Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Scholen

03-01-2021 19:57 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hier al een topic over, excuus dan!

Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?

Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.

Wat is jullie idee hier bij?

Gaan de scholen weer open 19 januari?

Totaal aantal stemmen: 305

Ja (13%)
Nee (76%)
Geen idee (11%)
noalien wijzigde dit bericht op 03-01-2021 20:03
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
03-01-2021 19:59
Mijn glazen bol is stuk.
Kom mij dat nog een keer vragen op 15/1.


En ik dacht trouwens dat die scholen tot 19/1 dicht waren?
Volgens mij zijn ze dat ook.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
04-01-2021 12:28
Dat houdt dus op zodra ze een pakket moet kiezen, dat snap je zelf toch ook wel?
Dat snap ik ja, maar ik zeg toch ook al doen ze het maar waar mogelijk.. Lezen is ook een vak..
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
03-01-2021 20:30
Als antwoord op de vraag in de OP: sorry, mijn glazen bol is stuk ....
(met als ondertitel: ienemiene mutte, 10 pond grutte, enz. )

Volgens mij duurt deze lockdown tot 22 januari. En geeft Rutte cs. een week voor die datum weer een perso. Wat heeft het in godsnaam voor zin om nu al te speculeren over wat over 2 weken wordt verkondigd, heb je niets beters te doen ofzo?
Ik heb ook het vermoeden dat deze hele lockdown verlengd gaat worden.
Ik heb trouwens minder het lockdown gevoel als in maart, en als ik naar de straten kijk, dan is het gewoon druk.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Ik hoop dat de scholen, in elk geval de basisscholen, weer opengaan. Maar ik vrees van niet.

Het gemak waarmee de scholen weer werden gesloten vlak voor de kerstvakantie verbaasde mij. In geen enkele routekaart stond sluiting van primair onderwijs vermeld, en toch gebeurde het.

En ik snap dat er maatregelen genomen moeten worden, om de kwetsbare mensen in de samenleving te beschermen. En de druk op de zorg niet nog verder te laten oplopen. Maar ten koste van wat?? De mensen die het minste risico lopen worden het hardst getroffen door de maatregelen.

Mijn kinderen zijn nog onder de 10. Voor hen was 8 weken thuis al een eeuwigheid. Tijd die ze nooit meer terugkrijgen. De jongste moest weer opnieuw wennen op school. Elke dag huilen bij de poort. De oudste staat weer stil in zijn sociale ontwikkeling.
De jongste nheeft alweer geen zwemles. Geen clubjes,.geen sport.



En ik weet ook niet hoe het dan wel moet. Maar het gebrek aan perspectief nekt ons. Over een week gaan ze (kabinet) eens bekijken hoe het moet met openstellen van de scholen. En waarschijnlijk wordt dan alsnog besloten de boel langer dicht te houden.

En dan? Ik ben blij dat ik niet meer jong ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht dat het nog wel even gaan duren. Wellicht mogen de basisscholen en crèches na de voorjaarsvakantie weer open, omdat zonlicht kennelijk wonderen doet.

Met 1 peuter een 1 kleuter + twee niet urgente bijna voltijd kantoorbanen niet een heel praktische tijd. Wij hadden die extra enkelbanden niet nodig hoor :steam: , we zitten al sinds maart thuis.

Een les van de vorige keer is dat we ons niet meer gek laten maken. In plaats van ons over de kop te werken nemen we verlof op, het werk moet nu echt wachten. Niet urgent is ook gelijk aan niet belangrijk toch? :whistle:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Pyjamaheldin schreef:
04-01-2021 17:45
Ik hoop dat de scholen, in elk geval de basisscholen, weer opengaan. Maar ik vrees van niet.

Het gemak waarmee de scholen weer werden gesloten vlak voor de kerstvakantie verbaasde mij. In geen enkele routekaart stond sluiting van primair onderwijs vermeld, en toch gebeurde het.

En ik snap dat er maatregelen genomen moeten worden, om de kwetsbare mensen in de samenleving te beschermen. En de druk op de zorg niet nog verder te laten oplopen. Maar ten koste van wat?? De mensen die het minste risico lopen worden het hardst getroffen door de maatregelen.

Mijn kinderen zijn nog onder de 10. Voor hen was 8 weken thuis al een eeuwigheid. Tijd die ze nooit meer terugkrijgen. De jongste moest weer opnieuw wennen op school. Elke dag huilen bij de poort. De oudste staat weer stil in zijn sociale ontwikkeling.
De jongste nheeft alweer geen zwemles. Geen clubjes,.geen sport.



En ik weet ook niet hoe het dan wel moet. Maar het gebrek aan perspectief nekt ons. Over een week gaan ze (kabinet) eens bekijken hoe het moet met openstellen van de scholen. En waarschijnlijk wordt dan alsnog besloten de boel langer dicht te houden.

En dan? Ik ben blij dat ik niet meer jong ben.
Het nekt iedereen. Het hele scala aan maatregelen is groot en heeft impact op iedereen. Sport, huisbezoek, student, vo leerling, po leerling, hobby, zwem diploma etc.
Jouw kinderen zijn onder de 10 en lijden. Mijn kind, een van de, is 23 en zit al sinds maart online onderwijs te volgen. Kortom, het is voor iedereen RUK.
Alle reacties Link kopieren
Pyjamaheldin schreef:
04-01-2021 17:45
Ik hoop dat de scholen, in elk geval de basisscholen, weer opengaan. Maar ik vrees van niet.

Het gemak waarmee de scholen weer werden gesloten vlak voor de kerstvakantie verbaasde mij. In geen enkele routekaart stond sluiting van primair onderwijs vermeld, en toch gebeurde het.

En ik snap dat er maatregelen genomen moeten worden, om de kwetsbare mensen in de samenleving te beschermen. En de druk op de zorg niet nog verder te laten oplopen. Maar ten koste van wat?? De mensen die het minste risico lopen worden het hardst getroffen door de maatregelen.

Mijn kinderen zijn nog onder de 10. Voor hen was 8 weken thuis al een eeuwigheid. Tijd die ze nooit meer terugkrijgen. De jongste moest weer opnieuw wennen op school. Elke dag huilen bij de poort. De oudste staat weer stil in zijn sociale ontwikkeling.
De jongste nheeft alweer geen zwemles. Geen clubjes,.geen sport.



En ik weet ook niet hoe het dan wel moet. Maar het gebrek aan perspectief nekt ons. Over een week gaan ze (kabinet) eens bekijken hoe het moet met openstellen van de scholen. En waarschijnlijk wordt dan alsnog besloten de boel langer dicht te houden.

En dan? Ik ben blij dat ik niet meer jong ben.

Nou, nou, nou.... je moet ook niet verdrinken in je melancholiek....
Je schrijft “tijd die ze nooit meer terugkrijgen”.... het gaat in totaal nog niet eens om 3 maanden. Wat is dat nou op een mensenleven? Daar komen ze heus wel overheen. En wist je dat je al het rekenen van de basisschool in 12 weken zou kunnen leren? Het kan allemaal een stuk effectiever. Dus dat komt heus wel goed.
Pyjamaheldin schreef:
04-01-2021 17:45
Ik hoop dat de scholen, in elk geval de basisscholen, weer opengaan. Maar ik vrees van niet.

Het gemak waarmee de scholen weer werden gesloten vlak voor de kerstvakantie verbaasde mij. In geen enkele routekaart stond sluiting van primair onderwijs vermeld, en toch gebeurde het.

En ik snap dat er maatregelen genomen moeten worden, om de kwetsbare mensen in de samenleving te beschermen. En de druk op de zorg niet nog verder te laten oplopen. Maar ten koste van wat?? De mensen die het minste risico lopen worden het hardst getroffen door de maatregelen.

Mijn kinderen zijn nog onder de 10. Voor hen was 8 weken thuis al een eeuwigheid. Tijd die ze nooit meer terugkrijgen. De jongste moest weer opnieuw wennen op school. Elke dag huilen bij de poort. De oudste staat weer stil in zijn sociale ontwikkeling.
De jongste nheeft alweer geen zwemles. Geen clubjes,.geen sport.



En ik weet ook niet hoe het dan wel moet. Maar het gebrek aan perspectief nekt ons. Over een week gaan ze (kabinet) eens bekijken hoe het moet met openstellen van de scholen. En waarschijnlijk wordt dan alsnog besloten de boel langer dicht te houden.

En dan? Ik ben blij dat ik niet meer jong ben.
Overdrijven is ook een vak hoor. Kinderen zijn best flexibel, zeker als hun ouders er nog zijn om de boel een beetje in perspectief te plaatsen. Dat laatste zou ik jou dan ook zeker aanraden. Die kinders gaan niet dood he, ze kunnen alleen maar een tijdje niet naar school.
Ja voor iedereen is het ruk. Ik zeg ook niet dat dat niet zo is.

Tijd die ze nooit meer terugkrijgen. Tja t komt wat dramatisch over. Het maakt mij niet uit dat ze in 12 weken kunnen leren rekenen. School is zoveel meer dan dat.
Over 10-20 jaar is dit hopelijk een kleine periode geweest in een kinderleven. Maar nu is het veel. Kun je je nog herinneren hoe immens lang een zomervakantie van 6 weken was?

Bedankt voor de support verder.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind het zo gezellig dat thuisonderwijs :-D.
De oudste zit boven want die heeft online lessen. De jongste twee gaan om half 9 even online en werken dan zelfstandig. Ze zitten beneden en het is gewoon knus. Ik zie wat ze op school allemaal doen en we houden samen pauze.
Ik weet heel goed dat ik makkelijk praten heb omdat ze zelfstandig kunnen werken en ik weinig werk heb door corona.
En natuurlijk is het voor hun fijner als ze naar school kunnen maar ik ga dit echt missen!!!!!
Pyjamaheldin schreef:
04-01-2021 19:40
Ja voor iedereen is het ruk. Ik zeg ook niet dat dat niet zo is.

Tijd die ze nooit meer terugkrijgen. Tja t komt wat dramatisch over. Het maakt mij niet uit dat ze in 12 weken kunnen leren rekenen. School is zoveel meer dan dat.
Over 10-20 jaar is dit hopelijk een kleine periode geweest in een kinderleven. Maar nu is het veel. Kun je je nog herinneren hoe immens lang een zomervakantie van 6 weken was?

Bedankt voor de support verder.
Voor ons en onze kinderen was/is de zomervakantie elk jaar weer veel te kort. Het is maar hoe je erin staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop van harte dat het basisonderwijs weer open zal gaan. Ik zie een langdurige sluiting echt als schadelijk voor heel veel kinderen.

Ouders zijn geen docenten. Docenten doen hun best maar bereiken heel veel leerlingen niet. Je moet als ouder behoorlijk wat digitale vaardigheden hebben, een rustige leeromgeving kunnen hebben en creëren. En daarnaast thuis zijn in tal van basisschoolvakken om alles goed te kunnen begeleiden. Kinderen die niet zo'n ouder hebben lopen dus achter, krijgen geen of verkeerde uitleg of doen gewoon niets... Die belanden echt niet allemaal in een zorgklas.

En zelfs bij de goedopgeleide Nederlandse ouders hoor ik veel frustratie of ruzie. Met name ouders die druk zijn met werk of thuiswerken hebben daar geen tijd voor. En zijn dus 2 zaken half aan het doen (waarvoor de werkgever geen compensatie ontvangt).

Ook zie ik overal grootouders die inspringen (zowel als oppas of als thuisonderwijzer). Terwijl dat toch de kwetsbare doelgroep is.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
04-01-2021 19:48
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind het zo gezellig dat thuisonderwijs :-D.
De oudste zit boven want die heeft online lessen. De jongste twee gaan om half 9 even online en werken dan zelfstandig. Ze zitten beneden en het is gewoon knus. Ik zie wat ze op school allemaal doen en we houden samen pauze.
Ik weet heel goed dat ik makkelijk praten heb omdat ze zelfstandig kunnen werken en ik weinig werk heb door corona.
En natuurlijk is het voor hun fijner als ze naar school kunnen maar ik ga dit echt missen!!!!!
Zo zou ik het ook gezellig vinden.
Mijn kinderen hebben er ook niet zo last van, die vinden het wel prima met papa en mama thuis. Zes en vier zijn ze.

Wij vinden het moeilijk te combineren met onze banen.
evelien2010 schreef:
04-01-2021 20:19
Met name ouders die druk zijn met werk of thuiswerken hebben daar geen tijd voor. En zijn dus 2 zaken half aan het doen (waarvoor de werkgever geen compensatie ontvangt).
Ik vind juist dat de werknemer gecompenseerd zou moeten worden in de vorm van ieder wat meer vakantiedagen.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
04-01-2021 20:35
Mijn kinderen hebben er ook niet zo last van, die vinden het wel prima met papa en mama thuis. Zes en vier zijn ze.

Wij vinden het moeilijk te combineren met onze banen.
Dit dus.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
watdachtjehiervan schreef:
04-01-2021 19:48
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind het zo gezellig dat thuisonderwijs :-D.
De oudste zit boven want die heeft online lessen. De jongste twee gaan om half 9 even online en werken dan zelfstandig. Ze zitten beneden en het is gewoon knus. Ik zie wat ze op school allemaal doen en we houden samen pauze.
Ik weet heel goed dat ik makkelijk praten heb omdat ze zelfstandig kunnen werken en ik weinig werk heb door corona.
En natuurlijk is het voor hun fijner als ze naar school kunnen maar ik ga dit echt missen!!!!!
Op die manier klinkt het inderdaad heerlijk :heart: Het scheelt al heel veel als je aandacht niet continu op meerdere plekken tegelijk hoeft te zijn. Geniet ervan zou ik zeggen. ;)
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
04-01-2021 20:35
Mijn kinderen hebben er ook niet zo last van, die vinden het wel prima met papa en mama thuis. Zes en vier zijn ze.

Wij vinden het moeilijk te combineren met onze banen.
Mijn net 4 jarige vind het helemaal niet leuk. Die verveelt zich enorm, had net 2 wendagen gehad in groep 1, is zwaar toe aan uitdaging en wordt daar heel tegendraads van. School geeft hen opdrachten waar ze max 30 minuten per dag voor nodig hebben, verder zegt school dat ze veel moeten spelen, naar buiten en voorlezen. Alleen spelen is nou iets wat hij niet doet en voorlezen is leuk voor 2 minuten. Als ik oudste help met schoolwerk probeert hij vooral negatieve aandacht te vragen en zo ben ik continu bezig, oh ja ik moet ook nog werken tussendoor :zzz:
Ze zitten elkaar veel in de haren, er is veel ruzie en strijd, zijn al weken thuis omdat we ook een quarantaine periode gehad hebben. Ik vind het ronduit vreselijk dit!
Mijn jongste in groep 5 mist school echt wel. Die loopt een beetje tegen de muren op. Erge is dat hij een voetblessure heeft en beweging er even niet in zit. Het is te merken...(oftwel, ik word er doodmoe van).

Mijn oudste (5 VWO) vindt het helemaal prima. Ze heeft niet zoveel met haar klasgenoten en naar vriendinnen ziet ze met sport.
newspaper schreef:
05-01-2021 10:02
Mijn net 4 jarige vind het helemaal niet leuk. Die verveelt zich enorm, had net 2 wendagen gehad in groep 1, is zwaar toe aan uitdaging en wordt daar heel tegendraads van. School geeft hen opdrachten waar ze max 30 minuten per dag voor nodig hebben, verder zegt school dat ze veel moeten spelen, naar buiten en voorlezen. Alleen spelen is nou iets wat hij niet doet en voorlezen is leuk voor 2 minuten. Als ik oudste help met schoolwerk probeert hij vooral negatieve aandacht te vragen en zo ben ik continu bezig, oh ja ik moet ook nog werken tussendoor :zzz:
Ze zitten elkaar veel in de haren, er is veel ruzie en strijd, zijn al weken thuis omdat we ook een quarantaine periode gehad hebben. Ik vind het ronduit vreselijk dit!
Ja dat herinner ik me nog wel van de eerste lockdown. Afgrijselijk is dat.

Wij hebben nu een deal met de buren, die hebben twee kinderen in dezelfde leeftijd als de onze. Één van de ouders doet in de ochtend de kleuters, de ander begeleidt de andere twee met schoolwerk. En dan doen we allemaal nog een middag vier kinderen (soort bso zijn we dan). Dat scheelt echt een stuk. Kan het aanbevelen. Ook omdat ik net op NOS lees dat ze overwegen te verlengen tot eind januari...
Alle reacties Link kopieren
Tegen de lente gaan de kinderen weer naar school. Wat ik erger vind is dat de klassen vol zitten. En de leraren de aandacht moeten verdelen. Ik moet dus zelf programma in elkaar zetten om ervoor te zorgen dat niet achterop raken.
misvrolijk schreef:
09-01-2021 13:46
Tegen de lente gaan de kinderen weer naar school. Wat ik erger vind is dat de klassen vol zitten. En de leraren de aandacht moeten verdelen. Ik moet dus zelf programma in elkaar zetten om ervoor te zorgen dat niet achterop raken.
Tja, dat was altijd zo toch?
misvrolijk schreef:
09-01-2021 13:46
Tegen de lente gaan de kinderen weer naar school. Wat ik erger vind is dat de klassen vol zitten. En de leraren de aandacht moeten verdelen. Ik moet dus zelf programma in elkaar zetten om ervoor te zorgen dat niet achterop raken.
Krijg je niet van de leerkrachten door wat ze moeten doen?
Alle reacties Link kopieren
Week 1 zit erop!
Man en ik werken elk 3 dagen deze voor ons 6 daagse werkweek. Ik neem de zaterdag erbij als werkdag. Zo maak ik gewoon 3x 10 uur in de week.

Ik ben 3 dagen en man is 2 dagen schoolhulp voor onze kinderen ( 4 en 7). En op dinsdag na ( toen wist mijn kantoor nog niet zo goed hoe het liep) liep deze week vrij op rolletjes! Mijn werk is bij, mans werk ook, kinderen hun werk is af. We staan lekker op, ontbijten en starten om 9 uur. School online is vanaf 10 uur. Het gaat dus eigenlijk echt zo goed als ik had gehoopt! Ook erg geleerd van de vorige lockdown, dat half/half gedoe werkt gewoon niet inderdaad.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
09-01-2021 17:20
Week 1 zit erop!
Man en ik werken elk 3 dagen deze voor ons 6 daagse werkweek. Ik neem de zaterdag erbij als werkdag. Zo maak ik gewoon 3x 10 uur in de week.

Ik ben 3 dagen en man is 2 dagen schoolhulp voor onze kinderen ( 4 en 7). En op dinsdag na ( toen wist mijn kantoor nog niet zo goed hoe het liep) liep deze week vrij op rolletjes! Mijn werk is bij, mans werk ook, kinderen hun werk is af. We staan lekker op, ontbijten en starten om 9 uur. School online is vanaf 10 uur. Het gaat dus eigenlijk echt zo goed als ik had gehoopt! Ook erg geleerd van de vorige lockdown, dat half/half gedoe werkt gewoon niet inderdaad.
Wat krijft jouw 4 jarige dan aan schoolwerk? Die van mij nagenoeg niets, 15 min per dag een werkje maar niets online verder. Hij verveelt zich dus enorm en dat is eigenlijk ons grootste 'probleem' nu. De oudste van 7 moeten we af en toe helpen, maar die red zich goed met haar werk. We zijn veel bezig met de jongste, speelt absoluut niet alleen dus hij hangt veel in huis en werken met hem erbij is niet te doen,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven