Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?

29-12-2020 11:29 607 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?

Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.

Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .

Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.

Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....

Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd
Bij mij helpt alleen compartimentaliseren. Dus echt werk en privé splitsen. Niet van alles tegelijk doen. Levert alleen stress en onrust op.

Hoe laat is man weg en komt hij thuis? Kan jij je werk doen terwijl hij de kinderen ontbijt geeft of met ze eet/ze naar bed brengt oid?
En 1 dag in het weekend dan ook werken ipv weekdag?
Alle reacties Link kopieren
Misschien 1 vaste avond nog 4 uurtjes werken. Verder gewoon thuiswerken terwijl de kids om je heen spelen of een filmpje kijken. Accepteren dat 28 uur werken niet meer zo efficiënt is als het was.

Doe wat past in die tijd en zorg dat je ook tijd echt vrij plant. Heb je ook nodig.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad focus op 1 ding tegelijk. Dat was mijn leerpunt uit de eerste lockdown. Dus echt puur aandacht voor dochter als ze aan huiswerk zat. Zo kon zij ook beter aan de slag. Dochter heeft toen meer dan normaal tv / tablet gebruikt. Toen ook veel buiten gespeeld met buurkinderen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je in het weekend 1 dag werken als man thuis is met de kinderen? Dan hoef je nog maar 4 uur te verdelen. Bijvoorbeeld 2 avonden 2 uur?

Snap dat het lastig is hoor! Hier een dochter in groep 1. Ik werkte vorig lockdown 24 uur verdeeld over drie dagen: dinsdag (man thuis), donderdag (opa en oma). zaterdag (man thuis want het was weekend).
Accepteren het wellicht niet helemaal lukt.

Baas zal dat ook vast snappen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je van 2x8 geen 2x9 maken. Of misschien zelfs 2x10? En dan geen half uur lunchpauze, maar elke twee uurtjes tien minuten/kwartiertje.

Netflix of disney abonnement nemen en kinderen 2x per week een paar uur tv toestaan. Glaasje ranja en een paar koekjes erbij. Verantwoord? Niet helemaal. Maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Een vaste avond inplannen voor werk. Als je elke dinsdag kunt werken van zes tot tien, heb je ook alweer een halve dag. Misschien staat de baas van je man wel open voor alternatieve werktijden. Als hij vier keer per week een half uur eerder kan beginnen en dan in ruil daarvoor op die dinsdag twee uur eerder naar huis kan, kun je op tijd eten en is dat werken makkelijker te realiseren.

Advertentie zetten voor oppas. Ja, je bent zelf thuis. Nee, je kunt je kinderen niet vermaken en werken tegelijk. Wil je huishoudelijke hulp niet een paar euro extra verdienen? Misschien wil zij/hij best tijdelijk 2 middagen je kinderen in de gaten houden. Misschien zelfs koken. En nog wat boodschappen doen (met de kinderen). En deze persoon is al bekend, dat is misschien fijner dan een nieuwe oppas. De meeste schoonmaakmensen kunnen heus meer dan alleen maar schoonmaken. Misschien zelfs wel je kind helpen met het schoolwerk.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Je man brengt en haalt de kinderen die ene dag. Dan heb je zijn reistijd en de reistijd naar schoonouders extra.
Je stelt een filmmiddag in.
Na het avondeten trek jij je terug en je man doet alles rond bedtijd en keuken aan kant maken. Of je staat vroeg op en je man doet tot hij weggaat alles alleen en jij kruipt achter je bureau.
Jij pakt toch op zaterdag wat uren.
Je spreekt met een vriendin af dat je de ene week een dag haar kinderen hebt en zij de week erna de jouwe. Of een buurvrouw, een moeder van school die dezelfde problemen heeft.

Ik merk dat veel collega's met kinderen ook als ze hun gewone uren maken nog niet de helft doen van wat ze normaal op kantoor doen. Ik maak wat overuren en daarmee is de kous in ons team af. (Mijn ene baan ligt zo goed als stil 2 uurtjes ipv 24)
Alle reacties Link kopieren
Ik moet 16 uur zelf zien op te vangen, de vader van mijn kinderen vangt mijn andere 16 werkuren de kinderen op. 1 dag ben ik vrij.
Tijdens de eerste lockdown stond ik 2 dagen in de week echt vroeg op zodat ik alvast 2 uur per dag kon maken. De rest bij elkaar sprokkelen door meer schermtijd en Netflix. Zelf ergens anders gaan zitten hielp ook want dan werd ik niet voor elk wissewasje gestoord. Dan nog 1 avond wat werken en dat moet het dan maar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik stond tijdens lockdown nummer 1 vaak héél vroeg op, zat vaak al ruim vóór 6u achter de pc. Dan had ik voordat de kinderen wakker werden alvast een paar extra efficiënte uren gemaakt, die telden dan voor 2. Man deed dan de ochtend shift met vaatwasser, kinderen, ontbijt, hond etc. Ik verdeelde een werkdag vaak over 2 dagen, dus mijn eigenlijke werkdag de helft en mijn normaal vrije dag de andere helft. Werk normaal ongeveer 24u, waarvan ik ook tijdens lockdown 1-2 dagen live aanwezig moest zijn op werk (paramedische zorg). Zo was het goed te behappen en had ik overdag tijd voor de kinderen (groep 3/7/8). Overdag hield ik mail bij en deed ik werk klusjes waarbij ik minder focus en concentratie voor nodig had, dat kon ik ook makkelijker parkeren als de kinderen me nodig hadden.
Zo kwam ik toch aan mijn uren, hoewel het ook bij mij veel energie kostte. Zo had ik nog tot ruim na de herfstvakantie last van een verstoord ritme, zat deze zomer op de camping vaak al ruim voor 7u gewassen en gestreken voor de caravan :-D .....

Toch ga ik het de komende weken wrsch weer zo doen.
Ceylon schreef:
29-12-2020 12:00
Kun je van 2x8 geen 2x9 maken. Of misschien zelfs 2x10? En dan geen half uur lunchpauze, maar elke twee uurtjes tien minuten/kwartiertje.

Netflix of disney abonnement nemen en kinderen 2x per week een paar uur tv toestaan. Glaasje ranja en een paar koekjes erbij. Verantwoord? Niet helemaal. Maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Een vaste avond inplannen voor werk. Als je elke dinsdag kunt werken van zes tot tien, heb je ook alweer een halve dag. Misschien staat de baas van je man wel open voor alternatieve werktijden. Als hij vier keer per week een half uur eerder kan beginnen en dan in ruil daarvoor op die dinsdag twee uur eerder naar huis kan, kun je op tijd eten en is dat werken makkelijker te realiseren.

Advertentie zetten voor oppas. Ja, je bent zelf thuis. Nee, je kunt je kinderen niet vermaken en werken tegelijk. Wil je huishoudelijke hulp niet een paar euro extra verdienen? Misschien wil zij/hij best tijdelijk 2 middagen je kinderen in de gaten houden. Misschien zelfs koken. En nog wat boodschappen doen (met de kinderen). En deze persoon is al bekend, dat is misschien fijner dan een nieuwe oppas. De meeste schoonmaakmensen kunnen heus meer dan alleen maar schoonmaken. Misschien zelfs wel je kind helpen met het schoolwerk.

Uhm, er wordt gevraagd vooral alleen naar de winkels te komen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 12:59
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,
Bedankt voor jullie tips! En heel fijn te lezen dat ik niet de enige ben.

Mijn mans werk is de grote in flexibele factor. Baas wil niks. Vaste werktijden etc en een uur reistijd. Hij vertrekt om 645 uur en is om 1730 uur thuis. Tijdens lockdown 1 ging ik dan gelijk werken.

Tips die ik meeneem :

Idd zelf om 7 uur achter de computer gaan, Kids worden rond 8 uur wakker, kunnen dan zich wel uurtje achter tv redden. Dan heb ik al 2 uur gemaakt. Tijdens schoolwerk werk doen waar geen focus voor nodig is, mail, simpele routine dingen. Dan nog 2 uur geconcentreerd boven werken terwijl Kids beneden spelen, desnoods tv.

En in de middag maar gewoon uitloggen, max 1x per week 's avonds werken. Dag dat man thuis is 9 uur maken.

Komt goed.... En anders blijven aftellen...

Speeldates is ook een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Oh en weekend : we zitten in een verbouwing dus zaterdag is hier de klusdag. Einde in zicht...
Wat heeft je man al voor oplossingen bedacht?

Je vraagt de Viva-deelnemers om mee te denken, maar waarom niet je man? Je kinderen zijn ook zijn kinderen. Hoe is het zo gekomen dat alleen jij nadenkt over zulke dingen. Dat je man niet thuis kan werken betekent toch niet dat hij daarmee zijn verantwoordelijkheid niet hoeft te nemen?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
29-12-2020 11:53
Accepteren het wellicht niet helemaal lukt.

Baas zal dat ook vast snappen.
Waarom haar baas wel, maar zijn baas niet.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
29-12-2020 12:50
Uhm, er wordt gevraagd vooral alleen maar de winkels te komen.

Dat is waar. Maar de kinderen van TO zijn nog niet oud genoeg om alleen te blijven, dus ze gaan sowieso mee. Of de oppas nou die boodschappen haalt, of TO zelf, maakt dan niet zoveel uit. Of eventueel alleen met de jongste en de oudste dan thuis laten is natuurlijk ook een optie.

En TO, ik weet dat er nog bedrijven bestaan die zijn blijven steken in de jaren zestig, maar ik denk toch dat ik Man eens zou verzoeken om verder te kijken. Dat je niet thuis kunt werken is vaak zo, dat is nou eenmaal niet anders. Maar zo star vasthouden aan 'ik ben de baas dus ik bepaal' is niet meer van deze tijd. En al helemaal niet in deze situatie.

Het eerste mailtje van onze leidinggevenden, toen de lockdown bekend werd, was de melding dat je het vooral moest bespreken als je in de knoei komt met kinderen.
ceylon wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:04
11.99% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
globetrotter80 schreef:
29-12-2020 12:55
Oh en weekend : we zitten in een verbouwing dus zaterdag is hier de klusdag. Einde in zicht...

Het is vooralsnog maar veertien dagen, kun je die klusdagen niet twee keer overslaan? Als klussen alleen op zaterdag gebeurt kun je kennelijk wel gewoon leven in je huis, dus twee weken later klaar is misschien ook geen ramp.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je man toch eens met zijn vuist op tafel slaan op zijn werk.
Ceylon schreef:
29-12-2020 13:01
Dat is waar. Maar de kinderen van TO zijn nog niet oud genoeg om alleen te blijven, dus ze gaan sowieso mee. Of de oppas nou die boodschappen haalt, of TO zelf, maakt dan niet zoveel uit. Of eventueel alleen met de jongste en de oudste dan thuis laten is natuurlijk ook een optie.

En TO, ik weet dat er nog bedrijven bestaan die zijn blijven steken in de jaren zestig, maar ik denk toch dat ik Man eens zou verzoeken om verder te kijken. Dat je niet thuis kunt werken is vaak zo, dat is nou eenmaal niet anders. Maar zo star vasthouden aan 'ik ben de baas dus ik bepaal' is niet meer van deze tijd.

Of nog iets duidelijker met baas bespreken dat het opvangen van kinderen in deze lockdown niet alleen de taak van de moeder is, die ook haar eigen baan heeft.

Niet alleen in dit topic maar ook in andere en in real life zie ik veelal de moeders opdraaien voor het opvangen van de kinderen én de planning van de opvang van de kinderen én alles daar omheen. Waarom? We zien met zijn allen, man, vrouw, jong, oud in deze crises. Wie bepaalt dat bepaalde mannen zich daarvoor niet hoeven inspannen?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
29-12-2020 12:57
Wat heeft je man al voor oplossingen bedacht?

Je vraagt de Viva-deelnemers om mee te denken, maar waarom niet je man? Je kinderen zijn ook zijn kinderen. Hoe is het zo gekomen dat alleen jij nadenkt over zulke dingen. Dat je man niet thuis kan werken betekent toch niet dat hij daarmee zijn verantwoordelijkheid niet hoeft te nemen?
Zeker is dit onderwerp van gesprek en eerste actie was met zijn baas (opnieuw) in gesprek te gaan. Dat levert echter niks op. Collega's hebben mazzel dat partners in de zorg werken en dus noodopvang hebben dus baas ervaart geen probleem. Man wilde dagen opnemen maar dat gaat van dagen af zodat hij straks minder lang zomervakantie heeft. Dat is het mij niet waard. Man heeft schoonmaak, schoonouders en hello fresh geregeld. Dus het voelt als gezamenlijk probleem waarin we beiden doen wat mogelijk is.

Mbt klussen: lootgieter was al maanden van tevoren gepland dus dat verschuiven lukt niet meer (zou betekenen dat dat weer maanden opschuift).
Janiva schreef:
29-12-2020 13:05
Misschien moet je man toch eens met zijn vuist op tafel slaan op zijn werk.

Zo te lezen, durven veel mannen dat nog niet. Tenminste niet bij de werkgever, thuis doen ze dat passief/agressief wel met de mededeling dat de baas het niet goedkeurt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
29-12-2020 13:07
Of nog iets duidelijker met baas bespreken dat het opvangen van kinderen in deze lockdown niet alleen de taak van de moeder is, die ook haar eigen baan heeft.

Niet alleen in dit topic maar ook in andere en in real life zie ik veelal de moeders opdraaien voor het opvangen van de kinderen én de planning van de opvang van de kinderen én alles daar omheen. Waarom? We zien met zijn allen, man, vrouw, jong, oud in deze crises. Wie bepaalt dat bepaalde mannen zich daarvoor niet hoeven inspannen?
De oplossing van baas man is: verlofdagen opnemen. Dat is overigens ook de oplossing van mijn werk, met verschil dat ik verlofuren kan kopen zodat we nog steeds samen zomervakantie kunnen houden.

Ik zie het niet als man / vrouw verschil. Had ik bij zijn werkgever gewerkt en andersom, was het man due thuis alles zou moeten doen. Man zoekt naar oplossingen en ik ook. Dat ik op viva navraag doe en hij niet wil niet zeggen dat hij geen verantwoordelijkheid neemt. Hopelijk heb ik dat nu verhelderd.
globetrotter80 schreef:
29-12-2020 13:09
Zeker is dit onderwerp van gesprek en eerste actie was met zijn baas (opnieuw) in gesprek te gaan. Dat levert echter niks op. Collega's hebben mazzel dat partners in de zorg werken en dus noodopvang hebben dus baas ervaart geen probleem. Man wilde dagen opnemen maar dat gaat van dagen af zodat hij straks minder lang zomervakantie heeft. Dat is het mij niet waard. Man heeft schoonmaak, schoonouders en hello fresh geregeld. Dus het voelt als gezamenlijk probleem waarin we beiden doen wat mogelijk is.

Mbt klussen: lootgieter was al maanden van tevoren gepland dus dat verschuiven lukt niet meer (zou betekenen dat dat weer maanden opschuift).

Dat is een begin, maar daarmee is nog niet genoeg tijd voor jouw werk gerealiseerd. Dus wat mij betreft zou hij nog even verder mogen denken. Bijvoorbeeld hoe hij de loodgieter met de kinderen kan combineren zodat jij toch die zaterdag kunt werken. Desnoods ergens anders, (bij je (schoonouders)ouders.)
Alle reacties Link kopieren
Ik sta voor de klas en het is bij ons echt de bedoeling dat de kinderen online les krijgen. Dus niet alleen maar een pakket werk mee en maak het maar een keer. Is dat bij jullie niet ook het geval? Want dan zal je (zeker met je kind in groep 4) meer je handen vrij hebben om te werken. Kan je jongste niet wat vaker naar je schoonouders?
Find people who will make you better (M. Obama)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven