Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Bevallen in coronatijd, wie mag baby vasthouden?

11-01-2021 12:51 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnen nu en maximaal 6 weken verwachten wij ons tweede kindje. Waar we bij ons zoontje (van nu 20 maanden) iedereen op kraamvisite kregen en degene die een flesje wilden geven dat ook lieten doen, voelt dat nu met corona niet goed. We zijn erover uit dat we kraamvisite zoveel mogelijk uitstellen, in ieder geval zolang de lockdown er is. En dat de mensen die we wel willen zien (familieleden en een paar hele goede vriendje), alleen komen mits geen klachten en onze baby niet vasthouden.

Alleen...welke familieleden (gezinsleden) mogen onze baby straks dan wel vasthouden? Mijn man heeft 2 weken vrij na de bevalling en daarna iedere woensdag voor een paar maanden, super fijn. Maar met dreumes in huis en straks met baby erbij, is het voor mij ook wel fijn als mijn moeder en schoonmoeder bijvoorbeeld wat kunnen bijspringen mocht dat nodig zijn. Zeker als de lockdown er na mijn bevalling nog is en onze dreumes niet naar de opvang kan.

Nu denken we er dus aan dat onze ouders alle 4 de baby mogen vasthouden. Zitten alleen wel met een dilemma: de veilige bubbel aan mijn ouders kant is er meer dan bij mijn schoonouders. Mijn ouders houden zo nodig afstand van mijn broer en hebben geen andere kleinkinderen. Mijn schoonouders passen wekelijks op hun 6 andere kleinkinderen onder de 13 jaar. Een schoonfamilielid werkt in de zorg. En drie schoonfamilieleden moeten werken op kantoor, waar afstand niet wordt nageleefd vertelden ze laatst. Hun werkgevers hechten er geen waarde aan en zelfs mensen met klachten moeten blijven komen. Onbegrijpelijk. Maar daardoor twijfel ik dus over of het handig is als mijn schoonouders de baby vasthouden. We willen het risico dat onze kleine corona zou krijgen zoveel mogelijk verkleinen. Het ding is alleen: schoonouders wonen om de hoek, mijn ouders niet. En ik vind het niet kunnen dat mijn ouders onze baby straks wel mogen vasthouden en zij niet. Lastige situatie! Ik dacht nog, we kunnen wel aan schoonouders vragen of ze toch meer afstand van de andere gezinsleden willen houden. Maar ja voor hoe lang...1 maand, 2 maanden. Een baby is sowieso een langere periode kwetsbaarder.

Misschien maak ik het lastiger dan het is, maar ik merk dat het mij best bezighoudt. En dat ik graag een keuze wil maken waar we goed over hebben nagedacht en niet straks overhaast. We weten het dus op dit moment niet zo goed. Misschien heeft iemand hier een heldere kijk? Of een ervaring te delen vanuit haar eigen kraamperiode in coronatijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de vorige lockdown een baby gekregen, ze is nu 9 maanden. De eerste twee weken lagen we in het ziekenhuis en mocht er niemand komen. Toen we thuiskwamen zijn mijn ouders en schoonouders direct geweest, zij hebben haar vastgehouden na goed handen wassen en desinfecteren (en uiteraard zonder klachten). In de loop der tijd hebben wat meer mensen haar vastgehouden maar we zijn er nog steeds voorzichtig mee. Hechte vrienden en familie die we vaak zien mogen haar vasthouden (en nu vooral met haar spelen), de rest liever niet. Mensen waarvan ik weet dat ze zich niet aan de regels houden zien we helemaal niet.

Wat je ook doet, een onderscheid maken tussen beide opa’s en oma’s zou ik niet doen. Ook is de kans dat een baby ernstig ziek wordt van Corona niet groot. Daarmee zeg ik overigens niet dat je alles moet laten voor wat het is.
Alle reacties Link kopieren
4 mensen is veel. FB post van een moeder van een kind dat toch zijn vrienden zag gelezen? Die sneeuwbal is enorm. Ik zou toch echt meer proberen zonder.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen zomer bevallen (ook Corona-tijd natuurlijk, alleen geen lockdown) en wij hebben mensen onze zoon gewoon vast laten houden. Maar we hebben ook niet super veel bezoek gehad. De meeste zaten zelf ook in een bubbel vanwege leeftijd/achterliggende zaken, en wij zaten in onze eigen bubbel. We hebben de keuze steeds aan de bezoekers gelaten, en ook zat er steeds best wat tijd tussen de bezoeken (dagen/week, niet uren).

Oh, en vanzelfsprekend kwamen mensen alleen langs zonder klachten. Maar goed; dat dienen bezoekers ook zonder Corona-gedoe te doen natuurlijk, bij een baby ;) En tuurlijk, je kunt ook Corona zonder klachten hebben, maar nogmaals; het gros van het bezoek zat sowieso in een eigen bubbel.
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 11-01-2021 13:00
25.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
11-01-2021 12:57
4 mensen is veel. FB post van een moeder van een kind dat toch zijn vrienden zag gelezen? Die sneeuwbal is enorm. Ik zou toch echt meer proberen zonder.
Heb je een link?
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
11-01-2021 12:58
Heb je een link?
Even zoeken, wacht
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
https://www.thebestsocial.media/nl/marjon-klomps-zoon/

Deze bijvoorbeeld. Er staan nog meer van zulke verhalen op google
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Je ouders moeten niet zo nodig afstand houden van je broer. Dat moeten ze altijd al doen voor hun eigen veiligheid.

Volwassenen hoeven geen afstand te houden met kinderen onder de 12. Dus als oma of tante komt helpen houden de volwassenen afstand van elkaar, wassen hun handen stuk en als afstand niet kan; kan de dreumes misschien een dagje naar oma?
Alle reacties Link kopieren
Zien je (schoon)ouders je oudste kind ook? Ik neem aan dat ze die ook vasthouden/knuffelen?
In dat geval is er niet echt een toevoeging aan je bubbel als ze de baby vasthouden. De baby zelf loopt niet echt een groot risico.
Alle reacties Link kopieren
dan doe je toch de komende weken: alle vier niet!

dat snappen ze echt wel
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
11-01-2021 13:02
https://www.thebestsocial.media/nl/marjon-klomps-zoon/

Deze bijvoorbeeld. Er staan nog meer van zulke verhalen op google
Oh dankje,, had ik nog niet gelezen. Wow.
Het drukt je inderdaad met de neus op de feiten.
Alle reacties Link kopieren
2 opties:

- bezoek gaat alvorens het kraambezoek zelfstandig 10 dagen in zelfquarantaine. oftewel: boodschappen laten bezorgen en geen contact met anderen.
- of het bezoek laat zich testen (en na de test in zelfquarantaine totdat de uitslag er is) alvorens ze op bezoek komen.

meer opties zouden er voor mij niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben niemand onze baby laten vasthouden. We durven het niet aan om het risico te lopen. Maar iedereen moet doen wij ze zich goed bij voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in het voorjaar bevallen en familie en goede vrienden mogen de baby gewoon vasthouden (mits geen klachten en handen eerst wassen). Uiteraard er vanuit gaande dat de baby gezond is, niet prematuur of onderliggend lijden heeft. Volgens het coronaprotocol in het ziekenhuis (waar ik ook ga bevallen) hoeven moeders met corona geen afstand te houden van de baby en mogen ze ook gewoon borstvoeding geven. Ze zien corona niet als een risico voor een gezonde baby. De gynaecoloog gaf aan dat kinkhoest, de mazelen of het rs virus een grotere bedreiging voor een gezonde baby is dan corona. Daar vertrouw ik ook op. Ik vind het belangrijk dat onze baby ook een goede band opbouwt met familie en goede vrienden en daar hoort voor mij ook direct contact bij zoals vasthouden en knuffelen. Volwassenen hoeven overigens geen afstand te houden van kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
11-01-2021 13:13
2 opties:

- bezoek gaat alvorens het kraambezoek zelfstandig 10 dagen in zelfquarantaine. oftewel: boodschappen laten bezorgen en geen contact met anderen.
- of het bezoek laat zich testen (en na de test in zelfquarantaine totdat de uitslag er is) alvorens ze op bezoek komen.

meer opties zouden er voor mij niet zijn.
Ik heb dit gedaan en vond dat zelf echt de meest rustige en relaxte optie. Jonge baby's zijn hartstikke kwetsbaar, het is jammer dat dat betekende dat ze door niemand werden vastgehouden (ik kreeg er twee), maar het voelde wel zo veilig. Overigens beviel ik in september en was het toen wat minder streng wat betreft uberhaupt bezoek ontvangen. Maar we hebben het toch heel beperkt gedaan en sinds de regels weer strenger zijn helemaal niet. Dat van die blokjesverjaardagen geldt natuurlijk ook voor kraambezoek.
Babette2017 schreef:
11-01-2021 13:13
2 opties:

- bezoek gaat alvorens het kraambezoek zelfstandig 10 dagen in zelfquarantaine. oftewel: boodschappen laten bezorgen en geen contact met anderen.
- of het bezoek laat zich testen (en na de test in zelfquarantaine totdat de uitslag er is) alvorens ze op bezoek komen.

meer opties zouden er voor mij niet zijn.
Met bovenstaande verzoeken wil er sowieso niemand meer de baby vasthouden. Probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier iets over geen onderscheid maken, maar stel dat de ouders van de één zich er heel strikt aan houden en de ouders van de ander juist nog vrij veel contacten hebben waardoor je je er eigenlijk niet veilig bij voelt - en je hebt er als kraamvrouw wel behoefte aan dat er iemand bijspringt, moet je jezelf dat dan volledig ontzeggen omdat het anders niet eerlijk is óf een risico nemen waar je je niet goed bij voelt omdat je het per se gelijk moet trekken?

Dat het per se gelijk moet zijn vind ik eigenlijk van ondergeschikt belang aan veiligheid en ondersteuning voor de moeder.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 13:26
Ik lees hier iets over geen onderscheid maken, maar stel dat de ouders van de één zich er heel strikt aan houden en de ouders van de ander juist nog vrij veel contacten hebben waardoor je je er eigenlijk niet veilig bij voelt - en je hebt er als kraamvrouw wel behoefte aan dat er iemand bijspringt, moet je jezelf dat dan volledig ontzeggen omdat het anders niet eerlijk is óf een risico nemen waar je je niet goed bij voelt omdat je het per se gelijk moet trekken?

Dat het per se gelijk moet zijn vind ik eigenlijk van ondergeschikt belang aan veiligheid en ondersteuning voor de moeder.
Er komt gezeik van. Heel veel. Je moet het er maar voor over hebben....
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
11-01-2021 13:19
Ik ga in het voorjaar bevallen en familie en goede vrienden mogen de baby gewoon vasthouden (mits geen klachten en handen eerst wassen). Uiteraard er vanuit gaande dat de baby gezond is, niet prematuur of onderliggend lijden heeft. Volgens het coronaprotocol in het ziekenhuis (waar ik ook ga bevallen) hoeven moeders met corona geen afstand te houden van de baby en mogen ze ook gewoon borstvoeding geven. Ze zien corona niet als een risico voor een gezonde baby. De gynaecoloog gaf aan dat kinkhoest, de mazelen of het rs virus een grotere bedreiging voor een gezonde baby is dan corona. Daar vertrouw ik ook op. Ik vind het belangrijk dat onze baby ook een goede band opbouwt met familie en goede vrienden en daar hoort voor mij ook direct contact bij zoals vasthouden en knuffelen. Volwassenen hoeven overigens geen afstand te houden van kinderen.
Jouw kind, jouw keuze maar het is onzin dat een baby alleen een goede band kan opbouwen met familie en vrienden als ze direct bij ze op schoot gaan.

TO, hou er trouwens rekening mee dat er maar 1 bezoeker per dag mag komen zolang je kraamzorg hebt.
Alle reacties Link kopieren
Overigens denk ik dat een vers geboren kuiken grond is voor noodopvang
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
11-01-2021 13:29
Er komt gezeik van. Heel veel. Je moet het er maar voor over hebben....
Het alternatief is dus dat je of op je tandvlees loopt, of dat je een risico loopt met je pasgeborene dat je eigenlijk niet wil lopen en dus over je eigen grenzen heen gaat. Andere opa en oma zouden er ook een klein beetje begrip voor kunnen hebben dat dit bijzondere omstandigheden zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
11-01-2021 13:26
Ik lees hier iets over geen onderscheid maken, maar stel dat de ouders van de één zich er heel strikt aan houden en de ouders van de ander juist nog vrij veel contacten hebben waardoor je je er eigenlijk niet veilig bij voelt - en je hebt er als kraamvrouw wel behoefte aan dat er iemand bijspringt, moet je jezelf dat dan volledig ontzeggen omdat het anders niet eerlijk is óf een risico nemen waar je je niet goed bij voelt omdat je het per se gelijk moet trekken?

Dat het per se gelijk moet zijn vind ik eigenlijk van ondergeschikt belang aan veiligheid en ondersteuning voor de moeder.

Vader kan ook bijspringen, dat hoeft niet altijd door de grootouders (en dan ook nog vaak de oma's :wtf: ) gedaan te worden. Ik lees dat hij de eerste twee weken vrij is en daarna elke woensdag.
Alle reacties Link kopieren
Bespreek je zorgen met je schoonouders. Wellicht komen zij zelf al met de oplossing dat ze beter afstand gaan houden, of begrijpen ze wel dat voor nu alleen jouw ouders de kleine vast mogen houden.
Alle reacties Link kopieren
Lastig he, ik ben zelf over 2 weken uitgerekend. Wij hebben besloten beide ouders er wel bij te laten. Mijn moeder is inmiddels 1x gevaccineerd, dus dat is heel fijn.
Ik heb medische handalcohol en medische mondmaskers in huis, die kunnen zij dan gebruiken.
Ik weet trouwens zeker dat ouders aan beide kanten heel voorzichtig zijn en goed opletten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven