Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ondernemen in tijden van corona

11-01-2021 14:36 34 berichten
Misschien is er al een topic over maar ik kon zo snel niks vinden.

Ik ben benieuwd naar andere ondernemers die nu, door de lockdown (wederom) getroffen worden en wat hun ideeën daarover zijn.
Heeft het kabinet de juiste keuze genomen en is deze op tijd genomen?

Persoonlijk heb ik destijds geroepen om, half oktober gelijktijdig met de horeca, te kiezen voor een hardere lockdown zodat de kerst voor velen niet in het water zou vallen. Dat de cijfers met kerst dusdanig naar beneden waren gebracht dat we vanaf januari konden beginnen met vaccineren en wellicht versoepelen door winkeliers en contactberoepen weer toe te staan.

Ikzelf ben een contactberoep dus noodgedwongen thuis zonder inkomsten en wel de blijvende vaste lasten en personeelskosten. De tegemoetkoming van de overheid is deze keer minimaal, mede omdat ik in december nog een halve maand omzet heb gehad (dus geen recht op tozo-3 en now regeling) en waarschijnlijk in februari hetzelfde verhaal. Dus alleen januari 100% omzetverlies.

Mijn idee was ook geweest om de scholen (in ieder geval middelbare scholen) te sluiten na de herfstvakantie toen het echt hard opliep. Ik zag in mijn omgeving daar toch behoorlijk veel besmettingen vandaan komen. En het algemeen belang lijkt te zijn geweest dat scholen kosten wat kost open moesten blijven. Ik denk wanneer die eerder gesloten waren geweest de besmettingscijfers gunstiger waren geweest.

Mijn vraag aan jullie, mede-ondernemers, hoe gaan jullie om met de situatie en wat vinden jullie van de maatregelen?
Hier een soortgelijk verhaal: ook een contact verbod. Geen inkomsten. Ik val precies buiten alle regelingen.

De vraag is hoe lang gaat het duren voordat we echt terug kunnen naar een normaal. En ook hoelang houden we het financieel als samenleving nog vol.

Dit lijkt me het juiste moment voor een basis inkomen. Daarbij een kwijtschelding van schulden voor iedereen die hierdoor een schuldenlast op heeft op gebouwd.

We moeten terug naar de tekentafel en op zoek naar een structurele oplossing om als samenleving te blijven drijven.
@maat ik heb dus nu wel uitstel van diverse belastingen maar die moeten alsnog betaald worden. Daarnaast heb ik een enorm grote investering gedaan waarvan een aanzienlijk deel de 1e week van maart voldaan moet worden. Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

De enige tegemoetkoming die ik krijg is dus 80% voor het personeel voor de maand januari zoals het ernaar uitziet. Ik hoop dat de regering inderdaad nog tegemoet komt hierin voor alle ondernemers. Wat ik las voor kleine ondernemers in de beautybranche was weinig hoopvol helaas.
Zowizo schreef:
11-01-2021 15:19
@maat ik heb dus nu wel uitstel van diverse belastingen maar die moeten alsnog betaald worden. Daarnaast heb ik een enorm grote investering gedaan waarvan een aanzienlijk deel de 1e week van maart voldaan moet worden. Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

De enige tegemoetkoming die ik krijg is dus 80% voor het personeel voor de maand januari zoals het ernaar uitziet. Ik hoop dat de regering inderdaad nog tegemoet komt hierin voor alle ondernemers. Wat ik las voor kleine ondernemers in de beautybranche was weinig hoopvol helaas.
Ik denk niet dat je erop hoeft te rekening. Ik heb ook uitstel maar die rekening hangt als een molensteen om mijn nek. Als kleine mkb'er ben je sowieso (that's in a name ;-)) altijd de pineut. Ik voel met je mee :heart:

Ook al is er dit jaar misschien meer mogelijk. Dit gaat voor mij echt wel even duren voordat ik op het niveau ben waar ik in begin 2020 zat. Dat zal voor een groot deel van de samenleving hetzelfde zijn. Dan passen tijdelijke maatregelen gewoon niet meer.Het is tijd om iets te bedenken voor een wederopbouw: een soort Marshall plan
Ik ben zzp-er in de beautysector en val precies buiten alle regelingen.
Hetgeen de overheid nu beweert, dat er passende regelingen zijn voor ondernemers klopt van geen kant, tijdens de eerste lockdown wel maar het meerendeel van mijn collega’s zitten in hetzelfde schuitje en zien hun opgebouwde bedrijven langzaam ten onder gaan.
Ik ga het ook steeds moeilijker vinden om het echt nog positief te kunnen zien. Gelukkig helpt het online actie voeren voor betere financiële hulp een beetje met mij nuttig voelen.
@stellar ik voel met je mee... het is zo oneerlijk verdeeld allemaal. Wanneer je dan leest dat de KLM miljoenen krijgt dan denk ik en de kleine onderneming dan? Wij staan in ons hempje...

En dan lees ik net dat basisscholen en opvang weer open gaat hopelijk vanaf 25 januari maar de rest blijft gesloten. Dat doet dan toch echt pijn...

Ja een Marshall plan zou een goed idee zijn!
Zowizo schreef:
11-01-2021 15:34
@stellar ik voel met je mee... het is zo oneerlijk verdeeld allemaal. Wanneer je dan leest dat de KLM miljoenen krijgt dan denk ik en de kleine onderneming dan? Wij staan in ons hempje...

En dan lees ik net dat basisscholen en opvang weer open gaat hopelijk vanaf 25 januari maar de rest blijft gesloten. Dat doet dan toch echt pijn...

Ja een Marshall plan zou een goed idee zijn!
Die KLM... en ook al die andere grote bedrijven. Het doet me weer heel sterk denken aan de banken crisis.

Ik heb nog geen enkele politieke partij gezien met een groot plan. Uberhaupt een idee over de komende 4 jaar. Onze politici hebben het druk met de waan van de dag en hun volgende baan in het grote bedrijfsleven vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als zzp'er werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Doordat veel bedrijven op de uitgaven moeten letten, heb ik (veel) minder opdrachten en dus (veel) minder inkomsten. Mijn partner verdient precies 1500 in de maand en dat is de grens van het minimuminkomen voor samenwonenden. Daarom krijg ik helemaal niks qua ondersteuning. Alleen de eerste 3 maanden vorig jaar heb ik steun gekregen, toen het partnerinkomen nog niet meetelde. Als zzp'er val je in veel gevallen buiten de boot, ook al verdient je partner minimaal. Volkomen idiote situatie en het verbaast me at daar niet veel meer tegen geageerd wordt. Er wordt misbruik gemaakt van het feit dat zzp'ers als groep nauwelijks een vuist kunnen maken.
Knuddestudder mee eens! Bizar dat er zo weinig aandacht is voor de zzp-er en het MKB.. en dan de uitspraak "we moeten het samen doen" daar word ik helemaal kotsmisselijk van.

Oja, en ook vrienden en kennissen die zeggen och ik zou ook wel lekker thuis willen zitten... ik zeg dan altijd oja? Ook met inlevering van je salaris? En dan komt de meest botte opmerking; ja nee, maar ondernemen is ook risico pakken.... :facepalm: :'-(
Alle reacties Link kopieren
herkenbaar, in het voorjaar 11 weken dicht geweest en nu deze 5 + de zeer waarschijnlijke verlenging. Ik val ook buiten alle regelingen. Gelukkig wel een partner, en zijn inkomen is voldoende voor alle (vaste) lasten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
11-01-2021 16:31
herkenbaar, in het voorjaar 11 weken dicht geweest en nu deze 5 + de zeer waarschijnlijke verlenging. Ik val ook buiten alle regelingen. Gelukkig wel een partner, en zijn inkomen is voldoende voor alle (vaste) lasten.

Dat is wel fijn hamerhaai... maar dan nog. Een betere tegemoetkoming zou de regering wel sieren. Ik ben van huis uit een VVD stemmer want ondernemende familie... maar nu weet ik het niet meer hoor.
Zowizo schreef:
11-01-2021 16:29
Knuddestudder mee eens! Bizar dat er zo weinig aandacht is voor de zzp-er en het MKB.. en dan de uitspraak "we moeten het samen doen" daar word ik helemaal kotsmisselijk van.

Oja, en ook vrienden en kennissen die zeggen och ik zou ook wel lekker thuis willen zitten... ik zeg dan altijd oja? Ook met inlevering van je salaris? En dan komt de meest botte opmerking; ja nee, maar ondernemen is ook risico pakken.... :facepalm: :'-(
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat het ondernemers klimaat voor kleine bedrijven volkomen verziekt is. Wat ik onbegrijpelijk vind voor 10 jaar lang rechtse regeringen.

Lekker thuiszitten ben je vrij snel klaar mee. Dat zit gewoon niet in je aard als ondernemer. Als ik lekker thuis wilde zitten was ik wel in loondienst gaan werken.

Deze toestand geeft wel heel duidelijk aan wie je vrienden zijn en hoever die solidariteit nu eigenlijk reikt, Zowizo daar ben ik ook wel achter gekomen.

Mijn handen jeuken maar ik kan niets. Ik mag niets. Ik word er inmiddels behoorlijk recalcitrant van. Hoe ga jij met je tijd om?
Maat schreef:
11-01-2021 16:37
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat het ondernemers klimaat voor kleine bedrijven volkomen verziekt is. Wat ik onbegrijpelijk vind voor 10 jaar lang rechtse regeringen.

Lekker thuiszitten ben je vrij snel klaar mee. Dat zit gewoon niet in je aard als ondernemer. Als ik lekker thuis wilde zitten was ik wel in loondienst gaan werken.

Deze toestand geeft wel heel duidelijk aan wie je vrienden zijn en hoever die solidariteit nu eigenlijk reikt, Zowizo daar ben ik ook wel achter gekomen.

Mijn handen jeuken maar ik kan niets. Ik mag niets. Ik word er inmiddels behoorlijk recalcitrant van. Hoe ga jij met je tijd om?

Nou... mijn huis is nog nooit zo schoon geweest... en wijn drinken... ;-)

Ja ik werkte normaal gezien 6 dagen per week, nu ineens helemaal niks. Ik loop tegen de muur omhoog. En idd solidariteit is ver te zoeken. En wat mij tegenviel was toen ik aan personeel vroeg om na de lockdown een stapje harder te zetten kreeg ik gelijk de opmerking ja ik ga geen dubbele diensten draaien! Nee, maar wel lekker thuis zitten nu met 100% behoud van je salaris...

Sorry even stoom afblazen... kan het natuurlijk niet verplichten maar goed een beetje inzet mag wel verwacht worden in dit geval vind ik.
Zowizo schreef:
11-01-2021 16:50
Nou... mijn huis is nog nooit zo schoon geweest... en wijn drinken... ;-)

Ja ik werkte normaal gezien 6 dagen per week, nu ineens helemaal niks. Ik loop tegen de muur omhoog. En idd solidariteit is ver te zoeken. En wat mij tegenviel was toen ik aan personeel vroeg om na de lockdown een stapje harder te zetten kreeg ik gelijk de opmerking ja ik ga geen dubbele diensten draaien! Nee, maar wel lekker thuis zitten nu met 100% behoud van je salaris...

Sorry even stoom afblazen... kan het natuurlijk niet verplichten maar goed een beetje inzet mag wel verwacht worden in dit geval vind ik.
Het gevoel van het met z'n allen doen verwacht je eigenlijk van iedereen in je bedrijf. Het is wel duidelijk dat het meer een kwestie was van: jij moet het maar doen voor ins. Terwijl als je bedrijf omvalt, valt voor iedereen gedaan het doek.

Hahaha wijn drinken. Ja herkenbaar. Daar gaan al mijn uren buffelen in de sportschool ;-)

Je zou ook niet moeten hoeven verplichten. Dit zou je eigenlijk gewoon verwachten als je met zn allen aan iets bouwt. Dus inderdaad: " We doen het met zn allen", daar word ik ook behoorlijk giftig van!
Maat schreef:
11-01-2021 16:56
Het gevoel van het met z'n allen doen verwacht je eigenlijk van iedereen in je bedrijf. Het is wel duidelijk dat het meer een kwestie was van: jij moet het maar doen voor ins. Terwijl als je bedrijf omvalt, valt voor iedereen gedaan het doek.

Hahaha wijn drinken. Ja herkenbaar. Daar gaan al mijn uren buffelen in de sportschool ;-)

Je zou ook niet moeten hoeven verplichten. Dit zou je eigenlijk gewoon verwachten als je met zn allen aan iets bouwt. Dus inderdaad: " We doen het met zn allen", daar word ik ook behoorlijk giftig van!

Zeker wanneer je met een klein team werkt en je elkaar echt goed kent mag je dit wel verwachten. En nee het is niks structureels en ook niet voor 6 maanden maar gewoon de opstartperiode weer.

Haha ja sporten schiet erbij in nu he? Beetje buiten lopen dan maar...
Zowizo schreef:
11-01-2021 17:07
Zeker wanneer je met een klein team werkt en je elkaar echt goed kent mag je dit wel verwachten. En nee het is niks structureels en ook niet voor 6 maanden maar gewoon de opstartperiode weer.

Haha ja sporten schiet erbij in nu he? Beetje buiten lopen dan maar...
Ik liep me te pletter. Als het droog is, is het ok. Al dat grijze weer word je alleen maar nog meer depressief van. Dan maar een stukje joggen. Je breekt je nek over de joggers! Wijntje dan maar?
Maat schreef:
11-01-2021 17:10
Ik liep me te pletter. Als het droog is, is het ok. Al dat grijze weer word je alleen maar nog meer depressief van. Dan maar een stukje joggen. Je breekt je nek over de joggers! Wijntje dan maar?

Cheers! Er zit immers een 5 in de klok :cheers:
Oh heel herkenbaar. Mijn werk ligt al vanaf de eerste lockdown vrijwel stil. En ik verwacht dit hele jaar ook nog dikke problemen. Ik ben alleenstaand en krijg wel tozo, maar dat is voor mijn gewone levensonderhoud al te weinig. En waar ik dan de zakelijke kosten die gewoon doorlopen van moet betalen is me helemaal een raadsel.

Ik verveel me te pletter; mijn hele huis is al opnieuw geverfd (en dat kost dan ook nog geld..). Als grap zeg ik af en toe dat ik Netflix 'uit' heb. Maar leuk is het absoluut niet.

In mijn vriendenkring ben ik zo'n beetje de enige ondernemer en als anderen dan klagen dat het wel zwaar is, met z'n allen thuis, vind ik dat soms wel lastig. Zij zijn in elk geval met elkaar (al snap ik heus dat je elkaar dan soms achter het behang wilt plakken) en hebben gewoon inkomen.

Van mij mag die lockdown echt heel snel stoppen maar gezien de aard van mijn werk ben ik bang dat het voor mij dan nog zeker een paar maanden duurt voor ik ook weer werk heb. :'(
Zowizo schreef:
11-01-2021 17:12
Cheers! Er zit immers een 5 in de klok :cheers:
Ik denk erover om als sommelier aan de slag te gaan. Dan komt al die research naar verschillende druifsoorten nog van pas ;-) Cheers!
Meerkat schreef:
11-01-2021 17:16
Oh heel herkenbaar. Mijn werk ligt al vanaf de eerste lockdown vrijwel stil. En ik verwacht dit hele jaar ook nog dikke problemen. Ik ben alleenstaand en krijg wel tozo, maar dat is voor mijn gewone levensonderhoud al te weinig. En waar ik dan de zakelijke kosten die gewoon doorlopen van moet betalen is me helemaal een raadsel.

Ik verveel me te pletter; mijn hele huis is al opnieuw geverfd (en dat kost dan ook nog geld..). Als grap zeg ik af en toe dat ik Netflix 'uit' heb. Maar leuk is het absoluut niet.

In mijn vriendenkring ben ik zo'n beetje de enige ondernemer en als anderen dan klagen dat het wel zwaar is, met z'n allen thuis, vind ik dat soms wel lastig. Zij zijn in elk geval met elkaar (al snap ik heus dat je elkaar dan soms achter het behang wilt plakken) en hebben gewoon inkomen.

Van mij mag die lockdown echt heel snel stoppen maar gezien de aard van mijn werk ben ik bang dat het voor mij dan nog zeker een paar maanden duurt voor ik ook weer werk heb. :'(
Een paar maanden. Nog een jaar... Ik ben van niks meer zeker.
Mah meerkat klinkt ook gewoon zwaar klote! Neem ook maar een wijntje mee ;-)

Ja tuurlijk weet ik dat het voor iedereen zwaar is maar er is nogal een verschilletje of je met behoud van salaris thuis zit of met een minimum inkomen en veel teveel vaste lasten...

Voor mij is tijdelijk elders werken ook niet echt een optie omdat er achter de schermen nog wel eea geregeld moet worden en buiten dat ligt het werk ook niet voor het oprapen op het moment.
Wijntje: check! :-)

En nee ander werk is voor mij ook niet handig. Ik heb allerlei werk in de agenda staan alleen wordt dat steeds kort van tevoren weer verzet of gecanceld. Maar als het wél door kan gaan, doe ik graag het werk dat in mijn bedrijf hoort.
Meerkat schreef:
11-01-2021 17:25
Wijntje: check! :-)

En nee ander werk is voor mij ook niet handig. Ik heb allerlei werk in de agenda staan alleen wordt dat steeds kort van tevoren weer verzet of gecanceld. Maar als het wél door kan gaan, doe ik graag het werk dat in mijn bedrijf hoort.
Drank is een oplossing voor bijna alles. De wetenschap gaat zich over een paar eeuwen verbazen over waarom de leverziekten van juist deze generatie zo explosief gestegen zijn ;-)

Nee andere baan is geen optie. Ook voor mij niet. Ik hoor het bepaalde politici zeggen maar het idee dat we mensen naar een andere baan kunnen loodsen moeten we heel snel loslaten.
Alsof het werk ook voor het oprapen ligt op het moment?

Het is gewoon stuitend wanneer een voorstel in de 2e kamer voor steun in de beautybranche zo makkelijk verworpen wordt. De mensen die dat beslissen hebben zelf een flink inkomen EN wachtgeld.
Zowizo schreef:
11-01-2021 17:39
Alsof het werk ook voor het oprapen ligt op het moment?

Het is gewoon stuitend wanneer een voorstel in de 2e kamer voor steun in de beautybranche zo makkelijk verworpen wordt. De mensen die dat beslissen hebben zelf een flink inkomen EN wachtgeld.
Ook met een beetje steun gaan bedrijven ten onder. Net ietsje langzamer. Je stikt langzaam ipv een nekschot.

Volgens mij gaat het niet om welke sector wel en welke niet. Het zorgt alleen maar voor meer ongelijkheid. Mensen gaan naar elkaar wijzen. We zouden met z'n allen naar een structurele oplossing moeten zoeken die bevolking breed is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven