Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Scholen

03-01-2021 19:57 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hier al een topic over, excuus dan!

Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?

Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.

Wat is jullie idee hier bij?

Gaan de scholen weer open 19 januari?

Totaal aantal stemmen: 305

Ja (13%)
Nee (76%)
Geen idee (11%)
noalien wijzigde dit bericht op 03-01-2021 20:03
0.00% gewijzigd
watdachtjehiervan schreef:
13-01-2021 15:59
Volgens mij zei Rutte toch duidelijk dat de basisscholen dan open gaan op 25 januari.
Ik denk echt dat dat een zoethoudertje is. We zaten gisteren op 12 januari. Het grootschalige onderzoek in lansingerland moet inzicht gaan bieden hoe de besmettingen van de Britse variant verlopen. Marjon Koopmans, die dit onderzoek leidt, heeft aangegeven met 2 weken de eerste inzichten te verwachten van dat onderzoek. Dan kunnen de scholen toch nooit op 25 januari weer open lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten waarom ze überhaupt met zoethoudertjes zouden komen. Als ze gewoon zouden zeggen dat ze nog niet weten wanneer basisscholen open kunnen zouden we daar toch helemaal niets tegen kunnen doen, als ze mensen hun hoop laten vestigen op 25 januari om het dan weer af te blazen geeft dat alleen maar extra frustratie. Ik zou echt niet kunnen bedenken waarom ze dat zouden doen als ze nu al weten dat het toch niet kan. Ik denk niet dat de hele tijd overal maar een dubbele agenda achter zit. Ze bereiken er niks mee.

Ze streven dus naar 25 januari, maar het is nog niet zeker. Gewoon precies zoals ze zeggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb terug gelezen bij de nos. Van dissel heeft gezegd dat het er niet op lijkt dat de Britse variant voor jongeren besmettelijker is dan voor anderen. En dat het op alle leeftijden tot een hoger percentage gevallen lijkt.

Dat is iets anders dan dat het niet besmettelijk is. Ik lees hieruit dat het ook zo kan zijn dat het voor jongeren net zo besmettelijk kan zijn als voor volwassenen. Dat is geen goed nieuws voor de scholen ben ik bang. Tot nu toe werd er bij de eerste variant vanuit gegaan dat het voor kinderen minder besmettelijk is dan voor volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik heb begrepen zijn kinderen bij deze variant ook niet even besmettelijk als volwassenen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
13-01-2021 20:35
Ik heb terug gelezen bij de nos. Van dissel heeft gezegd dat het er niet op lijkt dat de Britse variant voor jongeren besmettelijker is dan voor anderen. En dat het op alle leeftijden tot een hoger percentage gevallen lijkt.

Dat is iets anders dan dat het niet besmettelijk is. Ik lees hieruit dat het ook zo kan zijn dat het voor jongeren net zo besmettelijk kan zijn als voor volwassenen. Dat is geen goed nieuws voor de scholen ben ik bang. Tot nu toe werd er bij de eerste variant vanuit gegaan dat het voor kinderen minder besmettelijk is dan voor volwassenen.
Ik zou niet weten op welke manier ze de basisscholen nog veel langer dicht kunnen houden. De Britse variant zal de overhand gaan krijgen zeggen ze, niet binnen 4-6 weken, dus wellicht over een maand of 2 wel? De scholen al die tijd dichthouden lijkt me voor zoveel mensen totaal niet meer reëel. Ouders vallen om, werkgevers piepen, maar vooral veel kinderen voor wie dat zo schadelijk is. Ik denk oprecht dat het niet houdbaar is
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
13-01-2021 20:48
Ik zou niet weten op welke manier ze de basisscholen nog veel langer dicht kunnen houden. De Britse variant zal de overhand gaan krijgen zeggen ze, niet binnen 4-6 weken, dus wellicht over een maand of 2 wel? De scholen al die tijd dichthouden lijkt me voor zoveel mensen totaal niet meer reëel. Ouders vallen om, werkgevers piepen, maar vooral veel kinderen voor wie dat zo schadelijk is. Ik denk oprecht dat het niet houdbaar is
Nee, dat denk ik ook niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
13-01-2021 20:48
Ik zou niet weten op welke manier ze de basisscholen nog veel langer dicht kunnen houden. De Britse variant zal de overhand gaan krijgen zeggen ze, niet binnen 4-6 weken, dus wellicht over een maand of 2 wel? De scholen al die tijd dichthouden lijkt me voor zoveel mensen totaal niet meer reëel. Ouders vallen om, werkgevers piepen, maar vooral veel kinderen voor wie dat zo schadelijk is. Ik denk oprecht dat het niet houdbaar is
Maar hoe gaan leraren op een basisschool dan doen?
Ik zou ervoor bedanken, 30 leerlingen in een lokaal en de kinderen hoeven geen mondkapje op.
Kinderen die jong zijn en 1,5 meter afstand in hun spontaniteit vergeten.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
13-01-2021 20:35
Ik heb terug gelezen bij de nos. Van dissel heeft gezegd dat het er niet op lijkt dat de Britse variant voor jongeren besmettelijker is dan voor anderen. En dat het op alle leeftijden tot een hoger percentage gevallen lijkt.

Dat is iets anders dan dat het niet besmettelijk is. Ik lees hieruit dat het ook zo kan zijn dat het voor jongeren net zo besmettelijk kan zijn als voor volwassenen. Dat is geen goed nieuws voor de scholen ben ik bang. Tot nu toe werd er bij de eerste variant vanuit gegaan dat het voor kinderen minder besmettelijk is dan voor volwassenen.
Dat is niet wat ze in Engeland nu denken te zien. De cijfers die het Britse RIVM (PHE) gisteren heeft gepubliceerd, lijken erop te wijzen dat de nieuwe variant voor alle leeftijdsgroepen ongeveer 30% besmettelijker is dan de oude (met wat slagen om de arm). Kinderen blijven daarmee dus lager zitten dan volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
13-01-2021 21:47
Maar hoe gaan leraren op een basisschool dan doen?
Ik zou ervoor bedanken, 30 leerlingen in een lokaal en de kinderen hoeven geen mondkapje op.
Kinderen die jong zijn en 1,5 meter afstand in hun spontaniteit vergeten.
Eigenlijk is er geen goede oplossing. Je zou op school dan naar praktische dingen kunnen kijken, spatscherm/mondkapje/geen idee wat nog meer, maar ergens zal er toch iets moeten gebeuren. Leraren wellicht toch eerder vaccineren
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
13-01-2021 21:47
Maar hoe gaan leraren op een basisschool dan doen?
Ik zou ervoor bedanken, 30 leerlingen in een lokaal en de kinderen hoeven geen mondkapje op.
Kinderen die jong zijn en 1,5 meter afstand in hun spontaniteit vergeten.
Bij ons hebben leraren een kuchscherm en een veilige zone, de leraar loopt dus niet meer door de klas. Hoe het bij de kleuters gaat weet ik niet, daar zul je minder makkelijk afstand kunnen houden, denk ik.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
13-01-2021 21:51
Dat is niet wat ze in Engeland nu denken te zien. De cijfers die het Britse RIVM (PHE) gisteren heeft gepubliceerd, lijken erop te wijzen dat de nieuwe variant voor alle leeftijdsgroepen ongeveer 30% besmettelijker is dan de oude (met wat slagen om de arm). Kinderen blijven daarmee dus lager zitten dan volwassenen.
Oké, dat had ik nog niet meegekregen. Ik schreef daarom ook
Ik lees hieruit dat het ook zo kan zijn dat


dus dat het zo kan zijn er staat niet in de verklaring van van dissel dat het zo is.
Maar daarmee jou je dan de vraag bij welk besmettingsrisico het verantwoord is de scholen te openen. Ook al is het minder als bij volwassenen, het risico is wel toegenomen. Dus ook voor leerkrachten maar indirect ook voor ouders.

Ben blij dat ik hierover niet over hoef te beslissen, het sociale aspect is ook zo belangrijk
duizel wijzigde dit bericht op 14-01-2021 05:11
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-01-2021 22:29
Bij ons hebben leraren een kuchscherm en een veilige zone, de leraar loopt dus niet meer door de klas. Hoe het bij de kleuters gaat weet ik niet, daar zul je minder makkelijk afstand kunnen houden, denk ik.
Dit dus. Is al een goed plan...
watdachtjehiervan schreef:
13-01-2021 15:59
Volgens mij zei Rutte toch duidelijk dat de basisscholen dan open gaan op 25 januari.
Klopt, ik dacht even dat er hoop was dat ze de basisscholen nog eerder open zouden gooien.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
13-01-2021 20:48
Ik zou niet weten op welke manier ze de basisscholen nog veel langer dicht kunnen houden. De Britse variant zal de overhand gaan krijgen zeggen ze, niet binnen 4-6 weken, dus wellicht over een maand of 2 wel? De scholen al die tijd dichthouden lijkt me voor zoveel mensen totaal niet meer reëel. Ouders vallen om, werkgevers piepen, maar vooral veel kinderen voor wie dat zo schadelijk is. Ik denk oprecht dat het niet houdbaar is

Zo denk ik er ook over. Maar... mijn collega in de US heeft haar kinderen al sinds maart vorig jaar thuis. De regio waar ze woont durft ze gewoon niet meer te openen tot iedereen gevaccineerd is. Bizar maar waar... haar oudste heeft inmiddels een angststoornis ontwikkeld omdat ze denk dat de wereld ‘slecht’ is. Het is echt ongelooflijk schadelijk maar toch zijn er plekken op aarde waar dit gewoon gedaan wordt!
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
14-01-2021 07:26
Zo denk ik er ook over. Maar... mijn collega in de US heeft haar kinderen al sinds maart vorig jaar thuis. De regio waar ze woont durft ze gewoon niet meer te openen tot iedereen gevaccineerd is. Bizar maar waar... haar oudste heeft inmiddels een angststoornis ontwikkeld omdat ze denk dat de wereld ‘slecht’ is. Het is echt ongelooflijk schadelijk maar toch zijn er plekken op aarde waar dit gewoon gedaan wordt!
Ik snap best dat je een angststoornis ontwikkelt als je in de VS woont, maar niet per se vanwege Corona... :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Hugo de jonge heeft al bij de eerdere persconferentie aangegeven dat het sluiten van de scholen vooral was om de ouders thuis te houden.
Het ging toen dus al niet om de besmettingen op basisscholen, maar om te zorgvoorzieningen minder contacten en minder reisbewegingen.
Nu blijkt dat mensen massaal elkaars kinderen opvangen een student laten komen of oma en opa inzetten omdat er geen advies meer is om kinderen niet naar opa en oma te brengen en dat mensen juist naar kantoor gaan omdat ze niet kunnen werken met hun kinderen in huis.
Aan alle kanten doel gemist, dus.
Lijkt me dan niet verdedigbaar om kinderen nog langer als levende enkelband te misbruiken.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
14-01-2021 07:26
Zo denk ik er ook over. Maar... mijn collega in de US heeft haar kinderen al sinds maart vorig jaar thuis. De regio waar ze woont durft ze gewoon niet meer te openen tot iedereen gevaccineerd is. Bizar maar waar... haar oudste heeft inmiddels een angststoornis ontwikkeld omdat ze denk dat de wereld ‘slecht’ is. Het is echt ongelooflijk schadelijk maar toch zijn er plekken op aarde waar dit gewoon gedaan wordt!
Een angststoornis ontwikkeld omdat je thuisonderwijs krijgt? Dan lijkt me toch dat er al eerder wel wat aan de hand was.
koko67 schreef:
15-01-2021 15:52
Een angststoornis ontwikkeld omdat je thuisonderwijs krijgt? Dan lijkt me toch dat er al eerder wel wat aan de hand was.
Die angst is natuurlijk niet alleen ontstaan omdat je thuisonderwijs krijgt, maar wel door de hele situatie.

Weinig sociale contacten, continue stroom van (negatief) corona-nieuws, de eventuele financiële problemen van je ouders, de eventuele spanningen van je ouders, of van jezelf met je siblings etc etc.

Ik ga er vanuit dat jij dit natuurlijk ook wel begrijpt.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
15-01-2021 15:52
Een angststoornis ontwikkeld omdat je thuisonderwijs krijgt? Dan lijkt me toch dat er al eerder wel wat aan de hand was.
Er zijn kinderen van 2 jaar, 3 jaar, 4 jaar, die hun bewuste leventje niet anders weten dan afstand houden, thuis blijven, uit de buurt van andere mensen blijven, niet knuffelen, mondkapjes, handen wassen en gespannen ouders....
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
15-01-2021 16:05
Er zijn kinderen van 2 jaar, 3 jaar, 4 jaar, die hun bewuste leventje niet anders weten dan afstand houden, thuis blijven, uit de buurt van andere mensen blijven, niet knuffelen, mondkapjes, handen wassen en gespannen ouders....
Inderdaad en hoe lang gaat dit nog duren? Zelfs in het schoolwerk van mijn kinderen komt Corona elke dag terug.
Alle reacties Link kopieren
https://avs.nl/veelgestelde-vragen/welk ... hoolweken/

even voor jou RosaadeB, aangezien je kind een aangeplakte vakantie krijgt, dit mag niet. Dat het gebeurt dat weet ik, maar wenselijk is anders.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
15-01-2021 16:05
Er zijn kinderen van 2 jaar, 3 jaar, 4 jaar, die hun bewuste leventje niet anders weten dan afstand houden, thuis blijven, uit de buurt van andere mensen blijven, niet knuffelen, mondkapjes, handen wassen en gespannen ouders....
Mijn peuter poept weer in de broek, eigenlijk sinds de laatste lockdown is begonnen. Of het met corona te maken heeft durf ik niet te zeggen, maar het gaat wel een stuk beter sinds we gebruik maken van de noodopvang.
Alle reacties Link kopieren
De 1e cijfers zeggen idd dat de Britse variant besmettelijker is voor iedereen, maar dat jonge kinderen nog steeds veel minder besmettelijk zijn dan volwassenen. Als ze besmet raken dan worden ze veel minder ziek en zijn alleen al daarom veel minder besmettelijk. Dat is dus op zich gunstig voor weer openen van het onderwijs. Ik ben er zeker wel voor dat docenten voorrang krijgen bij het vaccineren. Afstand op de basisschool is ondoenlijk.

Op middelbare scholen moeten ze echt gaan werken aan afstand houden, idd misschien een scherm voor bureau van de docent? Ventilatie ook erg belangrijk. Ik hoop ontzettend dat de kinderen weer naar school mogen over een ruime week, dat maakt de lockdown voor de rest zoveel beter draagbaar voor mij en mijn man. Scoiale contacten zijn zo belangrijk, vaste structuur, goede instructie van juf of meester.

Vind het wel heel leerzaam om te zien hoe oudste in groep 3 leert lezen, schrijven en rekenen. Wel confronterend om te merken dat taal net als bij mij vanzelf gaat, maar alles met cijfers moeilijker is. Ik draai zelf nog steeds tientallen om..
Waar ik woon (Zuid-Europa) vinden beduidend minder besmettingen plaats op de scholen.
Hier worden vanaf 6 jaar mondkapjes gedragen, ramen en deuren altijd open, de kinderen werken niet meer in een groep en hebben slechts alleen contact met hun eigen klasgenoten. Leuk? Misschien niet. Maar mijn kinderen zijn hartstikke blij dat ze na een half jaar thuis (hier zijn de scholen tot september dicht geweest) weer naar school kunnen.

Ik begrijp niet waarom er in Nederland niet wat meer maatregelen zijn en dan met name op de middelbare scholen, waar toch echt flink wat besmettingen zijn. Mondkapjes, schermen, niet met z´n allen tegelijk eten in de aula etc. Organisatorisch misschien niet makkelijk maar alles beter dan online onderwijs denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
15-01-2021 19:12
Waar ik woon (Zuid-Europa) vinden beduidend minder besmettingen plaats op de scholen.
Hier worden vanaf 6 jaar mondkapjes gedragen, ramen en deuren altijd open, de kinderen werken niet meer in een groep en hebben slechts alleen contact met hun eigen klasgenoten. Leuk? Misschien niet. Maar mijn kinderen zijn hartstikke blij dat ze na een half jaar thuis (hier zijn de scholen tot september dicht geweest) weer naar school kunnen.

Ik begrijp niet waarom er in Nederland niet wat meer maatregelen zijn en dan met name op de middelbare scholen, waar toch echt flink wat besmettingen zijn. Mondkapjes, schermen, niet met z´n allen tegelijk eten in de aula etc. Organisatorisch misschien niet makkelijk maar alles beter dan online onderwijs denk ik.
Hoeveel extra maatregelen had je gewild dan? De scholen zijn al een maand dicht, dus heel veel meer gaat niet lukken.

(En alle dingen die je noemt, had de school van mijn kind daarvoor al.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven