Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Oud en Nieuw (vuurwerk) en Corona

28-12-2020 15:01 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin een beetje gek te worden van het vuurwerk dat nog steeds regelmatig te horen is bij ons in de buurt. Dit zal wel niet overal het geval zijn maar in mijn stad helaas wel.

Waarschijnlijk hebben deze mensen de boodschap niet begrepen m.b.t. vuurwerk...
Namelijk niet doen zodat de zorg niet onnodig (over)belast wordt.

Wat vind jij?
Moeten deze mensen behandeld worden op de SEH als het misgaat?
Ik vind van niet maar het waarschijnlijk hoe dan ook door...

Moeten mensen die zelf vuurwerk afsteken behandeld worden als het misgaat?

Totaal aantal stemmen: 125

Nee. Eigen schuld, dikke bult. (20%)
Ja, Wij wonen in een verzorgingsstaat. (74%)
Weet ik niet. (2%)
Andere optie (voeg een reactie toe). (4%)
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk moeten ze worden behandeld. Je gaat toch niet op straat triage plegen? Was je omstander, of stak je zelf voorwerk af? Ja? Weet je het zeker? Uw buurman zegt dat u het was. Oh, u mist 4 vingers. Nou, succes er mee, dahaaaag.

Sowieso zijn de meeste letsels bij omstanders en niet bij de vuurwerk-gebruiker zelf.
pergamon wijzigde dit bericht op 28-12-2020 15:03
6.07% gewijzigd
Nee. We gaan mensen die hun hand eraf knallen niet laten liggen, dat lijkt me persoonlijk logisch.
Ja, sowieso om wat Pergamon aangeeft, maar ook omdat je mensen niet kan laten doodbloeden, etc. Maar een boete is een betere oplossing. Als er aantoonbaar bewijs is tenminste (vuurwerk in jaszak/tas).
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me altijd af hoe mensen die dit soort voorstellen doen, dat voor zich zien?

Komt er speciaal opgeleid triage personeel? Die het niet erg vinden om (ernstig) gewonde mensen weg te sturen. En vind je dat dan een goed idee om zulke gevoelloze mensen triage te laten doen? Hoe lang mag het onderzoek duren naar of iemand zelf het vuurwerk afstak of dat hij een omstander was. Ligt die omstander te creperen omdat het onderzoek naar of we hem gaan helpen nog niet klaar is.

Of ga je het van artsen en verpleegkundigen vragen? Je weet wel van die mensen die er voor opleid en getraind zijn om iedereen te helpen. Denk je dat die zomaar iemand weg kunnen sturen zonder daar zelf emotionele schade aan over te houden?
mariejan wijzigde dit bericht op 28-12-2020 15:10
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moet je dan ook de veroorzaker van het verkeersongeluk niet behandelen?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Artsen hebben gelukkig een eed afgelegd. Iemand laten liggen omdat ze een ongeluk hebben gehad door vuurwerk is natuurlijk te absurd voor woorden.
Wel behandelen. Het wordt anders zo'n rommeltje.

Ik zie allemaal etterende stompen voor me in het OV. Bah.
Ja. We behandelen mensen die een moord hebben gepleegd toch ook? Laten we nou niet gaan doen alsof vuurwerk afstekers de grootste misdadigers zijn die je kunt bedenken.

Jeetje, is dit echt hoe we zijn gaan denken in 2020?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk moet je die behandelen. Wat mij betreft krijgen ze wel een flinke boete als ze vuurwerk bij zich blijken te hebben. Zelf de kosten van operaties etc betalen lijkt me ook prima, maar dat zal niet te regelen zijn denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Behandelen.

Zelfs de meest grote idioten hebben recht op zorg.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Kai_koura schreef:
28-12-2020 15:12
Ja. We behandelen mensen die een moord hebben gepleegd toch ook? Laten we nou niet gaan doen alsof vuurwerk afstekers de grootste misdadigers zijn die je kunt bedenken.

Jeetje, is dit echt hoe we zijn gaan denken in 2020?

Eens.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Als het urgent is en blijvend letsel zou veroorzaken indien niet meteen behandeld: ja dan wel. Maar als het alleen maar een beetje pijn doet, zou ik zeggen: hier is een paracetamolletje. We sturen wel bericht als er weer ruimte is. Tot die tijd: veel succes. Gelukkig werk ik niet in de zorg, want ik snap zelf ook wel dat dat niet de manier is.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Er kunnen ook slachtoffers zijn door toedoen van anderen. Maar een boete geven voor mensen die vuurwerk afsteken lijkt me heel goed.
De SEH's zijn gewoon open, dus hoezo niet behandelen?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk behandel je die. Iemand die ziek wordt of een ongeluk krijgt door alcohol wordt toch ook geholpen? Of een patiënt met longkanker door roken?? Etc etc.

(Ik kan me wel voorstellen dat als een naaste getroffen wordt door een e.o.a. infarct en er wordt gezegd: "we moeten eerst een vuurwerkslachtoffer behandelen", dat ik dan iets zal denken als: "die sukkel wacht dan maar" (ervan uitgaande dat het eigen schuld is))
Volgens mij worden ook vaak mensen slachtoffer van andermans vuurwerkvandalisme en die moet je uiteraard gewoon behandelen.

De mensen die zelf vuurwerk afsteken en schade veroorzaken zou je torenhoge boetes moeten geven.
Sjongejonge wat een OP.
Nou dan mensen die een auto-ongeluk veroorzaken ook maar niet meer behandelen. Die stuur je dan gewoon weg, ook al hangt hun been er nog maar half aan.
Net als de vuurwerkslachtoffers: je oog hangt eruit? Jammer joh, ga maar even langs de Etos voor wat pleisters.
Serieus, hoe stel je je dit voor?!
belgali schreef:
28-12-2020 15:21
Als het urgent is en blijvend letsel zou veroorzaken indien niet meteen behandeld: ja dan wel. Maar als het alleen maar een beetje pijn doet, zou ik zeggen: hier is een paracetamolletje. We sturen wel bericht als er weer ruimte is. Tot die tijd: veel succes. Gelukkig werk ik niet in de zorg, want ik snap zelf ook wel dat dat niet de manier is.
Wat voor verwondingen stel je je daar bij voor dan?
Behandelen, ja. Maar ze mogen wat mij betreft lekker helemaal achteraan sluiten in de rij.
Alle reacties Link kopieren
Moeten de artsen en verpleegkundigen nu ook politieagent gaan worden? Beoordelen of dat de klachten "eigen schuld, dikke bult" zijn. Zo ja, dan wordt er niet behandelt, zo niet dan gaan we pas behandelen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Doggo schreef:
28-12-2020 15:55
Behandelen, ja. Maar ze mogen wat mij betreft lekker helemaal achteraan sluiten in de rij.
Hoe stel je je dat voor en wie moet dat beslissen? Moeten ze aansluiten voor of na de dronken automobilisten?
Alle reacties Link kopieren
Als je wordt neergeschoten nadat je net 10 kinderen hebt verkracht en vermoord wordt je ook gewoon geholpen op de ic he...

Ik ben geen vuurwerkfan maar als een ander zich niet aan de regels wil houden moet ie zelf weten. Ik ben geen politieagent.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar je mist echt een paar essentiële verbindingen in je hoofd als je deze mensen niet wil laten behandelen. Ziekelijke gedachte.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen in nood heeft recht op hulp.

Een grondig onderzoek en eventueel een hoge boete bij voldoende bewijs lijkt me een logischere straf.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven