Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ik positief, kind in quarantaine: hoe in de praktijk?

22-11-2020 10:45 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vrijdag weet ik dat ik besmet ben met COVID-19. Geen idee hoe ik eraan kom, want ik heb me aan alle voorschriften gehouden, maar dat terzijde.
Ik heb één kind dat op het VO zit. Wij vormen samen een huishouden. Zij moet nu 10 dagen in quarantaine in afwachting van symptomen. Tot zo ver in theorie helemaal duidelijk.
Maar dan de praktijk. Ik moet in mijn slaapkamer blijven tot ik symptomen vrij ben. Wordt nu verwacht dat ik mijn kind in die dagen niet zie? Het is wel een kind, die kan ik toch niet zomaar even in haar eentje afzonderen?
Gisteren zaten we samen in de huiskamer. Ver van elkaar af. Ik met mondkapje op. Maar dat voelde toch niet goed, omdat de regels wat anders zeggen. Maar mijn moederhart vind geestelijke welzijn van haar kind toch ook wel een puntje van aandacht.
Hoe hebben anderen de praktijk ervaren met een positief geteste en quarantaine van kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Lastig, maar binnen een gezin is deze manier van leven niet vol te houden, lijkt me. Persoonlijke hygiëne wat meer in acht nemen dan normaal, maar ik zou niet weten waarom je twee weken op de slaapkamer zou moeten doorbrengen. De kans is groot dat je niet zieker wordt dan hooguit lichte griepverschijnselen.

Het enige dat ik even niet zou doen is knuffelen/zoenen met je kind en er niet strak naast op de bank gaan zitten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als je je niet kunt afzonderen, dan moet je kind in quarantaine tot 5 dagen nadat jij klachtenvrij bent. Op die 5e dag moet ze zich laten testen.
Ik zou contact opnemen met de school over les op afstand, want dan zit ze zo 3 weken thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik in jouw geval ffp2 maskers in combi met een spatscherm had gekocht en veel desinfectant.
Er vanuitgaande dat het een brugklasser betreft en vragen om thuisonderwijs.
Tja met kinderen is het lastig. Als je je niet kan afzonderen dan is het belangrijk dat je wel 1,5 meter afstand houd van elkaar. En ik zou dan inderdaad ook een mondkapje opzetten. Zou ook nog een raampje ofzo open zetten en de ruimtes waar jij komt zodat het virus niet te lang in de lucht blijft hangen.

En ook eigen bestek, bord en glazen etc zodat op haar dingen geen virus kan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
22-11-2020 10:52
Ik denk dat ik in jouw geval ffp2 maskers in combi met een spatscherm had gekocht en veel desinfectant.
Er vanuitgaande dat het een brugklasser betreft en vragen om thuisonderwijs.
Dit inderdaad, is voor jullie niet te doen anders. Kan me voorstellen dat je een andere oplossing zoekt.

Als je de mogelijkheid hebt beide een ander toilet te gebruiken (als je er 2 in huis hebt) of na elke gebruik goed schoonmaken.
Had eerder een keer gelezen dat je de tandenborstels niet naast elkaar moet bewaren.

Beterschap, hopen dat het meevalt voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Die maskers, daarvan ga ik kijken of je daar als particulier gewoon aan kunt komen.
We hebben nu beiden ons eigen toilet, in de keuken eigen handdoeken, theedoeken etc. Tandenborstels staan altijd al apart, dus dat behoeft geen extra aandacht. Vaat wordt heet gewassen in de afwasmachine dus dat is oké.
De kamers waarin ik verkeer worden goed gelucht.
Op haar school is het thuisonderwijs als het werkt goed geregeld: ze kan iedere dag inloggen via een hangout, want in ieder lokaal hangt een camera die gericht is op het Digibord. Zelf maakt ze zich vooral zorgen om toetsen die ze kan missen, dus daar is ze met haar mentor over in gesprek.

Vind het toch wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die moeilijkheden ziet in volledige afstand tussen mij en kind.
Alle reacties Link kopieren
1.5 meter is voldoende volgens het rivm

Veel ventileren. Hier hebben we dag en nacht de ramen open boven en beneden staat de deur een stukje open de hele dag.

Als het kan apart toilet, elke dag schoonmaken en de contactpunten ontsmetten. Idem voor de badkamer. Hier douchete de besmette zich als laatste. Daarna luchten, dan alles poetsen en ontsmetten.

Was op een warm programma en het volledige programma draaien dus niet het programma verkorten wat je op veel machines kunt. Hetzelfde voor de afwas.

Aparte handdoeken enz.

Misschien kan je kind wel koken?
Voor FFP2 maskers kun je eventueel ook bij de bouwmarkt kijken (laten kijken als het online niet te vinden is). Geen idee of stofmaskers en medische maskers de zelfde FFP2 of 3 filters hebben.
Afstand houden tot je kind is niet te doen. Is er een kans dat je via je kind bent besmet? En dat kind bijvoorbeeld (bijna) zonder symptomen is? Dan zou ik kind ook laten testen. In dit geval zou het "prettiger" zijn als jullie beiden positief zijn.

En zo nee: niet knuffelen, niet vlak naast elkaar zitten, veel luchten, en alles wat je aanraakt daarna goed ontsmetten. Inderdaad een masker op als jullie in dezelfde ruimte zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet te doen is dan kan je ook samen leven. De quarantaineduur is dan alleen langer voor je kind. Zij mag dan uit quarantaine als jouw isolatie stopt (7 dagen na je eerste ziektedag en als je dan nog niet klachtenvrij bent dan komt er elke keer 24 uur bij). Daar moet je dan weer 10 dagen bij doen voor je kind.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
22-11-2020 11:08
1.5 meter is voldoende volgens het rivm
Nee hoor, dat geldt voor als je buiten de deur bent.
Volgens de GGD is isolatie apart van elkaar leven, en niet bij elkaar in dezelfde ruimte zitten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je kind laten testen, de kans dat zij het heeft lijkt mij groot. Misschien heeft zij jou besmet, opgelopen op het VO en heeft ze verder geen symptomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef in de praktijk BCO adviezen en ik kom heel veel mensen tegen die het niet te doen vinden om in isolatie te gaan als ze (jonge) kinderen hebben. Het is verstandiger om in isolatie te gaan, omdat je je kind anders ook wellicht aansteekt.

Maar als het niet te doen is, dan kun je wel samen leven, dan is alleen de quarantaineduur van de kinderen langer.
Stressed is just desserts spelled backwards
FFP2 kun je bestellen via https://hulptroepen.nu/product/ffp2-mon ... -40-stuks/

Ze kosten wel wat, maar ik ben er zelf erg blij mee! En snelle en betrouwbare levering.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
22-11-2020 11:26
Ik zou je kind laten testen, de kans dat zij het heeft lijkt mij groot. Misschien heeft zij jou besmet, opgelopen op het VO en heeft ze verder geen symptomen.
Kan. Maar een negatieve test verandert niks aan de isolatie en quarantaine adviezen.
Soms denken mensen dan onterecht dat ze dan wel naar buiten kunnen, terwijl je 2 dagen later klachten krijgt (en dan ben je al wel 2 dagen besmettelijk geweest voor anderen).
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
22-11-2020 11:30
Kan. Maar een negatieve test verandert niks aan de isolatie en quarantaine adviezen.
Soms denken mensen dan onterecht dat ze dan wel naar buiten kunnen, terwijl je 2 dagen later klachten krijgt (en dan ben je al wel 2 dagen besmettelijk geweest voor anderen).
Nee klopt, maar je kunt dan volgens mij wel gewoon maast elkaar op de bank.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er geloof ik voor kiezen dan maar allemaal ziek te worden. Wij wonen dermate klein dat het een illusie is elkaar niet te besmetten.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 10:50
Lastig, maar binnen een gezin is deze manier van leven niet vol te houden, lijkt me. Persoonlijke hygiëne wat meer in acht nemen dan normaal, maar ik zou niet weten waarom je twee weken op de slaapkamer zou moeten doorbrengen. De kans is groot dat je niet zieker wordt dan hooguit lichte griepverschijnselen.

Het enige dat ik even niet zou doen is knuffelen/zoenen met je kind en er niet strak naast op de bank gaan zitten.
De meeste mensen moeten 7 dagen gerekend vanaf de eerste klachtendag geïsoleerd zitten.

Als je geen onderliggende problemen hebt die invloed hebben op je imuunsysteem. Dan is het 14 dagen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
22-11-2020 11:31
Nee klopt, maar je kunt dan volgens mij wel gewoon maast elkaar op de bank.
Ja qua tijdsduur kun je het maar beter allemaal tegelijk krijgen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
22-11-2020 11:30
Kan. Maar een negatieve test verandert niks aan de isolatie en quarantaine adviezen.
Soms denken mensen dan onterecht dat ze dan wel naar buiten kunnen, terwijl je 2 dagen later klachten krijgt (en dan ben je al wel 2 dagen besmettelijk geweest voor anderen).
Ik zou dus hopen op een positieve test voor kind inderdaad. Ze lijkt er toch al niet echt ziek van en een positieve test scheelt in elk geval quarantaine duur voor kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik 'stoor' me (groot woord :P ) wel een beetje dat mensen nu adviezen geven die niet stroken met de GGD adviezen.

Isolatie = apart leven en apart sanitair gebruiken. Dat is dus niet met maskers in dezelfde ruimte samen zijn.

Is dat niet mogelijk dan leef je samen, maar dan mogen de huisgenoten 10 dagen na de isolatie van de besmette persoon weer naar buiten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ja dat kan ook nog.. Jij uitzieken en kind mee in quarantaine. Als jij klachtenvrij bent na 5 dagen kind testen zodat de quarantaine bij een negatieve test verkort wordt.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-11-2020 11:43
Ja dat kan ook nog.. Jij uitzieken en kind mee in quarantaine. Als jij klachtenvrij bent na 5 dagen kind testen zodat de quarantaine bij een negatieve test verkort wordt.
Dat geldt vanaf 1 december
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Aangezien je samen woont lijkt mij de kans heel groot dat je kind het ook krijgt. Ik zou er bijna vanuit gaan... Denk dat het ook mijn keuze zou zijn geweest om dan gewoon samen te leven als anders maar goed te letten oo hygiene, ventilatie en knuffelen enz... masker zou ik ook doen denk ik...

Beterschap!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven