Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 34)

20-11-2020 20:21 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 57 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 480.000 mensen positief getest en ruim 8.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33
MajaDB schreef:
20-11-2020 21:25
Nóg beter?

Forum-technisch is dit wel een topjaar, denk ik. Zo me niks verbazen als "CORONAVIRUS COVID-19" de nodige records verbreekt.....
Dat zou mij ook niet verbazen inderdaad.
Maar ik heb het over het leven buiten het forum 😁
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de podcast van Diederik Gommers en Marion Koopmans geluisterd. Nav het ‘pessimistische vooruitzicht’ van Gommers: Pfizer heeft hem later teruggebeld. Het ging niet om 10.000 vaccins in het eerste kwartaal van 2021, maar om 10.000 vaccins in november en december. In 2021 zullen ze al (veel) meer kunnen leveren. Ik vind ze in ieder geval erg positief hierover in deze podcast. Het geeft hoop. Er wordt zelfs gesteld dat we in de eerste maanden van 2021 echt vooruitgang kunnen boeken.

Wel irritant dat de media pessimistische Gommers er op deze manier uit laat springen en dit nu niet naar buiten brengt.
TsumTsum schreef:
20-11-2020 21:17
Vind het nieuwe test plan wel beter. Dat je na 5 dagen hoe dan ook mag testen en bij negatief de quarantaine stopt. De meeste mensen krijgen binnen die tijd wel symptomen. En of de quarantaine nu 10 (of 14 dagen zoals in het begin) duurt er zijn altijd mensen die wellicht daarna pas klachten krijgen maar je moet ergens een grens trekken. Ik denk dat met die 5 dagen regel meer mensen bereid zijn om zich gewoon aan de quarantaine regels te houden want 5 dagen is beter te overzien dan 10.
Ik moet zeggen dat het mij best mee valt. Ik zit nu sinds maandagavond in quarantaine en zoveel lieve mensen hebben aangeboden om boodschappen te halen. Ik moet nog tot volgende week zondag in quarantaine en dan gaat wel de vlag uit :-)
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Mispoes!
Zazamaenade schreef:
20-11-2020 21:15
Derde aflevering van een podcast, Virusfeiten, met Marion Koopmans en Diederik Gommers,'Tocilizumab erin, remdesivir eruit'. De tweede helft van het 34 minuten durende interview gaat over het testbeleid, en de plannen voor de komende maanden.
Volgens Koopmans gaat er volgende week een mobiel laboratorium een wijk in Rotterdam in waar volgens rioolmetingen veel covid is maar weinig getest wordt.
Op die manier proberen ze een vinger te krijgen achter besmettingen die niet opgespoord worden.
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... IDBAF&ep=6
Heel interessant
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
20-11-2020 21:29
Ik heb de podcast van Diederik Gommers en Marion Koopmans geluisterd. Nav het ‘pessimistische vooruitzicht’ van Gommers: Pfizer heeft hem later teruggebeld. Het ging niet om 10.000 vaccins in het eerste kwartaal van 2021, maar om 10.000 vaccins in november en december. In 2021 zullen ze al (veel) meer kunnen leveren. Ik vind ze in ieder geval erg positief hierover in deze podcast. Het geeft hoop. Er wordt zelfs gesteld dat we in de eerste maanden van 2021 echt vooruitgang kunnen boeken.
Ik denk dat als ook de patenten open gaan (las dat van Moderna, had ik niet verwacht), het héél snel kan gaan met opschalen.
MarieSimone schreef:
20-11-2020 21:05
Ik lees je eigenlijk altijd wel graag al snap ik niet altijd even goed aan welke kant je staat :)
Je zegt mijns inziens wel zinnige dingen hoor. Iemand bashen is altijd stom.
Ik heb eigenlijk nooit zo het idee dat er een "kamp" moet zijn.

Als er al een lamp is, dan kamp "samenleving".

Corona heeft de breuklijnen vergroot, verschillen uitvergroot meer mensen tegenover dan naast elkaar gezet. Hoewel de overheid de strijd al vanaf maart voert met de slogan "samen krijgen we corona er onder" is er feitelijk weinig "samen" aan.

We begonnen in maart de crisis met het onderscheid jongeren-ouderen. Toen moesten de kettingrokende babyboomers het ontgelden, en het dorre hout. Ging je op vakantie deze zomer, dan was je een tokkie, stel je kritische vragen, ben je viruswappie of complotdenker, toen waren het de studenten, de jongeren en de illegale feestjes. Arjen Lubach heeft eigenhandig Lange Frans digitaal vermoord, en op dit ogenblik worden de vaccinatie-twijfelaars tot hel en verdoemenis veroordeeld.

De kracht van ons land is onze diveristeit, onze vrijgevochtendheid, onze eigengereidheid en vooral, onze vrijheid. In dit land was het altijd het streven dat iederen kon zijn wie hij/zij wilde zijn. Dat stond al onder druk, en is door corona, alleen maar nog meer onder druk komen te staan.

Voor het bestrijden van een pandemie zijn regels nodig. Structuur. Beperkingen in vrijheid. Dat snap ik. Maar elkaar de maat nemen is niet nodig en werkt eerder averechts. Ga, op anderhalve meter, naast elkaar staan, in plaats van tegenover elkaar.
jazekerenof schreef:
20-11-2020 21:28
Dat zou mij ook niet verbazen inderdaad.
Maar ik heb het over het leven buiten het forum 😁
Er zijn er echt die dit een top-jaar vinden!
Edelhertje schreef:
20-11-2020 21:30
Ik moet zeggen dat het mij best mee valt. Ik zit nu sinds maandagavond in quarantaine en zoveel lieve mensen hebben aangeboden om boodschappen te halen. Ik moet nog tot volgende week zondag in quarantaine en dan gaat wel de vlag uit :-)
Als je een goed netwerk hebt die willen en kunnen helpen dan valt het inderdaad wel mee denk ik. Tenzij ze dan op je werk ofzo een probleem hebben. Dat is dan weer wel lastiger.
Holladiejee
MajaDB schreef:
20-11-2020 21:52
Ik heb eigenlijk nooit zo het idee dat er een "kamp" moet zijn.

Als er al een lamp is, dan kamp "samenleving".

Corona heeft de breuklijnen vergroot, verschillen uitvergroot meer mensen tegenover dan naast elkaar gezet. Hoewel de overheid de strijd al vanaf maart voert met de slogan "samen krijgen we corona er onder" is er feitelijk weinig "samen" aan.

We begonnen in maart de crisis met het onderscheid jongeren-ouderen. Toen moesten de kettingrokende babyboomers het ontgelden, en het dorre hout. Ging je op vakantie deze zomer, dan was je een tokkie, stel je kritische vragen, ben je viruswappie of complotdenker, toen waren het de studenten, de jongeren en de illegale feestjes. Arjen Lubach heeft eigenhandig Lange Frans digitaal vermoord, en op dit ogenblik worden de vaccinatie-twijfelaars tot hel en verdoemenis veroordeeld.

De kracht van ons land is onze diveristeit, onze vrijgevochtendheid, onze eigengereidheid en vooral, onze vrijheid. In dit land was het altijd het streven dat iederen kon zijn wie hij/zij wilde zijn. Dat stond al onder druk, en is door corona, alleen maar nog meer onder druk komen te staan.

Voor het bestrijden van een pandemie zijn regels nodig. Structuur. Beperkingen in vrijheid. Dat snap ik. Maar elkaar de maat nemen is niet nodig en werkt eerder averechts. Ga, op anderhalve meter, naast elkaar staan, in plaats van tegenover elkaar.
Ik moet af en toe je zinnen twee keer lezen ;) maar ik vind echt dat er hele zinnige dingen uit jouw mond komen. Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk! Dat mag ook wel eens gezegd worden vind ik. Dus dank voor je bijdrages hier.
TsumTsum schreef:
20-11-2020 22:09
Als je een goed netwerk hebt die willen en kunnen helpen dan valt het inderdaad wel mee denk ik. Tenzij ze dan op je werk ofzo een probleem hebben. Dat is dan weer wel lastiger.
Ja dat netwerk is wel een dingetje. En dat werk ook :)
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
20-11-2020 21:52
Ik heb eigenlijk nooit zo het idee dat er een "kamp" moet zijn.

Als er al een lamp is, dan kamp "samenleving".

Corona heeft de breuklijnen vergroot, verschillen uitvergroot meer mensen tegenover dan naast elkaar gezet. Hoewel de overheid de strijd al vanaf maart voert met de slogan "samen krijgen we corona er onder" is er feitelijk weinig "samen" aan.

We begonnen in maart de crisis met het onderscheid jongeren-ouderen. Toen moesten de kettingrokende babyboomers het ontgelden, en het dorre hout. Ging je op vakantie deze zomer, dan was je een tokkie, stel je kritische vragen, ben je viruswappie of complotdenker, toen waren het de studenten, de jongeren en de illegale feestjes. Arjen Lubach heeft eigenhandig Lange Frans digitaal vermoord, en op dit ogenblik worden de vaccinatie-twijfelaars tot hel en verdoemenis veroordeeld.

De kracht van ons land is onze diveristeit, onze vrijgevochtendheid, onze eigengereidheid en vooral, onze vrijheid. In dit land was het altijd het streven dat iederen kon zijn wie hij/zij wilde zijn. Dat stond al onder druk, en is door corona, alleen maar nog meer onder druk komen te staan.

Voor het bestrijden van een pandemie zijn regels nodig. Structuur. Beperkingen in vrijheid. Dat snap ik. Maar elkaar de maat nemen is niet nodig en werkt eerder averechts. Ga, op anderhalve meter, naast elkaar staan, in plaats van tegenover elkaar.
Het klinkt prachtig, maar als ik hier iémand anderen de maat zie nemen ben jij het wel.

Practice what you preach.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
20-11-2020 22:09
Als je een goed netwerk hebt die willen en kunnen helpen dan valt het inderdaad wel mee denk ik. Tenzij ze dan op je werk ofzo een probleem hebben. Dat is dan weer wel lastiger.
Hoe je de quarantaine ervaart heeft ook wel te maken met wel/geen kinderen en welke leeftijd die kinderen zijn. Zonder kleuter en 7 jarige die ik begeleid met thuis onderwijs zou ik heerlijk thuis kunnen werken, dat lukt me nu nagenoeg niet overdag. Mijn werkgever vind het geen enkel probleem, ik werk in de avonden wel en rest neem ik verlof op. En wat lastig is is dat ik nu alles alleen moet doen met de kids en thuis, het is ook wel gezellig maar ik ben wel blij als het 's avonds stil is :)
Hier gelukkig ook hulptroepen, wordt ook uit onverwachte hoek aangeboden, dat vind ik wel weer mooi!
newspaper schreef:
20-11-2020 22:30
Hoe je de quarantaine ervaart heeft ook wel te maken met wel/geen kinderen en welke leeftijd die kinderen zijn. Zonder kleuter en 7 jarige die ik begeleid met thuis onderwijs zou ik heerlijk thuis kunnen werken, dat lukt me nu nagenoeg niet overdag. Mijn werkgever vind het geen enkel probleem, ik werk in de avonden wel en rest neem ik verlof op.
Hier gelukkig ook hulptroepen, wordt ook uit onverwachte hoek aangeboden, dat vind ik wel weer mooi!
Ja dat klopt, het is van zoveel factoren afhankelijk. In mijn geval geen probleem maar ik ken ook mensen die o.a. in de thuiszorg werken en dat is dan toch weer lastiger want dan valt bij een aantal cliënten de hulp weg wat niet altijd op te vangen is. En juist nu is het voor die mensen wel fijn om toch nog iets van aanspraak te hebben.
Alle reacties Link kopieren
"RIVM: voorbereiding coronavaccinatie in volle gang
De voorbereidingen voor de uitvoering van de coronavaccinatie zijn in volle gang, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vandaag. De afgelopen maanden zijn 25 miljoen veiligheidsnaalden besteld, meldt het instituut.

Ook zijn er, speciaal voor de vaccins die bij een temperatuur van -70 graden bewaard moeten worden, extra supervriezers gekocht. Verder bestaat de voorbereiding uit het regelen van beveiligde opslaglocaties en bijvoorbeeld transport en distributie. Ook komt er een landelijk registratiesysteem speciaal voor de Covid-19-vaccinatie. Dat is, aldus het RIVM, belangrijk met het oog op het registreren, monitoren en waarschuwen voor eventuele bijwerkingen.

Het RIVM en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport overleggen momenteel met onder meer de Landelijke Huisartsen Vereniging, de GGD, bedrijfsartsen, instellingsartsen en ziekenhuizen over de ‘rollen en verantwoordelijkheden bij het toedienen van de vaccinaties’. Hierbij wordt zo veel mogelijk aangesloten bij hoe het ging bij andere vaccinatieprogramma's, aldus het RIVM.

Het RIVM heeft veel ervaring met de coördinatie en uitvoering van vaccinatieprogramma's, zoals het Rijksvaccinatieprogramma, de griepprik en de pneumokokkenprik. De afgelopen maanden zijn 25 miljoen veiligheidsnaalden besteld.

ANP"

(Liveblog Volkskrant)
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Tvp
Supervriezers, leuke term. Maar ik denk wel dat het alsnog een probleem kan worden dat het vaccin van Pfizer op -70 bewaard moet worden. Hoop het natuurlijk niet maar het blijft wel een dingetje.
Alle reacties Link kopieren
Huh, maar er staat toch juist dat ze voor die vaccins die extra vriezers hebben gekocht? Dat klinkt alsof daar al over is nagedacht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ja, misschien ben ik in dat opzicht weer een beetje een doomdenker. Denk meteen van als ze die maar genoeg hebben en de GGD's ze niet per ongeluk in een normale vriezer bewaren.
Zal vast goedkomen.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
...
Alle reacties Link kopieren
https://www.spiegel.de/wissenschaft/med ... ssion=true

Artikel over stijgend aantal geïnfecteerde Duitse kinderen. Met ook twee verwijzingen naar artikelen dat kinderen juist wel of juist niet besmettelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Donald Trump, de zoon van, nu ook besmet met het coronavirus. Besmetting zou zijn opgelopen op een feestje op de verkiezingsavond ter ere van zijn vaders verkiezing 😁

https://m.huffpost.com/us/entry/us_5fb8 ... Vra40r2iD8
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-11-2020 00:25
Supervriezers, leuke term. Maar ik denk wel dat het alsnog een probleem kan worden dat het vaccin van Pfizer op -70 bewaard moet worden. Hoop het natuurlijk niet maar het blijft wel een dingetje.
Volgens directeur Pfizer Nederland is het vaccin 5 dagen houdbaar in een gewone koelkast. Dus op vaccinatielokatie lijkt een gewone koelkast voldoende te zijn.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
20-11-2020 20:58
Dat snap ik niet?

Kijk, ik snap best dat MajaDB-bashen tot een soort nationale sport verworden is op dit topic. Mensen met afwijkende toon en mening worden in dit topic nou eenmaal bij voorkeur weggezet als debiel, harteloos, achterlijk of hysterisch, maar ik heb liever dat je die laatste zin even uitlegd. Ik snap namelijk veel meer dan jij kan bevatten!
Met je postings wek je anders niet bepaald de indruk als je mij wegzet als alleen maar zeuren, klagen, verzetten etc. Het gaat er niet om om jou te bashen, dit is wat je oproept met jouw manier van posten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven