Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zorgen om terugtrekken puber in Corona-tijd

10-01-2021 10:04 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 16 is altijd een beetje ons zorgenkindje geweest. Ze heeft een sociale angststoornis, waardoor alles wat met menselijk contact te maken heeft voor haar niet vanzelfsprekend is. Ook heeft ze een wat lager dan gemiddeld iq. Door beide dingen was ze op de basisschool een buitenbeentje.
Sinds tweeënhalf jaar zit ze op een praktijkschool en daar is ze sociaal gezien opgebloeid; ze vindt het fijn om naar school te gaan, durft wat te zeggen in de klas en heeft een ‘hartsvriendin’. Ze werd eindelijk een blije (soms wat nukkige ;)) puber.

Toen kwam voor de tweede keer de lockdown en hetzelfde gebeurde als de eerste keer, maar dan erger: ze trekt zich helemaal terug. Van half 9 tot 11 heeft ze online onderwijs, verder zit ze alleen op haar kamer met haar Lego expert en haar muziek. Ze laat de hond uit of maakt het konijnenhok schoon als ik dat vraag, gaat mee met de hond naar het bos soms. Maar verder doet ze helemaal niks en heeft ze helemaal geen contact met niemand meer.

Ik moet haar aansporen om haar vriendin te bellen of appen. Met de online bijeenkomsten van de scouting waar ze een half jaar op zat en ze heel leuk vond, wil ze eigenlijk niet meedoen. Ze wil niks meer, ze sluit zich steeds en steeds meer af. Hoe langer dit duurt, hoe erger dit wordt. Alle vooruitgang is teniet gedaan.
Ze heeft ook bijna niks meer. Wij hebben nog ons werk, haar oudere (23 en 21) broer en zus hebben een relatie en stage/werk en spreken af en toe nog met vrienden af, maar zij heeft echt helemaal niks behalve school van half 9 tot 11.

En ik word er zo verdrietig en wanhopig van. Ik weet niet hoe ik haar kan helpen.
Iemand die dit herkent?
Heel herkenbaar helaas....beetje hetzelfde verhaal. Onze oudste is ook sociaal niet handig, durft geen contact te zoeken uit zichzelf. Na ploeteren op de basisschool is ze opgebloeid op het vmbo. Eindelijk les op eigen niveau. Ze begon contacten te leggen. Ze had een baantje in de horeca. En nu zit ze op haar kamer of op de bank. Probleem is dat ze het zelf wel prettig vindt. Dan ontbreekt de motivatie om wat te doen. Deze lockdown doet niet veel goeds🙄. Heb geen tips...was het maar zo.

Lastige is dat je geen speeldate maar kunt regelen....ze moeten het zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken of ik met de ouders van dat vriendinnetje kan afspreken dat ze alleen elkaar zien en die meiden samen laten optrekken in de middag.

Sneu voor je dochter...
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt idd een beetje hetzelfde als bij mijn puber, Polsjef. Dat zelf prettig vinden is idd ook herkenbaar; hoe langer dit duurt hoe meer ze in haar schulp kruipt en dit wel ok lijkt te vinden (alleen zo voelt ze zich prettig). :-|
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
10-01-2021 10:12
Ik zou kijken of ik met de ouders van dat vriendinnetje kan afspreken dat ze alleen elkaar zien en die meiden samen laten optrekken in de middag.

Sneu voor je dochter...
Die meiden zijn 16!! Dan regel je als ouders geen afspraken meer voor je kind.
TO hoe voelt je dochter zich bij deze situatie? Misschien vindt ze het wel prima?
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
10-01-2021 10:12
Ik zou kijken of ik met de ouders van dat vriendinnetje kan afspreken dat ze alleen elkaar zien en die meiden samen laten optrekken in de middag.

Sneu voor je dochter...
Het probleem is dat de ouders van dat meisje niet willen dat zij nog iemand ziet nu vanwege Corona. Ze mogen alleen nog FaceTimen (en dat vind mijn dochter net zo naar als online les :().
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
10-01-2021 10:18
Die meiden zijn 16!! Dan regel je als ouders geen afspraken meer voor je kind.
TO hoe voelt je dochter zich bij deze situatie? Misschien vindt ze het wel prima?
Dat weet ik niet. Ze is soms verdrietig en een beetje down. Maar trekt zich steeds en steeds meer terug en wil ook niks anders meer lijkt wel.
hova wijzigde dit bericht op 10-01-2021 10:31
10.91% gewijzigd
Het prettig vinden vind ik juist het grote probleem. Met sociale onhandigheid ontstaat vermijdingsgedrag. Zeker bij een gediagnosticeerd angststoornis. Als je kijkt naar behandeling dan is dat gericht op het zelf leggen van contacten, zelf de cirkel doorbreken. School, sport, scouting, werk helpt ze daarbij. Als dat wegvalt heb je niks meer om je te kunnen ondersteunen.

Vriendin van dochter probeert het wel, maar het komt altijd van haar uit. Mijn lieve meid gaat er dan wel in mee, maar niet uit zichzelf. Dat houdt een keer op....
hova schreef:
10-01-2021 10:22
Nee, dat niet. Ze is verdrietig en een beetje down. En trekt zich steeds en steeds meer terug. Ze wil zo ontzettend graag weer naar school en scouting...
Ik vrees dat de lockdown nog langer gaat duren. Vrees soms dat voor een hele groep de maatregelen meer kwaad doen dan de kwaal.
Herkenbaar bij mijn 14-jarige puber. Online les, wel de hele dag, en verder heeft ze dan een soort online leven (niet met vrienden maar meer zoals gamers dat ook kunnen hebben). Ik zie haar alleen met het eten en heb nu 'verplicht gezellige' familieavonden ingesteld, want dit kan zo ook niet verder. Zelf vindt ze het heerlijk, maar ik ben bang dat introvert sluipend opschuift naar sociaal gestoord.
Ik lees dus even mee.
Onze oudste zelfde leeftijd ook een sociaal angststoornis heeft het nu ook zwaar. Ze heeft een hoge intelligentie maar is daardoor ook een buitenbeentje
Corona maakt haar angstig en daardoor is ze maar weinig naar school geweest afgelopen maanden.
Wij hebben op haar verzoek nu weer haar therapie in gang gezet. Dat helpt wel iets.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
10-01-2021 10:24
Het prettig vinden vind ik juist het grote probleem. Met sociale onhandigheid ontstaat vermijdingsgedrag. Zeker bij een gediagnosticeerd angststoornis. Als je kijkt naar behandeling dan is dat gericht op het zelf leggen van contacten, zelf de cirkel doorbreken. School, sport, scouting, werk helpt ze daarbij. Als dat wegvalt heb je niks meer om je te kunnen ondersteunen.

Vriendin van dochter probeert het wel, maar het komt altijd van haar uit. Mijn lieve meid gaat er dan wel in mee, maar niet uit zichzelf. Dat houdt een keer op....
Dit is zo verschrikkelijk herkenbaar, vooral ook dit vermijdingsgedrag... Bij mijn dochter en vriendin komt kontakt ook bijna altijd van kant van vriendin. En dat houdt idd een keer op.
Er is niks meer om haar ‘sociaal overeind te houden’, ze zakt er steeds dieper in weg.
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
10-01-2021 10:29
Herkenbaar bij mijn 14-jarige puber. Online les, wel de hele dag, en verder heeft ze dan een soort online leven (niet met vrienden maar meer zoals gamers dat ook kunnen hebben). Ik zie haar alleen met het eten en heb nu 'verplicht gezellige' familieavonden ingesteld, want dit kan zo ook niet verder. Zelf vindt ze het heerlijk, maar ik ben bang dat introvert sluipend opschuift naar sociaal gestoord.
Ik lees dus even mee.
Herkenbare angst...
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
10-01-2021 10:30
Onze oudste zelfde leeftijd ook een sociaal angststoornis heeft het nu ook zwaar. Ze heeft een hoge intelligentie maar is daardoor ook een buitenbeentje
Corona maakt haar angstig en daardoor is ze maar weinig naar school geweest afgelopen maanden.
Wij hebben op haar verzoek nu weer haar therapie in gang gezet. Dat helpt wel iets.
Heb ik ook al aan gedacht, maar ze heeft al twee keer eerder therapie gehad voor haar angststoornis (gedurende lange periode), maar kan niet zeggen dat het veel hielp. En nu zijn de wachttijden bij ons voor therapie lang...
Alle reacties Link kopieren
Wat sneu, kun je haar mentor hier ook in betrekken? Misschien zijn er meer in de klas die zich zo voelen en kan mentor iets betekenen.
Alle reacties Link kopieren
Leerlingen van het praktijkonderwijs mogen toch gewoon naar school? Of zit ze op een regulier vmbo? Ik zou inderdaad je zorgen ook eens bij de mentor neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
MacarenaFerreiro schreef:
10-01-2021 10:45
Wat sneu, kun je haar mentor hier ook in betrekken? Misschien zijn er meer in de klas die zich zo voelen en kan mentor iets betekenen.
Dat is het proberen waard idd. Heb er wel een hard hoofd in, want haar school doet tijdens de lockdowns echt het hele minimale helaas (ze mogen eigenlijk ook open omdat het een praktijkschool is, maar dat weigeren ze). Maar kan het proberen.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
10-01-2021 10:56
Leerlingen van het praktijkonderwijs mogen toch gewoon naar school? Of zit ze op een regulier vmbo? Ik zou inderdaad je zorgen ook eens bij de mentor neerleggen.
Yep, eigenlijk wel. Maar deze school heeft besloten toch dicht te gaan. Online aanbod is ook zeer minimaal helaas.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
10-01-2021 10:56
Leerlingen van het praktijkonderwijs mogen toch gewoon naar school? Of zit ze op een regulier vmbo? Ik zou inderdaad je zorgen ook eens bij de mentor neerleggen.
Volgens mij werd bedoeld dat praktijkonderwijs( dus leren timmeren, metselen enz.) doorgang mag vinden. Een praktijkschool is dus iets anders als praktijkonderwijs.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
10-01-2021 11:08
Volgens mij werd bedoeld dat praktijkonderwijs( dus leren timmeren, metselen enz.) doorgang mag vinden. Een praktijkschool is dus iets anders als praktijkonderwijs.
Nee, de praktijkschool wordt daar ook mee bedoeld. Op de praktijkschool bestaat de helft van de lessen uit praktijklessen en die zouden eerst ook doorgang vinden, maar ze hebben toch besloten helemaal te sluiten.
Ik herken dit van mezelf. Ik zat ook graag urenlang alleen op m'n kamertje. En ook ik heb een stoornis in het sociale. Er is niks mis met mensen zoals ik of je dochter. Laat haar haarzelf zijn. Als zij het niet wil, dan niet, toch? Niets zo irritant (voor mij althans) als mensen me gaan pushen om sociaal te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Kan je dochter niet een paar dagen naar de opvang op school? Dan is ze er even uit en wie weet heeft ze contact met een klasgenoot op de opvang..
Alle reacties Link kopieren
Dit wilde ik ook typen. Een beetje structuur er in houden ook al zal ze dat in eerste instantie spannend vinden is misschien wel een goed idee.
koko67 schreef:
10-01-2021 11:20
Kan je dochter niet een paar dagen naar de opvang op school? Dan is ze er even uit en wie weet heeft ze contact met een klasgenoot op de opvang..
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
10-01-2021 10:18
Die meiden zijn 16!! Dan regel je als ouders geen afspraken meer voor je kind.
TO hoe voelt je dochter zich bij deze situatie? Misschien vindt ze het wel prima?
Wat een onzin, nu in de coronatijd gaat het niet altijd om of de tieners kunnen afspreken maar mogen afspreken.
koko67 schreef:
10-01-2021 11:20
Kan je dochter niet een paar dagen naar de opvang op school? Dan is ze er even uit en wie weet heeft ze contact met een klasgenoot op de opvang..
Dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn, tijdens de eerste lockdown heeft die opvang voor mijn zoon heel veel goed gedaan. Het was maar een paar ochtenden per week maar hij was er wel even uit en hij zag eens iemand anders dan alleen zijn moeder en de poes.

Maar goed, dan moet die school dat wel willen natuurlijk en als ik het zo lees doen ze daar liefst helemaal geen moeite.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven