Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 39)

11-01-2021 15:34 3018 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 90 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 885.000 mensen positief getest en ruim 12.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:52
1.53% gewijzigd
Chumlee schreef:
11-01-2021 15:45
Mag de openingspost niet aangepast worden naar: er is wel een vaccin voor :)
:-D
Chumlee schreef:
11-01-2021 15:45
Mag de openingspost niet aangepast worden naar: er is wel een vaccin voor :)
Ik pas het even aan.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
11-01-2021 15:37
Ik ben bang dat de Britse mutatie in Lansingerland toch wel erger verspreid is dan in de rest van het land. Omdat ze het hier hebben over dat het massaal testen van de gemeente de nieuwe mutatie gaat vertragen.
Dat hopen ze waarschijnlijk alleen maar?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
11-01-2021 15:45
Dat is wat wazig. Voor kinderen is deze variant niet gevaarlijker zeggen ze steeds. Dus dan kunnen ze sowieso open. Ik denk dat ze eerder kijken naar het verspreidingsrisico.
De kinderen lijken bij deze variant een grotere rol te spelen in de verspreiding. Maar ook dat is nog niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
O, jullie zitten hier al, ik kopieer het even.

Dahlia74 schreef:
11-01-2021 15:29
Als ik het goed begrijp mogen jullie toch al wekenlang slechts een persoon zien en steeds dezelfde? Ouders mogen bijvoorbeeld ook al wekenlang meer slechts een kind zien toch? Kennelijk werkt het, maar ik vind het ook mooi voer voor psychologen. Dat geldt overigens voor alle maatregelen. De psychische gevolgen worden wel heel makkelijk aan de kant gezet, dat wordt vast de nieuwe epidemie als deze voorbij is.
Alleen binnen hè. Dus buiten mag je bv met 4 personen gaan wandelen. Maar binnen idd maar één persoon. Mijn zusje is bv vanaf maart niet meer bij mijn ouders binnen op bezoek geweest. Ze is wel even langsgegaan en buiten blijven staan. Ze heeft twee kinderen die werken en studeren, dus dat risico is te groot. Ik zie mijn ouders wel af en toe, maar ga alleen binnen op bezoek als ik weet dat ik niet besmet kan zijn. Mss te voorzichtig, maar zo doe ik het momenteel. In de zomer, toen de besmettingen heel laag waren, knuffelde ik hen terug, nu weer afstand houden.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in de stad volgens BDDataplan 10 nieuwe besmettingen. We hebben boven de 100 gezeten, dus ik vind dit toch wel heel fijn om te zien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
11-01-2021 15:49
Bij mij in de stad volgens BDDataplan 10 nieuwe besmettingen. We hebben boven de 100 gezeten, dus ik vind dit toch wel heel fijn om te zien.
Waar zijn deze cijfers in te zien?
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
11-01-2021 15:48
De kinderen lijken bij deze variant een grotere rol te spelen in de verspreiding. Maar ook dat is nog niet zeker.
Dat kan je wel op twee manieren opvatten. Bij iedereen gaat de verspreiding omhoog, dus ook bij kinderen, maar hun relatieve aandeel blijft gelijk, of ze hebben relatief ook een groter aandeel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
11-01-2021 15:46
Trouwens heel krom. Terwijl ik hier typ zit mijn zoon in Nijmegen, digitaal, een tentamen te maken op locatie, omdat een aantal studenten zich via een web cam, zichzelf in hun privacy aangetast voelt en dan mag het schijnbaar niet vanuit huis/kamer met bepaalde software. Pfft.
Heeft dat niet meer te maken met de mogelijkheid tot fraude dat je thuis geen tentamen mag afleggen?
Er zou zo maar een expert in de tentamenstof mee kunnen kijken (en helpen) via een extern beeldscherm oid :biggrin:
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
11-01-2021 15:50
Waar zijn deze cijfers in te zien?
https://www.bddataplan.nl/corona/

Een eindje naar beneden, dan kun je alle gemeentes zien met cijfers.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 15:46
Ik denk dat het dus niet heel veel meer afwijkt (tov volwassen verspreiders) dan bij de 'normale' variant.
25-1 zou fijn zijn, dan is het uiteindelijk dus 'maar' 1 week langer dan aanvankelijk gepland.

Ik denk overigens niet dat ze dit zouden publiceren als de kans niet aanzienlijk zou zijn.
Dat denk ik ook niet. Stiekem zullen veel ouders heel blij zijn met dit vooruitzicht, als de kans nihil is dan zouden ze het niet moeten plaatsen, dan maak je mensen blij met een dooie mus
Alle reacties Link kopieren
Is inmiddels al wetenschappelijk aangetoond dat de Britse variant inderdaad aanzienlijk meer besmettelijk is? Ik neem aan van wel omdat het nu overal steeds stellig zo wordt gezegd?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 15:50
Dat kan je wel op twee manieren opvatten. Bij iedereen gaat de verspreiding omhoog, dus ook bij kinderen, maar hun relatieve aandeel blijft gelijk, of ze hebben relatief ook een groter aandeel.
Naar wat ik opmaak uit de Britse pers, is de virusload hoger bij de Britse variant, met name bij kinderen is er een groot verschil in virusload tussen de gewone en Britse variant.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
11-01-2021 15:50
Heeft dat niet meer te maken met de mogelijkheid tot fraude dat je thuis geen tentamen mag afleggen?
Er zou zo maar een expert in de tentamenstof mee kunnen kijken (en helpen) via een extern beeldscherm oid :biggrin:
Nee, ze hebben al vanaf maart vorig jaar de tentamens on line, maar dan moesten de studenten iets gedwonload hebben op de laptop, web cam aan, zodat docenten overal konden mee kijken. Daar is protest over gekomen, dus daarom nu op locatie.
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
11-01-2021 15:52
Naar wat ik opmaak uit de Britse pers, is de virusload hoger bij de Britse variant, met name bij kinderen is er een groot verschil in virusload tussen de gewone en Britse variant.
Dus dat is wel al aangetoond, dat het bij kinderen een grotere rol speelt dan de oorspronkelijke versie.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
11-01-2021 15:50
Heeft dat niet meer te maken met de mogelijkheid tot fraude dat je thuis geen tentamen mag afleggen?
Er zou zo maar een expert in de tentamenstof mee kunnen kijken (en helpen) via een extern beeldscherm oid :biggrin:
Dat kun je dus voorkomen door bepaalde software maar veel studenten hebben daar, terecht, bezwaar tegen.
Die software, waarbij je dus toegang geeft op je camera en microfoon, blijkt vrij makkelijk te hacken.
Susan schreef:
11-01-2021 15:50
https://www.bddataplan.nl/corona/

Een eindje naar beneden, dan kun je alle gemeentes zien met cijfers.
Dank je wel! Gevonden

Hier is het toegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 15:50
Dat kan je wel op twee manieren opvatten. Bij iedereen gaat de verspreiding omhoog, dus ook bij kinderen, maar hun relatieve aandeel blijft gelijk, of ze hebben relatief ook een groter aandeel.
Precies.
Als volwassenen eerst 20% kans hadden om te verspreiden en kinderen 5% en nu is dat 40% voor volwassenen en 10% voor kinderen dan is er geen verschil.
Als het voor volwassenen 25% is geworden en voor kinderen 15% wel.

Zo bedoelde ik het ook.
anappleaday wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:56
2.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Edit: British Medical Journal stelt ook dat kinderen eerder besmet worden:

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4944
mdh wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:57
12.66% gewijzigd
De toekomst is niet meer wat het was
mdh schreef:
11-01-2021 15:52
Naar wat ik opmaak uit de Britse pers, is de virusload hoger bij de Britse variant, met name bij kinderen is er een groot verschil in virusload tussen de gewone en Britse variant.
Ja en iets aan de spikes waardoor het virus beter hecht.
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
11-01-2021 15:55
British Medical Journal stelt ook dat kinderen besmettelijker zijn:

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4944
Maar ook daar lees ik niet dat het aandeel van kinderen hoger is geworden tov volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 15:55
Precies.
Als volwassenen eerst 20% kans hadden om te verspreiden en kinderen 5% en nu is dat 40% voor volwassenen en 10% voor kinderen dan is er geen verschil.
Als het voor volwassenen 25% is geworden en voor kinderen 15% wel.

Zo bedoelde ik het ook.
Inderdaad, en volgens mij weten ze het dus nog niet zo precies.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
11-01-2021 15:38
Ik lees net dat het kabinet op 25 januari het basisonderwijs hoopt te openen.
Dat zou fijn zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iig nog niets gelezen dat het bewezen is.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Het kan prima zijn dat de viral load zowel bij kinderen als bij volwassenen hoger is, maar dat de verhoogde besmettelijkheid bij kinderen meer opvalt omdat zij voorheen door een groot aantal mensen als helemaal niet besmettelijk werden beschouwd, dus dat hun besmettelijkheid eerder werd onderschat waardoor het verschil nu opvallender is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven