Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 34)

20-11-2020 20:21 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 57 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 480.000 mensen positief getest en ruim 8.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33
Alle reacties Link kopieren
Een beetje meer relativeren lijkt me beslist geen gek idee.

En nee, dat hoeft helemaal niet tot gevolg te hebben dat 'mensen zich minder aan de maatregelen houden'. Al dat angstige gedoe versterkt de polarisatie en het gechagrijn. Wie knapt daar van op?
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen die hier over de cijfers schrijven kunnen heel goed relativeren. Hebben een normaal leven en werk. Nuet geleid doir angst if corona, maar houden gewoon van cijfers en statistiek. En zijn er daarom zo mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
21-11-2020 10:27
Een beetje meer relativeren lijkt me beslist geen gek idee.

En nee, dat hoeft helemaal niet tot gevolg te hebben dat 'mensen zich minder aan de maatregelen houden'. Al dat angstige gedoe versterkt de polarisatie en het gechagrijn. Wie knapt daar van op?
Niemand. Ik maak me echter wel zorgen over hoe het leven er volgend jaar uitziet. Horeca om zeep grotendeels, middenstand ook, talloze mensen die geen inkomen meer hebben, talloze bedrijven failliet. En mijn grootste vrees is: volgend jaar zal er weer een ander virus zijn, zoals er élk jaar andere virussen zijn. Schieten we dan wéér in de angstmodus en wordt de samenleving dan opnieuw aan maatregelen gebonden, de economie platgelegd, want dan is er opeens wéér een besmettelijk virus?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
AnAppleADay schreef:
21-11-2020 09:47
De meeste mensen willen helemaal geen kerst zonder hun partner vieren.
Het gaat om één dag. De andere dag kunnen ze weer aan hun partner vastgeplakt zitten.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
21-11-2020 10:08
Het is Viva, wat verwacht je anders :)

En zoals hier al wel vaker gezegd: asociaal is zo'n holle term die hier vaak gesmeten wordt, maar die niets betekent. Sociaal zijn in die context is gigantisch overroepen; 95% en wellicht zelfs 99,99% van de populatie is het niet eens waard dat je er als individu ook maar iets rekening mee houdt.

En OT: Kerst voorbereidingen vlotten hier goed. Sterren-diner voor 10, heerlijk.
Dit soort uitspraken vind ik dus echt beneden alle peil en zet je je wat mij betreft volledig buiten welke discussie dan ook. Daar trek jij je niks van aan, dat weet ik, maar het gewoon maar laten gaan, is voor mij onbespreekbaar
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
21-11-2020 10:09
Wie relativeert er dan?

Ik zie op dit ogenblik alleen maar hysterische angst en euforisch cijfer-fetisjisme. Je moet eens van een afstand beschouwen hoe hier elke dag op cijfers gereageerd wordt en hoe die elke dag doorgesproken en uitgekauwd worden. Da's bijna gênant! En als je daar niet aan mee doet, of een ander geluid laat horen bent je wappie, virusontkenner, of, volgense sommige, schofterig.....

Wérd er maar eens gerelateerd..... bedacht iemand zich maar eens dat het leven naast corona gewoon door gaat. Dat het volgend jaar gewoon weer kerst is, en verjaardag van zoon/dochter, en vakantie.

2020 is tot op heden een bijzonder jaar. Sommige misschien een illusie armer,niedereen, stuk voor stuk, een ervaring rijker.

Sommige hebben iemand verloren. Maar dat was in 2019 ook zo en zal in 2021, 20222, en 2023 ook zo zijn. Dit was de eerste pandemie in lange tijd.

Maar niet de laatse.
Je hebt over dat de media meer zou moeten relativeren. Mijn reactie heb je net op gereageerd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-11-2020 09:47
De meeste mensen willen helemaal geen kerst zonder hun partner vieren.
Wij splitsen ons al jaren op, hebben wij de andere dag lekker voor ons samen. Bevalt ons erg goed, overigens geen kinderen in het spel.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-11-2020 10:11
Ik vind mensen nooit zomaar nummers of alleen belangrijk als ze "economische waarde" hebben (wat dat dan ook mag zijn. Maar oude mensen, en zeker zeer oude mensen, overlijden nou eenmaal een keer. Niet leuk voor de familie die een oma of moeder of opa of vader moet missen, maar ook niks nieuws. Niemand heeft het eeuwige leven. En tot nu toe kon het zomaar gebeuren dat een ouder iemand die al verzwakt was, of een niet meer goed werkend afweersysteem had, ergens een griepje oppikte, of een virusje, of een blaasontsteking, of een infectie aan een op zich onschuldig wondje, en dat was dan funest, gewoon omdat het afweersysteem het niet meer aankon. En zo is het ook met Covid: verreweg de meeste mensen die eraan zijn overleden, hadden al talloze andere kwalen, een verzwakt immuunsysteem, en had Covid hen niet de laatste druppel in de emmer gegeven, dan wel een andere op zich onschuldige infectie.

In het verleden accepteerden we gewoon dat het zo was. Nog altijd triest om een geliefde familielid te moeten missen, maar de realiteit was altijd dat dat familielid waarschijnlijk gewoon aan het einde van zijn krachten (en leven) was. Maar nu met Covid lijkt het wel alsof we dat opeens niet meer (willen) accepteren, terwijl het in de meeste gevallen toch gewoon hetzelfde is.
Ik ben het met je eens dat dood bij het leven hoort. Dat is het punt ook niet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dahlia74 schreef:
21-11-2020 10:38
Wij splitsen ons al jaren op, hebben wij de andere dag lekker voor ons samen. Bevalt ons erg goed, overigens geen kinderen in het spel.
Lijkt mij ook 'n stuk relaxter ipv al die schoonfamiliedrama's met de feestdagen waarop ineens iedereen massaal bij elkaar wil kunnen komen op 2 dagen tijd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste ongerustheid gaat erover dat failliete bedrijven opgekocht zullen worden door China die hier dan een grote vinger in de pap krijgt, politiek gesproken. Dat is een point of no return. Er is dan geen vrijheid meer. Je zal hun grote man aanbidden of anders heb je geen leven meer. En een topic als dit zal dan nieteens mogelijk meer zijn.

En ja, de bezitters van die bedrijven zullen dat doen, verkopen aan de meestbiedende; blij dat ze nog iets van hun investering terug krijgen, ook al weten ze dat dit niet goed is voor NL.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
21-11-2020 10:40
Ik ben het met je eens dat dood bij het leven hoort. Dat is het punt ook niet.
Wat is het punt dan wel?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
21-11-2020 09:13
Jij krijgt gewoon veel tegengas omdat je deze topics bij tijd en wijle volkomen domineert en daarbij nogal eens uit de bocht vliegt. Je valt anderen aan, spreekt jezelf tegen en gaat af en toe goed over de schreef met je 'opzouten met die vijftigplussers'-houding van je.

Op dagen dat jij veel post, kom ik hier gewoon niet meer omdat ik er persoonlijk helemaal gestoord van word.

Ik vind het helemaal niet leuk om jou te bashen maar ik heb wel een hekel aan jouw opstelling hier.
Dit.

Dat gejank dat 'we' niet tegen een andere mening kunnen zorgt dat zo iemand niet naar haar eigen aandeel gaat kijken.

Vermoeiend.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
21-11-2020 10:06
Karaktermoord nog wel.
Op een forum.
De meeste mensen kunnen prima hun eigen karakter vermoorden. Hoeven wij niks voor te doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
21-11-2020 10:35
Dit soort uitspraken vind ik dus echt beneden alle peil en zet je je wat mij betreft volledig buiten welke discussie dan ook. Daar trek jij je niks van aan, dat weet ik, maar het gewoon maar laten gaan, is voor mij onbespreekbaar
:applause:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-11-2020 10:57
De meeste mensen kunnen prima hun eigen karakter vermoorden. Hoeven wij niks voor te doen.

En dan maken ze gewoon een nieuw karakter. Easy peasy.
rosanna08 schreef:
21-11-2020 10:35
Dit soort uitspraken vind ik dus echt beneden alle peil en zet je je wat mij betreft volledig buiten welke discussie dan ook. Daar trek jij je niks van aan, dat weet ik, maar het gewoon maar laten gaan, is voor mij onbespreekbaar
Geen probleem hoor; dat maakt gewoon dat je wellicht deel uitmaakt van die 95% :biggrin:

Maar do tell, waarom zou ik jou belangrijk genoeg moeten vinden opdat wat jij "sociaal" vindt, voor mij ook iets zou moeten betekenen?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
21-11-2020 10:25
Nou ja, wie de schoen past trekke hem aan natuurlijk. Kennelijk voel jij je aangesproken. Dat hoeft helemaal niet. Je kan ook gewoon vinden dat de ander ongelijk heeft. Politiek links en rechts zullen ook nooit vinden dat de ander gelijk heeft. De een vindt de ander inhalig en egoistisch en de ander vindt de ene een rupsje nooitgenoeg die aan zijn bezittingen komt knabbelen. Je zal elkaar nooit overtuigen, en dat komt vooral omdat men persoonlijke belangen heeft. Als je "elkaar overtuigen" het grootste goed vindt of "de ander moet altijd vinden dat mijn visie de juiste is" dan word je ongelukkig. Je moet accepteren dat de ander misschien een paar puntjes heeft maar dat jij op je eigen manier wil leven.

Op het moment gaat de opvatting "alles om Corona te vermijden" boven alles, en aangezien dat gepaard gaat met bestuurlijke maatregelen zal een bepaald percentage daarover razend worden; dat kan je niet vermijden.
Ik leg even aan haar uit waarom ze zoveel tegengas krijgt. Maar evenzogoed bedankt voor je bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-11-2020 10:33
Niemand. Ik maak me echter wel zorgen over hoe het leven er volgend jaar uitziet. Horeca om zeep grotendeels, middenstand ook, talloze mensen die geen inkomen meer hebben, talloze bedrijven failliet. En mijn grootste vrees is: volgend jaar zal er weer een ander virus zijn, zoals er élk jaar andere virussen zijn. Schieten we dan wéér in de angstmodus en wordt de samenleving dan opnieuw aan maatregelen gebonden, de economie platgelegd, want dan is er opeens wéér een besmettelijk virus?
We hebben toch, dit jaar uitgezonderd, in de afgelopen jaren niet 1 jaar gehad met een nieuwe virus dus alles ontwrichtte? Ik ben 38 en heb het in de afgelopen 38 jaar niet meegemaakt. Dus het zal vast meevallen met jouw angst dat er volgend jaar weer een ander virus komt. Virussen zijn er altijd, maar deze is wel een buiten categorie blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
21-11-2020 11:15
We hebben toch, dit jaar uitgezonderd, in de afgelopen jaren niet 1 jaar gehad met een nieuwe virus dus alles ontwrichtte? Ik ben 38 en heb het in de afgelopen 38 jaar niet meegemaakt. Dus het zal vast meevallen met jouw angst dat er volgend jaar weer een ander virus komt. Virussen zijn er altijd, maar deze is wel een buiten categorie blijkbaar.
Alleen dat dat bij nader inzien niet zo blijkt te zijn. De mortaliteit is bijvoorbeeld een stuk lager dan bij andere virussen uit het verleden.

En mijn "angst" is dat bij toekomstige virussen, ongeacht hoe ernstig ze zijn, er toch weer "maatregelen" zullen gelden, want tja, zeker is toch maar zeker, zal men dan redeneren. En dat daarom bepaalde maatregelen opeens een blijvend karakter zullen krijgen. Geen fijn vooruitzicht.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
21-11-2020 10:35
Dit soort uitspraken vind ik dus echt beneden alle peil en zet je je wat mij betreft volledig buiten welke discussie dan ook. Daar trek jij je niks van aan, dat weet ik, maar het gewoon maar laten gaan, is voor mij onbespreekbaar
Ik heb deze figuur maar onder de neger gezet maar lees nu zijn/haar uitspraak omdat jij die citeert. En ik moet zeggen: volkomen met je eens. Absurd gewoon.
https://www.ioresearch.nl/actueel/lager ... accinatie/

Bereidheid tot vaccinatie daalt.
Alle reacties Link kopieren
Ah, nu Wappie er nog bij en het feest is weer compleet.
Ddennis schreef:
21-11-2020 11:27
https://www.ioresearch.nl/actueel/lager ... accinatie/

Bereidheid tot vaccinatie daalt.
Ach, kom jij jezelf ook weer even op de borst kloppen?
Griebus67 schreef:
21-11-2020 11:22
Ik heb deze figuur maar onder de neger gezet maar lees nu zijn/haar uitspraak omdat jij die citeert. En ik moet zeggen: volkomen met je eens. Absurd gewoon.
:popcorn:

Confronterend eh, mensen die je niet kan overtuigen met emo-talk of met blaffen. :biggrin:
Griebus67 schreef:
21-11-2020 11:22
Ik heb deze figuur maar onder de neger gezet maar lees nu zijn/haar uitspraak omdat jij die citeert. En ik moet zeggen: volkomen met je eens. Absurd gewoon.
Altijd de beste oplossing. Gewoon net doen alsof andere mening niet bestaan, als deze onwelgevallig zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven