Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Leerkrachten voldoende beschermd tegen het coronavirus?

02-01-2021 11:01 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 14 december 2020 heeft de regering onderstaande beslissing genomen (screenshot uit het voorlopige VO-protocol d.d. 15 december).

Afbeelding

Het ministerie stelt dat het voor alle scholen een verplichting is om voor alle eindexamenleerlingen alle onderwijsactiviteiten fysiek op school plaats te laten vinden. OCW stelt dat scholen alleen voor deze leerlingen de scholen kan sluiten wanneer opvolging wordt gegeven aan de gezondheidsadviezen van de GGD of wanneer het door organisatorische maatregelen niet lukt om een school open te houden, doordat veel leraren ziek zijn en er geen vervanging beschikbaar is. Leraren in actie is het daar echter niet mee eens.

Het ministerie kan echter volgens Leraren in actie slechts alleen de wens uitspreken dat scholen dit beleid voeren, eisen kan het ministerie dit niet. Het ministerie is namelijk geen werkgever. Schoolbesturen zijn dat wel en hebben daarin een zorgplicht jegens personeel. Deze zorgplicht komt voort uit de Arbowet. Tevens dient een werkgever te voldoen aan een zog. Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) waarvoor in deze crisis misschien een nieuw plan van aanpak moet worden opgesteld en nadere maatregelen moeten worden getroffen om gezondheidsrisico’s zoveel mogelijk te vermijden, met instemming van de MR. Ministerie en GGD staan daarbuiten. Het kan dus heel goed zijn dat scholen vanuit hun zorgplicht als werkgever besluiten om geen fysiek onderwijs te verzorgen. Veiligheid en arbo dienen te worden nageleefd.

Door de huidige hoge besmettingscijfers ook bij de kinderen en tieners, en de onduidelijkheid over de verhoogde besmettelijkheid van de nieuwe Britse variant, vindt Leraren in actie het een te groot risico om fysiek les te geven aan de eindexamenleerlingen.

De vakbond Leraren in actie roept het ministerie van onderwijs daarom de regie te nemen en vanaf 4 januari 2021 alleen de volgende dwingende maatregelen op te leggen aan scholen:

Alleen kwetsbare zorgleerlingen en kinderen van ouders in de vitale beroepen moeten op school opgevangen worden. De rest van het onderwijs krijgt thuis onderwijs online. Dit geldt voor alle leerlingen, dus zowel voor leerlingen in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Alleen de schoolexamens kunnen doorgaan mits hiervoor wordt voldaan aan de coronavoorschriften en de anderhalve meter afstand kan worden gehouden tussen leraren, onderwijsondersteuners en leerlingen onderling.

De uitgebreide versie van het document van Leraren in actie vind je hier:
https://twitter.com/lerareninactie/stat ... 79331?s=12

Het protocol mbt het onderwijs aan eindexamenleerlingen vind je hier:

https://www.lesopafstand.nl/app/uploads ... uiting.pdf

Ik heb de stukken bestudeerd en het venijn zit hem volgens mij daarin dat ook in het nieuwe protocol niet wordt gevraagd dat (eind-examen)leerlingen onderling afstand van elkaar moeten houden.

(Dit schreef ik zaterdag. Intussen heeft de realiteit ons al weer ingehaald en heeft Nieuwsuur de afstandskwestie onderzocht, en blijkt de onderlinge afstand tussen leerlingen wel degelijk van belang volgens OMT-leden:

https://amp.nos.nl/artikel/2363556-reco ... ssion=true

Uitzending Nieuwsuur 11 januari 2021:

https://twitter.com/nieuwsuur/status/13 ... 44064?s=21

Kabinetsmaatregel 12 januari 2021, nu wel 1,5 m afstand houden op VO-scholen:

https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/c ... houden.amp)

Daarom heb ik de volgende peilingvragen opgesteld:

Hoe zou het beleid mbt fysiek onderwijs op school moeten zijn:

Totaal aantal stemmen: 90

Het belang van de eindexamenleerling gaat voor op dat van de leerkracht, fysiek onderwijs kan gewoon doorgaan zonder extra maatregelen (29%)
Het recht van de leerkracht op veilige arbeidsomstandigheden gaat voor op dat van de eindexamenleerling, het onderwijs moet online plaatsvinden (18%)
Het onderwijs aan eindexamenleerlingen mag wel fysiek plaatsvinden, maar alleen als de leerlingen onderling 1,5 afstand houden en onderwijs wordt gegeven in kleinere klassen (53%)
soliver wijzigde dit bericht op 13-01-2021 07:24
11.27% gewijzigd
Wat een rare tendentieuze poll. Zodra het enigszins kan moeten álle kinderen weer naar school.
Als eindexamenkandidaten de enige leerlingen zijn die naar school gaan, is er ruimte genoeg voor kleinere klassen. Moeten docenten wel bereid zijn om wat meerwerk van collega’s over te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat met alleen de examenklassen, zorgleerlingen en praktische vakken het sowieso al rustiger is in de gebouwen. Als je dan slim roostert, de kinderen zoveel mogelijk in het lokaal houdt (laat de leraar maar wisselen), kleinere klassen, mondkapjes, spatschermen etc. het risico beperkt kan worden.

Bij de vorige lockdown zijn kinderen geslaagd zonder eindexamen maar op basis van schoolresultaten. Ik ben bang dat in mei de examens gewoon doorgaan en kinderen dan zakken omdat ze onvoldoende voorbereid zijn. Hun belangen zijn enorm.

Van de zorg vragen we al heel veel. We verwachten dat onze supermarkten vol liggen, de bus rijdt en de ouders er een baan als juf bijnemen. Maar leerkrachten zijn weer aan het klagen vanwege een select groepje dat echt fysiek onderwijs nodig heeft.
MrsDuck schreef:
02-01-2021 11:15

Van de zorg vragen we al heel veel. We verwachten dat onze supermarkten vol liggen, de bus rijdt en de ouders er een baan als juf bijnemen. Maar leerkrachten zijn weer aan het klagen vanwege een select groepje dat echt fysiek onderwijs nodig heeft.

Dat is die rare schreeuwgroep Leraren in Actie. De leerkrachten die ik ken denken er echt heel anders over.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zelf maandag weer les gaan geven aan examenleerlingen. Ik ben voor fysiek onderwijs, maar had het zelf wel prettig gevonden wanneer het een week later van start was gegaan.
Volle bak met 30 leerlingen, andere klassen gaan online door dus ook geen ruimte om halve klassen te draaien en ze hebben nog allemaal bij elkaar gezeten de afgelopen dagen.
Een week later hadden ze wellicht toch minder personen gezien (want lessen gaan online wel door).
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
02-01-2021 11:15


Van de zorg vragen we al heel veel. We verwachten dat onze supermarkten vol liggen, de bus rijdt en de ouders er een baan als juf bijnemen. Maar leerkrachten zijn weer aan het klagen vanwege een select groepje dat echt fysiek onderwijs nodig heeft.
Nee hoor. Leraren lezen hier op het viva-forum dat er blijkbaar een actiegroep is 🤣🤣🤣. En dan ben ik doorgaans aardig geïnformeerd wat er gaande is in onderwijsland.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Bij mijn dochter op school zijn een aantal leraren in november al gestopt met fysiek les geven, de andere leraren stoppen er nu ook mee. Alles wordt nu weer online, ook voor de examenklas waar mijn dochter in zit.

Vorig jaar heeft zij vanaf maart alleen online les gehad. Dat was zo slecht geregeld dat ze de hele klas voor alles maar gewoon voldoendes hebben gegeven, zodat ze in ieder geval over konden maar dit laatste jaar. En op die manier moeten zij nu examen gaan doen.

Echt te absurd voor woorden vind ik het.
Alle reacties Link kopieren
Een rondje Google levert mij op dat supermarktmedewerkers een brandbrief hebben gestuurd, buschauffeurs zich ernstige zorgen maakten en actie voerden tegen het moeten dragen van een mondkapje in de bus, ouders hebben zich ook verenigd om samen te proberen de schoolsluiting te verhinderen. En er is dus ook een lerarenclub die iets wil. Dus om nou alleen de leraren weg te zetten als zeikerds terwijl de rest zonder enige vorm van mopperen doet wat er gevraagd wordt...

En van mij mag er door iedereen kritische vragen gesteld worden hoor. Buschauffeur. Groenteman. Ouders. Ook de leerkracht. Het is voor iedereen kut.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het onderwijs en ik ben heel blij dat mijn school alleen online les verzorgt tot 18 januari.
Dat ik weggezet word als zeikerd weet ik zo ondertussen wel, als leraar ( hoe goed je het ook probeert te doen) ben ik sowieso een boksbal. Er zijn altijd wel mensen die vinden dat je het niet goed genoeg doet.
Iedereen in Nederland heeft namelijk heel veel verstand van onderwijs.
Ik vind werken voor de klas nu eng met 30 lln. in de klas in een slecht geventileerd lokaal.
Zeker zo kort na nieuwjaar, waar veel van mijn leerlingen op feestjes zijn geweest.
koko67 schreef:
02-01-2021 11:46
Ik werk in het onderwijs en ik ben heel blij dat mijn school alleen online les verzorgt tot 18 januari.
Dat ik weggezet word als zeikerd weet ik zo ondertussen wel, als leraar ( hoe goed je het ook probeert te doen) ben ik sowieso een boksbal. Er zijn altijd wel mensen die vinden dat je het niet goed genoeg doet.
Iedereen in Nederland heeft namelijk heel veel verstand van onderwijs.
Ik vind werken voor de klas nu eng met 30 lln. in de klas in een slecht geventileerd lokaal.
Zeker zo kort na nieuwjaar, waar veel van mijn leerlingen op feestjes zijn geweest.
Ik heb door het thuisonderwijs alleen maar meer respect gekregen voor leraren :cheer:

Het zou zeer onverstandig zijn om het fysieke onderwijs nu door te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
02-01-2021 12:00
Ik heb door het thuisonderwijs alleen maar meer respect gekregen voor leraren :cheer:
Wat lief, dank je.
Alle reacties Link kopieren
Leraren vinden het gewoon heel erg vervelend dat ze nu eens niet in het brandpunt van de zieligheidscultus zitten.
Echt, de eerste les op alle lerarenopleiding is de les "hoe kan ik zo veel mogelijk klagen".

Er zijn echt meer dan genoeg mogelijkheden om aan dit beperkte groepje op een veilige manier les te geven. Alle gymzalen staan leeg, net als de aula's en de lerarenkamers.
Ga het gewoon eens doen. Wees eens creatief, toon eens karakter.
De belangen van deze leerlingen zijn belangrijker nu.
Alle reacties Link kopieren
Fee_tje schreef:
02-01-2021 11:25
Ik moet zelf maandag weer les gaan geven aan examenleerlingen. Ik ben voor fysiek onderwijs, maar had het zelf wel prettig gevonden wanneer het een week later van start was gegaan.
Volle bak met 30 leerlingen, andere klassen gaan online door dus ook geen ruimte om halve klassen te draaien en ze hebben nog allemaal bij elkaar gezeten de afgelopen dagen.
Een week later hadden ze wellicht toch minder personen gezien (want lessen gaan online wel door).
Ja eens. Het is gewoon te dicht na O en N om nu met 32 16/17/18/19-jarigen in een lokaal te zitten.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
02-01-2021 12:04
Leraren vinden het gewoon heel erg vervelend dat ze nu eens niet in het brandpunt van de zieligheidscultus zitten.
Echt, de eerste les op alle lerarenopleiding is de les "hoe kan ik zo veel mogelijk klagen".

Er zijn echt meer dan genoeg mogelijkheden om aan dit beperkte groepje op een veilige manier les te geven. Alle gymzalen staan leeg, net als de aula's en de lerarenkamers.
Ga het gewoon eens doen. Wees eens creatief, toon eens karakter.
De belangen van deze leerlingen zijn belangrijker nu.
Wat doe jij van werk?
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan de eindexamenleerlingen naar school.
Ze zitten naast elkaar in de klas.
Geen 1,5 meter.

Dat hoeft niet van de regering, dus doen we dat niet zei de schoolleiding...

En in welke klassen hadden we ook al weer het hoogst aantal besmettingen :whip:
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
02-01-2021 12:04
Leraren vinden het gewoon heel erg vervelend dat ze nu eens niet in het brandpunt van de zieligheidscultus zitten.
Echt, de eerste les op alle lerarenopleiding is de les "hoe kan ik zo veel mogelijk klagen".

Er zijn echt meer dan genoeg mogelijkheden om aan dit beperkte groepje op een veilige manier les te geven. Alle gymzalen staan leeg, net als de aula's en de lerarenkamers.
Ga het gewoon eens doen. Wees eens creatief, toon eens karakter.
De belangen van deze leerlingen zijn belangrijker nu.
Zo zeg...

Docenten hebben dit aangegeven..
Maar de richtlijnen zeggen wat anders dus hup gewoon met elkaar het lokaal in met z'n allen want dat is voorgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
02-01-2021 11:13
Als eindexamenkandidaten de enige leerlingen zijn die naar school gaan, is er ruimte genoeg voor kleinere klassen. Moeten docenten wel bereid zijn om wat meerwerk van collega’s over te nemen.
Ze moeten toch de online lessen voor de andere klassen verzorgen
En je kunt een gym- of muziekdocent geen natuurkunde aan 5 havo laten geven.
Timetraveler schreef:
02-01-2021 12:04
Ja eens. Het is gewoon te dicht na O en N om nu met 32 16/17/18/19-jarigen in een lokaal te zitten.

Dit inderdaad, veel meer leerlingen hadden zelf beter hun best moeten/kunnen doen om de R omlaag te krijgen. Er zijn gewoon te veel feestjes met iets te veel mensen gehouden. Ik had gehoopt op een avondklok voor oud en nieuw.
jo12345 schreef:
02-01-2021 12:04
Leraren vinden het gewoon heel erg vervelend dat ze nu eens niet in het brandpunt van de zieligheidscultus zitten.
Echt, de eerste les op alle lerarenopleiding is de les "hoe kan ik zo veel mogelijk klagen".

Er zijn echt meer dan genoeg mogelijkheden om aan dit beperkte groepje op een veilige manier les te geven. Alle gymzalen staan leeg, net als de aula's en de lerarenkamers.
Ga het gewoon eens doen. Wees eens creatief, toon eens karakter.
De belangen van deze leerlingen zijn belangrijker nu.

En de eerste les op al andere andere opleidingen is: 'Hoe en waarmee kunnen we leraren bashen.'

Zoiets? Toch?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-01-2021 12:22
Dit inderdaad, veel meer leerlingen hadden zelf beter hun best moeten/kunnen doen om de R omlaag te krijgen. Er zijn gewoon te veel feestjes met iets te veel mensen gehouden. Ik had gehoopt op een avondklok voor oud en nieuw.
Zolang dit niet door het kabinet gevraagd wordt, dan is dat erg moeilijk te realiseren. Als er aan jongeren (18-) gevraagd was om met minder personen bij elkaar te gaan zitten was er heus wel (gedeeltelijk) gehoor aan gegeven.
soliver schreef:
02-01-2021 12:29
Zolang dit niet door het kabinet gevraagd wordt, dan is dat erg moeilijk te realiseren. Als er aan jongeren (18-) gevraagd was om met minder personen bij elkaar te gaan zitten was er heus wel (gedeeltelijk) gehoor aan gegeven.

Dat ben ik niet zo zeker van. Zoon van 17 werd uitgenodigd voor feestje met allemaal 17+ en 18+ jongeren. Ging om zeker 15 personen.

Zoon was gelukkig heel kritisch daarop een heeft het niet gedaan. Anderen wel.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-01-2021 12:22
Dit inderdaad, veel meer leerlingen hadden zelf beter hun best moeten/kunnen doen om de R omlaag te krijgen. Er zijn gewoon te veel feestjes met iets te veel mensen gehouden. Ik had gehoopt op een avondklok voor oud en nieuw.
Ja maar veel mensen redeneren blijkbaar in de trant van 'na de vakantie zitten ze ook weer met zijn allen in een lokaal, dus dan kan dat feestje ook wel', in plaats van dat je blij bent dat fysiek onderwijs voor die leerlingen nog wel doorgaat en er alles aan doet om dat veilig te houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Rilena schreef:
02-01-2021 12:14

Dat hoeft niet van de regering, dus doen we dat niet zei de schoolleiding...

Dat snap ik dan weer niet. Wat raar, want daar is nu alle ruimte voor. In dat geval zou ik als docent zelf regelen dat ik in een gymzaal of technieklokaal zat met mijn eindexamenklassen, want ik neem aan dat de schoolleiding niet ter plekke aanwezig is.
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
02-01-2021 12:21
Ze moeten toch de online lessen voor de andere klassen verzorgen
En je kunt een gym- of muziekdocent geen natuurkunde aan 5 havo laten geven.
Meestal zijn er per vak toch meerdere docenten op een school?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven