Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ruzie met puber om regels

30-12-2020 18:16 235 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag iets hier tegen het licht houden, want ik ben benieuwd hoe anderen dit zien. Het is vandaag behoorlijk tot gedoe gekomen in ons gezin waardoor ik het de moeite waard vind om er even een topic aan te wijden.
We hebben kort gezegd thuis te maken met een 17 jarige puber die de corona regels onzin vindt. Ze hebben met een vriendengroep van 5 man bedacht om oud en nieuw te vieren, zowel middag als avond bij 1 vriend thuis. Dit was voor ons nieuw, want tot gister was het verhaal continu dat ze in totaal met 3 zouden zijn (dat is dus inclusief de vriend waar ze dan thuis zijn)
Dat mag dus vonden wij prima, maar met meer personen hebben nee op gezegd. Dit geeft al 2 dagen veel discussies en gesprekken waarbij we enkel horen "onzin, het kan wel, wat boeit het nou, we hebben de groep al verkleind van 15 naar 5".
Het uitleggen heeft dus geen zin, want ondertussen spreken ze tegen de afspraak in ook al met 4 af (gisteravond bijvoorbeeld). We proberen het steeds uit te leggen, wat de gevolgen kunnen zijn, waarom de regels er nu zijn en we benoemen ook dat we zijn teleurstelling etc snappen.
Vanmiddag heeft mijn man overlegd met de ouders van die jongen waar ze te gast zijn, hoe wij erin staan en ok even te horen hoe zij dit zien. Zij vinden 4 in totaal prima, ze benoemen ook dat het eigenlijk niet mag maar ze het door de vingers zien omdat hun ruimte groot genoeg is, zij er zelf bij zijn en toezicht houden.
Hierna vond mijn man dat we het ook wel konden goedkeuren, waar ik tegenin ging en we dus ruzie kregen.
Aan mijn kant speelt mee dat ik me veel zorgen maak over corona, over de huidige ziekenhuis situatie, de besmettingen die niet zoveel dalen nog. Ik kan me dus voorstellen dat anderen mij te angstig en daardoor te star vinden in het naleven van regels. Wij werken al maanden thuis, beperken alle risico en dan vind ik het onzin om de puber niet aan de regels te houden. Als iedereen 1 persoon extra door de vingers blijft zien dan komen we nergens, vind ik. Ouders van die jongen zegt dat ze met 4 zijn, zoon zegt 5 dus ook dat is een beetje vaag. Ik vind of het max aantal mensen, of dan maar thuis blijven. Grote bonje, puber erg boos. Ik begrijp het allemaal, plannen die wijzigen en dat is niet leuk voor hem. Hij voelt zich dan de spelbreker. Ik heb gewezen op wat nog wel mag, dat er nog best wat kan maar wel met een max aantal personen.

Wat vinden jullie? Ben Ik werkelijk te star?
newspaper wijzigde dit bericht op 30-12-2020 18:22
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, je bent niet te star. Het probleem is dat veel te veel mensen denken dat dit wel een keertje kan. Of regelmatig.

Ik snap je probleem, het is een puber. Heb zelf geen kinderen, maar ik ken er ook eentje met regelmatig de bokkepruik op... Het kwartje valt gewoon niet, heel lastig.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik snap heel goed dat het voor puber heel rot is. Maar van mij zou het ook niet mogen. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen. Dat moeten we samen doen....

En hij is met meer dan 4 (of 5) he? Die ouders zijn er dus ook, en nog eventuele broertjes/zusjes wellicht? Allemaal mensen die weer hun eigen bubbel hebben en zo loopt iedereen die aan die bubbels verwant is weer meer risico.

Ik zou de discussie met puber niet meer aangaan, maar zoeken naar alternatieven. Dít plan gaat niet door, welke alternatieven zijn er? Is er iets wat hij zou willen (binnen de regels)? Dan zou ik proberen hem daar tegemoet te komen.
Nee, je bent niet te star vind ik. Maar goed ik ben dan ook al 9 maanden ziek ervan dus weet hoe rot het is.
Verplichte quarantaine instellen na het feestje. En na 6 dagen verplicht een coronatest.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet. Zitten ze bij die ouders in de kamer? Jongeren tot 18 hoeven onderling geen afstand te houden he.

Kunnen ze misschien buiten ergens chillen, evt met een terrasverwarming of een vuurkorf oid>
Alle reacties Link kopieren
Nee je bent niet te star.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Dankzij alle mensen die uitzonderingen maken zitten we nu in deze situatie.
Door dit soort dingen is precies waarom we nog steeds in deze situatie zitten.
Ik ben mega streng in de regels. Ik heb geen kind maar als ik dat wel had had die dus pech gehad in dit geval. Ik werk in de zorg. Loop net als de rest van zorgpersoneel op mijn eind. Dag in dag uit in pakken hijsteren en waarom omdat we niet 1x kunnen luisteren en geen feest vieren
Ik snap jou heel goed. Maar hoewel ik zelf in een risicogroep zit, zou ik de puber toch laten gaan. Het is zo zwaar voor die leeftijd. En die strijd die je moet leveren is ook gigantisch en haast niet te doen (hier dan, hoewel zoon uiteindelijk maar met één vriend het viert, maar dat is puur omdat het andere feest niet doorging).

Met eentje erbij zou ik dan dus dénken ‘Nou vooruit dan maar’. Anders is het ook zo sneu voor die ene die er niet bij mag zijn. Maar het is niet echt de regels volgen inderdaad.
Subnautica schreef:
30-12-2020 18:27
Ik weet het niet. Zitten ze bij die ouders in de kamer? Jongeren tot 18 hoeven onderling geen afstand te houden he.

Kunnen ze misschien buiten ergens chillen, evt met een terrasverwarming of een vuurkorf oid>
Ah kijk, is dat zo? Ik dacht tot dertien. Maar er verandert wel steeds veel waardoor ik niet meer helemaal goed op de hoogte ben.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
30-12-2020 18:22
Ik snap heel goed dat het voor puber heel rot is. Maar van mij zou het ook niet mogen. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen. Dat moeten we samen doen....

En hij is met meer dan 4 (of 5) he? Die ouders zijn er dus ook, en nog eventuele broertjes/zusjes wellicht? Allemaal mensen die weer hun eigen bubbel hebben en zo loopt iedereen die aan die bubbels verwant is weer meer risico.

Ik zou de discussie met puber niet meer aangaan, maar zoeken naar alternatieven. Dít plan gaat niet door, welke alternatieven zijn er? Is er iets wat hij zou willen (binnen de regels)? Dan zou ik proberen hem daar tegemoet te komen.
Ook allemaal benoemd. 2 mensen thuis ontvangen naast je eigen huishouden mag, dus hij mag met 1 andere vriend daarheen. Hij zegt dat hij het wel begrijpt, dat corona ernstig is maar zijn eigenbelang is veel groter en vanuit een puberbrein gedacht begrijp ik dat. Alternatieven boeien hem niets, allemaal stom. Ik ben heel boos geworden op mijn man, ik was ook klaar met steeds discussiëren. Daar ben ik klaar mee op een gegeven moment.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
30-12-2020 18:27
Ik weet het niet. Zitten ze bij die ouders in de kamer? Jongeren tot 18 hoeven onderling geen afstand te houden he.

Kunnen ze misschien buiten ergens chillen, evt met een terrasverwarming of een vuurkorf oid>
Dan alsnog mogen er niet meer dan 2 personen vanaf 13 jaar op bezoek en geen groepje groter dan 2 buiten zijn..

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -en-buiten
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Ik heb het even opgezocht: tot achttien hoeft geen afstand te houden, maar vanaf dertien mag je maar twee bezoekers ontvangen. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Alle reacties Link kopieren
Kan hij met 1-2 vrienden bij jullie terecht. Twee feestjes ipv 1 lukt wellicht wel?

En inderdaad jammer, denk dat heel veel mensen balen van het zoveelste feestje waar niet kan. Teleurstelling moet hij ook leren.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn regels, dus daar hou je je aan, dan hoef je er dus verder ook niet over in discussie. Dat gezeik heel de tijd om de regels maar omgebogen te krijgen onder het mom dat het zoooo zwaar is. Ja en door iedere keer die regels te buigen blijft dit duren en wordt het niet bepaald minder zwaar. Voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
HIer ook geregeld discussie met 16 jarige. We hebben nu afgesproken dat ze 2 vriendinnen gewoon elke dag of wanneer dan ook mee mogen afspreken en niet dan met die dan met die etc , Ik weet nml niet hoe sommige ouders over de regels denken,

Eerst was het allemaal onzin blabla ze controleren toch niet. TOTDAT ze dus 3 weken geleden met 5 bij een keet (ja is hier in de buurt) buiten zaten en de handhaving langs kwam ,, Ze mochten kiezen. of een boete of een verslag maken over de coronaregels via HALT . Ja ze hebben dus leuk allemaal stuk voor stuk verslagen kunnen maken incl 2 contact momenten met Halt. . ze past nu wel op
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het toestaan. Het klinkt alsof ze er wel degelijk over nagedacht hebben (de groep is met 4 of 5 echt klein) en ouders geven aan dat er voldoende ruimte is. Daarnaast is het een vaste groep voor de hele dag.

Ik ben zelf heel streng in de naleving van de coronaregels, maar ben voor onze 16- en 14-jarigen wat soepeler. Niet naar grote feesten (ja, die worden nog steeds gegeven...), maar wel bij iemand logeren of naar een verjaardag van iemand uit de vaste vriendengroep. Inderdaad vanuit de gedachte dat ze elkaar sowieso zien op school (zonder onderlinge afstand) en bij hun bijbaantje (want ze werken bijna allemaal bij dezelfde supermarkt).
Alle reacties Link kopieren
Respect voor jou TO. Ik word echt schijtziek van iedereen die vindt dat zij wel een uitzondering mogen zijn. Echt.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Dat ze elkaar sowieso zien op school, dat gaat nu natuurlijk niet op.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Zou opsplitsen inderdaad geen optie zijn? Het lijkt me ook wel wrang als zij wel bij elkaar komen en hij als enige niet (als zij wel gaan), maar inderdaad, als er twee bij jullie gaan zitten en drie daar dan valt het binnen de regels en dan zit niemand van die groep alleen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
30-12-2020 18:40
Dat ze elkaar sowieso zien op school, dat gaat nu natuurlijk niet op.
Nee, het is nu natuurlijk kerstvakantie, maar onze oudste gaat na de vakantie weer gewoon fulltime naar school (zit in een examenklas). Dat zal voor meer pubers in die leeftijdscategorie gelden.
Alle reacties Link kopieren
Wat meespeelt, en ik eerst niet wilde benoemen uit angst dat het gesprek een andere wending zou krijgen...het is mijn stiefkind, die ik al 12 jaar in mn leven heb en waar ik een goede band mee heb. Hij woont bij zijn moeder, waar de regels niet zo strak zijn. Afspreken met 5-6 mensen mag daar bijvoorbeeld en hij is dus ook boos dat wij strenger zijn. Door zijn 2 huishoudens heeft hij standaard al meer contacten, dat vind ik een groter risico. Normaliter ben ik niet streng, hij krijgt alle ruimte bij ons maar ik vind de corona situatie dus echt anders en geen ruimte bieden voor uitzonderingen. Man vind nee zeggen lastig, want puber dreigt met weglopen (Wat ik hem niet zie doen hoor)

Ik ben van mening dat als iedereen uitzonderingen blijft maken, dat we in de huidige dramatische corona situatie blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook toedtaan. Lees net op l1.nl over provinciegenoten die gewoon naar de Ardennen gaan want daar ligt sneeuw en ze waren wel een klaar met binnen zitten.

En dat zijn dan volwassen mensen.

Ik word er rebels van.
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik ga misschien heel viva over me heen krijgen....
Ik zou het toelaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven