Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ik positief, kind in quarantaine: hoe in de praktijk?

22-11-2020 10:45 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vrijdag weet ik dat ik besmet ben met COVID-19. Geen idee hoe ik eraan kom, want ik heb me aan alle voorschriften gehouden, maar dat terzijde.
Ik heb één kind dat op het VO zit. Wij vormen samen een huishouden. Zij moet nu 10 dagen in quarantaine in afwachting van symptomen. Tot zo ver in theorie helemaal duidelijk.
Maar dan de praktijk. Ik moet in mijn slaapkamer blijven tot ik symptomen vrij ben. Wordt nu verwacht dat ik mijn kind in die dagen niet zie? Het is wel een kind, die kan ik toch niet zomaar even in haar eentje afzonderen?
Gisteren zaten we samen in de huiskamer. Ver van elkaar af. Ik met mondkapje op. Maar dat voelde toch niet goed, omdat de regels wat anders zeggen. Maar mijn moederhart vind geestelijke welzijn van haar kind toch ook wel een puntje van aandacht.
Hoe hebben anderen de praktijk ervaren met een positief geteste en quarantaine van kinderen?
Ceylon schreef:
22-11-2020 13:14
Niet helemaal. Je moet minimaal 1 dag volledig klachtenvrij zijn (wij overigens 3 dagen, maar dat terzijde). Ik ben er heel erg ziek van geweest, ruim twee weken. Maar opknappen en volledig klachtenvrij zijn twee heel verschillende dingen. Volledig klachtenvrij was ik pas na vier weken. En dán moet die ene dag er nog bij. En vanaf de dag dat je klachtenvrij bent gaan die tien dagen nog in.

Als je dus heel veel pech hebt en je huisgenoot is vier weken ziek, en jij wordt op het einde pas ziek, dan zit je dus in totaal met gemak tussen de zes en acht weken thuis. Wat hier thuis dus gebeurde met Man. Die werd pas ziek toen Lon en ik er al anderhalve week op hadden zitten. Dus het overlapte wel, maar hij was dus pas na 6 weken weer aan het werk.

De collega die mij aanstak is nog veel zieker geweest, in totaal 7 weken. Ik hoop maar voor haar man en kinderen dat die in die periode ook ziek zijn geweest, want als dat niet zo is en ze krijgen het nog mogen ze nog eens.
Maar het feit dat iemand zes weken ziek is zegt niet dat iemand ook zes weken besmettelijk zijn. Sommige mensen zijn maanden ziek maar niet maanden besmettelijk.
Alle reacties Link kopieren
Edelhertje schreef:
22-11-2020 14:09
Maar het feit dat iemand zes weken ziek is zegt niet dat iemand ook zes weken besmettelijk zijn. Sommige mensen zijn maanden ziek maar niet maanden besmettelijk.
Precies, je kunt nog lang last houden van restklachten maar dan is de besmettelijkheid echt al lang weg. Daarbij heeft testen geen zin om te kijken of je negatief test want de test pikt ook dood materiaal op. En dat dode virus kan nog lang in je lichaam zitten.

Op de site van het rivm staat wat zij verstaan onder klachtenvrij.
Alle reacties Link kopieren
Edelhertje schreef:
22-11-2020 14:09
Maar het feit dat iemand zes weken ziek is zegt niet dat iemand ook zes weken besmettelijk zijn. Sommige mensen zijn maanden ziek maar niet maanden besmettelijk.
Ik ben 2 weken echt heel erg ziek geweest, daarna een week gehad met lichte klachten (hoesten, hoofdpijn) en nu alleen nog de restklachten (een prutconditie en lichte hoofdpijn). Ik ga er niet vanuit dat ik na die derde week nog besmettelijk was.

Maar het hele probleem met corona: ze weten nog zo verhipte weinig.

En TO, ik snap dat het jou vooral gaat om het lichamelijk contact. Maar de aerosolen verspreiden zich ook tot meer dan die anderhalve meter. Ik heb het opgelopen door een meeting bij te wonen van ongeveer 10 minuten, met mondkapjes en afstand, maar wel met een leidinggevende die de hele dag in die ruimte was (om die meeting steeds met maximaal 6 mensen te kunnen doen). Die was toen nog niet ziek, maar achteraf dus wel al besmettelijk. Van ons team van 50 zijn er ongeveer 40 ziek geweest.

En ik kan je garanderen dat ik niet knuffel met leidinggevenden ;-D

Dus ik denk dat nu nog afstand houden weinig zoden aan de dijk zet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
22-11-2020 11:48
Dat geldt vanaf 1 december
Want op 1 december verandert er plotsklaps iets als bij toverslag? Balen dan als je op 30 november de sjaak bent, moet je alsnog de oude regels volgen, want tja, geldt pas per 1 december...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 16:09
Want op 1 december verandert er plotsklaps iets als bij toverslag? Balen dan als je op 30 november de sjaak bent, moet je alsnog de oude regels volgen, want tja, geldt pas per 1 december...
Ik heb het niet bedacht hoor
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
22-11-2020 18:14
Ik heb het niet bedacht hoor
Snap ik, maar logisch is het niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Maleficent schreef:
22-11-2020 11:48
Dat geldt vanaf 1 december
I know maar misschien is het tegen die tijd wel 1 december.
Ceylon schreef:
22-11-2020 14:59
Ik ben 2 weken echt heel erg ziek geweest, daarna een week gehad met lichte klachten (hoesten, hoofdpijn) en nu alleen nog de restklachten (een prutconditie en lichte hoofdpijn). Ik ga er niet vanuit dat ik na die derde week nog besmettelijk was.

Maar het hele probleem met corona: ze weten nog zo verhipte weinig.

En TO, ik snap dat het jou vooral gaat om het lichamelijk contact. Maar de aerosolen verspreiden zich ook tot meer dan die anderhalve meter. Ik heb het opgelopen door een meeting bij te wonen van ongeveer 10 minuten, met mondkapjes en afstand, maar wel met een leidinggevende die de hele dag in die ruimte was (om die meeting steeds met maximaal 6 mensen te kunnen doen). Die was toen nog niet ziek, maar achteraf dus wel al besmettelijk. Van ons team van 50 zijn er ongeveer 40 ziek geweest.

En ik kan je garanderen dat ik niet knuffel met leidinggevenden ;-D

Dus ik denk dat nu nog afstand houden weinig zoden aan de dijk zet.

:O

Over superspreaden gesproken...
Eigenlijk is dit dus een duidelijk voorbeeld van het belang van ventilatie. Mondkapjes en afstand hebben hier duidelijk niets kunnen voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 18:47
Snap ik, maar logisch is het niet.
Volgens mij is het idee dat er vanaf die datum voldoende testcapaciteit beschikbaar is om ook mensen zonder klachten te testen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kind van 3. Mijn vrouw werd positief getest, daarna ik ook. Wij hebben ons niet van elkaar afgezonderd, dat is niet te doen.
Maar omdat kinderen van 3 niet getest worden is er van hem dus geen positief. Waardoor hij nadat wij beide 24u klachten vrij zijn alsnog 10 dagen in quarantaine moet... DAT is echt verschrikkelijk.
En onze klachten houden aan, dus dat duurt nog wel even...
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
22-11-2020 11:22
Als het niet te doen is dan kan je ook samen leven. De quarantaineduur is dan alleen langer voor je kind. Zij mag dan uit quarantaine als jouw isolatie stopt (7 dagen na je eerste ziektedag en als je dan nog niet klachtenvrij bent dan komt er elke keer 24 uur bij). Daar moet je dan weer 10 dagen bij doen voor je kind.

Wat zeg je?
Toetie2020 schreef:
22-11-2020 13:57
Ah, ik heb me niet duidelijk uitgedrukt, denk ik. Ik maak me niet zozeer bezorgd dat ik mijn dochter zou besmetten, want ze is een gezonde meid en ik verwacht geen complicaties. Van paniek is dus al helemaal geen sprake.
Het gaat me om haar welzijn. We zijn een knuffelig gezin, veel kroelen, bij elkaar op de bank hangen, veel kletsen, samen dingen doen. Dat kan nu niet en dat is vervelend voor mij, maar vooral voor haar. Het gaat me dus om het afstand houden in omgang met elkaar. Er is geen vader, broer, zus in huis waar ze het gezinsleven mee voort kan zetten. Ze is nu toch ‘alleen’ de hele dag. En dat valt niet mee.
En ja, er zijn veel erge zaken, daar ben ik mij van bewust. Mijn vraag is dan ook gewoon: hoe gaan anderen met deze situatie om?
Heel eerlijk? Ik zou het niet te doen vinden. Als je je geen zorgen maakt, is samen besmet zijn dan geen optie?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
22-11-2020 21:05
Wat zeg je?
Dat het kind 10 dagen na de isolatie uit quarantaine mag. (het staat er wat krom indd)

Je hebt 2 opties, of je gaat in isolatie en dan is de quarantaine 10 dagen na het laatste contactmoment.
Of je doet dat niet en dan mag het kind in het meest positieve scenario na 17 dagen uit quarantaine (er vanuit gaande dat TO beter is).
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
22-11-2020 21:19
Dat het kind 10 dagen na de isolatie uit quarantaine mag. (het staat er wat krom indd)

Je hebt 2 opties, of je gaat in isolatie en dan is de quarantaine 10 dagen na het laatste contactmoment.
Of je doet dat niet en dan mag het kind in het meest positieve scenario na 17 dagen uit quarantaine (er vanuit gaande dat TO beter is).

Maar dat schrijf je niet. En als je het storend vindt dat mensen verkeerde adviezen geven (waar ik het mee eens ben) is het wel handig om het zelf goed op te schrijven, anders geeft het nog meer verwarring :) .
Alle reacties Link kopieren
lulletjerozenwater schreef:
22-11-2020 21:03
Wij hebben een kind van 3. Mijn vrouw werd positief getest, daarna ik ook. Wij hebben ons niet van elkaar afgezonderd, dat is niet te doen.
Maar omdat kinderen van 3 niet getest worden is er van hem dus geen positief. Waardoor hij nadat wij beide 24u klachten vrij zijn alsnog 10 dagen in quarantaine moet... DAT is echt verschrikkelijk.
En onze klachten houden aan, dus dat duurt nog wel even...
Terwijl er ook al lange tijd gezegd wordt dat die kleintjes het virus nagenoeg niet door verspreiden.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
22-11-2020 21:26
Maar dat schrijf je niet. En als je het storend vindt dat mensen verkeerde adviezen geven (waar ik het mee eens ben) is het wel handig om het zelf goed op te schrijven, anders geeft het nog meer verwarring :) .
Dat schreef ik wel, als je het hele bericht leest en niet alleen wat je dik had gemaakt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maar ben het met je eens dat die zin niet klopt :P
gelukkig kan ik het mondeling beter uitleggen dan op schrift haha.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
22-11-2020 11:22
Als het niet te doen is dan kan je ook samen leven. De quarantaineduur is dan alleen langer voor je kind. Zij mag dan uit quarantaine als jouw isolatie stopt (7 dagen na je eerste ziektedag en als je dan nog niet klachtenvrij bent dan komt er elke keer 24 uur bij). Daar moet je dan weer 10 dagen bij doen voor je kind.
Dit hebben wij in oktober gehad. Kinderen zijn 22 dagen binnen geweest omdat eerst man positief testte en ik 5 dagen later. Onze kinderen zijn 1,3 en 5 dus isolatie was geen optie.
Alle reacties Link kopieren
lulletjerozenwater schreef:
22-11-2020 21:03
Wij hebben een kind van 3. Mijn vrouw werd positief getest, daarna ik ook. Wij hebben ons niet van elkaar afgezonderd, dat is niet te doen.
Maar omdat kinderen van 3 niet getest worden is er van hem dus geen positief. Waardoor hij nadat wij beide 24u klachten vrij zijn alsnog 10 dagen in quarantaine moet... DAT is echt verschrikkelijk.
En onze klachten houden aan, dus dat duurt nog wel even...
In oktober werd me gezegd dat onze kinderen bij klachten wel getest konden worden. Ik vind het ook wel krom ja, dat kinderen eigenlijk geen rol spelen maar toch in quarantaine moeten wat gewoon ook heel traumatisch is voor kinderen (voor ouders ook trouwens ;)
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
23-11-2020 08:32
Dit hebben wij in oktober gehad. Kinderen zijn 22 dagen binnen geweest omdat eerst man positief testte en ik 5 dagen later. Onze kinderen zijn 1,3 en 5 dus isolatie was geen optie.
Ondanks dat ik snap dat regels er moeten zijn vind ik dit toch eigenlijk niet te doen. Kinderen missen 3 weken school, en die kleintjes zo lang binnen houden voelt voor mij toch ook als buiten proportioneel. Juist omdat er continu gezegd wordt dat jonge kinderen het niet verspreiden.
Vanaf tieners is het een ander verhaal, maar die kleine kinderen kunnen het wel krijgen maar dragen het niet over.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
23-11-2020 09:55
Ondanks dat ik snap dat regels er moeten zijn vind ik dit toch eigenlijk niet te doen. Kinderen missen 3 weken school, en die kleintjes zo lang binnen houden voelt voor mij toch ook als buiten proportioneel. Juist omdat er continu gezegd wordt dat jonge kinderen het niet verspreiden.
Vanaf tieners is het een ander verhaal, maar die kleine kinderen kunnen het wel krijgen maar dragen het niet over.
Wij hebben ons aan de richtlijnen gehouden maar het was echt een hele nare periode.
Wij hadden 1 positief geteste in de familie en ook ik vond isolatie binnen het huis geen optie. De niet-zieken (ook paar keer negatief getest in die periode) waren er dus langer mee bezig dan de zieke zelf. Het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
23-11-2020 10:27
Wij hebben ons aan de richtlijnen gehouden maar het was echt een hele nare periode.
Ja kan ik me heel goed voorstellen! Fijn dat het voorbij is voor jullie.
Ik zit nu in quarantaine met 2 jonge kinderen, man al een week in isolatie. Ik zorg dus al een week eigenlijk voor 3 kinderen :P
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
23-11-2020 09:55
Ondanks dat ik snap dat regels er moeten zijn vind ik dit toch eigenlijk niet te doen. Kinderen missen 3 weken school, en die kleintjes zo lang binnen houden voelt voor mij toch ook als buiten proportioneel. Juist omdat er continu gezegd wordt dat jonge kinderen het niet verspreiden.
Vanaf tieners is het een ander verhaal, maar die kleine kinderen kunnen het wel krijgen maar dragen het niet over.
Hun rol bij de verspreiding is kleiner, maar niet nul. Ieder kind met een snotneus thuis laten blijven, is buitenproportioneel omdat de kans heel erg groot is dat die snotneus door iets anders dan COVID komt. Kinderen zijn ook zonder COVID om de haverklap verkouden. Maar bij een kind dat leeft in een huishouden met COVID is de kans dat het besmet raakt en het virus verspreidt een stuk groter dan bij een willekeurig kind. Dan houd je ze dus wel binnen.
dannas schreef:
22-11-2020 11:34
Ik zou er geloof ik voor kiezen dan maar allemaal ziek te worden. Wij wonen dermate klein dat het een illusie is elkaar niet te besmetten.
Dit. Ik zou het kind direct besmetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven