje. Ik heb al jaren een paniekstoornis. Zaterdag gehoord dat man corona heeft. Sindsdien in paniek. Mijn gedachten gaan met me op de loop en ik zie hem en daarna mezelf al in het ziekenhuis liggen of nog erger.

Ik ben ook zo n druif die verhalen gaat lezen op internet. Gaat zoeken hoe lang iemand besmettelijk is, welke dagen tijdens de ziekte iemand het meeste risico loopt om een ernstig verloop te krijgen enz.

Dus ja geen tips, wel herkenning en je bent dus niet alleen.
Oh jij handelt op dezelfde manier als ik! Al die dingen heb ik ook al geprobeerd op te zoeken. Werd er niet rustiger van eerlijk gezegd. Het is gebrek aan controle he? Bij jou ook?
Knuffel :there:
Ik weet exact hoe je je voelt.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
17-11-2020 22:12
Ik vind het echt bijzonder knap voor al die mensen met een angst/paniekstoornis hoe ze zich door deze tijd worstelen. Alle seinen staan op rood en je probeert eerst een andere oplossing te zoeken dan een hulplijn te bellen, respect. Ik denk dat dit je grootste proef wordt in je leven dus bedenk dat de paniek die je nu voelt niet erg is want ik denk dat je niet de enige bent. Als je als moeder nu Corona krijgt zie je een lange weg van chaos en ellende voor je van een ziek gezin met alle restricties en al, als je dit zo leest dan mag je best wat paniek voelen hoor.

Het is alsof je een cursus tegen vliegangst heb gevolgd en je eerste vlucht zeer turbulent is met onweer en luchtzakken, je denkt dat je niets hebt gehad aan de cursus als je de hele weg hebt gehuild tot je merkt dat je niet de enige bent en het vliegtuig daarna gewoon veilig landt.

En ook dit vliegtuig gaat veilig landen maar je kunt er wel voor zorgen dat je voorzorgmaatregelingen neemt om deze vlucht toch redelijk door te komen. Pak papier en maak een plan wat je deze 10 dagen gaat doen met je kinderen? Welke films gaan jullie kijken, wat wilde je ze altijd al leren, is het tijd voor een homemovie als leuke herinnering voor als de kinderen volwassen zijn, ook leuk omdat zeer zelf aan mee kunnen doen door hun eigen filmpjes te maken? En blijf altijd bedenken dan je niet gek aan het worden bent of dat je dit niet gaat overleven, het wordt misschien een bumpy ride maar als je dit kan, dan heb je ook afscheid genomen van alles wat met angst te maken hebt.

Ik wens jou, en alle angstigen hier, heel veel sterkte
Deze post vind ik zo mooi! Heel fijn te lezen zo voor het slapen gaan , echt. Dank!
Alle reacties Link kopieren
Ja exact hetzelfde, gebrek aan controle. Ook ik heb therapie gevolgd en ik weet mezelf uiteindelijk wel te kalmeren maar soms overvalt het me ineens.

Lastig he? Hoe gaat het met je man?
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
17-11-2020 22:22
Mijn therapeut zei bij het afscheid wel dat ik haar altijd mocht contacten als het nodig is. Toen ze dat zei dacht ik "heb ik niet nodig" maar het is vandaag wel door mn hoofd geschoten. Ergens vind ik het jammer, dat ik het nodig heb, want ik kan op eigen benen staan. Ik eindigde de therapie ook heel positief en zo zie ik het nog steeds. Tegelijkertijd weet ik dat de angststoornis nooit helemaal zal verdwijnen. Ik mn therapeut morgen een mail sturen, dat is wel wijs om nu te doen.
Ik zoek niet eens antwoorden, de tip van ggd bellen bijvoorbeeld werkt niet voor mij, want ik weet inmiddels dat daar tegenstrijdige informatie wordt gegeven. Dat stelt mij dan niet gerust. Ik heb continu geroepen geen angst voor corona te hebben, dat kon ik heel rationeel bekijken, relativerend ook. Maar het was nooit zo dichtbij, nu in mn eigen gezin komt het ineens keihard binnen.
En waar ik in mijn angstoornis het meest tegenaan liep altijd, en nog steeds is dat ik geen controle heb over het verloop van corona en dat er met mn kinderen iets gebeurd waar ik geen controle heb.

Door het delen en jullie reacties te lezen voel ik me wat rustiger.

Joh het is alsof je net hebt leren fietsen zonder zijwieltjes. Je kan het, je weet dat je het kan. Maar nu wordt je plotsklaps gedwongen de tour de france te fietsen, en dan is het fijn als er mensen om je heen fietsen, die je vast houden, stukjes duwen, moed in praten. Het komt wel goed, en dat zou het ook vast wel komen zonder externe hulp, maar je mag er gewoon gebruik van maken omdat het zo zwaar voor je is.
Het gaat weer voorbij. :rose:
Alle reacties Link kopieren
rozemarijn123 schreef:
17-11-2020 22:12
Dit zijn de juiste cijfers:

https://allecijfers.nl/nieuws/statistie ... n-covid19/

Tussen de 35 en 50 jaar is de overlijdenskans aan corona 0,67%.

Kans op opname ziekenhuis is 10%. Dus 90% belandt NIET in het ziekenhuis.

Omdat jij 38 jaar bent, liggen deze risico's voor jou nog lager omdat je dichter tegen de groep van 20-35 jaar zit.

Heb je je vitamine d goed op peil?
En ben je verder gezond? Dus genoeg bewegen en gezond eten, en geen overgewicht?

Dan is de kans helemaal laag dat je wat overkomt.
Ik hou van feiten. Dank je!
Ik ben gezond, durf het niet hardop te zeggen maar altijd een goede weerstand. Geen overgewicht, Vit D weet ik niet. Gezien deze feiten weet ik, met mijn rationele hoofd dat mijn risico niet heel groot is, maar angst neemt dat over. Daarom vind ik feiten wel fijn te lezen.
Voornamelijk ben ik bang dat ik en man niet voor de kinderen kunnen zorgen omdat we te ziek zijn, of het ziekenhuis in moeten en dat er niemand is die de zorg over kan nemen omdat we in quarantaine zitten en niemand anders bij ons mag komen.
Dat niemand ons wil helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven