Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Dringende noodzakelijke zorg uitgesteld.

30-12-2020 15:11 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las zojuist dat niet alleen de noodzakelijke maar niet dringende operaties worden uitgesteld.

Er zijn nu ook ziekenhuizen die wel dringende operaties die niet kunnen wachten zoals het weghalen van een tumor bij borstkanker uitstellen.

Ik vind dat iedereen recht heeft op gezondheidszorg dus ook de 80 jarige mevrouw die vanwege corona op de ic beland.

Maar als daardoor een 30 jarige vrouw met nog jonge kinderen onnodig gaat sterven dan plaats ik toch vraagtekens bij het beleid dat de operatie van de jonge vrouw wordt uitgesteld.

Ik snap dat je als arts dan voor een hele moeilijke keuze staat.

Want de oudere vrouw van de ic afhalen betekent haar dood. Je ziet dan iemand sterven voor jouw ogen. Door jouw keuze. Een mens met een gezicht.

De vrouw met borstkanker ligt nog niet in het ziekenhuis. Voor die vrouw kun je nog hopen dat als de operatie later plaats vind ze ook nog gered wordt.

Gebeurd dat niet en gaat ze later alsnog dood dan gebeurd dat niet voor je ogen. Het is niet zo 1 op 1 zichtbaar dat dit een gevolg is van de beslissing om de covid patiënt voorrang te geven.

Maar toch je zal die 30 jarige vrouw maar zijn.
Of haar echtgenoot. Of haar nog jonge kind.

Natuurlijk is het voor de familie van de 80 jarige vrouw ook hard maar haar kinderen zijn volwassen en ze is misschien al weduwe.

Ik vind het echt niet kunnen dat noodzakelijke operaties worden uitgesteld.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
30-12-2020 15:11
(...)
Ik vind het echt niet kunnen dat noodzakelijke operaties worden uitgesteld.
Wat is jouw voorstel?
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk, ik ben het met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Ben het 100% met je eens, afschuwelijk.
Wat ik me dus al de hele tijd afvraag.. Er zijn meerdere leegstaande ziekenhuizen in Nederland, waarom is het niet mogelijk om daar een groot coronaziekenhuis van te maken? Daar enkel de coronapatienten heen te brengen waardoor de "normale" ziekenhuizen gewoon hun werk kunnen doen? Wat betreft personeel, dat zou vanuit heel europa kunnen worden aangetrokken lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
hoeveel van de 2700+ mensen met corona in de ziekenhuizen zijn 80+?
smulrol wijzigde dit bericht op 30-12-2020 15:23
6.38% gewijzigd
GinnyJones schreef:
30-12-2020 15:14
Wat ik me dus al de hele tijd afvraag.. Er zijn meerdere leegstaande ziekenhuizen in Nederland, waarom is het niet mogelijk om daar een groot coronaziekenhuis van te maken? Daar enkel de coronapatienten heen te brengen waardoor de "normale" ziekenhuizen gewoon hun werk kunnen doen? Wat betreft personeel, dat zou vanuit heel europa kunnen worden aangetrokken lijkt me.
Want in de rest van Europa hebben ze geen last van corona?
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
30-12-2020 15:14
Wat ik me dus al de hele tijd afvraag.. Er zijn meerdere leegstaande ziekenhuizen in Nederland, waarom is het niet mogelijk om daar een groot coronaziekenhuis van te maken? Daar enkel de coronapatienten heen te brengen waardoor de "normale" ziekenhuizen gewoon hun werk kunnen doen? Wat betreft personeel, dat zou vanuit heel europa kunnen worden aangetrokken lijkt me.
Jij denkt dat er in heel europa een enorm overschot van medisch personeel is dat zit te popelen om corona patienten te verzorgen?
En hoeveel 80 jarigen liggen er momenteel met Corona op de IC?

Als de keuze is tussen een 30 jarige moeder die misschien dood gaat en een 50 jarige vader die meteen sterft, wordt jouw keuze daar anders van?
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
30-12-2020 15:14
Wat ik me dus al de hele tijd afvraag.. Er zijn meerdere leegstaande ziekenhuizen in Nederland, waarom is het niet mogelijk om daar een groot coronaziekenhuis van te maken? Daar enkel de coronapatienten heen te brengen waardoor de "normale" ziekenhuizen gewoon hun werk kunnen doen? Wat betreft personeel, dat zou vanuit heel europa kunnen worden aangetrokken lijkt me.
Vraag ik me inderdaad ook af.. misschien ivm de reistijden? Ik noem maar iets.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
30-12-2020 15:12
Wat is jouw voorstel?
Toch die 30 jarige mevrouw met borstkanker voorrang geven en hoe verschrikkelijk ook die 80 jarige mevrouw van de ic afhalen.
smulrol schreef:
30-12-2020 15:16
Jij denkt dat er in heel europa een enorm overschot van medisch personeel is dat zit te popelen om corona patienten te verzorgen?
Ik denk zeker dat er in bepaalde landen genoeg medisch personeel werkloos thuis zit ja.
Dit komt dus door de overbelaste zorg en daarom hebben we dus een lock down.
Nu maar hopen dat mensen niet alsnog massaal samen gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
30-12-2020 15:17
Ik denk zeker dat er in bepaalde landen genoeg medisch personeel werkloos thuis zit ja.
interessant! Welke landen, en hoe kan het dat die geen corona hebben?
Alle reacties Link kopieren
Hellemaal met je eens, maar Nl. Heeft de gezondheidszorg kapot gespaard, en als dan een Jaap van Dissel nog durft te zeggen dat in verpleeghuizen mensen werken die te laag opgeleid zijn, en dat er daarom zo veel mensen covid hebben dan wil er dus ook niemand meer werken! ......
sugarmiss schreef:
30-12-2020 15:17
Toch die 30 jarige mevrouw met borstkanker voorrang geven en hoe verschrikkelijk ook die 80 jarige mevrouw van de ic afhalen.
Maar deze twee mensen hebben helemaal niks met elkaar te maken. De mevrouw op de IC heeft niks aan de oncoloog en de mevrouw met borstkanker heeft niks aan een IC verpleegkundige of een IC plaats.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
30-12-2020 15:17
En hoeveel 80 jarigen liggen er momenteel met Corona op de IC?

Als de keuze is tussen een 30 jarige moeder die misschien dood gaat en een 50 jarige vader die meteen sterft, wordt jouw keuze daar anders van?
Dan wordt de keuze weer een stuk moeilijker. Een 50 jarige heeft nog best een aantal jaren voor zich. Een 80 jarige toch normaal gesproken zo'n 30 jaar minder dan een 50 jarige.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij af. De mensen die wel met 20 man kerst gevierd hebben... Zouden die hier bij stilstaan? Of boeit het ze gewoon echt niet.
sugarmiss schreef:
30-12-2020 15:19
Dan wordt de keuze weer een stuk moeilijker. Een 50 jarige heeft nog best een aantal jaren voor zich. Een 80 jarige toch normaal gesproken zo'n 30 jaar minder dan een 50 jarige.

Zo zwart wit zijn die keuzes dus niet. Het kan best zijn dat je moet kiezen tussen een 50-jarige die zonder zorg direct overlijdt en een 30-jarige die met wat latere zorg misschien overlijdt (en misschien ook niet).
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
30-12-2020 15:19
Dan wordt de keuze weer een stuk moeilijker. Een 50 jarige heeft nog best een aantal jaren voor zich. Een 80 jarige toch normaal gesproken zo'n 30 jaar minder dan een 50 jarige.
joehoe?
hoeveel van de 2700+ mensen met corona in de ziekenhuizen zijn 80+?
smulrol wijzigde dit bericht op 30-12-2020 15:23
0.30% gewijzigd
GinnyJones schreef:
30-12-2020 15:19
Maar deze twee mensen hebben helemaal niks met elkaar te maken. De mevrouw op de IC heeft niks aan de oncoloog en de mevrouw met borstkanker heeft niks aan een IC verpleegkundige of een IC plaats.
Die hebben wel degelijk met elkaar te maken. Na sommige operaties is een plek op de IC nodig, waaronder dus operaties van tumoren.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijk lastige situatie he.
Maar de acute zorg gaat altijd voor op de semi acute zorg. Tenzij we dus in het zwarte scenario komen, maar zover is het nog niet (verbaastme trouwens). Ik vrees voor januari, dan gaan de ziekenhuizen echt ontploffen.
Mijn partner werkt op de SEH, van de week stonden er 15 ambu's in de rij te wachten om een Covid patient te presenteren.
Er liggen 's nachts mensen op de SEH waarvoor geen plek is op de afdeling, ook IC patienten. Krijgen die daar net zulke goede zorg als op de IC? Een SEH verpleegkundige is veel drukker met meerdere patienten tegelijkertijd dan een IC verpleegkundige.
Het is letterlijk wachten totdat er iemand overlijdt op de afdeling of de SEH mag verlaten zodat er weer wat 'ruimte' is pm mensen op te nemen.
Het verbaast me dat ziekenhuizen niet allang roepen dat de situatie onhoudbaar is, het is steeds 'we lopen tegen de max' of 'het wordt nu wel heel nijpend'. Wees eerlijk en zeg dat het allang niet meer gaat!

Maar ik dwaal een beetje af merk ik.
Vind het echt vreselijk voor de semi acute zorg. Wel denk ik dat er heel goed wordt besloten wie er langer 'kan' wachten en wie niet, maar je zal het maar zijn..
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
30-12-2020 15:16
Want in de rest van Europa hebben ze geen last van corona?
En geen chronische personeelstekorten?
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
30-12-2020 15:14
Wat ik me dus al de hele tijd afvraag.. Er zijn meerdere leegstaande ziekenhuizen in Nederland, waarom is het niet mogelijk om daar een groot coronaziekenhuis van te maken? Daar enkel de coronapatienten heen te brengen waardoor de "normale" ziekenhuizen gewoon hun werk kunnen doen? Wat betreft personeel, dat zou vanuit heel europa kunnen worden aangetrokken lijkt me.
Er is een tekort aan personeel, geen overschot.
smulrol schreef:
30-12-2020 15:18
interessant! Welke landen, en hoe kan het dat die geen corona hebben?
Ik zeg niet dat die landen geen corona hebben. Dat hebben alle landen inmiddels. Maar in bepaalde landen heeft niet iedereen met een medische opleiding een baan. Ik weet dat dit in bijvoorbeeld Amerika zo is. Daar zit veel verplegens personeel thuis zonder inkomen. Ze mogen niet komen werken, ondanks dat er ook daar tekorten zijn overigens. Dat geldt voor meer landen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven