Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe lang geen smaak en/of geur?

07-12-2020 21:34 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ben dikke week geleden positief getest op corona. Geur is sinds paar dagen volledig weg. Smaak is minimaal. Ik lees dat dit wel even kan duren... of zelfs blijvend kan zijn. Hier is helaas nog niet veel over bekend.

Iemand die corona heeft gehad met bovenstaande symptomen en inmiddels weer smaak/geur heeft?
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier ook die symptomen. 23 november positief getest. Ik heb ruim een week helemaal niets geroken en daardoor smaakte m'n eten en drinken ook nergens meer naar, zo'n rare gewaarwording. Langzaamaan kwam het terug, begon met de geur van m'n koffiebonen in de ochtend. De zachte wasgel van zoon ruik ik nu nog steeds niet, maar ik ben nog steeds verkouden en heb goede hoop dat het helemaal herstelt. Mijn partner is ook positief getest en heeft ook last van deze symptomen, bij hem duurt 't iets langer. Hij is nu op het punt dat hij af en toe weer een klein vleugje van het één of ander ruikt. Nooit geweten hoe ontzettend vervelend het is geen reuk en smaak meer te hebben, hopelijk komt het bij jou ook snel weer terug! Beterschap!
Varenna schreef:
07-12-2020 21:48
Ja, hier ook die symptomen. 23 november positief getest. Ik heb ruim een week helemaal niets geroken en daardoor smaakte m'n eten en drinken ook nergens meer naar, zo'n rare gewaarwording. Langzaamaan kwam het terug, begon met de geur van m'n koffiebonen in de ochtend. De zachte wasgel van zoon ruik ik nu nog steeds niet, maar ik ben nog steeds verkouden en heb goede hoop dat het helemaal herstelt. Mijn partner is ook positief getest en heeft ook last van deze symptomen, bij hem duurt 't iets langer. Hij is nu op het punt dat hij af en toe weer een klein vleugje van het één of ander ruikt. Nooit geweten hoe ontzettend vervelend het is geen reuk en smaak meer te hebben, hopelijk komt het bij jou ook snel weer terug! Beterschap!
Maar heb jij nooit dat je je geur en smaak een paar dagen volledig kwijt bent bij een gewone verkoudheid dan? Dat heb ik namelijk wel heel vaak. Linksom of rechtsom is het ontzettend akelig.
Alle reacties Link kopieren
Varenna schreef:
07-12-2020 21:48
Ja, hier ook die symptomen. 23 november positief getest. Ik heb ruim een week helemaal niets geroken en daardoor smaakte m'n eten en drinken ook nergens meer naar, zo'n rare gewaarwording. Langzaamaan kwam het terug, begon met de geur van m'n koffiebonen in de ochtend. De zachte wasgel van zoon ruik ik nu nog steeds niet, maar ik ben nog steeds verkouden en heb goede hoop dat het helemaal herstelt. Mijn partner is ook positief getest en heeft ook last van deze symptomen, bij hem duurt 't iets langer. Hij is nu op het punt dat hij af en toe weer een klein vleugje van het één of ander ruikt. Nooit geweten hoe ontzettend vervelend het is geen reuk en smaak meer te hebben, hopelijk komt het bij jou ook snel weer terug! Beterschap!
Dankjewel! Ik hoop het ook...
Inderdaad nooit geweten hoe vervelend het is als je geen geur en smaak hebt.

Als ik het goed begrijp, ben je nog steeds verkouden. Ben je nog in quarantaine? Mijn klachten zijn 28 november begonnen. Ze tellen dan 7 dagen + 24 uur klachtenvrij. Ik voel mij inmiddels weer goed, ben alleen nog wat verkouden. Moet af en toe mn neus snuiten, maarja dat kan nog lang duren. Ben sowieso chronisch verkouden... Hoe ging dat bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Ik ruik echt helemaal niets, 6 weken geleden corona gehad. Geen terpentine, poepluiers, geurkaarsen....geen hint. Smaak heb ik wel en ik hoop echt dat het nog terug komt. Reukverlies kwam eigenlijk pas toen ik weer 'beter' was. Ik ben alleen een beetje verkouden geweest.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
07-12-2020 22:00
Maar heb jij nooit dat je je geur en smaak een paar dagen volledig kwijt bent bij een gewone verkoudheid dan? Dat heb ik namelijk wel heel vaak. Linksom of rechtsom is het ontzettend akelig.
Ik ben eigenlijk altijd wel verkouden, omdat ik met kleuters werk. Heb eigenlijk nooit last van minder reuk of smaak, zelden. Maar nooit in deze mate, dat ik écht niks ruik...
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
07-12-2020 22:07
Ik ruik echt helemaal niets, 6 weken geleden corona gehad. Geen terpentine, poepluiers, geurkaarsen....geen hint. Smaak heb ik wel en ik hoop echt dat het nog terug komt. Reukverlies kwam eigenlijk pas toen ik weer 'beter' was. Ik ben alleen een beetje verkouden geweest.
Wat enorm vervelend voor je...
Was je smaak ook tijdelijk weg?

Ik hoop dat je geur snel weer terug komt!
Alle reacties Link kopieren
Pff lijkt me vreselijk.. heb het wel van horen zeggen dat het inderdaad maanden kan duren of zelfs blijvend weg is. Zelf geen ervaring mee, maar ontzettend veel beterschap in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
raindance schreef:
07-12-2020 22:10
Pff lijkt me vreselijk.. heb het wel van horen zeggen dat het inderdaad maanden kan duren of zelfs blijvend weg is. Zelf geen ervaring mee, maar ontzettend veel beterschap in ieder geval!
Dankjewel!!
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
07-12-2020 22:00
Maar heb jij nooit dat je je geur en smaak een paar dagen volledig kwijt bent bij een gewone verkoudheid dan? Dat heb ik namelijk wel heel vaak. Linksom of rechtsom is het ontzettend akelig.
Ik ook, ik weet nog goed dat ik een jaar of 13 was en mijn moeder eindelijk Hamkaaschips had gekocht, waar ik lang om gevraagd had, en ik er niets van proefde, zo teleurgesteld!
Het komt altijd vanzelf terug.
Alle reacties Link kopieren
@GinnyJones: Nee, nog nooit eerder gehad dat het echt helemaal weg was.
@Jull22: Het klopt dat we nog steeds in quarantaine zijn. Partner werkt volledig thuis en ik ben 34 weken zwanger en mijn verlof is net in gegaan, dus qua werk is er voor ons geen probleem. Zoon is klachtenvrij, maar zolang wij nog klachten hebben, brengen we hem ook niet naar de kinderopvang. Lijkt me ontzettend onhandig om zo lang in quarantaine te zitten terwijl je niet thuis kunt werken, daar had ik anders ook mee te maken gehad (kinderopvang). Ik ben inderdaad normaal gesproken ook heel vaak verkouden, aangezien ik zelf met jonge kinderen werk, zoon naar de opvang gaat etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook. 21-11 positief getest. Eerst niets aan de hand en ineens geen geur of smaak meer. Wel een chloor lucht wat 2 dagen in neus gehangen heeft. Chocolade proef ik wel :flirting: mijn vriend idem.
Hier thuis heb ik er één die wekenlang zijn geur kwijt was en nu heeft hij al wekenlang een heel smerige geur in zijn neus. Daar wordt hij chagrijnig van, trouwens.
Ik begin nu, na ruim twee maanden, steeds meer te ruiken. Gelukkig! Heb een hele tijd een brandlucht geroken die er niet was, en alles wat er wel was rook ik niet. Die brandlucht heb ik al een weekje ofzo niet geroken, realiseer ik me nu.
Alle reacties Link kopieren
Jull22 schreef:
07-12-2020 22:09
Wat enorm vervelend voor je...
Was je smaak ook tijdelijk weg?

Ik hoop dat je geur snel weer terug komt!
Mijn smaak is ook minder en dat was nog ietsje erger maar niet veel. Dit is echt anders dan een verkoudheid, dan ruik je meestal nog wel iets. Ik ruik gewoon echt niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op 21-11 positief getest en had op 22-11 ineens geen geur en smaak meer. Wat een rare gewaarwording! Nu is mijn smaak weer in orde. Mijn geur grotendeels. Mijn gezichtscrème ruikt bijv. nog niet zoals het hoort te ruiken.
Ik ben vooral zeer blij dat ik weer smaak heb!
Alle reacties Link kopieren
Op 22 oktober positief getest. Eerste twee weken (weet niet meer precies) kon ik niks meer ruiken, daarna wel zoete dingen. Daarna kwam het gedeeltelijk terug; zoet dus, koffie, haardvuurlucht van buiten, inmiddels ook weer hondenlucht, tosti's.

Zoon's puberzweetlucht nog steeds niet (aan een kant niet erg natuurlijk maar moet hem regelmatig er aan herinneren dat ie deo en douchen moet)).

Vervelende is dat ik al weken constant sigarettenrook ruik, echt smerig. Misschien dat ik maar eens overvloedig zoete parfum op spuit ;-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
M'n vriend heeft al dik een half jaar geen geur of smaak meer omwille van Corona. Het gaat met heeeele kleine stapjes vooruit. Lijkt met echt de hel! Zoals sommigen hier ook al aangaven heeft hij regelmatig een vieze geur in zn neus. Eten wat hij normaalgesproken lekker vond smaakt nu nergens meer naar!
Laatst ging hij met zn neus boven een fles spiritus hangen en zelfs dat rook hij niet :-o
We proberen er nu maar rekening mee te houden met wat we eten, zodat het nog een beetje smaakt voor hem
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
07-12-2020 22:15
Ik ook, ik weet nog goed dat ik een jaar of 13 was en mijn moeder eindelijk Hamkaaschips had gekocht, waar ik lang om gevraagd had, en ik er niets van proefde, zo teleurgesteld!
Het komt altijd vanzelf terug.
Dat laatste is een gevaarlijke uitspraak.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Hier nu ruim een maand na mijn eerste symptoom (ruik en smaakverlies, daar begon het mee). Ben een week niet lekker geweest en reuk was compleet weg, smaak alleen nog in categorie (zoet, zout, of zuur, bitter proefde ik overigens weer niet). Nu is mijn reuk een beetje beter maar nog steeds erg zwak (parfum herken ik als ik het op doe maar de rest van de dag ruik ik het niet meer). Moet echt ergens met m'n neus bovenop zitten om iets mee te krijgen. Smaak is erg weinig vooruit gegaan. Ik hoop echt dat het nog beter wordt komende maanden maar een lekker kerstdiner zit er sowieso niet in...
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Hier ook sinds 3 dagen absoluut geen geur meer en heel weinig smaak. Afgelopen week positief getest, en eigenlijk voel ik me best prima, behalve dat ik het wel heel naar vind dat mijn geur echt totaal weg is. Kan overal boven gaan snuffelen: niks. Best een beetje eng...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ook sinds drie dagen mijn geur en smaak kwijt vanwege corona. Ben ruim een week geleden positief getest. Ik heb inmiddels bijna geen verstopte neus of andere verkoudheidsklachten meer, dus daar ligt het niet meer aan. Ook ik verbaas me er over hoe het zo compleet weg kan zijn. Ik heb wel eens eerder met een verkoudheid wat minder geroken en geproefd, maar ik weet nu dat dat echt anders is. Nu is het weg weg...
Om te testen heb ik gisteren een hap koffie genomen. Niks... En een stuk rauwe gember kan ik zonder enig probleem opkauwen nu. Ik proef helemaal niks.

Ook ik maak me best wel zorgen. Als dit niet terug komt dan verlies ik een groot stuk vreugde in mijn leven. En drie dagen is natuurlijk nog maar kort en ik lees dat het bij 80% van de mensen binnen 2 a 4 weken wel weer redelijk terug is. Maar als ik mijn gedachten even met me aan de haal laat gaan en ik bedenkt hoe het zal zijn om nooit meer (of de komende maanden/jaren) niks te proeven dan word ik daar echt heel moedeloos van.

En ook hier lees ik weer veel verhalen over dat het toch behoorlijk lang kan duren. Zijn er ook mensen bij wie het "gewoon" na een paar dagen weer terug is? Niet dat dat wat uitmaakt voor mijn eigen prognose natuurlijk, maar mijn gemoed kan wel wat positieve verhalen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Je geur gaat alleen weg van wassen, tandenpoetsen en schone kleren.

Als je reukvermogen weg is door corona zou het zelfs maar zo kunnen zijn dat je geur sterker is geworden omdat je je eigen geur niet meer ruikt.....

Overigens hoop ik dat het snel terug komt, want het lijkt me heel vervelend.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
03-01-2021 14:41
Je geur gaat alleen weg van wassen, tandenpoetsen en schone kleren.
Haha, goed punt! Ik bedoelde natuurlijk reuk. Geur zal ik zeker nog wel hebben, hoop het snel weer te kunnen ruiken ;-)
Alle reacties Link kopieren
Sinds 24 december ben ik mijn reuk kwijt, sinds gisteren ruik ik soms weer iets. Dan moet ik wel echt mijn best doen en echt een geur opsnuiven maar.. er gebeurt wel iets gelukkig! Het zijn maar zweempjes van wat ik normaal rook maar toch.. lijkt me een goed teken.

Ik heb overigens sinds de 24e dagelijks aan vanalles gesnuffeld in de hoop dat dat zou helpen,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven