Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gastouder dicht

19-12-2020 07:01 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een vraag mbt de nieuwe lockdown.
Deze is qua opvang toch net iets anders dan de eerste. In de eerste lockdown maakte onze gastouder de keuze om dicht te gaan. Omdat ik een cruciaal beroep heb, heb ik toen bespreekbaar gemaakt of opvang evt mogelijk was. Ze koos hiervoor dit niet te doen en verwees ons naar evt noodopvang. We hebben er uiteindelijk voor gekozen om het zelf op te lossen met veel gedoe, inzet van vrije dagen, opa/oma enz.

In deze lockdown zou de gastouder nu wel open blijven (dringend advies voor enkel cruciale beroepen.)
Mijn gastouder heeft toen de lockdown begon eigenlijk al soort van afscheid genomen en ons uitgezwaaid met 'tot over 5 weken' en onofficieel besloten zelf dicht te gaan.
Mijjn werk gaat er echter vanuit dat iedereen gewoon opvang krijgt en heeft hier verklaringen voor aangeboden.

Ik zal er verder niet te veel over uitwijden maar door een samenloop van omstandigheden thuis en werk wordt de druk aardig opgevoerd en loop ik op mijn tandvlees en dan komt dit er nog even bovenop.

Mag de gastouder in dit geval zomaar zelf bepalen dat ze geen opvang biedt?

Gastouderbureau heeft overigens al laten weten niet tussen dit soort discussies te gaan zitten.

Ben even benieuwd hoe jullie over de sotuatie denken voor ik het gesprek nog eens aan ga.
aapie. wijzigde dit bericht op 19-12-2020 07:04
8.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of het mag of niet, ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een ander die wel biedt wat je zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Ben het ook niet altijd eens met mijn vriend. Zal dan ook maar vast een nieuwe vriend uitzoeken 🤪

Nee gekheid, zijn over t algemeen heel tevreden maar dit is natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie. Vandaar dat ik graag even wil horen van anderen hoe erover gedacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je met je gastouder een zakelijke relatie en met je vriend niet??

Jij hebt opvang nodig, officieel hoor je dit ook te krijgen vanwege je vitale beroep. Gastouder kiest haar eigen regels. Dit komt niet overeen met wat je nodig hebt. Dan is er in mijn ogen niet heel veel keuze???
Een gastouder runt een commercieel iets, ze mag altijd bepalen of ze wel of geen opvang aanbiedt.

Is ze aangesloten bij een overkoepelende organisatie? Kunnen zij geen alternatief aandragen?
anoniem_169966 wijzigde dit bericht op 19-12-2020 07:14
0.78% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Ja mag volgens mij gewoon. Onze opvang is ook dicht en verwijzen door naar noodopvang op andere locaties van dezelfde organisatie, dus btje vergelijkbare situatie.
Wil je geen gebruik maken van de noodopvang waar ze naar doorverwees?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wat je zegt, maar dit gaat over iets op korte termijn (nu zeg maar).

Dit gaat niet over een andere gastouder zoeken maar naar advies over of dit eigenlijk wel zomaar kan op dit moment in deze lockdown.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet een gastouderbureau toch bemiddelen/ een alternatief zoeken? Staat zoiets niet in je contract?

Daarom zijn wij (ver voor corona) overgestapt naar een kdv. Scheelt ontzettend veel gedoe en er is altijd een juf als een ander ziek is.

Weet niet hoe oud je kindje is maar misschien is een kdv handiger? Zeker gezien je een cruciaal beroep hebt en er wellicht nog eens een lockdown komt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou het niet kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Livingontheedge schreef:
19-12-2020 07:15
Ja mag volgens mij gewoon. Onze opvang is ook dicht en verwijzen door naar noodopvang op andere locaties van dezelfde organisatie, dus btje vergelijkbare situatie.
Wil je geen gebruik maken van de noodopvang waar ze naar doorverwees?
Ah ok dat is inderdaad soortgelijk. Alleen die noodopvang is er nu dus niet, daar mag je niet terecht als je geen contract hebt bij de betreffende orgsnisatie.

Vind het gewoon lastig, we hebben een helder contract en we betalen gebruikelijk ook niet wanneer er geen opvang geboden wordt met een wijzigingstermijn van een aantal maanden. Maar nu krijgt ze natuurlijk doorbetaald en vraag ik me af wat logisch is. Als er op de site van de Rijksoverheid staat dat gastouders open blijven voor cruciale beroepen dan vraag ik me dus af wat mijn rechten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou maandag meteen met het gastouderbureau bellen. Vragen of het zo maar mag. Ik dacht van niet hoor.
Persoonlijk vind ik jou gastouder best asociaal. Lekker dicht en wel geld vangen. Terwijl jij een cruciaal beroep hebt.
Wij hebben een mail van ons gastouderbureau dat de gastouder opvang gewoon open blijft. Ouders die geen cruciaal beroep hebben mogen kinderen niet brengen. Maar ouders die wel een cruciaal beroep hebben mogen wel brengen.(naar eigen gastouder)
Echt vervelend voor jullie to.
Alle reacties Link kopieren
aapie. schreef:
19-12-2020 07:21
Ah ok dat is inderdaad soortgelijk. Alleen die noodopvang is er nu dus niet, daar mag je niet terecht als je geen contract hebt bij de betreffende orgsnisatie.

Vind het gewoon lastig, we hebben een helder contract en we betalen gebruikelijk ook niet wanneer er geen opvang geboden wordt met een wijzigingstermijn van een aantal maanden. Maar nu krijgt ze natuurlijk doorbetaald en vraag ik me af wat logisch is. Als er op de site van de Rijksoverheid staat dat gastouders open blijven voor cruciale beroepen dan vraag ik me dus af wat mijn rechten zijn.
Volgens mij zit jou gastouder er nu echt naast.
Maandag meteen bellen met gastouderbureau. Jou rechten zijn gewoon de gastouder die open blijft. Maar dan kan het bureau bemiddelen.
Wat is de reden dat de gastouder dicht gaat?
Zit ze in een risicogroep? Is ze bang? Denkt ze dat ze dicht moet?
Ben je al met haar in gesprek gegaan?
aapie. schreef:
19-12-2020 07:21
Ah ok dat is inderdaad soortgelijk. Alleen die noodopvang is er nu dus niet, daar mag je niet terecht als je geen contract hebt bij de betreffende orgsnisatie.

Vind het gewoon lastig, we hebben een helder contract en we betalen gebruikelijk ook niet wanneer er geen opvang geboden wordt met een wijzigingstermijn van een aantal maanden. Maar nu krijgt ze natuurlijk doorbetaald en vraag ik me af wat logisch is. Als er op de site van de Rijksoverheid staat dat gastouders open blijven voor cruciale beroepen dan vraag ik me dus af wat mijn rechten zijn.

Je heb een zakelijke relatie met de gastouder maar het contact is waarschijnlijk heel persoonlijk. Bedenk goed wat het effect gaat zijn als jij het voor elkaar krijgt je recht te halen.
Hoezo krijgt ze nu gewoon doorbetaald dan? Dat is helemaal niet zo logisch als je een cruciaal beroep hebt. Nu moet je andere opvang betalen, dus er is geen geld voor de werkweigerende gastouder.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij nog een gastouder hadden stond in ons contract dat het bureau verantwoordelijk is voor alternatieve opvang als de gastouder dit niet kon bieden.
Ik vind het raar dat het bureau er zijn handen zo vanaf trekt. En gastouder krijgt wel betaald maar wil niet open. Als ze in een risico groep zit kun je je daar nog iets bij voorstellen, maar dan was ze überhaupt toch het hele afgelopen half jaar niet open geweest als dat de reden is?
Andersom schreef:
19-12-2020 07:51
Je heb een zakelijke relatie met de gastouder maar het contact is waarschijnlijk heel persoonlijk. Bedenk goed wat het effect gaat zijn als jij het voor elkaar krijgt je recht te halen.
Ik denk dat ik iemand die me zo zou laten zitten zakelijk gezien, sowieso zou dumpen.

TO kan nu geen kant op. En de Corona situatie is natuurlijk uitzonderlijk maar dit is niet echt meedenkend. Als ze is aangesloten bij een bureau zou ik op zijn minst een alternatief verwachten vanuit dat bureau.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
19-12-2020 07:53
Hoezo krijgt ze nu gewoon doorbetaald dan? Dat is helemaal niet zo logisch als je een cruciaal beroep hebt. Nu moet je andere opvang betalen, dus er is geen geld voor de werkweigerende gastouder.
Je moet je factuur gewoon betalen want dan krijg je terug vanuit de overheid, net als in het voorjaar. Maar bij gastouder betaal je sowieso toch alleen wat je afneemt dus wellicht hoeft TO geen factuur te betalen nu
Alle reacties Link kopieren
aapie. schreef:
19-12-2020 07:07
Ben het ook niet altijd eens met mijn vriend. Zal dan ook maar vast een nieuwe vriend uitzoeken 🤪

Nee gekheid, zijn over t algemeen heel tevreden maar dit is natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie. Vandaar dat ik graag even wil horen van anderen hoe erover gedacht wordt.
Je kunt gewoon niet van haar op aan, van je vriend hopelijk wel. Hoe blij je verder ook met haar bent, je kunt er niet op vertrouwen dat je altijd je kind bij haar kunt brengen. En dus zou ik op zoek gaan naar iemand anders.
Hmm volgens mij hoort jouw gastouder gewoon opvang te bieden als er niets anders in het contract staat. Jouw gastouder is waarschijnlijk zelfstandig ondernemer maar ook die moet zich gewoon aan het contract en de regels van de overheid houden. Gastouder heeft recht op doorbetaling, jij op opvang. Ik zou even langs gaan en het persoonlijk bespreken.
newspaper schreef:
19-12-2020 07:55
Toen wij nog een gastouder hadden stond in ons contract dat het bureau verantwoordelijk is voor alternatieve opvang als de gastouder dit niet kon bieden.
Ik vind het raar dat het bureau er zijn handen zo vanaf trekt. En gastouder krijgt wel betaald maar wil niet open. Als ze in een risico groep zit kun je je daar nog iets bij voorstellen, maar dan was ze überhaupt toch het hele afgelopen half jaar niet open geweest als dat de reden is?
Dat laatste kan natuurlijk veranderen. In het begin van de coronaperiode was mijn man geen risicopatient, maar dat is hij ( door ziekte ) intussen wel geworden.
Ik vind het hier nogal tekeer gaan tegen de gastouder. Ze laat TO niet zitten en heeft geen zakelijke verplichting.

Er ís noodopvang, je kunt gewoon een willekeurig kdv bellen en je kinderen mogen er gratis naartoe. Dat een gastouder ervoor kiest geen dienst te leveren tegen gereduceerd overheidstarief, waar een hoop administratie bij komt kijken, dus extra uren die ze niet terug krijgt, en om zichzelf uit te sluiten van risico in deze lockdown is haar goed recht. Jammer voor iedereen die nu even uit moet wijken, maar laten we eerlijk zijn; meer dan onhandig is het niet. Een telefoontje naar een vervangende opvang nis zo gepleegd
Waar is de vader in dit verhaal?
Alle reacties Link kopieren
Gastouder schriftelijk (per e-mail) contacten dat je noodopvang nodig heb.

Werkt gastouder niet mee. Dan Gastouderbureau contacten dat je noodopvang nodig heb.

Helpen die je beide niet: naar de Gemeente waar je woont. Die hebben ook een actieve rol in noodopvang.

Daarnaast wat ik zelf zou doen: gastouder is zzp-er, als die aangeeft niet te willen werken. Dan zou ik niet betalen.
Gastouder heeft dan schriftelijk op jou mails gereageerd dat ze geen noodopvang biedt, prima dan ook niet betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven