Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vaccineren & ic bedden,

29-12-2020 10:43 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las in de volkskrant een stuk van een arts van de IC en chirurg die zagen dat er operaties niet door konden gaan omdat er IC bedden bezet werden gehouden door 80+ corona patiënten.

Dat hij daar moeite mee had omdat een 40 jarige man met hersentumoren, vader van kleine kinderen, niet de operatie kon krijgen die nodig was , want geen IC bed..

Dit is een ethisch vraagstuk waar hij steeds meer mee te maken kreeg. En ik snap dat wel.. Ik vind het ook best wel lastig dat operaties die echt nodig zijn uitgesteld worden omdat er een hoogbejaarde met covid op de IC ligt..

En zie je op TV 90+ gevaccineerd worden...

Ik vraag me af.. hoeveel zin heeft het om deze leeftijdsgroep te vaccineren tegen het Corona virus. Hebben ze daar profijt van ? Overleven ze het dan wel ?

Mensen op hoge leeftijd lopen sowieso risico op overlijden bij fikse griep bijvoorbeeld (door de complicaties die erbij komen). Corona doet daar nog een stapje bovenop.

Mijn moeder(75+) wil niet naar de IC en ook niet gevaccineerd worden... dood gaan doe ik toch wel zegt ze dan..

Dit in combi met de problemen rondom IC bedden vind ik best wel een vraagstuk.. Ik snap dat je kwetsbare groep wil beschermen... maar wanneer trek je een grens. Kan en mag je wel die grens trekken?

Wat zou jij zelf willen als je hoogbejaard was ?

Ik zou dat zelf als hoogbejaarde niet willen.. Mijn leven is dan toch aan zijn einde , dan ook maar niet nodeloos rekken in coma op de IC.
De hoogbejaarde of jouw moeder kan ook een ander aansteken. Bijvoorbeeld de thuishulp, of de fysio. Die kan dat vervolgens weer doorgeven aan die 40-jarige met kanker.

Mensen die er verstand van hebben hebben er echt wel over nagedacht.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch van superveel factoren afhankelijk. Wie bepaald wat een leven waard is. Mijn buren zijn allebei 85+. Al sinds hun pubertijd samen, geen kinderen. Ze zijn nog heel fit voor hun leeftijd, wonen zelfstandig zonder extra zorg, ze zijn twee jaar geleden nog met het vliegtuig op vakantie geweest en de buurman rijd zelfs nog auto. Zij kunnen echt nog wel wat jaren mee maar ik zou het verschrikkelijk vinden als één van de twee nu zou overlijden doordat ze geen zorg krijgen. Is hun leven meer of minder waar dan mijn leven? Ik zou die keuze niet willen maken.
Mijn moeder (70) wil ook absoluut niet naar de IC of gereanimeerd worden, maar ik ken ook ouderen die tot het gaatje willen gaan. Dat is heel persoonlijk.

Ik wil zelf trouwens ook liever niet gereanimeerd worden. Dat moet ik nog ergens vastleggen eigenlijk. Sowieso hoop ik niet heel oud te worden, gezond of niet, daar heb ik geen zin in.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 10:51
18.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat kan je nu toch nog helemaal niet zeggen, hoe je er over denkt als je hoogbejaard bent?

Als je 15 bent denk je dat 30 hoogbejaard is. Als je 30 bent dan lach je daarom maar denk je dat je met 75 wel oud bent. Maar de meeste mensen die 75 zijn vinden zichzelf nog niet oud. En zo schuift het bij veel mensen steeds op.
Alle reacties Link kopieren
Er is nogal een verschil tussen zelf de grens trekken of dat een ander dat voor je doet.

Naar mij idee moet iedereen medische behandeling kunnen krijgen voor wat dan ook, tenzij diegene dat niet wil en/of de medische behandeling zelf meer schade doet dan de aandoening. En dat is niet leeftijd gebonden.
Met COVID is dat wat mij betreft niet anders.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 29-12-2020 10:52
1.14% gewijzigd
Mijn moeder is bijna 80, maar ik zou ervoor vechten dat zij een bed krijgt mocht ze corona oplopen. Echt no way dat ik haar zonder slag of stoot zou offeren voor een jonger persoon.

En ik hoop dus dat ze heel snel met die vaccinaties voor 70+ over de brug komen, mijn moeder wil hem namelijk wél.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder(75+) wil niet naar de IC en ook niet gevaccineerd worden... dood gaan doe ik toch wel zegt ze dan..
Kan ik me voorstellen van je moeder.

Moeilijk vraagstuk.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
patchouli_ schreef:
29-12-2020 10:51
Er is nogal een verschil tussen zelf de grens trekken of dat een ander dat voor je doet.

Naar mij idee moet iedereen medische behandeling kunnen krijgen voor wat dan ook, mits diegene dat niet wil en/of de medische behandeling zelf meer schade doet dan de aandoening. En dat is niet leeftijd gebonden.
Met COVID is dat wat mij betreft niet anders.
Ja, oké. Maar als er gekozen moet worden tussen patiënten wordt er altijd voor één door een ander gekozen. In het voorbeeld dus voor de jonge kankerpatiënt.
Ik snap werkelijk waar niet waarom een 70-plusser geen vaccin zou willen. Baat 't niet, schaadt het niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat weet je pas als je hoogbejaard bent.

En wanneer is je leven aan het einde? Wie bepaalt dat? De hoogbejaarde zelf toch?

Wat zou het alternatief dan zijn? 80+ met covid laten stikken? Letterlijk. Of geef je ze een spuitje?

En niet vaccineren betekent dat ze uiteindelijk ic bedden blijven bezetten.

Helaas is er geen mooie weg.
I wanna live my life with the volume full!
Je denkt dat ze dit bij het RIVM en in Den Haag niet bedacht hebben? Dat jij nu het ei van Colombus hebt gevonden omdat je een keer wat op tv hebt gezien?

Het is nogal wat complexer dan hoe jij het brengt. Overigens hebben in Nederland heel veel ouderen, zeker in verleeghuizen, een verklaring getekend dat ze niet naar het ziekenhuis gaan. In de ons omringende landen al ondenkbaar.

Wat jij doet is het probleem verschuiven, er is maar 1 oorzaak van het probleem en dat is dat er in de afgelopen 10 jaar ontzettend veel IC bedden zijn weg bezuinigd en de verpleegkundigen geen goede arbeidsvoorwaarden krijgen waardoor er een gebrek aan handen aan het bed is.
Dat zijn politieke keuzes geweest waardoor er nu een probleem is. Daar mag je de VVD, CDA en Rutte op aanspreken die dit zo bepaald hebben de afgelopen 10 jaar, niet die bejaarde die net zo goed als jij recht heeft op leven.
Alle reacties Link kopieren
Hoogbejaarden krijgen in Nederland geen IC bed.

Over de vaccinatie volgorde ben ik het met je eens maar het zijn niet de 80plussers die de IC bedden bezet houden.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
29-12-2020 10:51
Er is nogal een verschil tussen zelf de grens trekken of dat een ander dat voor je doet.

Naar mij idee moet iedereen medische behandeling kunnen krijgen voor wat dan ook, tenzij diegene dat niet wil en/of de medische behandeling zelf meer schade doet dan de aandoening. En dat is niet leeftijd gebonden.
Met COVID is dat wat mij betreft niet anders.
Hier helemaal mee eens. Als het je eigen beslissing is, helemaal prima maar dat een ander bepaalt of mijn bejaarde moeder zorg krijgt of niet als ze het wel zou willen, daar heb ik best moeite mee.

Bovendien, thuis dood liggen gaan aan covid lijkt me verre van een pretje. Ik heb van heel dichtbij gezien wat extreme benauwdheid doet met iemand. Dat is afschuwelijk.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
29-12-2020 10:55
Hoogbejaarden krijgen in Nederland geen IC bed.

Over de vaccinatie volgorde ben ik het met je eens maar het zijn niet de 80plussers die de IC bedden bezet houden.
Dat klopt. Die liggen hoogstens in een gewoon bed. Mijn schoonmoeder van 89 wil zich ook niet laten inenten. Maar ze slikt wel dagelijks heel veel medicijnen met allerlei bijwerkingen :rofl:
Ze zoekt het maar uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Even voor de beeldvorming:
0,5% van de IC patiënten tot nu toe is 80+ geweest
15-20% is 75+ en ongeveer 30% is 70+

Dus meer dan 2 op de 3 IC patiënten is onder de 70 jaar. Echt hoogbejaard dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna 50 en ik wil ook niet op de IC.
Dat kost mij teveel levenskwaliteit.
Ik neem wel de vaccinatie.
Mijn tante van 83 niet helaas.
Vaccineren staat los van opgenomen worden op de IC. Door ook hoogbejaarden te vaccineren kun je uitbraken binnen verzorgingstehuizen beter indammen.

En wie een bed krijgt bepaalt de IC-staf, niet de naasten die vinden dat hun hoogbejaarde moeder voor een jong en gezond iemand gaat. Daar zijn inmiddels hele protocollen voor geschreven.
Alle reacties Link kopieren
Die coronapatiënt gaat nú dood zonder IC en de 40-jarige kankerpatient (nog) niet.

Als je de reguliere zorg wilt laten doorgaan zou je dus bedden leeg moeten laten voor die geplande operaties (waarvan je van tevoren ook niet weet hoe lang die patiënten moeten verbijven op de IC) terwijl er elders in het ziekenhuis doodzieke coronapatiënten doodgaan.
merano wijzigde dit bericht op 29-12-2020 11:08
24.60% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

redbulletje schreef:
29-12-2020 10:53
Ik snap werkelijk waar niet waarom een 70-plusser geen vaccin zou willen. Baat 't niet, schaadt het niet.
Niet iedereen wil zo oud mogelijk worden.
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd zegt me niet zoveel. Er zijn fitte 80ers die nog jaren vol plezier kunnen leven en mensen die met 60 al oud en op zijn. Wat ik kwalijker vind is dat er bedden en zorg worden ingenomen ten koste van anderen door mensen die zich niet aan de maatregelen hebben gehouden. Ik snap dat het niet controleerbaar/uitvoerbaar en ook lichtelijk onethisch is hoor. Maar nadat de operatie van mijn zoontje vorige week voor de derde keer is afgezegd sta ik er stiekem wel achter om te zeggen heeee, heb jij lekker veel mensen uitgenodigd met kerst? Stond je te fluiten in een groep bij het torentje? Dan geen zorg voor jou.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 10:53
Ik snap werkelijk waar niet waarom een 70-plusser geen vaccin zou willen. Baat 't niet, schaadt het niet.

Eens.

Veel mensen nemen dan die DES meiden als voorbeeld. Maar hey, stel nou eens dat je werkelijk onvruchtbaar zou kunnen worden van dat spul, dan is dat toch vanaf 50 helemaal geen issue meer.
En al die roeptoeters met hun: je weet niet wat erin zit. Maar wel maandelijks hun haar verven. Nagels lakken. Zich wassen met lekker ruikend doucheschuim. Chocolade eten, of een kant en klare pizza. Alsof ze precies weten wat daar allemaal inzit.

Afijn. Terug on topic.

Mijn schoonmoeder is 82 en nog behoorlijk fit. Veel fitter in elk geval dan mijn moeder van bijna 68.
Als beiden met exact hetzelfde op de IC terecht zouden komen, zou je op basis van leeftijd mijn moeder voorrang moeten geven. Maar als je verder kijkt dan dat, zie je dat dat niet correct zou zijn.

En juist het dilemma van de chirurg uit de OP zorgt ervoor dat ze deze hele pandemie graag een beetje onder controle willen houden. Helaas zijn er nog steeds heel veel mensen die precies dát niet begrijpen. Die zich druk maken over het mondkapje, het vuurwerk, hun vakanties. En zolang mensen al die regels maar onzin vinden en ze zoveel mogelijk omzeilen, zolang zullen artsen dit dilemma blijven houden.

Op mijn FB kwam nog iemand voorbij met lege ziekenhuizen, die ze toch makkelijk konden gebruiken. Alsof daar geen bedden hoeven te zijn. Plus lakens. En apparatuur. Om nog maar te zwijgen over de mensen, van chirurg tot verpleegster en van kok tot schoonmaker. Je hebt keukens nodig. En een wasserij. Je vult dat leegstaande gebouw niet in een weekje.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Eidde schreef:
29-12-2020 10:54
Dat weet je pas als je hoogbejaard bent.

En wanneer is je leven aan het einde? Wie bepaalt dat? De hoogbejaarde zelf toch?

Wat zou het alternatief dan zijn? 80+ met covid laten stikken? Letterlijk. Of geef je ze een spuitje?

En niet vaccineren betekent dat ze uiteindelijk ic bedden blijven bezetten.

Helaas is er geen mooie weg.
Was dat maar waar. Het is helemaal niet zo makkelijk om het zelf te laten aflopen als je niks hebt.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 11:09
8.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 10:51
Mijn moeder is bijna 80, maar ik zou ervoor vechten dat zij een bed krijgt mocht ze corona oplopen. Echt no way dat ik haar zonder slag of stoot zou offeren voor een jonger persoon.
Gelukkig ga jij daar niet over
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
29-12-2020 10:53
Ja, oké. Maar als er gekozen moet worden tussen patiënten wordt er altijd voor één door een ander gekozen. In het voorbeeld dus voor de jonge kankerpatiënt.
Als er keuzes moeten worden gemaakt zou dat wat mij betreft niet alleen op basis van leeftijd gaan. Als de jonge kankerpatiënt ondanks de behandeling maar een hele kleine kans van overleven heeft, en de oudere patiënt dankzij de behandeling wel een grote overlevingskans heeft, mag dat best gewogen worden.

Keuzes op basis van leeftijd alleen vind ik veel te kort door de bocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven