Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 39)

11-01-2021 15:34 3018 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 90 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 885.000 mensen positief getest en ruim 12.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:52
1.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-01-2021 16:44
Als deze pandemie iets duidelijk maakt is het wel hoe moeilijk mensen het vinden dat ze geen controle hebben.

Als er geen vaccin was zou er wrsch idd naar andere mogelijkheden gekeken worden, maar het zou altijd tot verzet leiden.
Totaal geen last van gelukkig.


:bonk:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
11-01-2021 16:43
Precies en die software is sinds maart gebruikt en daar is nu protest op. Dus mijn zoon heeft voor het eerst vandaag tentamen op locatie. Voorheen ging iedereen nog akkoord.

Een vriend van mij geeft sinds maart online les aan de universiteit en neemt ook online tentamens af, zonder dat soort software. Studenten moeten dan kunnen laten zien dat ze geen boeken op tafel hebben liggen, en dat is het verder wel qua beveiliging. Mijn vriend moet gewoon dan 2 uur naar de tentamen-makende mensen staren om te kijken of ze iets geks doen.
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
11-01-2021 16:20
Ik blijft dit toch lastig vinden.


Ergens is het een dooddoener. Aan de andere kant heeft het me sinds het begin van de pandemie al gestoord dat er in zekere zin sprake is van een tunnelvisie. Hoge besmettingen ? -> Lockdown.

Ik ben natuurlijk blij dat er een vaccin is, maar ik was stiekem wel héél benieuwd geweest : wat nou als er voorlopig nog geen vaccin was gekomen. Wanneer was er dan eens iemand met autoriteit/gezag opgestaan die had gezegd : hee jongens, op deze manier kunnen we toch niet door blijven gaan?

Al is het alleen maar iets met bepaalde dingen alleen toestaan t/m een bepaalde leeftijdsgroep. Of noem maar wat. Alles maar op slot gooien bij hoge besmettingen is wel lekker de meest veilige en makkelijke weg. Maar het is natuurlijk geen situatie die mensen eeuwig vol blijven houden. Wat dat betreft heeft het kabinet zich wel altijd lekker achter de OMT adviezen kunnen verschuilen, maar het is natuurlijk naief te denken dat er nooit een moment was gekomen waarop de maatschappij (en de geldpot) had gezegd: ho tot hier, en niet verder.
Ik ben heel blij dat er een vaccin is en ben er van overtuigd dat dit de enige manier is om echt uit deze shitshow te komen, dat vooropgesteld. Maar het verbaast me wel dat, vanaf het moment dat er zicht was op vaccineren, het wel lijkt alsof dat nog het enige is waar op gefocust wordt. Bij de vorige persco (of die daarvoor?) werd nog gesproken over proeven met het openen van de horeca. Nooit meer iets over gehoord. Ik vind het jammer dat er niet naast het vaccinatietraject niet nog andere wegen worden bewandeld. Nu lijkt het wel alsof we lijdzaam moeten afwachten tot de vaccinatiegraad hoog genoeg is.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
11-01-2021 15:45
Als dat advies er ligt, en er blijkt geen groot gevaar te zijn, dan is 25 januari de streefdatum om de basisscholen weer te openen.

Zo veel voorbehouden weer. Mensen hebben behoefte aan perspectief. En veel langer dan na 25 - 1 gaan mensen het toch niet volhouden, die combinatie van thuiswerken en kinderen thuis. Dus durf gewoon voorop te lopen regering en maak die datum van 25-1 gewoon hard.
Nu doe je weer alsof ze het expres doen. Hoe zie je het voor je, dat niet volhouden? Gaan ze hun kind dan gewoon voor een dichte school afzetten? Of gewoon geen les meer geven? Of gewoon ontslag nemen?

Mogelijk op 25 open is toch een perspectief? Ik las het wel zo. En dan kan het tegenvallen, maar dat kan de hele tijd. Ik vond het al beter dan "in ieder geval niet voor de krokusvakantie" of "in ieder geval niet tot april" of iets dergelijks. Maar één weekje extra (vooralsnog). Ik werd bijna blij.
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
11-01-2021 16:54
Ik ben heel blij dat er een vaccin is en ben er van overtuigd dat dit de enige manier is om echt uit deze shitshow te komen, dat vooropgesteld. Maar het verbaast me wel dat, vanaf het moment dat er zicht was op vaccineren, het wel lijkt alsof dat nog het enige is waar op gefocust wordt. Bij de vorige persco (of die daarvoor?) werd nog gesproken over proeven met het openen van de horeca. Nooit meer iets over gehoord. Ik vind het jammer dat er niet naast het vaccinatietraject niet nog andere wegen worden bewandeld. Nu lijkt het wel alsof we lijdzaam moeten afwachten tot de vaccinatiegraad hoog genoeg is.
Volgens mij is dit echt niet van tafel hoor, net als proeven met evenementen. Dat is er nog, alleen heeft het geen enkele zin als de cijfers nog zo hoog zijn. Pas als die lager zijn, door vaccins of gedrag of beide maakt niet echt uit, dàn kan je eens wat extra's proberen.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
11-01-2021 16:52
Een vriend van mij geeft sinds maart online les aan de universiteit en neemt ook online tentamens af, zonder dat soort software. Studenten moeten dan kunnen laten zien dat ze geen boeken op tafel hebben liggen, en dat is het verder wel qua beveiliging. Mijn vriend moet gewoon dan 2 uur naar de tentamen-makende mensen staren om te kijken of ze iets geks doen.
Mijn zoon heeft ook veel vervangende opdrachten gehad, die volgens hem, meer tijd vroegen. Maar soit, je moet iets. Ik vind het niet fijn dat hij nu met veel in een gebouw zit en dan vrijdag hier met zijn was enzo aankomt. Ook al houden wij al tijden afstand, goed mogelijk hier, maar hij niet van zijn broer, die hier wel altijd woont.
elein schreef:
11-01-2021 16:58
Nu doe je weer alsof ze het expres doen. Hoe zie je het voor je, dat niet volhouden? Gaan ze hun kind dan gewoon voor een dichte school afzetten? Of gewoon geen les meer geven? Of gewoon ontslag nemen?

Mogelijk op 25 open is toch een perspectief? Ik las het wel zo. En dan kan het tegenvallen, maar dat kan de hele tijd. Ik vond het al beter dan "in ieder geval niet voor de krokusvakantie" of "in ieder geval niet tot april" of iets dergelijks. Maar één weekje extra (vooralsnog). Ik werd bijna blij.
Ik hoop ergens wel dat ze de regels misschien weer wat strenger maken qua hygiëne en bij lichte klachten thuisblijven.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
11-01-2021 17:00
Ik hoop ergens wel dat ze de regels misschien weer wat strenger maken qua hygiëne en bij lichte klachten thuisblijven.
hygiëne zie ik niet zo zitten. Thuisblijven bij klachten op dit moment wel. Het namelijk ook zo dat je kinderen niet in een "ziekte loze" cocon kan plaatsen.
redhead70 schreef:
11-01-2021 17:24
hygiëne zie ik niet zo zitten. Thuisblijven bij klachten op dit moment wel. Het namelijk ook zo dat je kinderen niet in een "ziekte loze" cocon kan plaatsen.
Wat is er mis met handen wassen en de tafels wat extra afnemen?

Sinds de school begonnen is in september ben ik aan de lopende band verkouden geweest. Dus die ziekte loze cocon zie ik sowieso niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Was het hier dat iemand vroeg of risicopatiënten onder de 45 jaar ook voorrang krijgen in België? Ja dus!

"Ook risicopatiënten onder de 45 jaar krijgen voorrang bij vaccinatie"

Bron: Belang van Limburg.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
11-01-2021 17:24
hygiëne zie ik niet zo zitten. Thuisblijven bij klachten op dit moment wel. Het namelijk ook zo dat je kinderen niet in een "ziekte loze" cocon kan plaatsen.
Sowieso houden die zich doorgaans niet voor de volle honderd procent aan hygiënemaatregelen, en is een zandbak op een schoolplein ook heus niet steriel, maar zo hygiënisch mogelijk lijkt me nu we nog midden in die golf zitten nou niet zo gek, het lijkt mij niet dat je weerstand daar in een paar maanden door aan gort gaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
11-01-2021 17:28
Sowieso houden die zich doorgaans niet voor de volle honderd procent aan hygiënemaatregelen, en is een zandbak op een schoolplein ook heus niet steriel, maar zo hygiënisch mogelijk lijkt me nu we nog midden in die golf zitten nou niet zo gek, het lijkt mij niet dat je weerstand daar in een paar maanden door aan gort gaat.
Nee, dat verwacht ik ook niet. En voor mijn gevoel hebben we de afgelopen maanden alweer genoeg weerstand opgedaan met alle verkoudheden die gepasseerd zijn en zelfs een buikgriep.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 17:28
Sowieso houden die zich doorgaans niet voor de volle honderd procent aan hygiënemaatregelen, en is een zandbak op een schoolplein ook heus niet steriel, maar zo hygiënisch mogelijk lijkt me nu we nog midden in die golf zitten nou niet zo gek, het lijkt mij niet dat je weerstand daar in een paar maanden door aan gort gaat.
Mmm, ik stel me even mijn werkende leven nog voor. Je gaat met kleuters, groep 3 en 4 buiten spelen. Al dan niet gescheiden. Volop in de zandbak, vies worden, lekker spelen.
Klas in, iedereen keer 30 controleren op handen wassen. En hygiënisch drogen, forget it. Wc bezoek controle, dan is er geen/weinig lestijd over hoor. Voor het eten handen wassen is normaal protocol. Deurklinken ontsmetten deed ik al voor corona, ook die halve dag les in groep 8. Ongeacht welke groep.

N.b. Ik was zorgmanager, die perse een halve dag minimaal les wilde geven in diverse groepen, om mijn eigen bedachte beleid te toetsen aan de realiteit. Daarvoor full time leerkracht.
Alle reacties Link kopieren
@Elein, de Gezondheidsraad doet een nieuwe poging en roept op in Q1 met het moderna vaccin alle 75plussers te vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
11-01-2021 17:38
Mmm, ik stel me even mijn werkende leven nog voor. Je gaat met kleuters, groep 3 en 4 buiten spelen. Al dan niet gescheiden. Volop in de zandbak, vies worden, lekker spelen.
Klas in, iedereen keer 30 controleren op handen wassen. En hygiënisch drogen, forget it. Wc bezoek controle, dan is er geen/weinig lestijd over hoor. Voor het eten handen wassen is normaal protocol. Deurklinken ontsmetten deed ik al voor corona, ook die halve dag les in groep 8. Ongeacht welke groep.

N.b. Ik was zorgmanager, die perse een halve dag minimaal les wilde geven in diverse groepen, om mijn eigen bedachte beleid te toetsen aan de realiteit. Daarvoor full time leerkracht.
Dat het arbeidsintensief/tijdrovend is, lijkt me een ander argument dan dat je kinderen in een ziekloze cocon plaatst.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
11-01-2021 17:43
@Elein, de Gezondheidsraad doet een nieuwe poging en roept op in Q1 met het moderna vaccin alle 75plussers te vaccineren.
Waarom niet 60+, gewoon alle ouderen? Of zijn daar te weinig Moderna-vaccins voor?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 17:43
Waarom niet 60+, gewoon alle ouderen? Of zijn daar te weinig Moderna-vaccins voor?
In q1 wel, denk ik.

Edit: alle 75plussers in Q1 lijkt me ook ambitieus, want er worden in did tijd maar 400.000 doses verwacht.
eze wijzigde dit bericht op 11-01-2021 17:48
23.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 17:43
Dat het arbeidsintensief/tijdrovend is, lijkt me een ander argument dan dat je kinderen in een ziekloze cocon plaatst.
Nee, in mijn ogen niet, maar daar verschillen we schijnbaar van mening. Arbeidsintensief en tijdrovend, tig keer per dag zorgt ervoor dat je in mijn ogen een ziek loze cocon wil creëren, die dus ten koste gaat van het onderwijs.
Kinderen spelen, zitten aan elkaar, worden vies en meer. Dat hoort ook zo en in mijn optiek moet dat ook zo blijven.
Trouwens een zandbak hoeft maar eens per jaar gecontroleerd geworden, dus ja het zijn vieze dingen in de optiek van hygiëne. Maar dat zijn ze altijd al geweest:-)
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 17:43
Waarom niet 60+, gewoon alle ouderen? Of zijn daar te weinig Moderna-vaccins voor?
Maar kan daar Pfizer ook niet voor gebruikt worden? Als Astra-Zeneca er is, kan Pfizer toch voor ouderen gebruikt worden? Daar komen ook nog eens extra leveringen van, dus waarschijnlijk meer dan genoeg?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor net dat er morgen een pakket uit Engeland komt (verrassing voor mijn verjaardag) maar ja Engeland... shit! o_o

Zal ik het pakket een tijdje in de schuur zetten? Kan het kwaad?! Ik krijg er op slag smetvrees van :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Girl_Undiscovered schreef:
11-01-2021 17:53
Ik hoor net dat er morgen een pakket uit Engeland komt (verrassing voor mijn verjaardag) maar ja Engeland... shit! o_o

Zal ik het pakket een tijdje in de schuur zetten? Kan het kwaad?! Ik krijg er op slag smetvrees van :mrgreen:
Nee joh! Je kan je handen goed wassen na het uitpakken als je erg ongerust bent.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
11-01-2021 17:47
Nee, in mijn ogen niet, maar daar verschillen we schijnbaar van mening. Arbeidsintensief en tijdrovend, tig keer per dag zorgt ervoor dat je in mijn ogen een ziek loze cocon wil creëren, die dus ten koste gaat van het onderwijs.
Kinderen spelen, zitten aan elkaar, worden vies en meer. Dat hoort ook zo en in mijn optiek moet dat ook zo blijven.
Trouwens een zandbak hoeft maar eens per jaar gecontroleerd geworden, dus ja het zijn vieze dingen in de optiek van hygiëne. Maar dat zijn ze altijd al geweest:-)
Bij mijn dochter op school zijn de hygiënemaatregelen niet alleen maar handen wassen, maar bijvoorbeeld ook: alleen voorverpakte traktaties, eten delen mag niet, de tussendeuren staan constant open behalve bij de kleuters zodat de deurknoppen minder aangeraakt worden, er wordt meer schoongemaakt, daar is een professioneel schoonmaakteam voor ingehuurd. Ik vind dat allemaal prima en heb niet het idee dat ze daardoor nu steriel zijn.

Andere maatregelen: kuchschermen en een anderhalvemeterzone voor de leerkracht in de klaslokalen (wellicht niet bij de kleuters omdat de juf zich daar meer door de klas beweegt), dat is volgens mij ook nog niet op andere scholen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
11-01-2021 17:49
Maar kan daar Pfizer ook niet voor gebruikt worden? Als Astra-Zeneca er is, kan Pfizer toch voor ouderen gebruikt worden? Daar komen ook nog eens extra leveringen van, dus waarschijnlijk meer dan genoeg?
Ja, sowieso zou Pfizer voor ouderen zijn, toch? Of bedoel je Astrazeneca voor het zorgpersoneel? Dat was ook al de bedoeling. Maar misschien kan dat nu inderdaad eerder.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven