Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ik positief, kind in quarantaine: hoe in de praktijk?

22-11-2020 10:45 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vrijdag weet ik dat ik besmet ben met COVID-19. Geen idee hoe ik eraan kom, want ik heb me aan alle voorschriften gehouden, maar dat terzijde.
Ik heb één kind dat op het VO zit. Wij vormen samen een huishouden. Zij moet nu 10 dagen in quarantaine in afwachting van symptomen. Tot zo ver in theorie helemaal duidelijk.
Maar dan de praktijk. Ik moet in mijn slaapkamer blijven tot ik symptomen vrij ben. Wordt nu verwacht dat ik mijn kind in die dagen niet zie? Het is wel een kind, die kan ik toch niet zomaar even in haar eentje afzonderen?
Gisteren zaten we samen in de huiskamer. Ver van elkaar af. Ik met mondkapje op. Maar dat voelde toch niet goed, omdat de regels wat anders zeggen. Maar mijn moederhart vind geestelijke welzijn van haar kind toch ook wel een puntje van aandacht.
Hoe hebben anderen de praktijk ervaren met een positief geteste en quarantaine van kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
22-11-2020 11:48
Dat geldt vanaf 1 december
Ah dat wist ik nog niet! Wel heel fijne regeling!
Alle reacties Link kopieren
En de quarantaine van kind verlengen...
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
22-11-2020 11:51
Ah dat wist ik nog niet! Wel heel fijne regeling!
Ja ik zou ook zeggen, dat is de beste oplossing voor nu, maar ik weet niet of het nu 'mag' als testindicatie, bij de GGD afsprakenlijn.
ik zit aan de andere kant van het proces (doorbellen uitslag en bron en contact onderzoek). Je zou het kunnen overleggen?

TO, wanneer begonnen je klachten? Daar moet je 7 dagen bij op tellen. Vrijdag positieve uitslag en je test was eerder en je klachten begonnen dan nog eerder neem ik aan? Als je weinig klachten hebt en je hebt geen medisch onderliggend probleem dan is de isolatieduur en quarantaineduur nog wel te overzien.

Veel beterschap en sterkte! En hopelijk kunnen jullie allebei snel weer naar buiten. :hug:
maleficent wijzigde dit bericht op 22-11-2020 11:57
4.46% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Mijn man en dochter zijn besmet. Mijn zoon en ik niet.
We leven zoveel mogelijk gescheiden en gebruiken aparte toiletten. Ventileren en maken veel extra schoon.
Als we toevallig allemaal beneden zijn gebruiken we maskers en omdat we en suite kamer hebben is dat ideaal.
Dit houden we zo 10 dagen vol. gerekend vanaf het laatste contact.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
22-11-2020 11:30
Kan. Maar een negatieve test verandert niks aan de isolatie en quarantaine adviezen.
Soms denken mensen dan onterecht dat ze dan wel naar buiten kunnen, terwijl je 2 dagen later klachten krijgt (en dan ben je al wel 2 dagen besmettelijk geweest voor anderen).
Een negatieve test niet, maar een positieve test wel, dan heeft ze het nu al opgelopen, dus dan hoeft ze niet nadat TO beter is nog extra dagen in quarantaine.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Andersom gehad.

Kind was degene die positief getest was en die is een week op zijn kamer gebleven.
Ik kwam niet verder dan de deur, om eten te brengen of een praatje te maken. En dan inderdaad de kamer goed luchten.

Na een week mocht kind weer naar buiten en zijn wij nog 3 dagen in quarantaine gebleven.

We hadden gescheiden sanitair en we hebben de vaat van kind een week opgespaard.

Hier in huis is verder niemand ziek geworden. Kind is overigens een grote puber. En heeft zich in die week prima vermaakt met Netflix en online gamen. Bij een brugklasser ligt dat misschien net even anders.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Lelietje-van-Dalen schreef:
22-11-2020 12:08
Andersom gehad.

Kind was degene die positief getest was en die is een week op zijn kamer gebleven.
Ik kwam niet verder dan de deur, om eten te brengen of een praatje te maken. En dan inderdaad de kamer goed luchten.

Na een week mocht kind weer naar buiten en zijn wij nog 3 dagen in quarantaine gebleven.

We hadden gescheiden sanitair en we hebben de vaat van kind een week opgespaard.

Hier in huis is verder niemand ziek geworden. Kind is overigens een grote puber. En heeft zich in die week prima vermaakt met Netflix en online gamen. Bij een brugklasser ligt dat misschien net even anders.
Ik denk dat het andersom ook net iets makkelijker gaat.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
22-11-2020 12:12
Ik denk dat het andersom ook net iets makkelijker gaat.
Dan zit er niets anders op dat kind nog een paar dagen extra in quarantaine gaat. Het is kiezen of delen in deze tijden.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Hier werd mijn man positief getest. Dochter en ik hebben zoveel mogelijk afstand gehouden, maar in de praktijk werkte dat niet altijd.
Man is 14 dagen ziek geweest, toen hij daarna 24 uur klachtenvrij was, begonnen voor dochter en mij de 10 dagen quarantaine te tellen.
Dus wij mogen donderdag weer naar buiten, na 35 dagen dus.

Vanaf 1 december kun je je na 5 dagen laten testen. Is die test negatief, dan mag je naar buiten. Maar tot die tijd gelden dus nog 10 dagen na het laatste het laatste contactmoment met een positief getest persoon. Samen in een woonkamer zitten, ook al is het op anderhalve meter en met bescherming, is geen strikte isolatie.
sjansje wijzigde dit bericht op 22-11-2020 13:35
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
sjansje schreef:
22-11-2020 12:24
Hier werd mijn man positief getest. Dochter en ik hebben zoveel mogelijk afstand gehouden, maar in de praktijk werkte dat niet altijd.
Man is 14 dagen ziek geweest, toen hij daarna 24 uur klachtenvrij was, begonnen voor dochter en mij de 10 dagen quarantaine te tellen.
Dus wij mogen donderdag weer naar buiten, na 34 dagen dus.

Vanaf 1 december kun je je na 5 dagen laten testen. Is die test negatief, dan mag je naar buiten. Maar tot die tijd gelden dus nog 10 dagen na het laatste het laatste contactmoment met een positief getest persoon. Samen in een woonkamer zitten, ook al is het op anderhalve meter en met bescherming, is geen strikte isolatie.
Na 25 dagen dan toch? 14 dagen ziek + 1 dag klachtenvrij + 10 dagen quarantaine?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
22-11-2020 12:33
Na 25 dagen dan toch? 14 dagen ziek + 1 dag klachtenvrij + 10 dagen quarantaine?
Voor de zieke wel. Voor de huisgenoten begint daarna pas de 10 dagen te lopen.

Hier testte ik positief vlak voor de bevalling. Man pas 10 dagen later. Gelukkig waren we snel klachtenvrij, maar de kinderen zaten weken in quarantaine. Dus ook geen school.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 10:50
Lastig, maar binnen een gezin is deze manier van leven niet vol te houden, lijkt me. Persoonlijke hygiëne wat meer in acht nemen dan normaal, maar ik zou niet weten waarom je twee weken op de slaapkamer zou moeten doorbrengen. De kans is groot dat je niet zieker wordt dan hooguit lichte griepverschijnselen.

Het enige dat ik even niet zou doen is knuffelen/zoenen met je kind en er niet strak naast op de bank gaan zitten.
Omdat je besmettelijk bent :idee:
Alle reacties Link kopieren
Het is gebleken dat je besmettelijk bent, twee dagen voordat je daadwerkelijk ziek bent.

Die afstand is mooi en aardig, maar de kans dat je haar al besmet hebt is aanzienlijk. En aangezien de jongeren er over het algemeen minder last van hebben, is de kans dat zij het al gehad heeft zonder het te weten, of nu ziek is zonder het te weten, ook al vrij groot.

En de aerosolen, die voor besmetting zorgen, gaan gewoon hun gangetje in huis, zeker nu het frisser wordt en je niet echt geneigd bent om elke twintig minuten het hele huis te luchten.

Dus ik snap heel goed dat je moederhart je vertelt dat je haar moet beschermen, maar mijn gezonde verstand gaat je nou toch vertellen dat dat heel moeilijk gaat zijn. Dus gooi de paniek de deur uit, want dat heeft weinig zin.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
zot-83 schreef:
22-11-2020 12:39
Voor de zieke wel. Voor de huisgenoten begint daarna pas de 10 dagen te lopen.

Hier testte ik positief vlak voor de bevalling. Man pas 10 dagen later. Gelukkig waren we snel klachtenvrij, maar de kinderen zaten weken in quarantaine. Dus ook geen school.
Nee, de zieke was 14 dagen ziek, plus nog 1 dag klachtenvrij. Die mag dus na 15 dagen weer naar buiten. Dan gaat de quarantaine voor de anderen in en die duurt 10 dagen. Dat maakt in totaal 25 dagen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 8 dagen op mijn dochters slaapkamer gezeten en geslapen. Eten werd boven gebracht. Man werkte thuis en kinderen zaten thuis. Na 10 dagen iedereen weer door met zijn leven. Het is wat het is, niet leuk maar als dit het ergste is in ons leven, teken ik er voor.
Alle reacties Link kopieren
Even een suffe vraag. In het testtopic zeg je dat je test negatief was. Is dat een tikfout, of bedoelde je dat het voor jou negatief uitpakt? Een negatieve test betekent dat je het niet hebt.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
22-11-2020 12:53
Nee, de zieke was 14 dagen ziek, plus nog 1 dag klachtenvrij. Die mag dus na 15 dagen weer naar buiten. Dan gaat de quarantaine voor de anderen in en die duurt 10 dagen. Dat maakt in totaal 25 dagen.

Niet helemaal. Je moet minimaal 1 dag volledig klachtenvrij zijn (wij overigens 3 dagen, maar dat terzijde). Ik ben er heel erg ziek van geweest, ruim twee weken. Maar opknappen en volledig klachtenvrij zijn twee heel verschillende dingen. Volledig klachtenvrij was ik pas na vier weken. En dán moet die ene dag er nog bij. En vanaf de dag dat je klachtenvrij bent gaan die tien dagen nog in.

Als je dus heel veel pech hebt en je huisgenoot is vier weken ziek, en jij wordt op het einde pas ziek, dan zit je dus in totaal met gemak tussen de zes en acht weken thuis. Wat hier thuis dus gebeurde met Man. Die werd pas ziek toen Lon en ik er al anderhalve week op hadden zitten. Dus het overlapte wel, maar hij was dus pas na 6 weken weer aan het werk.

De collega die mij aanstak is nog veel zieker geweest, in totaal 7 weken. Ik hoop maar voor haar man en kinderen dat die in die periode ook ziek zijn geweest, want als dat niet zo is en ze krijgen het nog mogen ze nog eens.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
22-11-2020 13:14
Niet helemaal. Je moet minimaal 1 dag volledig klachtenvrij zijn (wij overigens 3 dagen, maar dat terzijde). Ik ben er heel erg ziek van geweest, ruim twee weken. Maar opknappen en volledig klachtenvrij zijn twee heel verschillende dingen. Volledig klachtenvrij was ik pas na vier weken. En dán moet die ene dag er nog bij. En vanaf de dag dat je klachtenvrij bent gaan die tien dagen nog in.

Als je dus heel veel pech hebt en je huisgenoot is vier weken ziek, en jij wordt op het einde pas ziek, dan zit je dus in totaal met gemak tussen de zes en acht weken thuis. Wat hier thuis dus gebeurde met Man. Die werd pas ziek toen Lon en ik er al anderhalve week op hadden zitten. Dus het overlapte wel, maar hij was dus pas na 6 weken weer aan het werk.

De collega die mij aanstak is nog veel zieker geweest, in totaal 7 weken. Ik hoop maar voor haar man en kinderen dat die in die periode ook ziek zijn geweest, want als dat niet zo is en ze krijgen het nog mogen ze nog eens.
Het gaat in dit geval om iemand die hier letterlijk zegt: man was 14 dagen ziek, moest daarna nog 24 uur binnenblijven, daarna gingen onze 10 dagen quarantaine in, dus in totaal zijn wij 34 dagen binnen geweest. Die rekensom klopt volgens mij niet, tenzij zij na het ingaan van hun quarantaine ook ziek zijn worden, maar dat staat er niet. That's all. Het was geen discussie over hoe lang mensen ziek kunnen zijn.
susan wijzigde dit bericht op 22-11-2020 13:18
3.21% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
22-11-2020 13:14
Niet helemaal. Je moet minimaal 1 dag volledig klachtenvrij zijn (wij overigens 3 dagen, maar dat terzijde). Ik ben er heel erg ziek van geweest, ruim twee weken. Maar opknappen en volledig klachtenvrij zijn twee heel verschillende dingen. Volledig klachtenvrij was ik pas na vier weken. En dán moet die ene dag er nog bij. En vanaf de dag dat je klachtenvrij bent gaan die tien dagen nog in.

Als je dus heel veel pech hebt en je huisgenoot is vier weken ziek, en jij wordt op het einde pas ziek, dan zit je dus in totaal met gemak tussen de zes en acht weken thuis. Wat hier thuis dus gebeurde met Man. Die werd pas ziek toen Lon en ik er al anderhalve week op hadden zitten. Dus het overlapte wel, maar hij was dus pas na 6 weken weer aan het werk.

De collega die mij aanstak is nog veel zieker geweest, in totaal 7 weken. Ik hoop maar voor haar man en kinderen dat die in die periode ook ziek zijn geweest, want als dat niet zo is en ze krijgen het nog mogen ze nog eens.
Dat zou ik dus echt niet doen. Met een beetje pech ben je inderdaad zes weken ziek(ig). Zo lang kun je je huisgenoten niet aan huis kluisteren. Dan zou ik of iets anders verzinnen, zelf uit logeren gaan, of erop vertrouwen dat ze niet ziek zijn als ze na 10 dagen nog geen klachten hebben.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
22-11-2020 13:01
Even een suffe vraag. In het testtopic zeg je dat je test negatief was. Is dat een tikfout, of bedoelde je dat het voor jou negatief uitpakt? Een negatieve test betekent dat je het niet hebt.
Goed dat je het zegt! De uitslag was positief. Besmet dus. Ik ga het gelijk aanpassen in het andere topic!
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
22-11-2020 12:53
Nee, de zieke was 14 dagen ziek, plus nog 1 dag klachtenvrij. Die mag dus na 15 dagen weer naar buiten. Dan gaat de quarantaine voor de anderen in en die duurt 10 dagen. Dat maakt in totaal 25 dagen.
Klopt helemaal! Ik heb het even aangepast.
Alle reacties Link kopieren
sjansje schreef:
22-11-2020 13:34
Klopt helemaal! Ik heb het even aangepast.
Alsnog lijkt het me echt balen, 25 dagen in huis met (kleine?) kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was positief, man en oudste dochter laten testen die helaas negatief

Ik kon me niet isoleren in mijn huis, te klein en man moest gewoon doorwerken (thuiswerken) dus ik moest de kinderen begeleiden bij schoolwerk en eten koken enz

Dus de tien dagen van mijn huisgenoten begonnen nadat ik uit isolatie mocht
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
22-11-2020 12:53
Het is gebleken dat je besmettelijk bent, twee dagen voordat je daadwerkelijk ziek bent.

Die afstand is mooi en aardig, maar de kans dat je haar al besmet hebt is aanzienlijk. En aangezien de jongeren er over het algemeen minder last van hebben, is de kans dat zij het al gehad heeft zonder het te weten, of nu ziek is zonder het te weten, ook al vrij groot.

En de aerosolen, die voor besmetting zorgen, gaan gewoon hun gangetje in huis, zeker nu het frisser wordt en je niet echt geneigd bent om elke twintig minuten het hele huis te luchten.

Dus ik snap heel goed dat je moederhart je vertelt dat je haar moet beschermen, maar mijn gezonde verstand gaat je nou toch vertellen dat dat heel moeilijk gaat zijn. Dus gooi de paniek de deur uit, want dat heeft weinig zin.
Ah, ik heb me niet duidelijk uitgedrukt, denk ik. Ik maak me niet zozeer bezorgd dat ik mijn dochter zou besmetten, want ze is een gezonde meid en ik verwacht geen complicaties. Van paniek is dus al helemaal geen sprake.
Het gaat me om haar welzijn. We zijn een knuffelig gezin, veel kroelen, bij elkaar op de bank hangen, veel kletsen, samen dingen doen. Dat kan nu niet en dat is vervelend voor mij, maar vooral voor haar. Het gaat me dus om het afstand houden in omgang met elkaar. Er is geen vader, broer, zus in huis waar ze het gezinsleven mee voort kan zetten. Ze is nu toch ‘alleen’ de hele dag. En dat valt niet mee.
En ja, er zijn veel erge zaken, daar ben ik mij van bewust. Mijn vraag is dan ook gewoon: hoe gaan anderen met deze situatie om?
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
22-11-2020 13:37
Alsnog lijkt het me echt balen, 25 dagen in huis met (kleine?) kinderen.
Onze dochter is 20, maar heeft een verstandelijke beperking. Dat maakte het afstand houden dus ook lastig.
En ik zal inderdaad blij zijn als het donderdag is :lol:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven