Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Reukvermogen nog niet terug

29-12-2020 21:20 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb inmiddels meer dan twee maanden geleden Corona met een mild verloop gehad. Ik ruik alleen nog steeds niks (proeven gelukkig wel).

Ik heb de afgelopen 4 weken 2x een momentje gehad dat er iets van geur te herkennen was (1x met koken en 1x heel licht een alcoholisch drankje). Maar verder dus niks noppes nada. Geen parfum, geen benzine, geen bifi worst etc...

Natuurlijk heb ik gegoogled, en ik hoor bij de 4% die t nog niet terugheeft na 2 maanden helaas. Ik kan binnenkort eens vragen wat de huisarts er van denkt. Maar ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn uit de eerste golf bijv waarbij het langer duurde dan die 8 weken maar toch vanzelf weer goed kwam.

En zijn er mensen die een succesvolle ervaring hebben met reuktraining en dat willen delen? :P
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Een vriendin van me begint na 5 maanden nu weer te ruiken. Zeg 50 %.
Hier was toevallig laatst een artikel over geschreven;

https://www.viva.nl/lijf-en-psyche/reuk ... aasappels/
Alle reacties Link kopieren
Er is een (besloten) facebook groep waar mensen met (langdurig) reukverlies na corona ervaringen uitwisselen: https://facebook.com/groups/reukverliesnacovid19/
Msch dat je daar tips etc kunt vinden.
Of doe mee aan wetenschappelijk onderzoek hiernaar: https://gcchemosensr.org/surveys/nl/
Ik heb in april van dit jaar corona gehad en heb pas in oktober van dit jaar voor het eerst weer iets geroken. Een paar weken nadat ik voor het eerst iets rook, kwam ook mijn smaak een heel klein beetje terug. Ik ben er nog lang niet maar ben vooral blij weer iets te ruiken en proeven. Bij mij kwam de geur van Hela Curry trouwens als eerste terug :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de eerste week mijn geur echt 100% kwijt geweest, smaak grotendeels, ik kon wel zout en zoet onderscheiden. In de 2e week kwam het heel licht terug, koffie, eucalyptus, kruidnagel, heel licht mijn parfum...Maar dan wel echt met mijn neus er bovenop. Nu ben ik in mijn derde week, omgevings geuren ruik ik nog echt niet, maar steeds meer luchtjes ruik ik met mijn neus er echt op. Ik heb op verschillende groepen gelezen dat het goed is om geur training te doen; dus elke dag consequent aan geuren ruiken, dit schijnt iets in je hersenen te stimuleren.

Ik vind het trouwens best heftig, natuurlijk ben ik ontzettend blij dat ik er verder met vrij milde klachten doorheen ben gekomen, maar je mist toch een zintuig. Je ruikt niet of iets aanbrand, of het gas aanstaat, maar ik vond het vooral heftig om mijn kinderen en man niet te kunnen ruiken, je huisdier niet, je 'thuis'....Nooit geweten dat ik dat dan zo zou missen. Maar nogmaals, dit is natuurlijk niets vergeleken met de ernstig zieke mensen, dus ik kan alleen maar heel erg dankbaar zijn dat ik een mild verloop had!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee maar dit lijkt me dus echt vreselijk.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn reuk nu een week kwijt en vind het wel beangstigend dat het maanden kan duren. Ik prijs me gelukkig dat ik verder alleen milde klachten heb gehad, maar ik baal hier wel van, ik ruik echt letterlijk niks O_o
Alle reacties Link kopieren
Het valt wel mee eigenlijk, ik mis het niet enorm in het dagelijks leven.

Vandaag heb ik wel flink en diep aan allerlei dingen gesnuffeld. En de kaneel van mijn pastasaus kwam binnen.. dus dat is toch weer iets :yes:
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
@To ik heb sinds vorige week reuk en smaakverlies door de covid. Smaak lijkt al iets meer terug te komen naast alleen zoet, zout etc.
En geur had ik vandaag ook weer dat ik wat vleugjes rook van de kaneel, koffie en sinasappel. Daar was ik al wel erg blij mee.
Fijn dat jij vandaag ook al weer iets rook van de kaneel.
Hopelijk eerste stap weer naar meer kunnen gaan ruiken.
Aller eerst sterkte. Gewoon zo vervelend dat je niks ruikt of proeft..

Ik heb collega's er over gehoord die pas na ruim 3 maanden reuk en smaak terug kregen. Ook wel gevallen die sinds februari nu nog steeds niet ruiken.
Alle reacties Link kopieren
wittegeit schreef:
29-12-2020 22:24
Ik heb in april van dit jaar corona gehad en heb pas in oktober van dit jaar voor het eerst weer iets geroken. Een paar weken nadat ik voor het eerst iets rook, kwam ook mijn smaak een heel klein beetje terug. Ik ben er nog lang niet maar ben vooral blij weer iets te ruiken en proeven. Bij mij kwam de geur van Hela Curry trouwens als eerste terug :-D
Of je daar nou blij mee moet zijn?! :-P
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Mijn smaak is maar 2 dagen weggeweest gelukkig hoor. Gaat puur om het ruiken :)
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven