Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Scholen

03-01-2021 19:57 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hier al een topic over, excuus dan!

Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?

Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.

Wat is jullie idee hier bij?

Gaan de scholen weer open 19 januari?

Totaal aantal stemmen: 305

Ja (13%)
Nee (76%)
Geen idee (11%)
noalien wijzigde dit bericht op 03-01-2021 20:03
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop echt dat de scholen en dagverblijven zsm weer opengaan. Ik werk zelf in kinderopvang en ik denk eerlijk gezegd dat jonge kinderen echt maar een kleine rol spelen in de verspreiding anders had ik en mijn naasten vorige periode al lang corona gehad. Ik hoorde dat in UK de scholen ook weer gewoon opengaan. Bij mijn jongste kind waren er ook weinig besmetting op school, bij mijn oudste op de middelbare speelde dit wel meer volgens mij, misschien dat deze wel langer dicht moeten blijven. Ik hoop vaart maken met de vaccinaties zodat maatregelen maar van korte duur zullen zijn, desnoods ook leerkrachten voorhang geven als dit voor hen meer veilig voelt.
Ik zie het somber in. Weer heel veel leuke dingen de wacht in. Weer op standje 'overleven' werken. De focus op taal en rekenen en zaakvakken, geen projectjes.

Ik baal, het onderwijs proberen zo goed mogelijk door te laten gaan, alle franje schrappen.

Kinderen zijn zo toe aan normaal. Er zitten straks kinderen een jaar op school, die 'normaal' nog nooit ervaren hebben.
Alle reacties Link kopieren
mijter schreef:
03-01-2021 21:15
Ik hoop echt dat de scholen en dagverblijven zsm weer opengaan. Ik werk zelf in kinderopvang en ik denk eerlijk gezegd dat jonge kinderen echt maar een kleine rol spelen in de verspreiding anders had ik en mijn naasten vorige periode al lang corona gehad. Ik hoorde dat in UK de scholen ook weer gewoon opengaan. Bij mijn jongste kind waren er ook weinig besmetting op school, bij mijn oudste op de middelbare speelde dit wel meer volgens mij, misschien dat deze wel langer dicht moeten blijven. Ik hoop vaart maken met de vaccinaties zodat maatregelen maar van korte duur zullen zijn, desnoods ook leerkrachten voorhang geven als dit voor hen meer veilig voelt.
Ik hoorde dat bij die nieuwe variant het vermoeden was dat deze ook voor snellere verspreiding zorgde onder jongere kinderen?
Want als dat niet zo blijkt te zijn kunnen de basisscholen inderdaad snel weer open denk ik (hoop ik....)
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Na de februari vakantie dus ik denk pas half februari/eind februari. Het heeft namelijk geen zin om de scholen voor 4 weekjes nog terug open te doen terwijl ze juist bezig zijn met vaccineren en het nog heel slecht gaat. Half februari zijn de zorgmedewerkers gevaccineerd en hopelijk alle ouderen. Dan begint het ook terug beter weer te worden en kunnen ze op de scholen ramen open laten. Nu bevriezen ze met min 2 overdag als het raam open moet blijven. Beste lijkt mij openen na half februari ook omdat de cijfers nu heel slecht zijn em bekend is dat de nieuwe variant ook kinderen vaker ziek maakt en nog veel besmettelijker is dan de vorige.
Ik denk dat ze langer dicht blijven. En als de Engelse variant hier uitbreekt dan misschien wel veel langer.
Alle reacties Link kopieren
Eckano, ik hoorde ook de vermoedens van het nieuwe variant dat ook snellere verspreiding zorgde bij kinderen maar ik vraag me af of dan scholen sluiten de beste oplossing gezien het recht op onderwijs dat zij hebben, de achterstanden die sommige kinderen oplopen en de onveilige situaties waarin sommige kinderen zich bevinden ect. Misschien is het beter de kinderen tijdelijk weghouden bij opa en oma mocht dit zo zijn.
redhead70 schreef:
03-01-2021 20:55
De grote denkfout die door ouders gemaakt wordt is dat ieder kind de volle 20/45/50 minuten instructie nodig heeft. De meeste kinderen/jongeren kunnen met veel minder af en de rest zelfstandig werken. Die kinderen die dat echt niet kunnen vallen wat mij betreft onder de kwetsbare groepen. Maar die zijn ook in beeld als het goed is en dus binnen deze lockdown opgeroepen. Zo niet is er een ander probleem. En nee ook niet iedere probleemwijk heeft 100% deze zorg.
Daar spelen andere zaken niet onderwijs gerelateerd.
2 van mijn kinderen (PO en VO) kunnen echt niet zelfstandig werken. Ze vallen niet onder de kwetsbare groep. Mijn 2 andere kinderen kunnen het juist wel heel goed. Voor mijn zoon op het VO is dit gewoon een compleet verloren jaar en hij gaat zeker afstromen.

Om op de vraag uit de OP terug te komen. Ik hoop voor mijn kinderen (en voor mijzelf ook, daar ben ik eerlijk in) dat de scholen in januari weer open gaan, maar ik ben bang dat het wel langer gaat duren.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop heeeeeeeel erg dat mijn 2 basisschoolkinderen over 2 weken weer naar school mogen, maar ik ben bang dat het idd pas na de voorjaarsvakantie zal zijn. Heel rot voor alle kinderen (en ouders).
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop voor iedereen snel, maar denk dat het wel weer even gaat duren. Denk dat nog (veel meer) ouders noodopvang gaan aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
03-01-2021 21:24
Om op de vraag uit de OP terug te komen. Ik hoop voor mijn kinderen (en voor mijzelf ook, daar ben ik eerlijk in) dat de scholen in januari weer open gaan, maar ik ben bang dat het wel langer gaat duren.
Dit. Ik hoop heel erg dat de kinderopvang en de basisscholen weer open mogen op 18 januari, maar ik ben wel bang dat ze het gaan verlengen tot bijvoorbeeld na de voorjaarsvakantie.
Timetraveler schreef:
03-01-2021 20:37
Dit is lastig op een middelbare school omdat je o.a. met clusters zit in de bovenbouw.
En op een grote school krijg je dat roostertechnisch haast niet voor elkaar
Ik denk niet eerder dan meivakantie en als Engelse variant hier flink rondgaat denk ik zelf heel dit schooljaar niet.
Alle reacties Link kopieren
Winterhaasje2 schreef:
03-01-2021 21:38
Ik denk niet eerder dan meivakantie en als Engelse variant hier flink rondgaat denk ik zelf heel dit schooljaar niet.
Jij bent wel van het glas is halfleeg?
ExodusRedux schreef:
03-01-2021 21:13
De besmettingen gaan maar niet omlaag dus de lockdown duurt nog wel even.
De besmettingen zijn juist wel gedaald.
Alle reacties Link kopieren
Gya2020 schreef:
03-01-2021 21:19
Na de februari vakantie dus ik denk pas half februari/eind februari. Het heeft namelijk geen zin om de scholen voor 4 weekjes nog terug open te doen terwijl ze juist bezig zijn met vaccineren en het nog heel slecht gaat. Half februari zijn de zorgmedewerkers gevaccineerd en hopelijk alle ouderen. Dan begint het ook terug beter weer te worden en kunnen ze op de scholen ramen open laten. Nu bevriezen ze met min 2 overdag als het raam open moet blijven. Beste lijkt mij openen na half februari ook omdat de cijfers nu heel slecht zijn em bekend is dat de nieuwe variant ook kinderen vaker ziek maakt en nog veel besmettelijker is dan de vorige.
Dat wordt dan dus pas 1 maart....
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
mijter schreef:
03-01-2021 21:23
Eckano, ik hoorde ook de vermoedens van het nieuwe variant dat ook snellere verspreiding zorgde bij kinderen maar ik vraag me af of dan scholen sluiten de beste oplossing gezien het recht op onderwijs dat zij hebben, de achterstanden die sommige kinderen oplopen en de onveilige situaties waarin sommige kinderen zich bevinden ect. Misschien is het beter de kinderen tijdelijk weghouden bij opa en oma mocht dit zo zijn.
Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor opa en oma, sommige kinderen hebben ook ouders die om welke reden dan ook niet op Corona zitten te wachten...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
03-01-2021 21:34
Ik hoop voor iedereen snel, maar denk dat het wel weer even gaat duren. Denk dat nog (veel meer) ouders noodopvang gaan aanvragen.
Maar die werken toch niet ineens allemaal in cruciale beroepen? En het zijn ook niet allemaal kwetsbare kinderen...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
03-01-2021 21:42
Maar die werken toch niet ineens allemaal in cruciale beroepen? En het zijn ook niet allemaal kwetsbare kinderen...
Nee maar met enige creativiteit kunnen nog veel ouders aanspraak maken op de opvang. Of ze lossen het nu voor 2 weken zelf op, maar dat gaan ze niet 2 maanden doen. Velen hebben geen goede herinneringen aan de 1e lockdown.
Alle reacties Link kopieren
Voor deze twee weken heb ik het voor mijn kinderen qua opvang nog kunnen regelen maar als het langer duurt moet ik helaas ook gebruik maken van de noodopvang, of flink van vrije dagen in gaan zetten. Ik hoop toch zo dat dat niet nodig is, maar we gaan het zien.
Leeuw32 schreef:
03-01-2021 21:39
Jij bent wel van het glas is halfleeg?
Lees deze link maar

https://mobile.twitter.com/HJWesteneng/ ... 1525156870
Alle reacties Link kopieren
Winterhaasje2 schreef:
03-01-2021 21:55
Lees deze link maar

https://mobile.twitter.com/HJWesteneng/ ... 1525156870
Wie is deze man? En wat vindt het RIVM hiervan? Is dit onderzoek internationaal gepubliceerd? Hebben andere statistici dit geverifieerd? Zomaar een twitteraar vertrouw ik niet...
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
03-01-2021 21:57
Wie is deze man? En wat vindt het RIVM hiervan? Is dit onderzoek internationaal gepubliceerd? Hebben andere statistici dit geverifieerd? Zomaar een twitteraar vertrouw ik niet...
Een engbek die niet kan spellen in ieder geval...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Leeuw32 schreef:
03-01-2021 21:57
Wie is deze man? En wat vindt het RIVM hiervan? Is dit onderzoek internationaal gepubliceerd? Hebben andere statistici dit geverifieerd? Zomaar een twitteraar vertrouw ik niet...
Het is een neuroloog.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de ouderenzorg, niet aan het bed, maar mijn werkgever bood mij al aan een verklaring af te geven voor school zodat ik recht heb op noodopvang. Daar ga ik nu geen gebruik van maken, maar als het langer duurt dan 2 weken dan gaat 1 van de 2 kinderen toch wel naar de noodopvang. Speciaal onderwijs en kind zat voor de lockdown ook al 5 weken thuis omdat de leerkracht Corona had en er geen vervanging was. Kind is inmiddels compleet van het padje en heeeeeeel intensief waardoor het hele gezin er inmiddels behoorlijk onder lijdt. Dit moet niet veel langer duren.
Alle reacties Link kopieren
Winterhaasje2 schreef:
03-01-2021 22:04
Het is een neuroloog.
Ok, lijkt bij mij uitstek iemand die verstand heeft van virussen en statistiek :@@: . Ik denk dat andere mensen de ontwikkelingen beter kunnen duiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven