Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondkapjes plicht eisen mondkapje

27-11-2020 14:23 129 berichten
Even een vraagje. Zometeen is er een mondkapjes molochs. Waaraan moet het voldoen? Is zn scherm voor je gezicht ook voldoende of een sjaal ( hardloopsjaal) of moet het echt iets met elastiek zijn wat lijkt op een mondkapje.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... 1-december

Eerste hit op google....
Google is toch veel makkelijker dan een topic openen Nicco88? Of wil je eigenlijk stieken weer een discussie voeren gezien je al angstige posts over corona?
mondkapjes molochs :@@:
Alle reacties Link kopieren
Waarom koop je niet gewoon een pak wegwerp of een paar stoffen mondkapjes, die kun je ook zelf maken eventueel. Dan zit je altijd goed. Ik zou niet gaan experimenteren met sjaals en dergelijke. Je twijfelt zelf al of het wel mag dus dikke kans dat je dan binnenkort een keer wordt aangesproken door een winkelmedewerker, agent of iemand anders die ook denkt dat het niet mag. En of het dan terecht is of niet, ik zou geen zin hebben in zo’n discussie.
Uit de link hierboven:

Een mondkapje moet de neus en mond volledig bedekken en het moet ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan. Medische mondneusmaskers zijn bedoeld voor de zorg; mondkapjes zijn geschikt voor gebruik in winkels, op school, in het OV en bij de kapper. Gebruik daarom bij voorkeur mondkapjes die te koop zijn bij de drogist of de supermarkt. Een spatscherm (faceshield) bedekt de neus en mond niet volledig, en mag daarom niet worden gebruikt als alternatief voor een mondkapje. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een sjaal of bandana.


Dus die (hardloop)sjaal mag niet.
anoniem_400810 wijzigde dit bericht op 27-11-2020 15:25
4.08% gewijzigd
Bij de Lidl heb je een hele goede aanbieding voor wegwerp kapjes mocht je geen stoffen hebben of willen.

Vraag me wel af of ze gaan optreden tegen verkeerde kapjes die eigenlijk voor een heel ander doel bedoeld zijn. Zoals deze:
Afbeelding

Zag er gisteren een aantal mee lopen en het is natuurlijk een mondkapje maar eigenlijk niet die bedoeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ook weer grappig uit die link: het moet ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan

Ik moet het eerste niet medische mondkapje nog tegenkomen dat claimt om het virus tegen te gaan. Op letterlijk elk niet medisch mondkapje dat verkocht wordt, staat dat het niet beschermt tegen virussen.

Gelukkig is de overheid weer heerlijk duidelijk.
TsumTsum schreef:
27-11-2020 14:54

Vraag me wel af of ze gaan optreden tegen verkeerde kapjes die eigenlijk voor een heel ander doel bedoeld zijn. Zoals deze:
Afbeelding

Zag er gisteren een aantal mee lopen en het is natuurlijk een mondkapje maar eigenlijk niet die bedoeld wordt.

Die is dus niet goed genoeg vanaf 1 december. En ja dan loop je kans op €95 boete.

Een spatscherm (faceshield) bedekt de neus en mond niet volledig, en mag daarom niet worden gebruikt als alternatief voor een mondkapje. Wie de regel niet naleeft, riskeert een boete van 95 euro.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... 1-december
Alle reacties Link kopieren
TinyTiny schreef:
27-11-2020 14:54
Ook weer grappig uit die link: het moet ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan

Ik moet het eerste niet medische mondkapje nog tegenkomen dat claimt om het virus tegen te gaan. Op letterlijk elk niet medisch mondkapje dat verkocht wordt, staat dat het niet beschermt tegen virussen.

Gelukkig is de overheid weer heerlijk duidelijk.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/mondkapjes

Natuurlijk claimen niet medische mondkapjesfabrikanten niet dat ze beschermen tegen verspreiding van het virus. Dat is namelijk, misschien niet in Nederland, een claim die ze niet hard kunnen maken omdat ten eerste ze beperkt bescherming bieden, ten tweede ze goed gebruikt moeten worden en als ze dat wel zouden claimen dan zouden er rechtszaken tegen ze aangespannen worden als er wel iemand het virus krijgt.

Wat de overheid met de duidelijkheid en de claims op die mondkapjes te maken heeft begrijp ik niet zo goed.


Overigens werken ze wel, maar beperkt. Dat wil dus zeggen dat als jij het virus hebt en in plaats van dat je alle virusdeeltjes de lucht in blaast, blaas je er een stuk minder uit. Dat kan het verschil in een besmetting betekenen. Het gaat om het aantal virusdeeltjes dat je binnenkrijgt, er is een drempel waarboven je besmet raakt. En de andere kant op werkt dat dus ook zo, je ademt dan minder virusdeeltjes in. Bij elkaar genomen houdt dat dan in dat de kans dat je besmet raakt kleiner wordt.

Niemand heeft ook ooit gezegd dat als je een mondkapje draagt je 0% kans hebt om het virus op te lopen. En het is in combinatie met alle andere maatregelen een pakket dat zorgt voor een verminderde verspreiding van het virus.
Alle reacties Link kopieren
TO nog even de vraag, welke van deze betekenissen bedoel je?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Moloch

Het is overigens moloch zonder s.
PoezzinBoots schreef:
27-11-2020 14:56
Die is dus niet goed genoeg vanaf 1 december. En ja dan loop je kans op €95 boete.

Een spatscherm (faceshield) bedekt de neus en mond niet volledig, en mag daarom niet worden gebruikt als alternatief voor een mondkapje. Wie de regel niet naleeft, riskeert een boete van 95 euro.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... 1-december
Ja weet ik maar ik zag er gisteren best een aantal mensen mee lopen en toen dacht ik wel, gaat de handhaving die straks aanspreken en wat voor discussies gaan er dan ontstaan?
TinyTiny schreef:
27-11-2020 14:54
Ook weer grappig uit die link: het moet ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan

Ik moet het eerste niet medische mondkapje nog tegenkomen dat claimt om het virus tegen te gaan. Op letterlijk elk niet medisch mondkapje dat verkocht wordt, staat dat het niet beschermt tegen virussen.

Gelukkig is de overheid weer heerlijk duidelijk.
Ja dit dus, dat had ik dus gelezen. Maar zn mondkapje heeft geen keurmerk.
TinyTiny schreef:
27-11-2020 14:54
Ook weer grappig uit die link: het moet ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan

Ik moet het eerste niet medische mondkapje nog tegenkomen dat claimt om het virus tegen te gaan. Op letterlijk elk niet medisch mondkapje dat verkocht wordt, staat dat het niet beschermt tegen virussen.

Gelukkig is de overheid weer heerlijk duidelijk.
Precies, de enige mondkapjes die echt beschermen zijn medische mondkapjes. Kortom, iedereen kan straks op de bon geslingerd worden. En dat lijkt me gezien de crisis dat er aan zit te komen vanwege de corona ook de enige echte reden van de invoering van het mondkapjesplicht. Beschermen deed het in maart niet en doet het nu ook niet.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
27-11-2020 15:12
Ja weet ik maar ik zag er gisteren best een aantal mensen mee lopen en toen dacht ik wel, gaat de handhaving die straks aanspreken en wat voor discussies gaan er dan ontstaan?
Goed gebruik van een faceshield ( en er zijn ook nog andere dan deze) zullen niet minder doeltreffend zijn dan een stoffen mondkapje zonder papier erin en diverse keren gebruikt en in jaszak bewaard.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Nicco88 schreef:
27-11-2020 15:13
Ja dit dus, dat had ik dus gelezen. Maar zn mondkapje heeft geen keurmerk.
Geen van de niet medische mondkapjes heeft een keurmerk. Laatst was er iemand bij kassa die wel bezig was om een keurmerk te krijgen voor niet medische kapjes. Was in die aflevering waar mondkapjes werden getest.
simbalabimba schreef:
27-11-2020 15:17
Goed gebruik van een faceshield ( en er zijn ook nog andere dan deze) zullen niet minder doeltreffend zijn dan een stoffen mondkapje zonder papier erin en diverse keren gebruikt en in jaszak bewaard.
Daar gaat het mij ook niet om. Vroeg me alleen af hoe ze de handhaving gaan doen bij 'verkeerde' mondkapjes omdat mensen dan wel een mondkapje dragen maar niet de juiste.
TsumTsum schreef:
27-11-2020 15:18
Geen van de niet medische mondkapjes heeft een keurmerk. Laatst was er iemand bij kassa die wel bezig was om een keurmerk te krijgen voor niet medische kapjes. Was in die aflevering waar mondkapjes werden getest.
Oké ligt het nou een mij of is het onduidelijk?
Dus stoffen mondkapjes mogen wel, maar een doek afsluitbaar over je mond en neus niet?
TsumTsum schreef:
27-11-2020 15:12
Ja weet ik maar ik zag er gisteren best een aantal mensen mee lopen en toen dacht ik wel, gaat de handhaving die straks aanspreken en wat voor discussies gaan er dan ontstaan?

Het mag nu nog. Vanaf 1 december niet en staat er duidelijk in de link van de rijksoverheid dat je dan een boete riskeert.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
27-11-2020 15:15
Precies, de enige mondkapjes die echt beschermen zijn medische mondkapjes. Kortom, iedereen kan straks op de bon geslingerd worden. En dat lijkt me gezien de crisis dat er aan zit te komen vanwege de corona ook de enige echte reden van de invoering van het mondkapjesplicht. Beschermen deed het in maart niet en doet het nu ook niet.
Dat is inderdaad exact mijn punt, iedereen kan straks dus een boete krijgen want geen enkel niet medische mondkapje is daarvoor ontworpen.

Of een mondkapjes dan beperkt misschien wel of niet nog wat helpt, staat dat los van.
tinytiny wijzigde dit bericht op 27-11-2020 15:23
14.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
27-11-2020 15:19
Daar gaat het mij ook niet om. Vroeg me alleen af hoe ze de handhaving gaan doen bij 'verkeerde' mondkapjes omdat mensen dan wel een mondkapje dragen maar niet de juiste.
Snap ik.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Nicco88 schreef:
27-11-2020 15:20
Oké ligt het nou een mij of is het onduidelijk?
Dus stoffen mondkapjes mogen wel, maar een doek afsluitbaar over je mond en neus niet?
Klopt en ja die sjaal of doek werkt waarschijnlijk net zo goed dan een niet medisch mondkapje maar ik denk dat ze het zo bedacht hebben om toch ergens een grens aan te geven. Er zal vast goed over nagedacht zijn.
Nicco88 schreef:
27-11-2020 15:20
Oké ligt het nou een mij of is het onduidelijk?
Dus stoffen mondkapjes mogen wel, maar een doek afsluitbaar over je mond en neus niet?

Wat is er nou niet duidelijk dan?

Je kreeg een link van de rijksoverheid als 1e reactie. Zelfs als je het te lastig vond om die even te lezen heb ik vlak daarna de tekst voor je geplakt en dikgedrukt dat die doek/sjaal niet mag.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
27-11-2020 15:23
Wat is er nou niet duidelijk dan?

Je kreeg een link van de rijksoverheid als 1e reactie. Zelfs als je het te lastig vond om die even te lezen heb ik vlak daarna de tekst voor je geplakt en dikgedrukt dat die doek/sjaal niet mag.
Maar een stoffen mondkapje dus ook niet als je het leest. Die is namelijk niet ontworpen om een virus tegen te gaan. Maar medisch mag je ook weer niet, dat is voor de zorg........
Alle reacties Link kopieren
TinyTiny schreef:
27-11-2020 15:26
Maar een stoffen mondkapje dus ook niet als je het leest. Die is namelijk niet ontworpen om een virus tegen te gaan. Maar medisch mag je ook weer niet, dat is voor de zorg........
Waarvoor dan?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven